|
|
vask og smøring av kjede?
|
Re: vask og smøring av kjede?
[Re: Gustapho]
23/08/2016 13:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes RnR funker drit dårlig når det regner. Velger derfor alltid Homenkol extreme i regnvær.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: -Jan]
23/08/2016 15:07
|
Gustapho
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
da prøver jeg en slik en. litt klokere har en blitt au.
|
|
|
23/08/2016 17:21
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
da prøver jeg en slik en. litt klokere har en blitt au. God plan! Vasker aldri kjedet på annen måte enn at jeg spyler kjedet når jeg vasker stisykkelen, ellers er det RnR det går på. Oppleves kjedet møkkete uten at jeg har vært på grisete sykkeltur, så tørker jeg kjedet med tørr klut x-antall ganger, for så å smøre med ny RnR og tørker mer. På landevei, fatbike og transportsykkelen har jeg enn så lenge ikke spylt kjedene på mange år kun, tørket og smurt med ny RnR. Funker gull.
Redigert av tmork; 23/08/2016 17:21.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: dala]
24/08/2016 07:00
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Bruker også RnR og er veldig fornøyd.
Men hvordan gjør ni for å fylle på den lille flasken med den store uten søl? Er vel ment at man skal trykke inn spissen men det blir bare undertrykk og søl for meg. Stan's NoTubes har et utmerket lite produkt som er spesiallaget til de store flaskene fra Rock'n'Roll. Tror ikke dette selges separat, dog:
Redigert av Ola R.; 24/08/2016 07:05.
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/08/2016 11:22
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg synes RnR funker drit dårlig når det regner. Velger derfor alltid Homenkol extreme i regnvær. Det varer vel bare ikke like lenge, men så er grus også bare transport her. At det lager lyd er jo ikke så rart når det ikke smører utvendig men innenfra. Ser på den sausen andre sykler med å sbekymrer det meg fint lite gitt.  Ellers greit å følge "How to apply". Testa nå bare for moro skyld, smørte på godt og det var like rent før jeg frikjørte det bakover. Da kom all dritten.  Ideelt smører jeg med R&R etter hver tur det har vært vått. Passer uansett på å tørke av og ikke sette det fra meg vått pga rust noe mange klager på.
|
|
|
[Re: JoachimV]
24/08/2016 14:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes RnR funker drit dårlig når det regner. Velger derfor alltid Homenkol extreme i regnvær. Det varer vel bare ikke like lenge, men så er grus også bare transport her. At det lager lyd er jo ikke så rart når det ikke smører utvendig men innenfra. Ser på den sausen andre sykler med å sbekymrer det meg fint lite gitt.  Ellers greit å følge "How to apply". Testa nå bare for moro skyld, smørte på godt og det var like rent før jeg frikjørte det bakover. Da kom all dritten.  Ideelt smører jeg med R&R etter hver tur det har vært vått. Passer uansett på å tørke av og ikke sette det fra meg vått pga rust noe mange klager på. Jeg smører med rnr før/etter og av og til når jeg bare går forbi syklene i kjelleren. Påfører ikke feil. Tåler 2 timer i drittvær, men over det synes jeg det er dårlig funksjon. Funker supert når det er tørt!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/08/2016 15:56
|
JTE
Avhengig
|
Avhengig
Til stisykling i skikkelig møkkavær bruker jeg sagkjedeolje til motorsag. Det fungerer like bra som alt annet jeg har prøvd, som Rocknroll og Holmenkol. 1 liter koster en drøy hundrings, og varer i årevis.
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/08/2016 16:13
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg smører med rnr før/etter og av og til når jeg bare går forbi syklene i kjelleren. Påfører ikke feil. Tåler 2 timer i drittvær, men over det synes jeg det er dårlig funksjon. Funker supert når det er tørt!
For all del, mente heller ikke nødvendigvis at du gjorde feil.  Da er vi jo enige om redusert brukstid på vått. Det med påføring var et generelt svar til tråden og TS som vurderer RnR. 
|
|
|
08/05/2018 15:25
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Noen som har prøvd denne smøringen?
|
|
|
08/05/2018 17:17
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
(eller for å være litt mer seriøs)
Tørk av kjedet med en tørr klut, evt fukta i tynn olje, gi det olje, sykle på, og når ting blir ille, bytt kjedet før det strekker seg for mye og begynner å spise opp drivverket.
|
|
|
08/05/2018 18:48
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Mye bra her. Har siste året brukt MO-dry... og det har funka for meg. Renser med MO kjederenser (hadde spray med den kassetten som hang på boksen)... nå bruker jeg "det gule"-rensemiddelet, og en runde med reint vann etter på. Funker for meg.
Men ble litt frista til å prøve RnR-extreme. Virker som den også renser.... noe jeg syntes er rart.
Bør jeg føre på som det står der eller funker det å gjøre som jeg gjør nå. En dråpe på hver link, sveive baklengs.
La det stå litt, og så tørke av.
Uavhengig av påføringsmetode, hvor langt holder en "behandling" for landeveissykling i tørre forhold?
|
|
|
09/05/2018 09:38
|
iacob
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg varmer en blanding av stearin og lampeolje i en riskoker til stearinen har smelta. Så legger jeg hele kjedet oppi. Rører rundt i et minutt og henger det opp til tørk. Dette både renser og smører kjedet. Og blandingen kan brukes flere ganger. Eneste minuset er at det ikke fungerer så bra som rustbeskyttelse. Skal jeg sykle i vått vær tar jeg litt olje på en klut og drar kjedet et par runder igjennom.
|
|
|
[Re: anonym]
09/05/2018 10:06
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Noen som har prøvd denne smøringen? Ja. Det er min favoritt blant voksbaserte løsninger. Tok i bruk squirtlube i går for å prøve, får se hvordan det går.
|
|
|
09/05/2018 11:30
|
oakl
Fersking
|
Fersking
Med fare for å banne i kirken... Noen som har prøvd denne fra Biltema, og kan sammenligne med noen "ordentlige" produker? Kjøpte den på impuls en gang og har brukt den flere sesonger. Synes den gjør jobben greit, men nå sykler nok jeg lite i forhold til mange her på forumet.
|
|
|
[Re: oakl]
09/05/2018 11:56
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Med fare for å banne i kirken... Noen som har prøvd denne fra Biltema, og kan sammenligne med noen "ordentlige" produker? Kjøpte den på impuls en gang og har brukt den flere sesonger. Synes den gjør jobben greit, men nå sykler nok jeg lite i forhold til mange her på forumet. Nei ikke prøvd. Men siden den selges som kjedeolje, sannsynligvis ser ut som kejdeolje, trolig lukter kjedeolje, og etter all sannsynlighet også kvalifiserer som "ordentlig" kjedeolje, har jeg vanskelig for å tro noe annet enn at den fungerer helt fint 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
09/05/2018 12:15
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Går mange parallelle tråder om dagen om vask, rens, smøring, med mange ulike tips og strategier.
Vil bare få si at "marketing is everything" når det kommer til smøre/rense-produkter for sykler.
Å eksempelvis smøre ett kjede handler om å finne en olje som er akkurat passe seig for den jobben som gjøres. At den klarer å holde rullene i kjedet smurt, uten å tilføre for mye friksjon, samtidig som den sitter lenge nok til at vi syklister godtar "service-intervalet". Er du villig til å smøre hver tur, kan du bruke tynnere olje med lavere friksjon. Orker du sjeldent å smøre, bør du kjøre tykkere/seigere olje, og godta at det vil medføre en litt høyere friksjon i kjedet enn en tynn olje hadde gjort.
Det er ingen magi i sykkelkjeder. Det eksisterer hundrevis av oljer som ville vært godt egnet som sykkelkjedeolje, uten at de en gang markedsføres som sykkelolje. Og jeg er helt sikker på at det finnes ett utall oljer i produksjon, som selges til ulike leverandører og deretter markedsføres mot ulike segmenter. Det kan godt være at sykkeloljen du kjøper under navnet "Low-friction super-duper-road chain dry lube" til 150,- per 50ml, også selges i 25l dunker på felleskjøpet under betegnelsen "Maskinolje, tynn" (med en "litt" annen literpris).
EDIT: Og hvis jeg som bakgårdsmekaniker deler ett "tips" om å bruke høytrykkspyleren til å spyle fettet ut av hjullagrene, for deretter å dryppe inn den overnevnte Biltema-oljen, og at dette får hjulene til å rulle superbra, og sparer watt, så kommer jeg til å bli jagd ut fra forumet.
Hvis Ceramic Speed derimot heller den Biltema-oljen ovenfor over på en UFO-container til samme bruk, så kan de selge den for 700,- og de samme folkene som jager undertegnede bakgårdsmekaniker ut av forumet, kommer til å stå i kø for å kjøpe den.
Redigert av vviz; 09/05/2018 12:18.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
09/05/2018 13:39
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Med fare for å banne i kirken... Noen som har prøvd denne fra Biltema, og kan sammenligne med noen "ordentlige" produker? Kjøpte den på impuls en gang og har brukt den flere sesonger. Synes den gjør jobben greit, men nå sykler nok jeg lite i forhold til mange her på forumet. Har prøvd den og kommet til denne konklusjonen. Den oljen er som all annen olje på en kjede, en direkte skittsamler. Bruk heller smørning som er beregnet for kjede som nesten skal henge nedi bakken uten å suge til seg alt av støv som er på den høyden over bakken.
|
|
|
09/05/2018 17:01
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Med fare for å banne i kirken... Noen som har prøvd denne fra Biltema, og kan sammenligne med noen "ordentlige" produker? Kjøpte den på impuls en gang og har brukt den flere sesonger. Synes den gjør jobben greit, men nå sykler nok jeg lite i forhold til mange her på forumet. Den er dritseig og tiltrekker seg alt av skit som er rundt deg. Funker nok best hvis du vil slipe ned drivverket over tid.
|
|
|
09/05/2018 17:21
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg brukte finishline sin grønne før, som gjorde kjedet sort som kull på no time. Nå bruker jeg holmenkol som holder kjedet pent og rent, og jeg er veldig usikker på om levetiden på drivverk ble kortere med finishline, men jeg tviler på at forskjellen var stor til mitt bruk. Velger likevel holmenkol da det er ganske kurant med kjeder som ikke er kølsvarte og driter ned alt det kommer borti. Fordelen med finishline er jo at du bare trenger å smøre et par ganger i året.
|
|
|
09/05/2018 19:31
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Hadde vært morsomt med en komparativ studie mellom ymse smøremidler, fra rapsolje til superduperettellerannetduikkeveithvainneholder
|
|
|
09/05/2018 19:59
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
og jeg prøver igjen...
Mye bra her. Har siste året brukt MO-dry... og det har funka for meg. (men det betyr jo ikke at det er bra) Renser med MO kjederenser (hadde spray med den kassetten som hang på boksen)... nå bruker jeg "det gule"-rensemiddelet, og en runde med reint vann etter på. Funker for meg.
Men ble litt frista til å prøve RnR-extreme. Virker som den også renser.... noe jeg syntes er rart.
Bør jeg føre på som det står der eller funker det å gjøre som jeg gjør nå. En dråpe på hver link, sveive baklengs.
Uavhengig av påføringsmetode, hvor langt holder en "behandling" for landeveissykling i tørre forhold?
|
|
|
09/05/2018 21:10
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Personlig bruker jeg RnR dry (den røde). Så husker jeg ikke våtoljen jeg bruker. Begge er uansett snart tomme, og begge har fungert godt. Nå har jeg bestilt dry/wet/semi-dry fra MO. Går over til disse etterhvert som de jeg bruker nå er tomme.
Som avfetter bruker jeg også den gule MOen. Den har aldri klart å imponere meg, så jeg kommer til å prøve noe annet når den er tom (Morgan blue kanskje).
Men når jeg virkelig skal ha ting til å skinne, så tar jeg av kjede/kassett og bruker bensin/oppvaskkost. Da blir kassetten med 5000+ km like blank som når den var ny, og det synet er verdt den ekstra jobben ett par ganger i sesongen synes jeg.
Det beste vil være å påføre i hver link. Du sløser ikke unødvendig olje, og du får mindre olje på steder du ikke trenger olje. I praksis tipper jeg de fleste bare spruter mens de spinner kjeden, for det tar jo en del kortere tid. Jeg gjør ihvertfall sistnevnte 80% av alle gangene jeg smører.
"Behandlingstid" for min del er vel aldri ett problem i Norge. Jeg må sannsynligvis sykle i regnvær lenge før kjedeoljen har tørket ut, og da smører jeg uansett om til en wet-lube.
|
|
|
[Re: 123nils]
09/05/2018 22:13
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
og jeg prøver igjen...
Mye bra her. Har siste året brukt MO-dry... og det har funka for meg. (men det betyr jo ikke at det er bra) Renser med MO kjederenser (hadde spray med den kassetten som hang på boksen)... nå bruker jeg "det gule"-rensemiddelet, og en runde med reint vann etter på. Funker for meg.
Uavhengig av påføringsmetode, hvor langt holder en "behandling" for landeveissykling i tørre forhold? Rnr extrem renser ved at løsemiddelet til voksen er parafin eller noe lignende. Når parafinen er borte blir voksen liggende igjen. Prinsippet for å få den rensende effekten er at du dynker kjedet dassvått med smøremiddelet og tørker av overskudd. Å ha en dråpe på hvert ledd tror jeg kanskje blir snaut da det er relativt lite voks i en flaske i forhold til løsemiddel.
|
|
|
[Re: RoyK]
10/05/2018 08:35
|
okk
Medlem
|
Medlem
Hadde vært morsomt med en komparativ studie mellom ymse smøremidler, fra rapsolje til superduperettellerannetduikkeveithvainneholder Velonews og Friction Facts gjorde nettopp det i 2013 og i 2014: (Begge artiklene i en PDF) http://www.squirt-lube.de/wp-content/upl...-Combined-1.pdfRapsolje var kanskje ikke på lista.
|
|
|
10/05/2018 08:58
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Vi må ikke glemme at det viktigste er og smøre kjede en gang imellom . God tur. I min bransje lurer mange på hvilken olje de skal ha på motoren. Jeg anbefaler motorolje,og det går veldig bra.
|
|
|
[Re: okk]
10/05/2018 13:15
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Hadde vært morsomt med en komparativ studie mellom ymse smøremidler, fra rapsolje til superduperettellerannetduikkeveithvainneholder Velonews og Friction Facts gjorde nettopp det i 2013 og i 2014: (Begge artiklene i en PDF) http://www.squirt-lube.de/wp-content/upl...-Combined-1.pdfRapsolje var kanskje ikke på lista. Ikke overraskende at parafin kom godt ut der.
|
|
|
[Re: erik e]
10/05/2018 17:56
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Vi må ikke glemme at det viktigste er og smøre kjede en gang imellom . God tur. I min bransje lurer mange på hvilken olje de skal ha på motoren. Jeg anbefaler motorolje,og det går veldig bra. Enig.... blir ganske sliten i hodet av alt som blir sagt i ulike fora..... Trur jeg fortsetter som før jeg... (og returner RnR.. når den kommer).... . Det har jo funka veldig greit for meg sånn som jeg har gjort det.
|
|
|
|
|