Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pendling i Oslo på vinterstid

Pendling i Oslo på vinterstid #2337761 24/08/2016 17:06
M
mathiasman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei

Jeg er nyinnflyttet til Oslo og lurer på hvordan det blir å sykle til jobb i Oslo sentrum i vinter. Jeg bor ved Lysaker og har sykkelvei hele veien. Lurer da på om jeg kan sykle det strekket på en cx med piggdekk, eller om man er avhengig av fatbike eller MTB? Dessuten hvor flink er Bærum og Oslo kommune på å måke syklelveiene?

Litt tidlig ute, så jeg er veldig takknemlig for svar :-)

Re: Pendling i Oslo på vinterstid [Re: mathiasman] #2337771 24/08/2016 17:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sykkelveiene fra Lysaker til sentrum saltes og kostes tidlig hver morgen, så det er stort sett svart asfalt. Statens vegvesen har ansvar for disse og saltlake er deres greie. Spyl sykkel daglig.

CX med piggdekk vil fungere supert de fleste dager, greit noen dager, og noen få dager kan det være slafsete, ruglete, skavlete og dårlig ryddet på enkelte steder i sentrum og andre mindre gater hvor MTB med Ice Spiker Pro er bedre - dvs. tryggere/kjappere, men CX vil fungere da også. Oslo kommune prøver å salte minst mulig.

Re: Pendling i Oslo på vinterstid [Re: mathiasman] #2337775 24/08/2016 17:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Fra Lysaker til sentrum er det tilnærmet svart asfalt på sykkelveien hele vinteren. Smale, lettrullende piggdekk er det eneste rette. Vegvesenet og kommunen er så flinke til å pløye/koste og (dessverre) salte i Oslo at det er uutholdelig kjipt å ligge på sykkelveiene på brede, grove piggdekk. Savner gode, gamle dager da det var mindre tilrettelegging og vintersykling var en smule utfordrende ICON_SMILE

Om jeg ikke tar feil, saltes ikke sykkelveiene i Bærum. Følgelig kan det være mer is og snø der. Om jeg bommer, antar jeg at de lokale korrigerer ICON_SMILE

Selv var jeg mest på cx med 30mm 45nrth Xerxes i Oslo i vinter, men hadde en 29er satt opp med Ice Spiker Pro for dager med mye snø og is eller for ruter der det ikke pløyes eller saltes.

Redigering: Ser nå at anonymous22 kom meg i forkjøpet og at vi er ganske så enige. Måtte rette opp noen feil i mine kommentarer der han vet bedre ICON_SMILE

Re: Pendling i Oslo på vinterstid [Re: mathiasman] #2337793 24/08/2016 18:18
M
mathiasman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Herlig. Tusen takk for veldig gode svar. Det er vel bare å finne frem Bar Mittsene etterhvert. Har ikke lyst til å bli bussfarer i vinter :-)

Innerst inne leter jeg jo etter grunner til å kjøpe MTB, så mulig jeg går for en slik etterhvert. Men det blir en annen diskusjon

Re: Pendling i Oslo på vinterstid [Re: mathiasman] #2337797 24/08/2016 18:23
A
audun Offline
Entusiast
Entusiast
A
Når det gjelder sykkelveiene i Bærum startet kommunen dessverre et såkalt prøveprosjekt sist vinter med kosting og salting av visse strekninger.
Her snakker jeg om sykkel/gangvei fra Stabekk og videre oppover mot Bekkestua og Haslum. Mye mulig det var andre strekninger også.
Vet ikke om de har bestemt seg for om de viderefører dette i år, men det spiller kanskje ikke så stor rolle for deg ICON_SMILE

For oss som sykler fra Lommedalen/Bærums Verk til sentrum blir valg av sykkel/dekk uansett "feil" midtvinters med snø/is/holke over Steinshøgda (som for meg betyr MTB m brede piggdekk) og svart asfalt fra Lysaker (hvor det holder i massevis med smale piggdekk evnt piggfritt)...

Re: Pendling i Oslo på vinterstid [Re: mathiasman] #2337800 24/08/2016 18:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: mathiasman
Det er vel bare å finne frem Bar Mittsene etter hvert... Innerst inne leter jeg jo etter grunner til å kjøpe MTB.

Og der har du en grunn! Bar Mitts! De fungerer jo mye bedre på flatt styre enn på bukkestyre, der du ikke kan ligge i bukken med slike votter festet på styret ICON_LAUGH

Vet ikke hvor du flytter fra, men alle stiene (og den groveste grusen) i Marka er i seg selv en grei nok grunn til å kjøpe MTB yes

Moderator  support