Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull!

Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! #2339229 29/08/2016 07:43
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
I går gjorde jeg en for min del stor oppdagelse. Området rundt Vientjernet har tydeligvis endel bra stier jeg ikke har visst om, selv etter flere år boende i provinsen.

Jeg syklet opp på kollen nord for Vientjernet da jeg så at dette var markert som utkikkspunkt på kartet (frikart liggende på gps). Jeg syklet nordover fra Vientjernet, tok inn mot Abbortjern og fant en super inngang rett etter knekken i stien som da vender nedover/sørover igjen. Oppe på denne kollen jeg ikke har funnet noe navn på går det en veldig fin sti over svaberg og smalsti i lyngen.

Prøvde to nedkjøringer fra utkikkspunktet, både vestover og østover. Begge kan anbefales, hvor den østgående er lengst, brattest og morsomst. Den østgående ender ut i trappa rett ved Vientjernet. Vel nede så jeg at det gikk en annen sti innover fra trappa i retning vest jeg ikke fikk sjekket ut.

Det pussige her er at det ikke er noen stier tegnet inn på kartet, og det er heller ingen som ser ut til å sykle her, basert på strava heatmap.

Men så, til folk som er kjent i området:
Hvilke andre stier her er verdt å sjekke ut? Høydedrag kommer jeg til å prøve ut systematisk, men om det er sikre stier som bør forfølges setter jeg pris på tilbakemelding.

Legger ut et kartutsnitt fra området her:
http://mtbmap.no/#14/59.6918/10.9681

Bilde fra åsen:

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Subs] #2630244 25/09/2020 15:13
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har det blitt funnet noe mer gull i Gaupesteinsmarka siden sist? Var ute en tur i dag og følte ikke jeg traff helt. Ble 70% kjerrevei og grus. Fikk litt tidsnød så sistestien ned til parkeringen rakk jeg ikke sjekke ut.. Det jeg syklet av sti var veldig bra.

Redigert av larsdx; 25/09/2020 15:33.
Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Subs] #2660759 26/04/2021 13:10
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Blåser gjerne liv i denne tråden, etter gårsdagens oppdagelsesferd gjennom Gaupesteinmarka. Massevis av gull der!

Løvsteika
Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Heliboy] #2661401 29/04/2021 17:37
M
mami Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: Heliboy
Blåser gjerne liv i denne tråden, etter gårsdagens oppdagelsesferd gjennom Gaupesteinmarka. Massevis av gull der!

Er du villig til å dele noe av gullet fra gårsdagens ferd da? ICON_SMILE

Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: mami] #2661722 02/05/2021 19:03
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Bruker dessverre ikke Strava, men tok toget til Tomter og navigerte etter mtbmaps.no og prioriterte flytstier (rød, grønn, blå) nordover tilbake mot Kolbotn. Først opp til Gaupesteinhytta, dernest til branntårnet på Hjellsåsen, så fete stier retning Skeidarkollen / Stunneråsen, over mot Bøleråsen / Lauvåsen og videre snacks mot Kolbotn. Det ble 38 km, hvorav 36 km på sti. Særlig runden oppe på Hjellsåsen gikk smilet helt rundt. Har en kml-fil fra turen liggende.

Løvsteika
Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Subs] #2661949 03/05/2021 20:24
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Altså, det er så GØY å oppdage nye stier i områder man har syklet i mange år. Samtidig litt irriterende.... man tenker hvorfor i ALLE DAGER har jeg ikke sett det før?!?

Utforskning av stier er gøy, ekstra gøy når man finner gull! Overgangen til emtb har økt utforskerlysten for min del.
Siste ukene har jeg for egen del oppdaget gull i området jeg har vokst opp i og syklet siden jeg gikk på barneskolen! Altså inni helvetes mange år siden ICON_SMILE

Vært ute med orienteringskart og testet og snakket med lokal karttegner (fatter'n...) og nå fått et helt nytt forhold til et område jeg er vokst opp i og tenkt de siste 10 år er litt kjedelig.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Heliboy] #2662012 04/05/2021 08:40
M
mami Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: Heliboy
Bruker dessverre ikke Strava, men tok toget til Tomter og navigerte etter mtbmaps.no og prioriterte flytstier (rød, grønn, blå) nordover tilbake mot Kolbotn. Først opp til Gaupesteinhytta, dernest til branntårnet på Hjellsåsen, så fete stier retning Skeidarkollen / Stunneråsen, over mot Bøleråsen / Lauvåsen og videre snacks mot Kolbotn. Det ble 38 km, hvorav 36 km på sti. Særlig runden oppe på Hjellsåsen gikk smilet helt rundt. Har en kml-fil fra turen liggende.

Kult, takk for beskrivelse! Jeg har lenge tenkt å ta turen til Gaupesteinsmarka, og det hørtes fint ut å ta toget ned og sykle hele marka opp igjen.

Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Subs] #2662041 04/05/2021 09:41
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig bra - jeg syns det morsomste med dette er å finne skikkelig gamle stier og veifar, inspirert av det helt ufattelige arbeidet til bronx gjennom mange år. Det er fortsatt masse "tapt" gull i marka, og det er utrolig tilfredstillende å gå fra å sitte hjemme og se på laserskann/Høydedata og tenke "Hmm, kanskje det er noe der oppe" til å faktisk finne superrobuste steinsatte stier fra mange hundre år tilbake i terrenget. Og enda viktigere, jo flere av disse vi dokumenterer som bra stier for sykling, desto mer kan vi få spredd ferdsel og trukket folk vekk fra gjørmete utfartsstier ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Anders A-R] #2662325 05/05/2021 08:43
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: Anders A-R
Veldig bra - jeg syns det morsomste med dette er å finne skikkelig gamle stier og veifar, inspirert av det helt ufattelige arbeidet til bronx gjennom mange år. Det er fortsatt masse "tapt" gull i marka, og det er utrolig tilfredstillende å gå fra å sitte hjemme og se på laserskann/Høydedata og tenke "Hmm, kanskje det er noe der oppe" til å faktisk finne superrobuste steinsatte stier fra mange hundre år tilbake i terrenget. Og enda viktigere, jo flere av disse vi dokumenterer som bra stier for sykling, desto mer kan vi få spredd ferdsel og trukket folk vekk fra gjørmete utfartsstier ICON_SMILE

Her er vi helt på linje - jeg har definitvt hatt mine timer med knot og bæring av sykkel på jakt etter gull (gamle stier), og synes explorer-aspektet ved emtb er helt uslåelig. Vet fra før at jeg fort blir lei av repetitive ting, så for meg er variasjonen og den evige søken etter mere flytsti kanskje den største mentale drivkraften for å stikke ut i marka på sykkelen. Mosjonseffekten er en ren bonus.
Slik jeg ser det har emtb en annen positiv effekt, og det er at vi er i stand til å (innenfor normert tidsbruk i dagens hektisk samfunn) kunne ta oss langt inn i marka der det er svært liten ferdsel, og således spre slitasje. Faktisk vet jeg av flere stier som hadde vært helt gjengrodd og strøket fra kartet dersom ikke ivrige terrengsyklister hadde rullet gjennom og vedlikeholdt dem. Gaupesteinmarka er et eksempel på et område hvor ferdselen utenom de rødmerkede stiene er relativt liten, og de mange blåstiene virker å være takknemlige for å få besøk av noen sykkelhjul innimellom.

Løvsteika
Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Subs] #2662343 05/05/2021 09:14
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gaupesteinsmarka: Var to turer på sykkel i fjor og en til fots.

Generelt er det morsomme stier her, men man er avhengig av å sy sammen med å sykle på skiløyper som er traurige når det er vått. Alle stiene opp / ned branntårnet er bra. Den som er umerket og går ned sørøst er litt glabratt og best sørover. Overraskende mye folk på tur her i helgene.

Stien sør for Vientjern også bra, begge veier. Ingenting av det som er merket rødgult på mtbmap er vanskelig i forhold til hva man er vant med fra Oslomarka, typisk for merkingen i Nordre Follo og resten av Sørmarka.

Noen av stiene sørover fra Gaupesteinhytta er også fine, noe var mer traktorvei. Husker ikke hva som var hva.

Stiene ved Unaas og opp Elgmyråsen gjenstår å prøve. Ser også det er noe spor på Strava Heatmaps på en ås øst for elgmyråsen.

Jeg jakter fortsatt en god forbindelse mellom Mjærskaug og Gaupesteinsmarka. Får jeg til det er det muligheter for en ganske lang og fin tur, men jeg er redd det blir for mye knot.

Er enig i at elsykkel kan være fint til stifinning, men joggesko koster tusen kroner på xxl.

Redigert av larsdx; 05/05/2021 09:15.
Re: Gaupesteinmarka - hjelp til å finne gull! [Re: Subs] #2662355 05/05/2021 10:04
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Jeg observerte mange potente blåstier og avstikkere som ikke står på noen kart, og som jeg tror skal være mulig å sy sammen når/hvis man får utforsket og kartlagt dem. Har det på agendaen utover :-)
Høydedragene i Gaupesteinmarka virker generelt knallgode, så utfordringen er å få knyttet dem sammen med blåstier uten å måtte gampe langs skiløyper og traktorveier. Området er stort, så vi har mye exploring foran oss.

Løvsteika

Moderator  support