Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Heve/senkepinne sitter fast i rammen.

Heve/senkepinne sitter fast i rammen. #2336774 22/08/2016 17:51
D
dangerc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei.

Har en Specialized Command Post BlackLite, som jeg skal ta av da jeg skal skifte wire og strømpe på denne, eneste problemet er da jeg har løsnet setepinneklemme helt og dratt wirestrømpen fra triggeren godt inn i rammen slik at jeg skal kunne få dratt setepinnen opp, men jeg får ikke rikket denne løs.

Jeg har prøvd godt med WD40 i rammen på åpningen til setepinnen men uten resultat jeg får ikke rikket setepinnen løs med "normal" kraft, hverken og trekke opp eller og prøve og dreie rundt ved hjelp av setet.
Den har stått på i ca 1år de monterte den i butikk og ikke tatt av siden.

Noen stalltips til hvordan og få løsnent den?

/Christopher

Re: Heve/senkepinne sitter fast i rammen. [Re: dangerc] #2336957 23/08/2016 07:25
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hadde det samme på en sykkel (aluramme) som jeg hadde brukt veldig lite. Dynket også med WD 40, pluss rustløser fra Biltema, brukte varmepistol til å varme rammen forsiktig, og en softhammer hvor jeg slo forsiktig både oppover mot setet, men også på rammen rundt åpningen, for å hjelpe WD40 å trenge ned. Gjenta WD40, varme, banking, vrikke på setet sidelengs i sykluser.

Tålmodighet er stikkordet. Holdt nok på en time før den løsnet. Hold imot på setet når du banker oppover, og om det er fulldemper hjelper det å holde sykkelen nede på en eller annen måte også, slik at ikke all bankingen "fjærer bort".

Re: Heve/senkepinne sitter fast i rammen. [Re: dangerc] #2337000 23/08/2016 08:02
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Også husk å bruke fett i ramma når du setter pinnen på plass igjen. Det kan være lurt å løfte opp pinnen en gang i bland og fette for å unngå dette.

Re: Heve/senkepinne sitter fast i rammen. [Re: AndreasLie] #2337005 23/08/2016 08:07
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: AndreasLie
Også husk å bruke fett i ramma når du setter pinnen på plass igjen. Det kan være lurt å løfte opp pinnen en gang i bland og fette for å unngå dette.
IKKE bruk fett, da kommer du til å ha evig problem med at setepinnen siger ned i ramma. Bruk monteringspasta.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Heve/senkepinne sitter fast i rammen. [Re: dangerc] #2337009 23/08/2016 08:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sklir en alupinne som er festet med korrekt moment i en aluramme, er det noe annet som er galt enn typen smøremiddel man har brukt.

Bruk fett. Hvis pinnen ikke sitter fast, er det en god idé å prøve med monteringspasta (som er fett med friksjonsmiddel.) for karbonfiberdeler.

Re: Heve/senkepinne sitter fast i rammen. [Re: DesmoSkier] #2337011 23/08/2016 08:14
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: DesmoSkier
IKKE bruk fett, da kommer du til å ha evig problem med at setepinnen siger ned i ramma. Bruk monteringspasta.

Jeg bruker et supertynt strøk kobberfett. Har ikke problemer med sig.
Det var ikke gjort på den pinnen som satt bom...

Re: Heve/senkepinne sitter fast i rammen. [Re: DesmoSkier] #2337027 23/08/2016 08:37
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: DesmoSkier

Tull, har montert 100vis av sykler med vanlig lithium fett de 6 årene jeg jobbet som sykkelmekaniker og fikk aldri klager på at setepinnen seg. Det var noe alle på verkstedet gjorde som standard. Karbonrammer er det lurt å bruke eget fett for.

Moderator  support