Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

FM-nettet stenges i 2017

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: Oystein L] #2370803 18/12/2016 09:08
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L
Sitat: tmork

I bil tror jeg et akutt behov for radiolytting lar seg enkelt løse...

Akutt behov er det vel relativt få som har, tipper mange flere (meg selv inklusive) kjører med radioen på bare av gammel vane uten å egentlig "lytte". De kan kanskje bevege seg over til andre bakgrunnslydkilder.

Vi tilbringer (for) mye tid i bilen, og siden jeg vet at min blil snart vil bli uten riksdekkende radio har vi allerede iverksatt denne endringsprosessen. Jeg har nå erstattet mye radiotid med egen musikk på hdd, det samme har fruen i sin bil (dog med spotify via telefonen).

Jeg tror mange kommer til å løse "problemet" i bilen på den måten, ved å erstatte radioen med noe annet (cd, nettradio, spotify, etc.) og billigere enn DAB.
I mange tilfeller vil det bety fikling med telefonen. Da har vi fått/forsterket et annet problem, samtidig som mange forlater radioen... To fluer i en dyr smekk.
Men vi får se.

Vi kommer nok til å ha stillhet de første månedene, så får vi se om telefonfikling eller adapterfikling blir den nye aktiviteten. Definitivt ikke styrt via rattet, ihvertfall.
Mest sannsynlig blir det stille på småturer og lydbok (på en gammel "mp3 til FM"-adapter) på langtur. Lydboka krever heldigvis ikke så mye fikling.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: anderfo] #2370806 18/12/2016 09:32
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: anderfo

Men vi får se.

Jepp, og det vil alltids komme begivnheter som f.eks VM i ballspill og OL i 2018 som får med etternølerne. Da løper ola dunk på nærmeste stasjon og kjøper en adapter til doble og tredoble pris.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370823 18/12/2016 10:37
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JoachimV
Men vi får se.
Jepp, og det vil alltids komme begivnheter som f.eks VM i ballspill og OL i 2018 som får med etternølerne. Da løper ola dunk på nærmeste stasjon og kjøper en adapter til doble og tredoble pris.
Jeg tror de rekker å venne seg til telefonfikling først og derfor ikke gidder å kjøpe en dyr fikleadapter.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: VegardSkedsmo] #2370829 18/12/2016 11:14
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg synes det er mye sutring for småpenger til bilen (iallefall sammenliknet med hva alt annet til bil koster..)

I vår bil som kun har dab (ikke dab+) skal vi bytte hele spilleren til en mer moderne med pluss..

For vår del har det å få dab i bilen betydd uendelig mye mer lytting til radio. Fra å alltid fikle med cd til alltid å ha på radio.

Synes også at dekningen på nrk kanalene er imponerende god. Har igrunn aldri problemer med manglende dekning..

Take Care!
Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: oysandr] #2370830 18/12/2016 11:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Men 10-15 000 for noe man sjelden bruker og som ikke gir noe spesifikt nytt, er jo ikke småpenger?

Men nå tar det jo nesten ett år til før alt er skrudd av, så vil jo tro at bilmerkenes egne adapterløsninger blir stadig bedre innen det?

Redigert av anonym22; 18/12/2016 11:22.
Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: VegardSkedsmo] #2370831 18/12/2016 11:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nei, det er mer en jeg har betalt i gjennomsnitt per år de siste 30 åra for å ha bil (minus forskikring og drivstoff).
Og så skal jeg ikke ha en sånn stygg adaptor i bilen min heller. Sist jeg sjekket var det dårlig med 4g på min Nokia 5030, som i gjengjeld da har FM-radio og egen innebygd blasterspeaker................ men den er analog.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: tmork] #2370848 18/12/2016 14:40
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: fredriks

Det tror jeg er helt riktig, men dukker radio-behovet opp, så løser de det.

Men vad är ett radio behov? Jag lyssner en del på radio både i bilen och hemma men det kan nog ibland gå noen uker utan att jag lyssnar på radio och ibland varje dag i perioder. Lyssnar på radio i bilen men kör inte spesiellt mycket bil så tvivlar på att jag kommer investera det som krävs för att få en adapter med en massa sladdar.

Skulle gärna lyssna på radio i bilen men det finns ju andra lösningar som cd.

Min slutsats är att det nog är en hel del som mig som gärna lyssnar på radio men som inte heller har något behov som resulterar i att man får ett behov av att köpa nytt.

I bil tror jeg et akutt behov for radiolytting lar seg enkelt løse, men når det gjelder de som jobber på anlegg så er det nok enn så lenge å vente en stund til.

Peltor, som de mange anleggsfolk benytter som hørselsvern med radio, kommer visst først med løsning for DAB+ i Q2 17.
http://www.traktor.no/nyhet/peltor-harselvern-med-dab-lar-vente-pay-seg/

Har brukt Pop sin dab+ hørselvern i et år nå.
Fungerer veldig bra. Selges også hos Biltema.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: Plankepetter] #2370849 18/12/2016 15:06
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Er det lov å spørre hva du jobber som/med? Ca brukstid pr dag? Spør fordi jeg arbeider med salg av blant annet verneutstyr, dab er et spørsmål som til stadighet dukker opp.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: anonym22] #2370851 18/12/2016 15:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Men 10-15 000 for noe man sjelden bruker og som ikke gir noe spesifikt nytt, er jo ikke småpenger?

Vi har to biler med helintegrert løsning uten dab, og synes definitivt ikke at dette er småpenger for noe som ikke gir oss noen merverdi utover det å få beholde noe vi allerede har...

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: anderfo] #2370852 18/12/2016 16:07
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg tror de rekker å venne seg til telefonfikling først og derfor ikke gidder å kjøpe en dyr fikleadapter.

Rekker fint å bli lei av telefonfikling også da, og ikke minst mobildata på reise som er helt håpløst. ICON_SMILE

Redigert av JoachimV; 18/12/2016 16:11.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370853 18/12/2016 16:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror att folk flest kommer se OL och fotbolls vm på tv.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370855 18/12/2016 16:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Rekker fint å bli lei av telefonfikling også da, og ikke minst mobildata på reise som er helt håpløst. ICON_SMILE

Håpløst på reise hvor? I utlandet hvor det fortsatt er FM? Eller mener du mobildekning? Jeg tror heller ikke nettradio er særlig egnet - men da pga. dekning, ikke data.

Redigert av anonym22; 18/12/2016 16:35.
Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: anonym22] #2370857 18/12/2016 16:40
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Håpløst på reise hvor? I utlandet hvor det fortsatt er FM? Eller mener du mobildekning? Jeg tror heller ikke nettradio er særlig egnet - men da pga. dekning, ikke data.

Håpløst på reise, tur i bil i Norge langs våre hovedveier.
Nettradio er da (mobil) data? og det suger big time selvom jeg ser det forfektes av antidab'erne.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: fredriks] #2370858 18/12/2016 16:41
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jag tror att folk flest kommer se OL och fotbolls vm på tv.

Det tror jeg og, derfor vil de som ikke har mulighet til det også få det med seg.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: Oystein L] #2370859 18/12/2016 16:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Vi har to biler med helintegrert løsning uten dab, og synes definitivt ikke at dette er småpenger for noe som ikke gir oss noen merverdi utover det å få beholde noe vi allerede har...

For meg er det sånn at alternativet er ny originalradio (som attpåtil har egen iPhone-docking, mulig det blir enda dyrere) eller å droppe radio. Lett valg for meg som ikke bruker bil særlig mye og i enda mindre grad hører på radio i bilen. Personlig for meg betyr dette knapt noe. Men jeg er rimelig sikker på at mange er som meg og ikke vil ha noe adaptarjall i relativt nye og fine biler. Svogeren min brukte faktisk 60 000 på å skifte til ca. samme bilen for å få DAB ICON_TONGUE

Det er vel bare ett eller to år siden flertallet av nye solgte biler var uten DAB - myndighetene kunne jo laget noen insentiver til bransjen med momsfritak for DAB+, kanskje også gratis bompenger eller kjøring i kollektivfeltet eller noe annet logisk ICON_WINK

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370860 18/12/2016 16:51
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Håpløst på reise, tur i bil i Norge langs våre hovedveier.
Nettradio er da (mobil) data? og det suger big time selvom jeg ser det forfektes av antidab'erne.

Joda, men var usikker på hva du mente.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370862 18/12/2016 16:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tänkte väl på det du skrev tidigare och som jag tror det var fortsättelsen du svarade på.

"Jepp, og det vil alltids komme begivnheter som f.eks VM i ballspill og OL i 2018 som får med etternølerne. Da løper ola dunk på nærmeste stasjon og kjøper en adapter til doble og tredoble pris."

Jag tvivlar på att det är så väldigt många av de som inte har dab+ radio som kommer få ett behov av att köpa dyra adaptrar för att lyssna på OL.

Jag tror väl faktiskt inte att de som tror att alla kommer köpa dingser så att de kan lyssna på radio om några månader har förstått folks (olika) behov av radio och att inte alla tycker att några tusen är en försumbar investering till bilen. Alla köper faktiskt inte ny bil varje år eller eier en dyr bil som kostar en massa pengar.

Rart egentligen att inte alla länder bara begynner att senda dab+ radio och lägger ned FM når det är så bra. Varför ska sveits venta 3-8 är innan de kanske lägger ned FM når de bara kan göra det på en gång som de har fått igång dab+ nettet? Det ska ju tydligen inte vara något problem alls att tvinga folk över på något nytt. Vi som är imot vet ju inte vårat eget bästa.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: fredriks] #2370924 19/12/2016 09:18
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jag tänkte väl på det du skrev tidigare och som jag tror det var fortsättelsen du svarade på.

"Jepp, og det vil alltids komme begivnheter som f.eks VM i ballspill og OL i 2018 som får med etternølerne. Da løper ola dunk på nærmeste stasjon og kjøper en adapter til doble og tredoble pris."

Jag tvivlar på att det är så väldigt många av de som inte har dab+ radio som kommer få ett behov av att köpa dyra adaptrar för att lyssna på OL.
Ja, det er bare en av veldig mange faktorer som vil bidra til at dette kommer til å gå raskere enn forventet.

Quote:

Jag tror väl faktiskt inte att de som tror att alla kommer köpa dingser så att de kan lyssna på radio om några månader har förstått folks (olika) behov av radio och att inte alla tycker att några tusen är en försumbar investering till bilen. Alla köper faktiskt inte ny bil varje år eller eier en dyr bil som kostar en massa pengar.
Igjen, statistikken tar seg av dette. Folk kommer ikke til å slutte å bytte bil og å kjøpe ny bil i protest mot DAB.

Quote:

Rart egentligen att inte alla länder bara begynner att senda dab+ radio och lägger ned FM når det är så bra. Varför ska sveits venta 3-8 är innan de kanske lägger ned FM når de bara kan göra det på en gång som de har fått igång dab+ nettet? Det ska ju tydligen inte vara något problem alls att tvinga folk över på något nytt. Vi som är imot vet ju inte vårat eget bästa.
Vel, Norge er en litt egen historie her. Er bare å se på kartet så består norge av et uendelig antall dalsøkk "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Å beholde FM innnebærer også et ansvar å faktisk holde det oppe med tanke på "Viktig melding. lytt til radio". Norge har som kjent ikke vært flinkest i klassen til å vedlikeholde og oppgradere sin infrastruktur, dette gjelder selvfølgelig også FM-systemene, ikke mange dagene sidene FM gikk ned for telling oppe i Nord et sted. Det hører også med en historie om det nye nødnettet her. Så kan man mene hva man vil om det men det var påkrevd og selvom de har sine utfordringer er nok de fleste enige om at det er prioritert og dette må sees i sammenheng med utbygging av DAB. Bare å se på alle tunnelulykkene vi har hatt de siste åra hvor redningskmannskap har vært helt uten kommunikasjon. Sånn jeg ser det er dette langt viktigere enn en diskusjon om adapter i noens nye fine bil.

Andre ting som ser ut til å bli glemt, det er ikke Norge som har gått for DAB. Det er EBU, European Broadcasting union e.l. som har satt DAB til å bli Europas digitale radio fremtid.

Det er heller ikke bare en politisk agenda, det er aktørene selv som har ønsket en utvikling da FM ikke hadde rom for noe som helst av hverken tekniske fasiliteterer eller kanaler. Faktisk så ha aktørene selv spådd sin egen død på FM, stikk i strid med anitDAB'erne som mener DAB er døden.

Det grines over å ikke få trafikkmeldinger, det er jo ganske rart da når hele greia med DAB er å få trafikkmeldinger, lokale sådane på alle kanaler der du er. Statens vegvesen mener dette er veien å gå for få ut meldingene.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370927 19/12/2016 09:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Argumentene er kjent. Det er bare det at det ikke forsvarer å lempe store utgifter over på forbruker. Dette har vært planlagt i årevis, og man skulle tatt grep som sikret at biler ble levert med DAB+ som standard for flere år siden, at bordradioer med DAB+ ikke var vesentlig dyrere enn tilsvarende gode FM-radioer osv. Det koster å være i forkant og drive utviklingen - adpatere til bil er jo foreløpig omtrent et betaprodukt.

Så hvorfor ikke bare vente med slukkingen til 2022? Det koster knapt penger per innbygger.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370930 19/12/2016 09:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Quote:

Igjen, statistikken tar seg av dette. Folk kommer ikke til å slutte å bytte bil og å kjøpe ny bil i protest mot DAB.

Jag förstår inte hur du kan missförstå vad jag försöker få fram eller vad du egentligen menar.

Nei, folk kommer självklart fortsätta att köpa bilar som förr och folk kommer inte att undvika att köpa bilar som har dab. Problemet är ju dock att 1.5-2 millioner bilar inte kommer bytas ut på några månader eller några år.

Angående resten så finns det säkert en massa orsaker till att just norge skulle gå ut tidigt med DAB. Nu är det dock så att norge är klart tidigast med ett byte och marknaden av dessa radioerna verkar faktiskt inte väldigt bra för tiden. Jag tror att det finns en mobil telefon med dab+, det finns en typ av hörselvern med dab+ och enligt några anmeldeser så är de inte väldigt bra. Adaptrarna till bilen verkar inte väldigt bra. DAB+ är ingen standard i bilar.

Att tvinga över folk på en teknologi som resten av världen inte verkar bry sig så väldigt mycket om är inte så bra tycker jag.

Men vi får se hur det går med DAB. Hur många bilar tror du kommer ha DAB radio om ett år?

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: fredriks] #2370933 19/12/2016 09:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Argumentene er kjent. Det er bare det at det ikke forsvarer å lempe store utgifter over på forbruker. Dette har vært planlagt i årevis, og man skulle tatt grep som sikret at biler ble levert med DAB+ som standard for flere år siden, at bordradioer med DAB+ ikke var vesentlig dyrere enn tilsvarende gode FM-radioer osv. Det koster å være i forkant og drive utviklingen - adpatere til bil er jo foreløpig omtrent et betaprodukt.

Så hvorfor ikke bare vente med slukkingen til 2022? Det koster knapt penger per innbygger.

Det har selvfølgelig ingenting med at folk utsetter det og faktisk nekter å tro at FM forsvinner? Se på trådstarten her fra august, 2/3 av de som har stemt tror på mirakler. Halleluluja.

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2370930&page=1

DAB+ är ingen standard i bilar.

Att tvinga över folk på en teknologi som resten av världen inte verkar bry sig så väldigt mycket om är inte så bra tycker jag.

Men vi får se hur det går med DAB. Hur många bilar tror du kommer ha DAB radio om ett år?

Resten av verden? Det er ikke noe alternativ til DAB, jeg skjønner ikke hvor du får det fra. Det er et spørsmål om analog FM eller digital DAB. At Norge er tidlig ute med å slukke FM betyr ikke at vi er alene om DAB.

DAB+ kommer nær sagt alle nye biler og har gjort det lenge nå. http://radio.no/userguide/i-bilen/jeg-skal-bytte-bil/kjope-ny-bil/

Det er ikke noe spørsmål lenger om å tro hvor mange biler som kommer til å ha DAB innen utgangen av 2018. 2017.

Redigert av JoachimV; 19/12/2016 09:48.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: VegardSkedsmo] #2370936 19/12/2016 09:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Når det gjelder sammenligning med NMT og anaolog-TV er det trur jeg noen faktorer som ikke er tilstede med overgangen til DAB+. Med både GSM og DBTV kom det en teknologisk utvikling som gjorde overgangen interessant for forbrukerne. En Iphone på NMT-nettet hadde ikke vært så lett å få til og DBTV ble 'ledsaget' av flatskjermer som gjorde det aktuelt fro folk å allikevel bytte ut TV-en.
Som alt nevnt var overgangen for NMT riimelig flyttende og den gjaldt ikke hele befolkningen. Men jeg trur også overgangen til DBTV var mer flyttende fordi mange (alle?) kabel-TV-selskap fortsatte å sende analoge signaler til kundene sine. Og så var i tillegg TV-en enerådende som familieunderholdning da overgangen kom. Nå er det flere og flere som går over til nett-TV og er det kanskje HDMI-portenpå TV-en som er viktigere enn digitaltuner.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370937 19/12/2016 09:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du må gjerne skylde på folk. Jeg kjøpte 2010-modell brukt for tre år siden. Da var det ikke mye DAB å velge blant. Det har vært ganske kostbart ekstrautstyr i bil, så de færeste har ønsket å betale ekstra for det tydeligvis. Det kunne jo vært momsfritt kanskje, slik som alt luksusekstrautstyr er i Tesla?

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370944 19/12/2016 10:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er ikke noe spørsmål lenger om å tro hvor mange biler som kommer til å ha DAB innen utgangen av 2018. 2017.

Forklar gjerne

Forøvrig er det sjenden noen god taktikk å forsøke å latterliggjøre meningsmotstandere som gjerne har en helt annen bakgrunn/livssituasjon enn det du selv har...

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370945 19/12/2016 10:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
[quote=JoachimV
[/quote]

?????
Vad menar du?

Jag tror att kanske 1 million bilar kommer ha dab+ om ett år och runt 1.5 millioner bilar kommer inte ha det. Vad tror du?

Så väldigt många andra länder verkar inte bry sig väldigt mycket om dab och inget annat land än norge har ens satt ett datum för släkning av FM.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: Oystein L] #2370946 19/12/2016 10:16
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Forklar gjerne

Det er først og fremst et regnestykke. ICON_SMILE

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: fredriks] #2370947 19/12/2016 10:19
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

?????
Vad menar du?

Jag tror att kanske 1 million bilar kommer ha dab+ om ett år och runt 1.5 millioner bilar kommer inte ha det. Vad tror du?

Så väldigt många andra länder verkar inte bry sig väldigt mycket om dab och inget annat land än norge har ens satt ett datum för släkning av FM.

Ja det tror jeg og.

Europa har DAB på agendaen.

http://www.tu.no/artikler/tyskland-og-storbritannia-enige-dab-er-radioens-framtid/275958

osv osv. Det blir litt vanskelig å diskutere når man hele tiden unnviker fakta.

Redigert av JoachimV; 19/12/2016 10:20.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370948 19/12/2016 10:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Och det är väldigt bra för säkerhet och radions framtid att 1.5 millioner bilar inte kommer ha radio om ett år?

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370949 19/12/2016 10:25
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja det tror jeg og.

Europa har DAB på agendaen.

http://www.tu.no/artikler/tyskland-og-storbritannia-enige-dab-er-radioens-framtid/275958

osv osv. Det blir litt vanskelig å diskutere når man hele tiden unnviker fakta.

Det er jo du som unnviker fakta. Det er ingen andre land som har bestemt seg for å skru av FM lenge før f.eks. bilene har DAB+. Og det er p.t. 1/4 av norske biler som har DAB+.

Re: FM-nettet stenges i 2017 [Re: JoachimV] #2370950 19/12/2016 10:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vilken fakta är det jag undviker? Ja, jag vet att några länder sier att de ska satsa på DAB. Hittills är det ett land som har satt en tidsperiod för sluking av FM, 3-7 år senare än norge.

Som det är nu så är inte DAB spesiellt stort i de allra flesta länder.

Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå