Noen bekjente av meg driver et lite reiselivselskap for jakt og fiske på Finnmarksvidda. De har egen facebookside, men that's all når det kommer til promotering. Jeg tilbød meg derfor å lage en hjemmeside til dem - basert på eget materiale. Jeg tar veldig gjerne i mot tilbakemeldinger på design/innhold og forslag til forbedringer før jeg slipper den videre til dem. Bl. a er jeg i tvil om mitt animerte kart er riktig vei å gå.... har du et par minutter til overs så ta en titt her
Skalerer dårlig på mobil. Litt basic men funker nok. Enkelt og greit inntrykk. Dog er det en god del pirk i teksten som bør fikses før den går live 🙂
I headeren er det bindestrek mellom Finnmark og jakt, men overskrifta til teksten (engelsk og norsk) har ingen bindestrek. Generell kontinuitet er et godt tips for å oppnå et bra helhetsinntrykk.
Noen bekjente av meg driver et lite reiselivselskap for jakt og fiske på Finnmarksvidda. De har egen facebookside, men that's all når det kommer til promotering. Jeg tilbød meg derfor å lage en hjemmeside til dem - basert på eget materiale. Jeg tar veldig gjerne i mot tilbakemeldinger på design/innhold og forslag til forbedringer før jeg slipper den videre til dem. Bl. a er jeg i tvil om mitt animerte kart er riktig vei å gå.... har du et par minutter til overs så ta en titt her
Jeg liker det animerte kartet. Hvorfor er du i tvil?
For å tilpasse video til bredden av container. I css-filen p7csspbm2_11.css, før media queries, legg til følgende kode:
På store skjermer (~2560 px) blir det mye luft til høyre for avspilleren og siden ble ganske kort med mye luft under. Du kan vurdere å sentrere avspilleren og evt. legge inn en maks bredde på siden og sentrere den slik at luften kommer helt ut på sidene istedet.
På store skjermer (~2560 px) blir det mye luft til høyre for avspilleren og siden ble ganske kort med mye luft under. Du kan vurdere å sentrere avspilleren og evt. legge inn en maks bredde på siden og sentrere den slik at luften kommer helt ut på sidene istedet.
Åpner du nettsiden i Chrome, høyreklikk på video og velg Inspiser. I høyre kolonne i Developer Tools som ble åpnet der det står
Jeg liker det animerte kartet. Hvorfor er du i tvil?
For å tilpasse video til bredden av container. I css-filen p7csspbm2_11.css, før media queries, legg til følgende kode:
#p7EHCd_1 video { width: 100%; height: auto; }
Jeg har lagt til ( etter projectsevens råd) videowrapper og iframe classene men har vansker med å justere dette. Hvis du orker å se litt på denne code-inspectoren https://validator.w3.org/nu/?showsource=yes&showoutline=yes&showimagereport=yes&useragent=Validator.nu%2FLV+http%3A%2F%2Fvalidator.w3.org%2Fservices&doc=http%3A%2F%2Fwww.progresit.com%2Fbuengmap.html så kanskje eg kunne få hjlpe til å komme et stykke videre. Dette handler først om fremst om å gjøre videovinduet skalerbart på en vettig måte.
Det er bra innhold, men det er litt nittitallsdesign med fargede søyler og kontraster overalt og gradientknapper.
Jeg vil anbefale deg å investere et par kvelder til å se litt på moderne CSS-rammeverk som Bootstrap. Det har en viss terskel for å forstå kolonne/rad-oppbygningen, men når du først får litt taket på det, kan du lett hive sammen sider med nydelig typografi og ferdigtilpassede marginer etc som ser bra ut på det aller meste du surfer med. Elementer som knapper, popups, dialoger, menyer osv er også veldig bra laget, og up to date med de siste trendene innenfor webdesign og funksjonalitet som f.eks at alt bør funke på mobile enheter.
Jeg holder i disse dager på å konvertere en webapp jeg lager for jobb, og har så langt fem linjer med CSS jeg har måttet skrive sjøl, resten er ferdiglevert fra folk som er mye bedre på design, typografi og CSS enn jeg noengang har ambisjoner om å bli. Forrige versjon var et monster av egenmekka og prøv&feil-CSS.
For å illustrere, her lagde jeg en kjapp mockup av designet ditt og putta videoen inn i Bootstrap sine responsive containere for innhold, og du ser at både bilde og video skalerer sømløst til størrelsen på browseren.
I tillegg får jeg også gratis ting som at den putter ting under hverandre når skjermstørrelsen blir mindre enn en viss størrelse, noe som er kjekt hvis folk surfer innom sidene dine på mobil.
Selvsagt ikke perfekt laget, men dette lagde jeg mens jeg venter på at stekeovnen skal bli varm nok til pizzaen min med litt copy/paste.
Unlisted youtubevideo, men si fra hvis jeg skal fjerne den med telefonnr etc.
Imponerende ! Men jeg kjenner at jeg ikke orker å investere innsatsen som skal til for å lære meg ny programvare - i alle fall innen webdesign. Det er helt sikkert bare en liten endring som skal til i dreamveawer før jeg får orden på dette. Om det er noen her som kan komme med eksempelkode ( eventuelt korrigere koden slik den fremkommer i linken ovenfor) på implementering av mp4 fil i Dreamveawer så ville det vært supert. Jeg er i DW CS6 med projectseven Page Builder Magic 2
Sånn - da TROR jeg at jeg har funnet en løsning på skaleringsproblemet for PG / Android og Ipad. Iphone er jeg mer i tvil om. Det ville vært fint om TS-folket kunne sjekket dette opp en gang til med tilbakemelding her. adressen var www.progresit.com/bueng.html ( og sjekk Map-knappen !)