LEAF-eiere: når bytter dere bremser?
|
LEAF-eiere: når bytter dere bremser?
19/08/2016 14:30
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Antar O store forum har en formening, og også erfaring her. Etter å ha hatt min LEAF på service, 2 år gammel, ble det poengtert at klosser og skiver var godt bytteklare. Bilen har da gått 43000 km.
Er ikke det vel tidlig? Jeg har hørt om andre som har fått samme beskjed. Jeg gjorde meg litt dum, og spurte hvorfor - dette må vel være drøyt tidlig? Fikk da svaret, litt vagt, at det var snarere tvert i mot. Og jeg hadde antagelig hatt rust på skivene...
Jeg kjører denne bilen daglig, riktignok i all slags vær, men rustopphopning har det aldri vært utover normalen. Jeg kjører mye i B (maks regenerering) - men bremser også, selv om dette er mindre enn jeg gjorde med min gamle dieselpurke.
Men er dette virkelig normalt? Har for meg at jeg har kjørt minst det doble tidligere, eller lenger.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser?
[Re: eOpseth]
19/08/2016 15:27
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Vår har gått 86.000km med originalbremser, en kollegas bil rundet 100.000km ved juletider -også med originalbremser.
Men vi har begge fulgt servicer (årlig) og betalt penger for at verkstedet skal rense og smøre opp bremsene (klosser).
Hvis du har fulgt vanlige servicer, ville jeg tatt dette opp med verksted og/eller Nissan Nordic. Eventuelt reklamert på bremsene og/eller servicen som er utført.
Til sammenligning gikk vår Toyota Avensis over 150.000km før jeg byttet skiver og klosser -og da kunne jeg nok ventet en god stund viste det seg.
Mange steder saltes det så godt om vinteren at bremsene blir marinert i saltlake. Hvis du ikke bremser godt før du setter fra deg bilen, blir saltet liggende på skivene og starte et rustangrep som kan skape problemer. At klossene må byttes etter 43.000km tyder jo normalt på bremser som henger -men da hadde du nepppe hatt rust. (du ville også merket det på unormalt høyt forbruk).
Thomas
|
|
|
19/08/2016 18:02
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Antar O store forum har en formening, og også erfaring her. Etter å ha hatt min LEAF på service, 2 år gammel, ble det poengtert at klosser og skiver var godt bytteklare. Bilen har da gått 43000 km.
Er ikke det vel tidlig? Jeg har hørt om andre som har fått samme beskjed. Jeg gjorde meg litt dum, og spurte hvorfor - dette må vel være drøyt tidlig? Fikk da svaret, litt vagt, at det var snarere tvert i mot. Og jeg hadde antagelig hatt rust på skivene...
Jeg kjører denne bilen daglig, riktignok i all slags vær, men rustopphopning har det aldri vært utover normalen. Jeg kjører mye i B (maks regenerering) - men bremser også, selv om dette er mindre enn jeg gjorde med min gamle dieselpurke.
Men er dette virkelig normalt? Har for meg at jeg har kjørt minst det doble tidligere, eller lenger. Klossene er nok greie, men tipper skiver har rustet mer enn en eller annen grense-% på innsiden av skiver. Bremser krever jevnlig bruk og da mer enn bare "kosebremsing" skal de fungere optimalt. Har tidligere hørt om biler med behov for skivebytte (de krever og at du bytter klosser), rett og slett fordi de brukes for lite - spesielt gjelder dette bakbremsene.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tparsli]
19/08/2016 18:37
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vår har gått 86.000km med originalbremser, en kollegas bil rundet 100.000km ved juletider -også med originalbremser.
Men vi har begge fulgt servicer (årlig) og betalt penger for at verkstedet skal rense og smøre opp bremsene (klosser).
Hvis du har fulgt vanlige servicer, ville jeg tatt dette opp med verksted og/eller Nissan Nordic. Eventuelt reklamert på bremsene og/eller servicen som er utført.
Til sammenligning gikk vår Toyota Avensis over 150.000km før jeg byttet skiver og klosser -og da kunne jeg nok ventet en god stund viste det seg.
Mange steder saltes det så godt om vinteren at bremsene blir marinert i saltlake. Hvis du ikke bremser godt før du setter fra deg bilen, blir saltet liggende på skivene og starte et rustangrep som kan skape problemer. At klossene må byttes etter 43.000km tyder jo normalt på bremser som henger -men da hadde du nepppe hatt rust. (du ville også merket det på unormalt høyt forbruk). Dette støtter det jeg mener, og jeg har fulgt alle serviser hos Nissan - og dette her finner jeg veldig merkelig å skulle gjøre nå egentlig. Men skal jammen sjekke litt opp rundt dette her. ELBIL er billig å kjøre, men dyrere enn vanlig ha service på. Det gir lite mening egentlig... Forbruket har forøvrig ikke vært unormalt høyt - på dieselpurka hang bremsene seg, så vet hvordan det er.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
19/08/2016 18:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
At klossene må byttes etter 43.000km tyder jo normalt på bremser som henger -men da hadde du nepppe hatt rust. (du ville også merket det på unormalt høyt forbruk).
Tja, hvis bremsene henger (ie. stemplene har grodd fast så vil du akkurat få dette; rust. De siste to bilene jeg kjøpte hadde akkurat dette. Kun stemplet på den ene siden som bremset, full rust på innsiden. Som tmork sier, kosebremsing er ofte årsaken. Jeg pleier å ta i hvert fall en god oppbremsing (er det grus helt til ABS-ene slår inn) hver tur og ved hvert hjulbytte presser jeg stemplene inn med spett eller kubein og kakker på klossene.
|
|
|
19/08/2016 18:55
|
neistein
Veteran
|
Veteran
El biler har en mye kraftigere motorbrems en biler med forbrenningsmotor. Og så lenge man bruker bremsene vesentlig mindre ruster skivene veldig fort. En god selger av el biler burde opplyse om dette og be deg foreta noen kraftige oppbremsinger innimellom for å unngå rustdannelse.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
19/08/2016 19:32
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Jeg syntes ikke det er veldig merkelig men antagelig hadde forståelsen til TS vært høyere hvis han ikke skulle betale regningen for reultatet av manglende bremsing.. Bremseskivene er av ubehandlet stål så de ruster. Pusser man ikke regelmesig av vann og rust med bremseklossene så blir det gravrust og skivene må byttes. Hvor lite som skal til kan man se hvis man vasker bilen og lar den stå til dagen etter da er bremseskivene allerede blitt brune av overflate rust.. Verkstedet bytter jo selvfølgelig bremseklossene samtidig som bremseskivene selv om de ikke er utslitt. Du burde nok kjører mere uten regenering så du får bremset litt. Bytte bremser er dyrere enn den strømmen du går glipp av under regenerering. Alternativt kan du bremse en gang hardt opp noen ganger i uken og hver gang du kjører under våte forhold.
|
|
|
19/08/2016 20:49
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vel, det er jo ikke slik at jeg ikke bremser. Jeg kjører daglig 5-6 mil x 2 langs motorvei, og kraftig oppbremsing skjer daglig på slutten av turen og ofte underveis. Siste jeg gjør før jeg svinger av E18 er som regel 100 -> 10 km/t på kort strekning. Samme skjer 2-3 ganger på vei hjem + evnt. købremsing.
Hovedpoenget mitt er at forrige bil hadde nøyaktig samme kjøremønster, dog uten regenerering siden den gikk på diesel, men var det en ting jeg ble indoktrinert med som 17 åring så var det "BREMS PÅ GIRA!!". Jobber samme sted enda, samme veien jeg kjører, men plutselig skal skiver og klosser skiftes annet hvert år. Det finner jeg litt snålt. Men ser jo at jeg ikke er eneste.
|
|
|
19/08/2016 21:32
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Hvis ikke trådstarter er ekstremt gjerrig og stort sett aldri bremser, er det søkt å påstå at han kjører unormalt med sin Leaf. Vår Leaf er altså over 4 år gammel/85.000km og min kollegas er 4år gammel/>120.000km (tror jeg). Når vi begge kjører på originale bremser, er det jo litt rart om trådstarter skal bytte etter 2år/43.000km? Alle som har kjørt mye på E18 vet det er umulig uten å bremse. Mye. Trådstarters kjøremønster minner også om både min og min kollegas kjøring; jeg fra Asker til Oslo på E18, han fra Horten til Oslo på E18. Hvis du er NAF-medlem ville jeg tatt en tur til de og fått de til å vurdere bremsene. Eventuellt bruke https://www.naf.no/tjenester/juridisk-hjelp/En del forsikringer inkluderer også rettshjelpforsikring.
Thomas
|
|
|
19/08/2016 22:34
|
erlingba
.
|
.
En elbil er det jo svært begrensede muligheter for å tjene penger på for et verksted, så da er det kjekt å kunne bytte skiver og klosser innimellom.
Jeg bruker ikke Birger N. Haug etter at jeg sendte inn bilen for å få sjekket en tikkelyd og ble fortalt at det var rust på skivene når det var lager i girkassa.
|
|
|
19/08/2016 22:44
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Birger N. Haug er legendariske... Vår Leaf er første og siste bil kjøpt der -og jeg har vært både på Rud og Økern... Når Nissan klarer å ligge rundt 20. plass år etter år på autoindex ( http://www.smartepenger.no/114-forbruker/114-forbruker/1045-kundetilfredshet-bil) er det åpenbart at forhandler har mye av æren! På de oversiktene over feil på biler NAF og ADAC har publisert, er det lite som tilsier at Nissan skal ha en så dårlig plassering.
Thomas
|
|
|
20/08/2016 05:07
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvis ikke trådstarter er ekstremt gjerrig og stort sett aldri bremser, er det søkt å påstå at han kjører unormalt med sin Leaf. Uansett kjøremønster, så burde vi nok "alle" være flinkere til å spyle bremser og skiver med vann etter biltur i saltlake (vinter). Det er typisk på innsiden av bremsene rusten kommer, fordi det trolig er vanskelig å komme til med spylerslange. Jeg benytter kun bil til langtur, og har nå bare 60 000km på fire år. Fikk beskjed ved sist service at innsiden av skivene begynte å nærme seg grensen for det akseptable, så jeg har bremset en del ekstra i sommer - ser ut til å løse det. Spyler og gjerne bil umiddelbart etter tur på en eller annen statoil-selvvask, men skal helt klart bli flinkere til å spyle innsiden av bremser når vi nå nærmer oss vinter og saltede veier. Kjører man kun på steder der det ikke benyttes salt vinterstid, så vil jeg tro rustproblemet er mindre/ubetydelig.
|
|
|
20/08/2016 05:53
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Har kjørt 85000 km med orginalen bremser. Fikk beskjed på EU kontroll, om at bakbremsene nok burde byttes i løpet av et år. En kompis som gjorde EU kontrollen. Prøver å huske å bremse hardt et par ganger i uka.
keo
|
|
|
20/08/2016 07:15
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Birger N. Haug er legendariske... Vår Leaf er første og siste bil kjøpt der -og jeg har vært både på Rud og Økern... Når Nissan klarer å ligge rundt 20. plass år etter år på autoindex ( http://www.smartepenger.no/114-forbruker/114-forbruker/1045-kundetilfredshet-bil) er det åpenbart at forhandler har mye av æren! På de oversiktene over feil på biler NAF og ADAC har publisert, er det lite som tilsier at Nissan skal ha en så dårlig plassering. Husker enda han dusten av en bilselger på Rud som sa. har du råd til en slik bil da, når jeg ville prøvekjøre en helt vanlig bil. Aldri ett bein i sjappa igjen.
|
|
|
20/08/2016 07:16
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Har også fått anbefalt av bilmekaniker å gjennomføre "nødbremsing" innimellom for å hindre rust på skivene. Bare pass på at Raskall ikke er i nærheten av deg når du gjør det, ellers blir det tråd om deg her på forumet 
|
|
|
[Re: Asterix]
20/08/2016 07:30
|
Raskall
More than words
|
More than words
Har også fått anbefalt av bilmekaniker å gjennomføre "nødbremsing" innimellom for å hindre rust på skivene. Bare pass på at Raskall ikke er i nærheten av deg når du gjør det, ellers blir det tråd om deg her på forumet Say what?
|
|
|
[Re: Raskall]
20/08/2016 07:32
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Har også fått anbefalt av bilmekaniker å gjennomføre "nødbremsing" innimellom for å hindre rust på skivene. Bare pass på at Raskall ikke er i nærheten av deg når du gjør det, ellers blir det tråd om deg her på forumet Say what? Hva, har du noe imot bremser eller ???? 
|
|
|
20/08/2016 07:39
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Har bytte ihjelrusta bremser på fossile biler på 30tusen også.Lite bruk og halv varm litt rå fellesgarasje,og du er der.Parkere på gress eller jord er også en vinner.
|
|
|
[Re: Kjetil307]
20/08/2016 07:51
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Har bytte ihjelrusta bremser på fossile biler på 30tusen også.Lite bruk og halv varm litt rå fellesgarasje,og du er der.Parkere på gress eller jord er også en vinner. Det laveste antall kilometer jeg har hørt om var en kunde hos Møller som hadde kjørt passaten sin ca 8000 km på et par år.
Redigert av tmork; 20/08/2016 07:51.
|
|
|
[Re: tmork]
20/08/2016 08:28
|
Raskall
More than words
|
More than words
Har også fått anbefalt av bilmekaniker å gjennomføre "nødbremsing" innimellom for å hindre rust på skivene. Bare pass på at Raskall ikke er i nærheten av deg når du gjør det, ellers blir det tråd om deg her på forumet Say what? Hva, har du noe imot bremser eller ???? Åpenbart. Om man spør Asterix.
|
|
|
20/08/2016 18:26
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
.. Hovedpoenget mitt er at forrige bil hadde nøyaktig samme kjøremønster, dog uten regenerering siden den gikk på diesel, men var det en ting jeg ble indoktrinert med som 17 åring så var det "BREMS PÅ GIRA!!". .. Jeg tror ikke det er optimalt ved normalt bruk. I lange nedoverbakker osv skal man så klart bruke motorbrems, men jeg vil tro at det å regelmessig kløtsje seg ned gjennom kassa sliter unødvendig på kløtsjen. Det er tross alt mye rimeligere å bytte klosser enn kløtsj.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
25/08/2016 20:11
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Drar opp denne tråden igjen, da jeg har en tilsvarende situasjon:
Har akkurat vært på EU-kontroll, og fått beskjed om at bremseskiver både foran og bak må byttes pga rust. 3.5 år gammel dieselbil, har såvidt passert 40000km. Jeg kjøpte bilen brukt av forhandler for et halvt år siden.
Spørsmålene jeg stiller meg er:
1: Er det normalt at en såpass ny bil "stryker" på EU-kontrollen pga utslitte bremser? 2: Er det mulig at rusten har dukket opp på det halve året jeg har hatt bilen, eller er det mest sannsynlig at bremsene har vært dårlige allerede på salgstidspunktet?
Jeg lurer på om jeg bør prøve meg på en reklamasjonssak, eller om jeg må bite i det sure eplet og punge ut 12000 for nye bremseskiver+klosser.
|
|
|
[Re: anderssb]
25/08/2016 20:48
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
1: Er det normalt at en såpass ny bil "stryker" på EU-kontrollen pga utslitte bremser?
Det brukes så mye salt for tiden at det ihvertfall ikke er unormalt. 2: Er det mulig at rusten har dukket opp på det halve året jeg har hatt bilen, eller er det mest sannsynlig at bremsene har vært dårlige allerede på salgstidspunktet?
Hvis bilen har vært kjørt i områder som blir saltet, er det godt mulig bremsene hadde startet å ruste lenge før du kjøpe bilen. Jeg lurer på om jeg bør prøve meg på en reklamasjonssak, eller om jeg må bite i det sure eplet og punge ut 12000 for nye bremseskiver+klosser.
I hvilken grad rustne bremser er å forvente 6mnd etter at du kjøpte den tror jeg NAF eller Forbrukerrådet må svare på, men jeg ville reklamert på dette mot forhandler. Forhandler burde enten ha informert deg om ruste bremser (det skjer ikke så fort...) og gitt deg prisavslag, eller byttet de før de solgte bilen. Av det jeg har sett fra Forbrukertvistutvalget, tror jeg du vil få medhold men med en reduksjon i erstatningen siden bilen tross alt var 3,5år gammel og man må forvente slitasje/rust. Vurderingen tar ofte hensyn til alder, tilstand og pris. Alternativt tilbyr du deg å betale for deler (~7000,-) mot at forhandler tar arbeidet. Da slipper du/dere en sak i Forbrukertvistutvalget og forhandler kommer relativt godt ut av det.
Thomas
|
|
|
26/08/2016 14:57
|
Tjohei
Fersking
|
Fersking
Måtte ut å sjekke løvet (leafen) nå  2.5 år gammel, 37000km, ikke parkering i garasje vinterstid. Klossene var knapt slitt og ingen rust på skivene i slitebanen. De burde holde godt over 100K km ihvertfall. Ville fått noen andre til å se på det hvis ikke du kan vurdere det selv. Opplevd å hørt mye rart om verksteder i forbindelse med jobb og andre steder. Hørtes merkelig ut å bytte bremser så tidlig uansett bil. Men ja det er viktig å bremse godt opp innimellom både for å holde skiver rustfrie og få bevegelse på kalipperene 
|
|
|
[Re: Tjohei]
26/08/2016 18:14
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Sjekket du og innsiden av skivene? Bor du i "saltlake-land", eller et sted som ikke salter veiene?
|
|
|
[Re: tmork]
26/08/2016 21:08
|
Tjohei
Fersking
|
Fersking
Kjente på innsiden foran og kunne ikke merke noe. Bak er det litt verre å komme til fordi bremseskjoldet går hele veien. Så sant kalipper ikke henger/går tregt skal det ikke bli noe verre på innsiden. Det er jo anbefalt med "bremsesevice" hvert år på disse. Skader jo ikke, men tror det gjør like stor nytte og aktivt bruke bremsene innimellom. Ved vask av bilen passer jeg også på å spyle godt av hjuloppheng og bremser. Bor i Vestfold så her saltes det over en lav sko..kjører på E18 daglig 
|
|
|
26/08/2016 22:35
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
De de kaller "bremseservice" er demontering av klosser og smøring av calipere. De gjør mao. ikke en døyt med skivene. Hvis de oppdager rust sier de jo ifra, men det gjør vel eier også når han/hun bytter dekk to ganger i året...
Mitt inntrykk er at det punktet er et forsøk på å tjene mer penger på service.
Thomas
|
|
|
27/08/2016 06:13
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Mitt inntrykk er at det punktet er et forsøk på å tjene mer penger på service.
Verkstedene forholder seg til EU-kontrollen. Det er definert i forskriftene med % synlig gravrust på skivene som er tillat. Husker ikke tallene men det var ikke mye, kan det være 25% og det er nok om det er på ene siden. For alt jeg vet ble det også stramma inn med nye regler i fjor som mye annet, kan jo være det som gjør utslaget. E18 vestfold, kombinasjon av klima og salting der nede må vel være noe av det verste i landet. Mange variabler her så å sammenligne hva noen har klart å tyne ut av km/levetid er ikke nødvendigvis relevant. Det er store forskjeller i stålkvalitet på bremseskiver og det viser seg tydelig på skiver mer enn andre deler på bilen.
|
|
|
27/08/2016 19:25
|
Tjohei
Fersking
|
Fersking
De de kaller "bremseservice" er demontering av klosser og smøring av calipere. De gjør mao. ikke en døyt med skivene. Hvis de oppdager rust sier de jo ifra, men det gjør vel eier også når han/hun bytter dekk to ganger i året...
Mitt inntrykk er at det punktet er et forsøk på å tjene mer penger på service. Stemmer at det bare er smøring. Men hvis en kalipper eller stempler begynner og gå tregt kan du fort sitte med en skive full av rust. I og med at bremser på elbiler ofte blir brukt lite er det et poeng med denne servicen for at ting ikke skal sette seg/bli tregt. Hvis du på en annen side er flink til å mosjonere bremsene jevnlig kan du nok hopper over dette punktet.
|
|
|
[Re: Tjohei]
28/08/2016 16:01
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
I og med at bremser på elbiler ofte blir brukt lite er det et poeng med denne servicen for at ting ikke skal sette seg/bli tregt. Hvis du på en annen side er flink til å mosjonere bremsene jevnlig kan du nok hopper over dette punktet. Og det er dette jeg ikke helt fatter. Lite brukt? Jo, jeg bremser litt mindre av de forsiktige bremsingene og lar det gå på re-generering, men de større er der fremdeles all den tid kjøremønsteret er identisk nå over snart 25 år siden ruta og veien er den samme. Men bremser brukes ofte på hver eneste tur, og bilen ruller minst 2 ganger om dagen, og rundt 25000 km/år. Og da er det litt vanskelig å tro på at jeg ikke bremser - eller? At jeg bor i saltlakeland, det forstår jeg, men det har jeg også gjort i 25 år, selv om saltemønsteret har forandret seg noe, nå i det siste til det mindre. Men for meg virker det som at dette enten er dårlige skiver/kalipere/klosser, eller at man blir anbefalt å skifte før det er nødvendig. Åpent spørsmål - jeg ble "anbefalt" å bytte nå, men siden de hadde skiftet på så mange biler den siste tiden hadde de ikke dette på lager (!!). Men om jeg skipper anbefalering om å skifte skiver + klosser nå, hva har jeg å tape å kjøre ytterligere 20000 km før jeg skifter? Dette underforstått at bremsekraften er optimal selvsagt, den leker jeg ikke med.
|
|
|
|
|