Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Øyeren Rundt - Tips og triks

Øyeren Rundt - Tips og triks #2333265 12/08/2016 15:36
Haakonseng Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei godtfolk,

Jeg skal delta i Øyeren rundt for første gang på søndag og finner lite info om hvordan dette rittet egentlig oppleves.

Noen som skal delta i går? Gleder eller gruer man seg? Andre tips? Er dette tunge 125km eller lette?

Har generelt syklet få ritt (enebakk) men er det noe jeg må tenke på her?

Alle tips, triks og historier tas imot med stor takk

//H

Redigert av Haakonseng; 12/08/2016 15:36.
Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333279 12/08/2016 16:35
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Det er en kjempefin trasé, bra arrangement - bare å glede seg.
Hvor mye man skal Grue seg avhenger av hvilken pulje, og med hvilke ambisjoner, du starter med.
Ganske lett trasé til vending i sørenden - fra demningen er det noen saftige kneiker, så er det ganske greit terreng igjen.
Avslutningen er sykt tung, så om du tenker å ta ut alt for å sikre en god plassering, må du være forberedt på melkesyre til langt over ørene, og noen minutter med intens hating - men det er jo bare gøy.
Sist jeg deltok var det uberbra servering i mål.

Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333282 12/08/2016 16:38
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Stalltips: tidligere har det vært kjørt masterstart de første km - blant annet ned en bakke i starten hvor sykler triller vesentlig raskere enn masterbilen. Her har det tidligere gått noen stygge og fullstendig unødvendige velt.
Ta det litt pent her, hold avstand og vær konsentrert.
Tidligere har det vært mer enn tilstrekkelig med tid til å posisjonere seg senere i ritt.

Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: thamg] #2333295 12/08/2016 17:30
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Som nevnt, kjempefin trase, ikke spesielt kupert. Jeg ville passet litt på under nedkjøringen til Mønster bru over Smalelva, rett etter at du har kjørt gjennom Skjønhaug (sentrum i Trøgstad, rett etter Trøgstad kirke). Her går det skikkelig unna og med disse svingene går det ofte galt; jeg har ofte sett folk på bakken ned mot brua her. Og i oppoverbakene etter brua er det bare å forberede seg på støting.

Vedlegg
2016-08-12 19_24_46-Smalelva - Google Maps.png (815.94 KB, 1841 nedlastinger)

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Erlend L] #2333298 12/08/2016 17:38
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Og også som nevnt, spar litt krefter til siste bakken. Første gang jeg syklet dette trodde jeg vi var ferdige da vi kom til den siste rundkjøringen - den gang ei, du skal ned bakkene og så opp til venstre opp Longsdalen - den er tung!

Vedlegg

Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333313 12/08/2016 18:16
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Veldig kult ritt! Et av de bedre i Oslo/Akershus området.

Som tidligere nevnt; pass på i starten før master-bilen slipper feltet. Mye uvettig kjøring og posisjonering skaper farlige situasjoner og trekkspill-effekt. Mange har endt i bakken her, allerede de første 7km.

Ellers er farten ofte høy i de raskeste puljene og asfalten er så som så. Blitt noe bedre de siste årene, men etter Trøgstad er det fortsatt mye dårlig asfalt samt uoversiktelig og teknisk. Mange velt her også!

Etter demningen så sprekker det alltid opp i den heftige kneika. Pass på å komme med i en god gruppe og kjør det remmer og tøy holder helt til Rælingen :-)

Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333370 12/08/2016 20:16
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Som listefyll oppleves ØR slik; fellesstartgruppene er for store, som gir en del cowboy-kjøring fra start, mange i motadgående felt som skal kjøre seg frem i bakker og svinger.

Feltet sprekker opp ned mot og i Solbergfossbakken, så er det transportstrekning til siste bakke rett før mål, hvor det på nytt sprekker opp.

Det lille som samles over toppen kjører en komisk stive bein-spurt fra 50m før mål.

Ha i bakhodet at det viktigste er å komme uskadet til mål, dette er nok det farligste rittet jeg er med på i løpet av sesongen.

Create the problem and sell the solution
Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333442 13/08/2016 07:34
Haakonseng Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for gode svar!!
Jeg blir absolutt kun listefyll i dette øyemed...

Hva har dere med av mat/drikke på et slikt ritt? Tar dere med ekstra dekk under setet (tubs)?

Holder det med to 0.33? Eller greit med to 0.5l?

Redigert av Haakonseng; 13/08/2016 07:35.
Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333605 13/08/2016 19:09
K
kebabkongen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Jeg skal også sykle Øyeren rundt for første gang i morgen. Syklet Nordmarka rundt tidligere i år (148 km) og hadde da med 1x 0.5 L og 1x0.75 L med sportsdrikke. Følte det var et minimum mtp. å ikke måtte stoppe. Men endte med å re-fylle en av flaskene ved en matstasjon likevel for å være på den sikre siden mot slutten av rittet. Ville nok ha tatt med 2 halvlitersflasker hvis jeg var deg - det skal være sol og varmt i morgen ICON_SMILE

Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333607 13/08/2016 19:10
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
To små flasker holder fint, det blir ikke så varmt i morgen. Og du trenger mindre drikke enn det sportsdrikkeprodusentene vil ha deg til å tro.

Hvis det virkelig skulle knipe, så pleier det å være en drikkestasjon ved Solbergfoss, der du krysser Glomma på toppen av demningen til krafstasjonen (en skikkelig perle av god, gammel elkraft-arkitektur).

Og hvis arrangøren holder vanlig standard, så blir det servert Cola og baguette ved mål - bare å glede seg...

Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333806 14/08/2016 17:37
Haakonseng Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Gikk for to halve og det trengte jeg faktisk, dog like mye for å få ned barene som for drikkens skyld..! Startet i gruppe 3 og tok igjen noen fra gruppe to før vi var en størrw gjeng inn mot siste bakken hvor jeg som nevnt ble pinne stiv og tapte mot en meget sprek dame... Fornøyd med 3:34 på første forsøk likevel

Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2333917 15/08/2016 06:29
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Haakonseng
Gikk for to halve og det trengte jeg faktisk, dog like mye for å få ned barene som for drikkens skyld..! Startet i gruppe 3 og tok igjen noen fra gruppe to før vi var en størrw gjeng inn mot siste bakken hvor jeg som nevnt ble pinne stiv og tapte mot en meget sprek dame... Fornøyd med 3:34 på første forsøk likevel

Ingenting å grue seg for altså. Du var nok ikke den eneste som var stiv i bakken :-) Jeg fikk ned akkurat 2 x 0,75... Selv klinket jeg altfor tøft til under debuten i fjor og ble forbikjørt av mange ryttere på toppen. I år var jeg litt smartere, safet (eller for feig ?) i bakken, fant noen fine karer å samarbeide og spurte med på toppen. 24 sekunder raskere enn i fjor på stravasegmentet (bakken + innspurten) og 11 sekunder bak vinneren i klassen min (Master 45-49), 9ende plass.

Litt skryt til arrangøren:
> Bra de delte master 40-49 (i fjor) i to grupper i år, det ga
> Færre galinger i feil kjørefelt, mindre trekkspill og mer flyt
> Bedre oversikt over de man konkurrerer med
> Tuting fra bilen bak feltet på alle som krysset linjen, Bra !
> Tydelige og blide vakter rundt hele løypa
> Riktig fart og bra flyt på masterbilen
> Fint vær, super servering og topp stemning i mål
> Bra logistikk mht nummerutdeling, ledig wc, nettside, infomeldinger etc
> Vanvittig flott trase som innbyr til småjaging på utallige bakketopper
> Bra opplegg med "Oslo Classics"

Og litt pepper til slutt...
Hvorfor i all verden fikk vi heller ikke i år den gamle 911'en som Masterbil. Vi i panikkalderen fortjener slikt. Som reven sier i Hakkebakkeskogen "dette er skammelig". Det må fikses til neste år :-)

.... og til deg som tømte flasken med grisete innhold for å fa lavere vekt rett før mål bakken... Jeg lå rett bak og du kan gjette hvordan bena og sykkelen min så ut. Stikkordet er "pappskalle".

Kort oppsummert et fantastisk kult ritt. Jeg kommer neste år.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2426354 07/08/2017 17:16
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Blåser liv i denne siden det kun er 6 dager igjen til årets ritt.
Skal selv debutere i rittet i år og klarte å klemme inn en gjennomsykling av traséen i dag. Var vel omtrent som forventa, men i en bratt utforkjøring med skarpe svinger ned mot en bro, like etter Skjønhaug var asfalten skikkelig lurvete. Langsgående sprekker og flere hull.

I tillegg fikk beina bakkesjokk i den bratte bakken opp mot mål. Etter flere mil med klassisk tempoterreng var overgangen til bratt klatring for mye for beina. Fikk krampetendenser! Og det på gjennomkjøring. Må prøve å ha litt krefter igjen til den bakken på søndag.

Noen som vet hvor langt masterbilen kjører? Gjetta på til og med over Fetsundbroa i dag, men noen har sikkert fasit?

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Øyeren Rundt - Tips og triks [Re: Haakonseng] #2426358 07/08/2017 17:40
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ja bilen slipper i bakken etter broa, litt panisk akkurat der. Det er 12 mil ganske flatt og jeg ville heller presset meg med en god gruppe og tatt det rolig siste 2 km fremfor å være "feig", risikere å sykle (nesten) alene eller i en tregere gruppe men ha mye igjen opp bakken. Når det rykkes gjelder det å stålsette seg og håpe at det roer seg ned ganske fort (og det gjør det ofte). Slipper du feltet kommer du "aldri" opp igjen.... (dette er nå mine personlige tanker da)

Lykke til, ØR er et vanvittig kult ritt !!

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support, Valentino