Jeg har nylig kjøpt meg en Gavia CX Comp med Mavic Aksium Disc hjul. Mavic oppgir 33mm som største dekk på disse, mens bikeshop leverer sykkelen med 35. Er det mulig å gå enda bredre når vinteren kommer og man trenger pigg? Har fått anbefalt Schwalbe Marathon Winter, og disse finner jeg ikke i noe mindre enn 40mm.
Mavic's anbefalinger er veiledende og avspeiler en solid sikkerhetsmargin av hensyn til forbrukersikkerhet. Innen cyclocross har man til alle tider brukt dekkbredder utenfor slike anbefalinger.
Med en indre felgbredde på 17mm tror jeg du trygt kan bruke 40mm dekk, om du skulle foretrekke det.
Kan nevne at på felg med 18mm indre bredde har jeg i flere år brukt dekk med bredde 2,35" eller 60mm (!) , så det er som regel en del å gå på
For øvrig finnes det piggdekk helt ned til 30mm. Det rimeligste er Schwalbe Winter 30mm. Denne har pigger kun i rullebanen, i motsetning til Marathon Winter som har pigger både i rullebane og på sidene. Så har man dekk som 45nrth Xerxes 30mm, som har pigger på sidene, men ikke i rullebanen.
Til generell bruk er det gjerne smart å velge 35-40mm, ja
Hvilket dekk er brukbart til allround Nordmarkavintersykling+pendling? Forstår at det må bli et kompromiss. Skal ikke brukes til dager med mye nysnø, da har jeg fatbike og mtb.
Av en eller annen grunn har de blitt borte fra bikeshop sine sider - de var der nylig, siden jeg sjekket etter dekk til sambos sykkel.
Det er disse jeg har på min hybrid (som brukes til vintersykling). Kjøpte de hos bikeshop og er utrolig fornøyd, eneste ulempen er et pars pigger som har falt ut -noe som dessverre er helt vanlig...
Har også sykler en del på 42mm: forskjellen er ikke enorm til pendling, men selv 42mm er for smalt på pakket snø.
Kjøpte de hos bikeshop og er utrolig fornøyd, eneste ulempen er et pars pigger som har falt ut -noe som dessverre er helt vanlig...
Heldigvis har Schwalbe erkjent det, og selger piggeverktøy og løse pigger. Sykkelkomponenter.no har pleid å ha det. Vi har et par sykler med Maraton Winther i husholdningen, og det er en del av vedlikeholdsrutinen å erstatte manglende pigger.
Noen som veit hvilken modell / merke som tillater bredest dekk (piggdekk). Hvilke erfaringer har dere med 35 mm på hardpakket snøføre? Legg til at det her jeg bor blir sporete...
Spørsmålet om dekklaring for forskjellige modeller/merker er krevende å svare på p.g.a. mengden av modeller i verden Enklere om du antyder hva som er reelle alternativer for deg.
Hardpakket snøføre er det ideelle underlag som vi alle drømmer om. De fleste dekkbredder vil fungere på det.
Når du skriver sporete, mener du grove, dype spor i is og hard snø, evt. med slaps over? Under slike forhold foretrekker jeg skikkelig grove dekk, som Schwalbe ISP. Men det krever terrengsykkel, monstercross, Salsa Fargo e.l.
Om det er lave/myke spor i hardpakket snø fungerer 35mm etter min erfaring godt. Konsistensen i snøen (våt/klebring eller tørr) kan ha noe å si for hvilket mønster man foretrekker - f.eks. Schwalbe Marathon Winters lave mønster versus Suomi W240s grove.
Feks Caadx 105... Cannondale skriver på sin side at standard dekkbredde slik syklene deres leveres skal oppfattes som maksimal bredde. Men det kan kanskje diskuteres...
Når jeg snakker om spor er det gjerne relativt dype hjulspor etter bil jeg mener, som man må styre ut av og inn på.
Tror rett og slett forholdene hos deg er så forskjellig fra mine i og rundt Oslo at jeg overlater til andre å kommentere optimal dekkbredde i dype hjulspor i tettpakket snø Høres uansett veldig bra ut. Ikke noe salt heller, håper jeg?
Når jeg snakker om spor er det gjerne relativt dype hjulspor etter bil jeg mener, som man må styre ut av og inn på.
Min erfaring med sånne spor er at de ofte oppstår ved mildvær og at de fryser på. Det er vel det værste man kan komme ut for med cx, spesielt hvis de er skjult i snøen. Det er mye lettere å redde seg inn og grave seg ut med terrengsykkel(dekk).
Noen som veit hvilken modell / merke som tillater bredest dekk (piggdekk). Hvilke erfaringer har dere med 35 mm på hardpakket snøføre? Legg til at det her jeg bor blir sporete...
Jeg har syklet mye på 35mm, men heldigvis lite på hardpakket snø. Hardpakket snø bli ofte ikke hardt nok og dekkene kan spore kraftig.
Har fått sleng i 30-40km/t flere ganger når jeg kommer fra brøytet sykkelvei over på ubrøytet bilvei. Det er fryktelig spennende og jeg angrer alltid på at jeg ikke har på pulsmåler...
Men jeg tror ikke 40mm er *så* mye bedre, skal du sykle mye på pakket snø bør du kjøpe en halvfeit. Spor er helt håpløst med smale dekk.
Men 35mm gir et godt trykk på piggene og et overraskende bra grep på is.
Jeg har etter en del vintre havnet på at to vintersykler er den optimale løsningen. For min del betyr det 30mm lettrullende piggdekk 45nrth Xerxes på den ene og grove Schwalbe ISP på den andre.
Hardpumpede 30-35 mm dekk blir som beskrevet svært nervøse på sporete vinterveier. Under sporete og glatte forhold må man slippe ut luft slik at man bare har akkurat nok luft til ikke å bunne ut i slagene. Greit å bruke felger som man ikke er altfor redd for og slanger som ikke er for tynne. Piggdekk med lavt trykk ruller dårlig, men bygger muskler og karakter.
Det er vanskelig å sykler uansett dekkbredde hvis det er dårlig brøytet. Under noen forhold er det en fordel at dekkene er smale slik at de lettere skjærer seg ned til fast grunn. Bredere dekk er noe mer stabile, men selv en en fatbike sliter om snøen er for løs. Vanskeligst føre er det når en lang kuldeperiode slår over i mildvær og en tykk fast såle bløtes opp til en våt, tung sørpe.
Erfaringsmessig kommer man seg stort sett alltid frem likevel. Som når man sykler CX er det viktig å lære seg til å slappe av i hendene og la sykkelen finne sitt eget spor, la hoftene holde balansen og feste blikket dit man vil styre.
Jeg har syklet flere vintere på isete og sporete vinterveier med 35 mm Schwalbe Marathon Winter og velter eller kjører utfor bare en gang iblant...
Etter min erfaring - ja, absolutt. Og trenden er i retning av bedre dekklaring, både på cx, grus/eventyrsykler (som ofte vil være et bedre valg enn cx om man ikke sykler cx-ritt) og komfortracere. F.eks. nye komfortracer Focus Paralane har plass til 35mm dekk.
Men ta gjerne en god kikk på dekklaring før kjøp. Det bør være litt luft mellom pigger og ramme/gaffel, ellers kan piggene skrape opp ved flex i hjul
Skjønner valget ditt. Sikkert perfekt til din bruk. Litt grov for meg. Det blir hovedsakelig vintersykling (dvs. trening) for mitt vedkommende. Anbefalinger mottas gjerne fortsatt.