Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Piping i skivebremser - redux

Piping i skivebremser - redux #2334344 15/08/2016 22:51
R
Raathass Online OP
Fersking
OP Online
Fersking
R
Jeg kjøpte en brukt 26" til arvingen. Fin som bare det, men absurd piping i (Deore)bremsene. Etter alskens forsøk på å rense med isopropanol og bremserens gav jeg opp og kjøpte nye klosser og skiver. Det gjorde susen - i akkurat to dager.

Det viser seg at årsaken ligger i at begge caliperene lekker. Jeg har kjøpt to stk nye bremser (SLX) hvor det følger med klosser. Spørsmålet er således:

Er det primært klossene som suger til seg olje og dritt og fremprovoserer piping? Vil en solid rens av to uker gamle skiver sammen med nye klosser bli flott eller bør jeg like gjerne spandere enda ett sett med skiver for å unngå å besudle de ny klossene?

Mvh

Førstereis på skivebrems.

Re: Piping i skivebremser - redux [Re: Raathass] #2334348 15/08/2016 23:16
RoyK Offline
Besatt
Besatt
skivene lar seg rense, ikke klossene. Hvorvidt det er lett/mulig å få ut oljesølet inni bremseskivesprekkene får andre svare på. Mulig du må ta dem av og legge dem i spritbad eller noe for å få av alt…

Re: Piping i skivebremser - redux [Re: Raathass] #2334363 16/08/2016 05:41
P
Perfer Offline
Fersking
Fersking
P
en sånnen renser bremseskivene på ca 1 minutt http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Utstyr/Gourmetbrenner-2000033700/

Re: Piping i skivebremser - redux [Re: Perfer] #2334377 16/08/2016 06:33
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Det var en her på forumet som linket til en video om rens av klosser og skiver. Klossene tar du av, dynker i zalo og gnir de mot hverandre, og gjør dette også under springen. Jeg har prøvd. Lyd ble borte og bremsene fungerte flott etterpå.

Re: Piping i skivebremser - redux [Re: Raathass] #2334437 16/08/2016 08:04
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Skivene i en stekeovn på 250 grader i endel minutter, burde brenne reint det meste.

Re: Piping i skivebremser - redux [Re: Raathass] #2335140 17/08/2016 21:10
R
Raathass Online OP
Fersking
OP Online
Fersking
R
Takk for gode tips. Jeg renser de gamle skivene og prøver (de gamle klossene får jeg ikke brukt da ikke er samme type).

Re: Piping i skivebremser - redux [Re: Raathass] #2335238 18/08/2016 07:46
U
ulvenett Offline
Fersking
Fersking
U
Hei

Har noen lignende problemer selv. Opplevde at frembremsen bare hylte. Renset bremseskiven med bremseskive rens. Var ok etterpå i cirka 1 KM, så begynte samme problemet med hyling i bremse og veldig lite bremsekraft.
Tok ut klossene og tok de med til sykkelverksted for å spørre etter nye. Fikk beskjed om at de ikke var slitt, men han tok og pusset de med litt fint sandpapir og brente av de med sånn brenner det er linket til høyere opp her.

Han anbefalte meg også og finne en lang bakke og sette fart nedover og holde bremsen inne hele veien slik at det ble kontakt og både skiver og klosser ble skikkelig varme for å eventuelt få brent av seg noe dritt.

I og med at jeg fikk kludret det til litt når jeg skulle sette inn bremseklossene, hvor jeg endte opp med ett stempel som ikke kom ut pga dårlig trykk sendte jeg bare sykkel på verksted.
Bremseservice ble foretatt hvor alt ble renset en gang til, og en mindre olje lekasje funnet og fikset.

Men allikevel etter service, hyler det i bremser og det er ikke imponerende bremsekraft.

Er det denne bakken med bremsene inne som må til for å få svidd av bremser og skiver ordentlig.

Eller må jeg investere i nye klosser enda de gamle ikke er utslitt.

Om det er av betydtning så mener jeg det er følgende bremser: Skivebremser: Shimano BR-M596

TorArne
Skulle ønske jeg fikk syklet mer.
Re: Piping i skivebremser - redux [Re: ulvenett] #2335365 18/08/2016 12:14
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: ulvenett
Hei

Han anbefalte meg også og finne en lang bakke og sette fart nedover og holde bremsen inne hele veien slik at det ble kontakt og både skiver og klosser ble skikkelig varme for å eventuelt få brent av seg noe dritt.

...

Er det denne bakken med bremsene inne som må til for å få svidd av bremser og skiver ordentlig.

Ja, dette er løsningen på det meste grums og skal gjøres på nye klosser og/eller skiver. Jeg gjør det også når de ikke biter som de skal. Google "disc brakes bed in". Trikset er ikke nødvendigvis en lang bakke men gjentatte nedbremsinger fra god hastighet uten låsing til full stop til det blir bra, typisk 4-5 ganger'ish.

Re: Piping i skivebremser - redux [Re: Raathass] #2336815 22/08/2016 19:21
U
ulvenett Offline
Fersking
Fersking
U
Takk JoachimV

Tok meg en tur med mye opp og ned og brukte bremsene veldig flittig slik du beskrev. Til slutt ble bremsene slik de skal være.

TorArne
Skulle ønske jeg fikk syklet mer.

Moderator  support