Hei alle! Jeg er ny her både med sykling som aktivitet og som forumbruker, og gleder meg stort over hvor mye kunnskap folk besitter. Det er imponerende hva folk kan når de er entusiaster. Selv gikk jeg over fra tråkking til totaktsmotor i 1985 og til firetakter i -87, men impulskjøpte meg en Ecoride Fatbike forrige helg. Hensikten var å komme meg litt mer ut, sykle på fjellveier/anleggsveier og i det hele tatt ha en mer aktiv livsstil før jakta begynner. Derfor ble jeg noe skuffet når det viste seg at nyanskaffelsen ikke svarte til forventningene. Kombinasjonen av lav motoreffekt og litt for høyt førstegir gjorde at jeg rett og slett måtte gå av sykkelen og leie den opp de bratteste kneikene. Plussmålet var å kunne begynne hjemme på 100 høydemeter og sykle opp en anleggsvei til godt 1250, men det fremstår ikke lenger som realistisk. Det er sikkert mulig å gire hele sykkelen ned litt, men jeg trenger også mer effekt. Joda, jeg er klar over hvilke regler som gjelder på området, men er selv mest opptatt av veitrafikklovens §1 om å opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Doningen har en hubmotor bak, trolig av Bafang-opprinnelse, og 36 volts batteri. Hastighetsbegrensningen på 25 km/t er ikke noe problem, den lever jeg godt med, det er når det går sakte i bratta jeg trenger mer power. Jeg er også klar over at egentrening er den billigste løsningen, men jeg har både et kne og en hofte som begrenser meg litt. Så, har noen en løsning på mer effekt/dreiemoment på lave turtall på en sånn Ecoride?