|
|
Birken kritisk til høy engangslisens
|
Birken kritisk til høy engangslisens
28/08/2016 10:04
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Procycling.no har en artikkel i dag der Birken går ut mot høy pris på engangslisensen. Må si at jeg støtter Ellevold og Birken i det. Mange ritt, opplever stor nedgang, i deltagerantallet. Ikke bare de store, men også de små.
Man kan kanskje si at 200 kroner er småpenger, men deltar man på mange ritt så blir det noen kroner. Lokale ritt koster gjerne 400 - 600 kroner. 30-50% på toppen av dette i lisens er meningsløst. Jeg betaler startkontigenten med glede. Overskuddet går til arrangørklubben og lokal aktivitet. Lisens som går til å finansisere driften av idrettspamper liker jeg mindre, og min betalingsvilje er lav.
Jeg tenker at mange mosjonister ikke ønsker, eller har anledning til å sykle som en del av en sykkelklubb. Klubblisens er derfor ikke et alternativ for meg, og mange andre mosjonister. Jeg tenker vel at det må være interessant for sykkelforbundet og klubbene som arrangerer sykkelritt, at også "klubbløse" føler seg velkomne og er med på å bidra i klubbkassen med startkontigent. For meg virker NCF holdning, prissetting av lisenser og forsøk på presse meg inn i en klubb, mot sin hensikt. En høy engangslisens stimulerer ikke nye mosjonister til å ta opp sykkelsport, og delta i ritt som finansierer driften av klubbene. Her må man ganske enkelt forstå og akseptere at klubbmedlemskap ikke passer eller er aktuelt for alle, og ta standpunkt til om man vil begrense eller stimulere deltagelsen for massene gjennom engangslisensen. Stimulerer man til rittdeltagelse gjennom lav avgift, tenker jeg at man på sikt får flere som driver med sykkel på at "aktivt" nivå og dermed også flere klubbmedlemmer.
|
|
|
Re: Birken kritisk til høy engangslisens
[Re: Peters]
28/08/2016 12:18
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
På hvilken måte mener du at klubbmedlemskap og aktiv lisens ikke passer eller er aktuelt for en mosjonist som ønsker å ta opp sykkelsport gjennom å delta på mange ritt?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
28/08/2016 14:28
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Lisens i klubb = glimrende forsikring, også på trening. Hovegrunnen til at jeg har lisens.
|
|
|
28/08/2016 14:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
kan like gjerne være kritisk til at det koster 1050,- å sykle rittet. Ser på proff.no at det var lønnsfest i 2011-2013, før det ikke ble tatt ut fra 2014
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
28/08/2016 15:02
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Klubbmedlemskap passer jo for mange. Det er fantastisk bra at man har gode sykkelklubber som skaper aktivitet og gode sykkelmiljø, særlig de klubbene som har begynt å gi gode tilbud til barn. Flere og flere av dem. Tenker selvfølgelig at det positivt å være en del av en sykkelklubb hvis man ønsker det. Samtidig er det mange som av ulike årsaker ikke ønsker å være medlem av en klubb. Man kan være den del av et uformelt miljø, kameratgjeng, nabolag, sykle sammen med kollegaer/jobb, bo på sted der det ikke er noe klubb. Det er mange grunner til at man ikke føler behov eller har anledning for å være en del av en sykkelklubb. Jeg tenker jo at det positivt at flest mulig er med og sykler ritt og legger penger igjen i klubbkassene. Følger Jo Ellevolds argumenter på at høy lisenspris virker hemmende på mosjonsykling og bredde 100%. ( http://www.procycling.no/birken-sjefen-kritisk-til-lisensprisene/).
|
|
|
28/08/2016 15:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Undrar hur hög lisensen blir efter vm nesta år VM 92 var väl inte direkt någon succe med tanke på förbundets ekonomi. Jag är enig med Peters. Jag har svårt att se att det är motionisternas uppgave att betala för norges landslag (och ekonomiska fiaskon som vm). Att få folk att röra på sig borde vara ett mål i sig själv.
|
|
|
[Re: Juffe]
28/08/2016 20:34
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
På hvilken måte mener du at klubbmedlemskap og aktiv lisens ikke passer eller er aktuelt for en mosjonist som ønsker å ta opp sykkelsport gjennom å delta på mange ritt? F.eks. hvordan er det med de draktkravene igjen? Hvis man er en mosjonist som har litt ekstra rundt magen og ikke trives med å bli påtvunget en trang tvangstrøye med feil passform fra trimtex, og heller vil sykle i klær man selv digger og synes er komfortabelt. Kan man da være medlem av en klubb?
|
|
|
28/08/2016 20:56
|
Idart
Medlem
|
Medlem
Jeg tenker at god sykkelkultur og gode vilkår for syklister, spesielt unge, er avhengig av at vi har sterke klubber med god rekruttering. Alle er tjent med at klubbene er sterke, vi får bedre ritt-tilbud, treningstilbud og miljø. Vinn-vinn egentlig. Lisensen er vel egentlig det eneste virkemiddel som er i kraft fra ncf for å støtte klubbene slik jeg ser det, da bør vi beholde det slik det er. Evt bør kanskje helårs bli litt rimeligere, og engangs litt dyrere.
Redigert av Idart; 28/08/2016 20:58.
|
|
|
[Re: knutspeed]
29/08/2016 05:14
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Lisens i klubb = glimrende forsikring, også på trening. Hovegrunnen til at jeg har lisens. 100% enig. Grunnet årslisens får jeg dekket MR-bilder, og flere tusenlapper i behandling av en prolaps som satt meg ut av spill i sommer. Ikke noe fall på sykkelen, men mer en slitasjesak, men sykkel kunne være relevant og det var godt nok.
|
|
|
29/08/2016 05:44
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har også klubblisens pga forsikring, og fordi jeg vil støtte opp rundt klubben med å være medlem der. Engangslisensen er for høy sammen med påmeldingsavgiften. Dersom arrangører og forbundet generelt ikke skjønner det snart, blir det stusselig om noen år. Folk har god råd nå, men intet tre vokser inn i himmelen. Skulle vel ikke være tvil om at færre folk deltar i ritt med høy pris og utfordringer med logistikk.
|
|
|
29/08/2016 06:24
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kan kanskje si at 200 kroner er småpenger, men deltar man på mange ritt så blir det noen kroner. Lokale ritt koster gjerne 400 - 600 kroner. 30-50% på toppen av dette i lisens er meningsløst. Jeg betaler startkontigenten med glede. Overskuddet går til arrangørklubben og lokal aktivitet. Lisens som går til å finansisere driften av idrettspamper liker jeg mindre, og min betalingsvilje er lav.
Nå har lisensen, både engangs og helårs ligget prismessig urørt i godt over 10 år (og det finnes pt. ingen planer om økning), i samme periode har ritt som Birken, Grenserittet etc. nær doblet sin startkontingent og sine andre priser (buss Lillehammer-Rena har f. eks økt med 100%). At lisensen går til driften av idrettspamper var ukjent for meg, det vil jeg gjerne høre mer om. Kan du utdype?
|
|
|
[Re: EspenS]
29/08/2016 06:34
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
På hvilken måte mener du at klubbmedlemskap og aktiv lisens ikke passer eller er aktuelt for en mosjonist som ønsker å ta opp sykkelsport gjennom å delta på mange ritt? F.eks. hvordan er det med de draktkravene igjen? Hvis man er en mosjonist som har litt ekstra rundt magen og ikke trives med å bli påtvunget en trang tvangstrøye med feil passform fra trimtex, og heller vil sykle i klær man selv digger og synes er komfortabelt. Kan man da være medlem av en klubb? Jepp, du kan kjøre "nøytralt" antrekk. Her er det vel litt gråsone med tanke på dekor, men jeg har samme utfordring som deg. Har lisens i en klubb som kun har én draktbestilling i året, og bommet stygt på størrelse. Dermed har jeg kjørt i diverse under årets konkurranser. Skulle jeg stille i et enduro-ritt eller tilsvarende, ville jeg naturlig nok ikke stilt i klubbtøy dersom det ikke finnes passende antrekk (baggy/løsere trøye). I de største turrittene etterleves draktkravene ikke spesielt strengt, men jeg har blitt sjekket på et par ritt uten at jeg opplevde det som noe negativt. F.eks på UB kjørte jeg med en regnvest (den eneste jeg har) som er klubbdrakt for en klubb jeg er medlem i, men ikke den jeg har lisens i. Fikk ingen kommentar for det. Så la ikke klubbdrakta stoppe deg fra klubbmedlemsskap 
|
|
|
[Re: EspenS]
29/08/2016 08:59
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
På hvilken måte mener du at klubbmedlemskap og aktiv lisens ikke passer eller er aktuelt for en mosjonist som ønsker å ta opp sykkelsport gjennom å delta på mange ritt? F.eks. hvordan er det med de draktkravene igjen? Hvis man er en mosjonist som har litt ekstra rundt magen og ikke trives med å bli påtvunget en trang tvangstrøye med feil passform fra trimtex, og heller vil sykle i klær man selv digger og synes er komfortabelt. Kan man da være medlem av en klubb? Jeg mener at du i det tilfelle burde melde deg inn i en klubb som ikke påtvinger deg trange tvangstrøyer med feil passform. Selv sykler jeg også for en klubb som ikke har et innbitt krav til klubbekledning når man deltar i turritt. Deltar man i aktive klasser er regelverket noe annerledes men her er det også krav til helråslisens.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Oystein L]
29/08/2016 09:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå har lisensen, både engangs og helårs ligget prismessig urørt i godt over 10 år (og det finnes pt. ingen planer om økning), i samme periode har ritt som Birken, Grenserittet etc. nær doblet sin startkontingent og sine andre priser (buss Lillehammer-Rena har f. eks økt med 100%). At lisensen går til driften av idrettspamper var ukjent for meg, det vil jeg gjerne høre mer om. Kan du utdype? Her er regnskapet for 2015 (og 2014) http://www.sykling.no/sites/default/file...5%20signert.pdf
|
|
|
[Re: Tange]
29/08/2016 09:36
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har selvfølgelig lest det regnskapet (og de forutgående) relativt nøye, og vært med på Forbundstingets behandling. Jeg finner mye om drift av forbund, nasjonale arrangement og organisering av aktiviteter fra grasrot til landslag, men sliter med å finne finansiering av pamper....
NCF's samlede årlige styrehonorar er f. eks på svimlende 2G
|
|
|
29/08/2016 09:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det var ment som starthjelp for Peters.
Nå er det litt syndt at de ikke differensieres mellom inntekter gjennom heleårslisenser og engangslisenser. Ellers så er det vel mest interessant å sammenligned regnskapet med regnskap for f.eks. 2000 og sammenligne den prosentvise fordeleingen av inntekter og utgifter.
|
|
|
29/08/2016 12:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis det är så att försikringen vid träning är det som är bra med lisensen så borde ju NIF kunna få till en försikring som gäller alla idrotter med eventuellt extra tillägg för farligare sporter.
Det skulle ju vara väldigt bra med en universiel idrottslisens som gör att man slipper köpa flera lisenser om man går både skirenn och syklar ritt och kanske gör något annat också.
Har detta föreslagits någon gång? Jag gissar att någon har föreslagit det men att de flesta särförbunden är imot en sådan lisens av uppenbara grunder.
|
|
|
29/08/2016 17:51
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Det skulle vært en helårs idrettslisens. En som gjalt for alle idretter med lisenskrav. Hvis man skal være med i en sykkelklubb for å løse sykkesykkellisens og en skiklubb for å løse skolissene. Blir det mange medlemskap og mye penger etterhvert
|
|
|
[Re: Oystein L]
29/08/2016 17:54
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg synes prisen på engangslisensen er for høy og at den begrenser rittdeltagelsen, slik Ellevold argumenterer for. Jeg har ikke kommentert klubblisensen i mitt innlegg først i tråden.
At engangslisensen har ligget urørt i mange år er forsåvidt fint og godt vurdert av NCF. Tenker at folk i forbundet burde ta til seg signaler som kommer i fra Ellevold/Birken. En av de store arrangørene som har bidratt til økning i inntektene til NCF. Blir jo direkte dumt å påpeke at prisene på Birken, Grenserittet etc. har gått opp, når billettene har blitt solgt på uker, dager og noen få sekunder ! Det er ikke tilfellet lenger, og rittarrangørene ser kritisk på kostnadbildet, og er aktive med produktforbedring.
Ellevold har et poeng. Når man sykler 6-10 ritt i sesongen så betaler man 1200-2000 i en avgift som da blir meningsløs høy for drift av et forbund man ikke er medlem av. Tenker at ingen burde betale mer enn 800,- kroner i engangslisens i løpet av en sesong. Det ville bidra til flere rittdeltagelser, og en vinn-vinn situasjon.
|
|
|
29/08/2016 19:02
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Sykler man 6-10 ritt ila. en sesong, så er det billigere å melde seg inn i en lokal klubb som driver med barne- og ungdomsarbeid, og løse helårslisens
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
29/08/2016 20:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Sykler man 6-10 ritt ila. en sesong, så er det billigere å melde seg inn i en lokal klubb som driver med barne- og ungdomsarbeid, og løse helårslisens Og det finnes klubber som ikke tar mer enn en hundrings i medlemsavgift, så totalen blir rundt 700,-. Da er du også forsikret på alle dine sykkeltreninger i ett helt år.
|
|
|
[Re: Plankepetter]
29/08/2016 20:35
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det skulle vært en helårs idrettslisens. En som gjalt for alle idretter med lisenskrav. Hvis man skal være med i en sykkelklubb for å løse sykkesykkellisens og en skiklubb for å løse skolissene. Blir det mange medlemskap og mye penger etterhvert Dette har vært tilfelle for unger opp til 12 år en liten stund nå. Så får vi se om det blir utvidet etter hvert.
|
|
|
[Re: EgilS]
30/08/2016 05:32
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Sykler man 6-10 ritt ila. en sesong, så er det billigere å melde seg inn i en lokal klubb som driver med barne- og ungdomsarbeid, og løse helårslisens Og det finnes klubber som ikke tar mer enn en hundrings i medlemsavgift, så totalen blir rundt 700,-. Da er du også forsikret på alle dine sykkeltreninger i ett helt år. Det fine med sykkellisensen er at man er faktisk forsikret på annen trening enn sykling. Går jeg en skitur i januar neste år, så dekker årets sykkellisens meg ved skade. Dog krever deltagelse i et skirenn egen årslisens/engangslisens.
|
|
|
30/08/2016 05:49
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Forsikringsargumentet ja...
Det lønner seg visst å kjøpe hva som helst så lenge det inkluderer en innboforsikring, reiseforsikring el tilsvarende. Om det var så forbanna lukrativt burde det samtidig være forbanna ulukrativt å tilby slike forsikringer. Men det tilbys overalt. Hele tiden. Ligger inkludert i kredittkort, alle fagforeningskontingenter og andre medlemskontingenter som ikke kan forsvare prisen det koster med hva man selv kan tilby.
"Sleng på en skadeforsikring så blir det bra. De glemmer sikkert at de er forsikret, eller henter bare ut fra et av de 10 andre de er forsikret hos."
Skadet meg selv i et sykkelritt og fikk en sum utbetalt fra forsikringen til NCF. Noe senere fikk jeg ca det 5-dobbelte utbetalt fra forsikringen jeg hadde gjennom jobben. Jeg har slik sett vunnet jackpoten. Og ønsker nå å slutte å spille forsikringsspillet. Jeg har kommet på plussiden i et spill man statistisk skal tape soleklart. Og desto lengre man spiller, jo sikrere er man på tap. Men det bakes inn overalt. Og snart er jeg i minus jeg også. Som alle andre.
Har mye mer troa på egenassuranse om man ikke tør å leve litt på kanten.. Hadde man satt pengene man bruker på forsikringer inn på konto, i et fond eller aksjer hvert år (gjerne sammen med resten av nær slekt og venner) hadde man hatt noe som statistisk skal gi avkastning. Men folk pøter på. Gjennom 60-70 år sitter man og bruker 2 kr for å få 1 tilbake på sikt...
Redigert av Rexenes; 30/08/2016 05:59.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
30/08/2016 05:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes prisen på engangslisensen er for høy og at den begrenser rittdeltagelsen, slik Ellevold argumenterer for. Jeg har ikke kommentert klubblisensen i mitt innlegg først i tråden. Der er vi uenige, jeg synes mer enn dobling av deltakerkostnaden (Start+buss+parkering) fra 800,- til 1.800,- på noen år begrenser mer. Du må gjerne mene at det er direkte dumt å trekke inn dette, men jeg mener at arrangører son befinner seg i glasshus skal være litt forsiktige med å kaste stein. Noen av disse arrangørene gar sågar profittert sterkt på engangslisensen i mange år, men det er en annen sak. Jeg har heller ikke kommentert "klubblisensen" (hva nå det er). (jeg selv var for øvrig en av de arrangørene som sto på barrikadene og protesterte da engangslisensen ble økt for mange år siden) Lisens i klubb = glimrende forsikring, også på trening. Hovegrunnen til at jeg har lisens.
Enten har du ingen som er avhengig av forsørgerevnen din, eller så har du ikke lest vilkårene godt nok. Forsikringen som ligger i lisensen er ikke egnet for en med forsørgeransvar. Lisensforsikringen er jo noe en har i tillegg til ordinære ulykkesforsikringer, prøv å ta en OTB og slå ut to fortenner, så kan det hende du finner ut at den er god å ha...
Redigert av Oystein L; 30/08/2016 06:07.
|
|
|
[Re: Gew88]
30/08/2016 06:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu är det väl så att väldigt många försikringar som folk redan har gäller vid träning. Problemet kan vara att inte alla försikringar gäller vid konkurranser.
Som Rexenes skriver så tror jag att väldigt många är dubbel och trippel försikrade och om man tänker på konsumenten så skulle det nog vara mycket bättre om den vanliga olykkesförsikringen gäller för de flesta aktiviteterna och inte som att man nu måste ha olika försikringar (med ofta stora överlapp tror jag) för att forsikras under för exempel ritt och renn.
En fördel är ju att man då också skulle kunna få en försikring som passar en själv. Inte säkert att en 40 åring och en 20 åring trenger samma utbetalning vid för exempel dödsfall.
Med detta är självklart inget som NCF och andra förbund är intresserade av. De vill ju sälga obligatoriska lisenser där en liten del går till en nödvändig försikring.
|
|
|
[Re: Rexenes]
30/08/2016 06:17
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skadet meg selv i et sykkelritt og fikk en sum utbetalt fra forsikringen til NCF.
Jeg bare lurer, fikk du utbetalt en engangssum? Hva var det denne skulle dekke? Selv skadet jeg meg på sykkeltrening i fjor, og fikk satt lisensforsikringen på saken. I løpet av en uke hadde jeg blitt sendt til lege, 2x MR, og deretter i gang med opptrening hos fysioterapeut. Ganske fornøyd med ordningen akkurat da, må jeg innrømme. Det var ingen som nevnte noe om en sum i tillegg. Jeg slapp riktignok unna mye fravær fra jobben, så det var kanskje der din sum slo inn?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: ]
30/08/2016 06:25
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Lisens i klubb = glimrende forsikring, også på trening. Hovegrunnen til at jeg har lisens.
Enten har du ingen som er avhengig av forsørgerevnen din, eller så har du ikke lest vilkårene godt nok. Forsikringen som ligger i lisensen er ikke egnet for en med forsørgeransvar. Elaborer gjerne? Er lutter øre  Jeg tenker ikke at familien skal ha det fett om jeg stryker med i et ritt. Akkurat det har jeg andre forsikringer til. Men, om jeg slår ut noen tenner, brekker et håndledd på treningstur på fjellet etc, er det flott å få det dekket uten å slåss med vanlig forsikringsselskap. I min familie har vi fått brukt det én gang, da kona (med lisens) falt under ritt. Det var legevakt etc, sy sting i kneet. Etterhvert ble det infeksjon, og mange legebesøk, medisiner, oppfølging, og en runddans som varte i 6 mnd. Hun fikk dekket alt sammen uten spørsmål. Når det gjelder lisenspris ellers, bør folket prøve motorsport. Hvert år betaler jeg: 1500,- førerlisens (med latterlig forsikring) 2000,- vognlisens (for bilen) Skal jeg ha reklame på bilen, 5000,- 500,- for klubbmedlemsskap i LMK-tilsluttet klubb Særskilt lisens hvert 5. år for min klasse/bil: 10.000,- Skal jeg trene på bane, er det minimum et par tusenlapper for noen skarve runder. Løpshelg? 4000,-. Skal jeg ha litt trening fredagen før? +1500. Skal jeg ha strøm i depot? + 500? I tillegg skal div utstyr byttes ved faste intervaller. Hjelm (4000+), kjøredress (3000+), hansker, undertøy, sko (3000+). Stol og belter (10.000), Brannslukker (1500) Dette er alt sammen pålagte priser jeg ikke kan kommer rundt. Og om jeg tar en 3-års pause, så må jeg ta teori og praksiskurs på nytt til ørten tusen. Fortsatt er ingen andre kostnader med (prep av bil, reise/transport/overnatting, vedlikehold...) Hobbyidrett for kidsa koster ganske mange startavgifter i sykkelritt, og ærlig talt - for snittprisen på en sykkel får man også mange starter? Lisensen koster jo halvparten av et gromt Continental dekk i 29"...og folk kjøper sykler for å banke grus eller høkke crux til 50.000+, og selger de året etterpå til 25000. Go figure. Jeg forstår ikke helt anti-lisens tankene her. Medlemsskap i den lokale stistykleklubben koster akkurat det samme som medlemsskap i annen sykkelklubb + lisens. Det er andre steder prisene må kappes.
|
|
|
[Re: parob]
30/08/2016 06:26
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Skadet meg selv i et sykkelritt og fikk en sum utbetalt fra forsikringen til NCF.
Jeg bare lurer, fikk du utbetalt en engangssum? Hva var det denne skulle dekke? Noen prosents invalididet i form av å miste en halv finger.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
30/08/2016 06:29
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Har ikke lest alt så mulig det står nevnt tidligere i tråden.
Hvis en løser lisens via en lokal klubb. Må en da være påmeldt som den nevnte klubb i ritt for at lisensen skal være gyldig? (feks kan en vær påmeldt som XXX BIL uten at klubbens navn er nevnt?)
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
|
|