Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Løs" XX1-kassett på Syntace W30

"Løs" XX1-kassett på Syntace W30 #2333649 13/08/2016 21:30
R
rocketscientist Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Hei,

Sliter med en slurelyd i kjedet når jeg tråkker til på de letteste girene, dvs at det høres ut som f.eks. kjedet er kliss nytt på en gammel kassett. Noe som for øvrig er tilfelle nå, da forrige kjede røyk og og ble byttet nettopp. Men problemet er at slurelyden var der også før jeg byttet og jeg har en mistanke om at det er en sammenheng mellom sluringa og kjedebruddet.

Tok en litt mer grundig sjekk i dag, og oppdaget da at det er mulig å bevege kassetten litt frem og tilbake når jeg drar i storklinga, på tross av at den satt så hardt at jeg måtte ta i med bena for å få løsnet den fra bosset.

Kjedet har riktig lengde og lyden forsvinner ikke, uansett hvor mye jeg justerer på girene. Kan det være at jeg burde hatt en spacer for å få kassetten til å sitte skikkelig og at det er bevegelsen i kassetten som er årsaken til ulyden?

Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: "Løs" XX1-kassett på Syntace W30 [Re: rocketscientist] #2333664 14/08/2016 04:52
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
B-tension?

Dvs en skrue, glemt av mange, for å justere avstand mellom øvre trinsehjul og kasset.

MVH
Henning
Re: "Løs" XX1-kassett på Syntace W30 [Re: rocketscientist] #2333673 14/08/2016 07:35
ArneAustenaa Offline
Avhengig
Avhengig
"ok en litt mer grundig sjekk i dag, og oppdaget da at det er mulig å bevege kassetten litt frem og tilbake når jeg drar i storklinga, på tross av at den satt så hardt at jeg måtte ta i med bena for å få løsnet den fra bosset. "

Mulig jeg er på villspor her, men en kompis av meg hadde samme problem med at deler av kassetten kunne beveges frem og tilbake på bosset og det var pga utslitt boss. Altså skader i sporet i bosset.

Med vennlig hilsen Arne Austenå
Re: "Løs" XX1-kassett på Syntace W30 [Re: rocketscientist] #2333704 14/08/2016 08:48
R
rocketscientist Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Skal sjekke B tension-justeringa når jeg skrur på kassetten igjen. Godset i bosset er ikke synlig slitt, men det er ca 2 mm bevegelse i det, dvs at jeg kan skyve det frem og tilbake i forhold til navet. Er dette normalt? Det skal legges til at det fra dag 1 har vært veldig mye lyd i bosset når jeg triller uten å tråkke, men det har jeg sett på som en fordel, da turgåere hører at jeg kommer på lang avstand. ICON_SMILE

Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: "Løs" XX1-kassett på Syntace W30 [Re: rocketscientist] #2333726 14/08/2016 11:02
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Mye lyd i bossene fra syntace, det er normalt. Usikker på om jeg tolker problemet ditt riktig, er det kun en lyd, eller glipper det når du tråkker?

Jeg hadde et "havari" på syntace-nav, da de små spiralfjørene inni bosset hadde blitt vridd rundt av lageret. Fikk nye deler av syntace gratis i posten. Så like etterpå viste det seg at selve ratchet-drevene også var utslitt, fikk disse også ny på garanti.

Moderator  support