Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Installatørpapirene - hva er det verdt?

Installatørpapirene - hva er det verdt? #2334235 15/08/2016 17:56
ekken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei, har prøvd og Google med frem til noe fornuftig, men til ingen nytte.

Scenario er som følger:
Jeg har nå mulighet til og ta inst. prøven som elektriker. Planen er at min nåværende bedrift som driver innen elektro bransjen (men tidligere ikke har hatt disse papirene) kan bli en autorisert installatør og ta på seg slike jobber dersom det skulle by seg.

Foruten at bedriften jeg jobber i sier seg villig til og ta kostnadene for prøver og kurs (ca 50k) regner jeg også med at jeg kan be om en lønnsøkning. Men spørsmålet er hvor mye..?

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon eller har hørt om lignende tilfeller? Setter pris på alle tilbakemeldinger og meninger!

Re: Installatørpapirene - hva er det verdt? [Re: ekken] #2334239 15/08/2016 18:12
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Lønnsøkning avhenger vel av i hvilken grad stillingen din endres?

Da jeg jobbet som faglig leder for elektroavdelingen i et ingeniørkontor hadde papirene ingen/marginal betydning på lønn.

Re: Installatørpapirene - hva er det verdt? [Re: ekken] #2334245 15/08/2016 18:33
ekken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitter i dag som service leder i bedriften så hverdagen blir nok ikke snudd på hode. Vi gjør i dag en del elektro arbeid som ligger i grå sonen for hva vi uten papirer egentlig kan foreta oss. Men inst. Papirene i bedriften vil vi enkelt kunne ta mer større jobber slik at papirene blir brukt slik at mitt ansvar øker betraktelig.

Det skal vel betales for ansvars påtagelig og kompetanse..?

Bedrev ingeniørkontoret du jobbet på med installasjonsarbeid, eller hadde annen nytte av deg som faglig leder inne elektro?

Re: Installatørpapirene - hva er det verdt? [Re: ekken] #2334259 15/08/2016 18:50
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Da er det bare å starte egen virksomhet i det små, for deretter å sakte ekspandere. Bedre å jobbe pengene inn i egen lomme enn ned i andres!
Det er jo også avgjørende om selskapet tjener penger på det de driver med. (Hvilke marginer de har)

Re: Installatørpapirene - hva er det verdt? [Re: ekken] #2334262 15/08/2016 18:54
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: ekken
Sitter i dag som service leder i bedriften så hverdagen blir nok ikke snudd på hode. Vi gjør i dag en del elektro arbeid som ligger i grå sonen for hva vi uten papirer egentlig kan foreta oss. Men inst. Papirene i bedriften vil vi enkelt kunne ta mer større jobber slik at papirene blir brukt slik at mitt ansvar øker betraktelig.

Bedrev ingeniørkontoret du jobbet på med installasjonsarbeid, eller hadde annen nytte av deg som faglig leder inne elektro?

Vil ikke gjette på sum, men det er naturlig å tenke at en slik autorisasjon vil synes på lønn.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Installatørpapirene - hva er det verdt? [Re: Sparksykkel] #2334283 15/08/2016 19:36
ekken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Sparksykkel
Da er det bare å starte egen virksomhet i det små, for deretter å sakte ekspandere. Bedre å jobbe pengene inn i egen lomme enn ned i andres!
Det er jo også avgjørende om selskapet tjener penger på det de driver med. (Hvilke marginer de har)

nja, ikke så interessert i eget rent installasjonsfirma. spørs vel om ikke jobben trekker tilbake tilbudet dersom de ser at jeg slutter straks etter at jeg har tatt inst. papirene:)

Re: Installatørpapirene - hva er det verdt? [Re: tmork] #2334288 15/08/2016 19:38
ekken Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: tmork

Vil ikke gjette på sum, men det er naturlig å tenke at en slik autorisasjon vil synes på lønn.

Akkurat det jeg tenker også, men har ingen referanse til hva som er "normalen" ved slike anledninger... hadde forsåvidt en klassekamerat som fikk 150K lønnshøyning når han tok EKOM papirene... men det var LANGT nordpå.

Re: Installatørpapirene - hva er det verdt? [Re: ekken] #2334291 15/08/2016 19:44
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Bare for å presisere, jeg har ikke installatørpapirer (ingeniør).

To av de jeg hadde faglig ansvaret for hadde installatørpapirer men da montører og installatør satt på et annet kontor (engineering oljeservice) hadde de ikke bruk for papirene sine og fikk heller ingen/liten uttelling for det. Har inntrykk av at det er en del lønnsmottakere som ikke får uttelling for sovende installatørpapirer.

For din del så bør du absolutt få uttelling for papirene siden du vil bli enda viktigere for bedriften. Har inntrykk av at praktiserende installatører stort sett er veldig travle.

Re: Installatørpapirene - hva er det verdt?et [Re: ekken] #2334356 16/08/2016 02:53
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Hei, har prøvd og Google med frem til noe fornuftig, men til ingen nytte.

Scenario er som følger:
Jeg har nå mulighet til og ta inst. prøven som elektriker. Planen er at min nåværende bedrift som driver innen elektro bransjen (men tidligere ikke har hatt disse papirene) kan bli en autorisert installatør og ta på seg slike jobber dersom det skulle by seg.

Foruten at bedriften jeg jobber i sier seg villig til og ta kostnadene for prøver og kurs (ca 50k) regner jeg også med at jeg kan be om en lønnsøkning. Men spørsmålet er hvor mye..?

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon eller har hørt om lignende tilfeller? Setter pris på alle tilbakemeldinger og meninger!

Er det flere i bedriften som har fått tilbudet?

Uavhengig av event lønnsøkning så ville jeg uansett takket ja til tilbudet da det mest sannsynlig vil gagne deg i det lengre løp. Du slipper jo selv å betale 50k og du sitter igjen med mer kunnskap og er mer attraktiv i din nåværende stilling eller fremtidig andre.

Lønn er forhandlingsbart og med mer kompetanse der bedriften også kan bruke din innstallatørtittel for å sikre seg større og andre typer bedre betalte jobber er jo du mer verdt for firmaet.

Moderator  support