Hei,
Har en Merida Birkebeiner Speed disc fra ett par år tilbake.
Har vært godt fornøyd med sykkelen og det har blitt mange mil på den til og fra jobb stort sett på asfalt, men også litt grus.
Nå begynner den å trenge litt kjærlighet både på det ene og andre, men sist uke "ramlet" demperen sammen.
Den synker nærmest helt sammen om jeg ikke kjører i lock mode.
Med små barn og minimalt med tid til "fiksing", lurer jeg litt på hva jeg bør gjøre med denne.
1. Kjøpe ny - Ser det varierer fra 2500 og deretter til 5-6000 og oppover for nye
2. Pumpe opp trykket igjen og se hvor lenge dette varer, men ender nok opp med punkt 1 på et tidspunkt.
3. Bytte til gaffel uten demper?
Alternativ 3, hadde nok gått, men det merkes i hender osv på slutten av uka om jeg ikke har litt demper på når jeg sykler til jobb. Det går i 50km+ nedover bakkene og det er mye dårlig asfalt, trikkeskinner og annet rask i Oslo gatene.
Vil det innebære noe voldsom forskjell om jeg bytter til en demper med feks 100 mm vandring fremfor denne som i følge speccen har 80? Tror selv jeg ikke merker mye til den forskjellen, men tar kanskje feil?
Ellers er sykkelen grei og foretrekker å fikse den fremfor kjøpe ny til 10 000...