Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fersk på temposykkel, hva nå ?

Fersk på temposykkel, hva nå ? #2333394 12/08/2016 21:35
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Noen spørsmål fra en fersking...

Bre truffet av regnestykket n + 1 = TT og kom helt ut av det blå hjem med en brukt Cannondale Slice 2014 i dag. Den ser helt ny ut men platehjul og høyprofil foran har noen mil på baken. Feiget ut i vind og regn i kveld, droppet platehjul og fikk noen mil på lavprofil. Den gikk som et "børseskudd" sammenlignet med Supersix'n og det var kult !

Har egentlig ikke siklet på temposykkel men noen av gutta i klubben hanker inn medaljer fra NM Master, Megamila, Kalas osv og jeg tenker at tempotrening kan gi meg mer punch på landeveien. Det hender vi har tempotrening hvor de fleste sykler med racer og noen med temposykkel. Er en spire, egentlig bedre oppover enn på flatmark. Løper som ei kråke og kan crawle max 50 meter så triathlon utgår..

Så til spørsmålene..
Hva skal til for å bli god på tempo og hjelper det for å bli god på vanlig racer ? (Klubbmesterskap om en måned ;-)
Hva slags hjelm er bra (gjerne kun en til rullekjøring og tempo)
Hva slags andre triks må jeg lære meg ?

Ganske få tråder under "tempo, aerodynamikk osv" er det noen aktive her ?

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Fersk på temposykkel, hva nå ? [Re: EmilZipp] #2333716 14/08/2016 10:11
O
ole-m Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Noen innspill:

For å bli god på temposykkel så er det alfa og omega at man trener i tempostilling. Musklene jobber litt annerledes og det er selv for svært gode temposyklister ikke uvanlig at man har høyere terskelwatt i oppreist stilling sammenliknet med sammenkrøket på tempo. Jo flere timer man har i tempo/aero-posisjon, jo mindre kan denne forskjellen bli. Det er allikevel viktig å huske at selv om man tråkker mindre watt i tempostilling, så går det fortere pga mye lavere luftmotstand. Jeg har i løpet av 2-3 år øket min terskelwatt i tempostilling med ca30w uten at min terskelwatt i oppreist posisjon har endret seg nevneverdig.

Det er også utrolig viktig at sittestillingen er nogenlunde fornuftig(åpenbart...). På alle løp under feks. en time, bør man tilstrebe lavest mulig overkropp/flatest rygg. Det er aldri spesielt komfortabelt å sitte i tempoposisjon. En av de aller raskeste på sykkeldelen(husker ikke navnet hans i farten) på langdistanse triathlon/Ironman, har dog uttalt at "komfortabel, det kan jeg være i sofaen hjemme". Men utrolig nok, etter å ha trent noen år på temposykkelen min, så er jeg komfortabel nok til å sitte i timesvis i aeroposisjon uten de største problemene. I begynnelsen klarte jeg 20min... Et "triks" er å rotere posisjonen fremover for å kunne beholde mest mulig åpen hofte. I triathlon kan man gjøre litt som man vil, men UCI reglene setter endel begrensninger som du må ha kontroll på. (Ikke uvanlig at man ser ryttere sitte helt på tuppen av setet)

Et annet "triks" er å teste sadel med split nose, noe ala ISM eller liknende. Mange modeller på markedet nå heldigvis. For meg var det som natt og dag i forhold til vanlig sadel. Jeg slapper mye bedre av og kan sitte akkurat slik jeg vil uten å bekymre meg for potensen.

Det er små forskjeller på de ulike tempohjelmene, og i det store og det hele er de fleste rene tempohjelmer adskillig raskere enn en vanlig landeveishjelm. Det er betydelig tidsbesparelse. Nesten like mye som en skikkelig tettsittende tempodrakt.

Lykke til!

Btw; at du crawler 50m i dag, betyr ikke at du ikke kan klare 3800m til neste år! Du får det garantert til om du vil.

Re: Fersk på temposykkel, hva nå ? [Re: EmilZipp] #2333807 14/08/2016 17:41
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Takk for tips, har i hvertfall planer om bikefit på racer og TT. Setet er forbausende godt, mykt fra Cannondale (litt tidlig å si etter bare
10 mil kanskje).
Cannondale anbefaler samme størrelse på Supersix og Slice men jeg gikk ned fra 54 til 51 på Slice'n, tror det var smart.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Fersk på temposykkel, hva nå ? [Re: EmilZipp] #2334112 15/08/2016 11:46
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EmilZipp
Takk for tips, har i hvertfall planer om bikefit på racer og TT. Setet er forbausende godt, mykt fra Cannondale (litt tidlig å si etter bare
10 mil kanskje).
Cannondale anbefaler samme størrelse på Supersix og Slice men jeg gikk ned fra 54 til 51 på Slice'n, tror det var smart.

Jeg er 178cm og gjorde akkurat det samme. Det tror jeg er helt riktig.
Tok 51 i CaadX og jeg, den er litt kort, men bedre enn for høy.

Barberer legga:)
Re: Fersk på temposykkel, hva nå ? [Re: EmilZipp] #2335947 20/08/2016 07:43
?
Øystein Eriksen Offline
Medlem
Medlem
?
Selv kråker kan løpe, og om man vil lære å svømme er det bare å gjøre det. En vinter så er du klar for triatlon.

Sykkeltilpasning er alfa og omega. Petter i Drøbak er flink.
Det er uvandt i starten å holde overkroppen og hodet så lavt, du kommer til å bli trett i skuldrene.
2min i bøylen, 2 min oppreist, 5 min i bøylen 2 min oppreist. Til slutt har du det. Mange muskler som skal tilvendes.
Som en så perfekt sa det: temposykling gjør litt vondt, men behagelig kan man jo ha det på sofaen.

Selv sitter jeg bare på temposykkelen på rulla gjennom vinteren, men jeg liker også å svømme først og løpe til slutt. ICON_WINK

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå