Kan, hvis du vil korte turen litt, sykle fra Ulsåk inn til Lykkja, over til Nøsen og Vaset - da kommer du ned på Ulnes, nordvest for Fagernes. Flott grusvei, godt egnet for landevei ( Samling-gutta sykler den til helga).
Uansett kan du sykle vestsiden fra Leira helt til Lomen/Ryfoss hvis du vil. Vanligvis sykler jeg E16 fra Ulnes og nordvestover mot Ryfoss der, ikke rare trafikken hvis du ligger unna fredag ettermiddag, men det er klart at du er enda mer i fred på vestsida av Strandefjeden/Slidrefjorden. Fra Einangbru (ved Slidre) til Lomen har det i alle fall vært endel veiarbeid for noen måneder siden (usikker på om de er helt ferdig), men ser at endel har syklet der i det siste, så det går nok helt fint der også. Så det går altså ann å sykle hele veien fra Leira til Ryfoss på vestsiden.
Fra Ryfoss (evt Lomen hvis du tar E16 f.eks fra Einang bru/Slidre) kan du sykle opp i åsen mot Ellestadbygda /Hensåsen, men det er en del høyedemerter og går endel kupert bortover, mens E16 omtrent er flat.
Nordsia av Vangsmjøsa - grus, usikker på kvalitet, men sist jeg var der (med bil) tror jeg det hadde gått greit med sykkel også, men ville kanskje ikke tatt den veien hvis jeg allerede har brukt opp siste reserverslange. Må klatre litt opp mot Hensåsen (ca 250 høydemeter fra Neset/Hemsing bru) hvis du da ikke har fulgt forslaget i forrige avsnit å allerede tatt av E16 i Ryfossområdet) for å komme deg den veien . Ville nok selv tatt E16 mot Vang....eneste skumle der er noen få meter med smal og mørk tunnel.