Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvorfor skaper ikke girspaken min wiretrekk?

Hvorfor skaper ikke girspaken min wiretrekk? #2336333 21/08/2016 17:53
T
Torshov-Simen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Sram spaken til framgiret har begynt å få mer og mer hikke de siste ukene uten at jeg har fått ut fingeren og gjort noe med det før den ga seg for godt på turen i dag.
Når jeg skyver girspaken framover for å gire opp på storskiva skjer det ingen bevegelse i giret (og for ordens skyld, jeg har sjekket at det ikke er wiren som har løsnet).
Til å begynne med opplevde jeg det mest som en liten "dødgang" som gjorde at jeg måtte skyve litt mer på spaken for å få giret. I tillegg gikk ikke spaken helt tilbake til utgangsposisjonen etter giring, slik at jeg måtte trekke den tilbake til startstilling.
I dag utartet dette slik at jeg ikke kom opp på storskive samme hvor langt jeg trykket.
Er det noen som har vært borte i dette problemet og som kan forsyne meg med en løsning før jeg begynner å skru, ødelegge og banne?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hvorfor skaper ikke girspaken min wiretrekk? [Re: Torshov-Simen] #2336340 21/08/2016 18:17
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spray inn tynn olje, WD-40 e.l. Det kan hjelpe.

Re: Hvorfor skaper ikke girspaken min wiretrekk? [Re: Torshov-Simen] #2336363 21/08/2016 19:19
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Minner om gamledager. Høres ut som wire har strekt seg. Spesielt siden det har skjedd gradvis. Er wire gammel?
1. Løsne opp på strammeskruen (dersom den er brukt) og løsne wire på giret. Stram opp og monter på nytt. Fungerer det over tid - bra.
2. Bytt hele wire hvis den er veldig gammel..

Re: Hvorfor skaper ikke girspaken min wiretrekk? [Re: Torshov-Simen] #2336389 21/08/2016 20:40
T
Torshov-Simen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Takker for tips :-)

Det funket ikke, så det ble å skru opp og der fant jeg en brukket skrue på en del som i følge SRAMs delekatalog selvsagt ikke selges som reservedel.

Artig at en liten skrue i praksis kan koste 2300 kroner...

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.

Moderator  support