Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny by, ny hobby? Hjelp til terengsykkelkjøp

Ny by, ny hobby? Hjelp til terengsykkelkjøp #2338226 25/08/2016 15:03
D
Designer Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
D
Da var man flyttet inn til hovedstaden, bilen er bytta ut med en ruter-app. Og med friskt mot har jeg tenkt meg mye og lenge om jeg ikke skal skaffe meg en ny hobby, som gjerne byr på gøy samtidig som den kanskje holder hjertepumpa litt i gang.

Men hvor begynner jeg? Sist gang jeg sykla daglig var jo frem til jeg ble 15 og kunne øvelseskjøre med mopeden.

Jeg er en mann i midten av 20-årene, 183 høy, veier 85kg, glad i og trene styrke og glad i og stå på ski om vinteren. Men mangler altså noe i sesongene mellom, da løping er ca like kjedelig som å se maling tørke.

Litt tanker jeg har gjort meg er jo at det må være greit med en sykkel som fungerer litt over alt, men jeg har jo gjort meg noen tanker om at adrenalin og hastighet i skog og mark gjør det lettere for meg og komme meg ut.

Budsjett er jo alltid noe som skal defineres, men hvis jeg tar utgangspunkt i rundt 10 og kan strekke meg til 20. Jeg kjøper gjerne brukt, da det hvertfall på andre områder har en tendens til og gi mye mer for pengene. Men jeg vet rett og slett ikke hva jeg ser etter.

Litt sånn på siden, er det forresten noen form for klubber eller eventer som bidrar til litt sosialt og ?

Takker ydmykt for evt råd og erfaringer som hjelper meg på vei her.

Re: Ny by, ny hobby? Hjelp til terengsykkelkjøp [Re: Designer] #2338269 25/08/2016 17:57
L
Lars Barlindhaug Offline
Fersking
Fersking
L
Jeg ville satset på å sykle mest mulig før du kjøper noe.

Spør etter demosykler du kan låne i sykkelbutikker og meld deg på f. eks Merida shop ride https://www.merida.no/mec/shop-rides

Re: Ny by, ny hobby? Hjelp til terengsykkelkjøp [Re: Designer] #2338312 25/08/2016 20:28
perbl Offline
More than words
More than words
Er det stisykling du ser for deg å begynne med, med mest vekt på å kunne ha det morsomt på sti og i ulendt terreng, tror jeg denne vil være en flott førstegangsmaskin:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2335275#Post2335275

Prisleiet du har lagt deg på tror jeg er et fornuftig segment, du kan både få veldig gode hardtailer ny, og begynne å snuse på relativt rimelige nye stisykler og gode kjøp på bruktmarkedet.

Per B.
Re: Ny by, ny hobby? Hjelp til terengsykkelkjøp [Re: Designer] #2338322 25/08/2016 20:49
perbl Offline
More than words
More than words
Noe av det som har mange positive omtaler på forumet og i media for tida er de nye semifeite pluss-syklene.

Trek Stache er en sykkel som ser veldig spennende ut, fornuftig priset, og virker å kunne funke til alt fra kondisgamping til stimoro. For meg virker denne sykkeltypen som noe av det beste man kan velge hvis man vil ha en sykkel som kan funke bra til det meste man typisk bruker en terrengsykkel til i hverdagen.

Klart, man får grovere fulldempa sykler for å sykle nedover, feitere fatbikes for vinterbruk, og mer kompromissløse lettvektsykler for å sykle fort på tid, men som et allsidig verktøy tror jeg Stache er knall.

http://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykler/terrengsykler/stisykler/stache/stache-7-29/p/2022000-2016

Her er en pågående diskusjon om denne, aluminiumsutgaven fås i ditt prisleie: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2338296#Post2338296

Per B.
Re: Ny by, ny hobby? Hjelp til terengsykkelkjøp [Re: Designer] #2338332 25/08/2016 21:09
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Ikke kjøp sykkel for maks budsjett, du kommer sannsynligvis til å bli hekta og få lyst til å bytte diverse deler etter hvert ICON_SMILE

Re: Ny by, ny hobby? Hjelp til terengsykkelkjøp [Re: Designer] #2338338 25/08/2016 21:35
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Fra neste uke begynner sykkelsalget og du kan regne med 25% eller mer i avslag på 2016-modellene.

Hvis du ikke allerede er abonnent på Terrengsykkel, er vel dette tidspunktet. Da får du tilgang til alle utgaver (på nett/iOS) og kan kose deg med å lese tester ICON_SMILE

Og sett av penger til hjelm, sykkelsko, shorts, jersey, jakke og hansker.
Selv på tilbud blir det fort 5.000,- for noe av grei kvalitet.

Thomas

Moderator  support