Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mer effekt på el-fatbiken

Mer effekt på el-fatbiken #2333117 12/08/2016 09:54
F
Ferguson Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei alle! Jeg er ny her både med sykling som aktivitet og som forumbruker, og gleder meg stort over hvor mye kunnskap folk besitter. Det er imponerende hva folk kan når de er entusiaster. Selv gikk jeg over fra tråkking til totaktsmotor i 1985 og til firetakter i -87, men impulskjøpte meg en Ecoride Fatbike forrige helg. Hensikten var å komme meg litt mer ut, sykle på fjellveier/anleggsveier og i det hele tatt ha en mer aktiv livsstil før jakta begynner. Derfor ble jeg noe skuffet når det viste seg at nyanskaffelsen ikke svarte til forventningene. Kombinasjonen av lav motoreffekt og litt for høyt førstegir gjorde at jeg rett og slett måtte gå av sykkelen og leie den opp de bratteste kneikene. Plussmålet var å kunne begynne hjemme på 100 høydemeter og sykle opp en anleggsvei til godt 1250, men det fremstår ikke lenger som realistisk. Det er sikkert mulig å gire hele sykkelen ned litt, men jeg trenger også mer effekt. Joda, jeg er klar over hvilke regler som gjelder på området, men er selv mest opptatt av veitrafikklovens §1 om å opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Doningen har en hubmotor bak, trolig av Bafang-opprinnelse, og 36 volts batteri. Hastighetsbegrensningen på 25 km/t er ikke noe problem, den lever jeg godt med, det er når det går sakte i bratta jeg trenger mer power. Jeg er også klar over at egentrening er den billigste løsningen, men jeg har både et kne og en hofte som begrenser meg litt. Så, har noen en løsning på mer effekt/dreiemoment på lave turtall på en sånn Ecoride?

2014 Stihl MS181C
2008 Hultsfors 1,2 kg
1972 Zetor 3511
Re: Mer effekt på el-fatbiken [Re: Ferguson] #2333120 12/08/2016 10:10
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Aner ikke hva som står på, men en 12-36 kassett koster 249,- og er den enkleste løsningen: https://bikeshop.no/sykkel/drivverk/kass...236-p0000074727

Alternativt 11-34: https://bikeshop.no/sykkel/drivverk/kass...134-p0000034083

Sjekk hva slags motor som står på (f.eks om det er en BBS01 eller BBS02).

Thomas
Re: Mer effekt på el-fatbiken [Re: Ferguson] #2333129 12/08/2016 10:38
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Det er denne du har kjøpt?
http://www.ecoride.no/elsykler/ecoride-fatbike-elcykel-2016/

Hjulmotorer blir fort for svake for store hjul. Du kan bytte krankdrev og kassett for å få lettere utveksling, men hjulmotoren vil uansett prøve å dytte sykkelen opp i 25km/t, den bryr seg ikke om utvekslinga på drivverket. Jeg vet ikke om noen løsning på dette problemet, denne sykkelen vil uansett være svak i motobakker. Forhandleren har nok solgt deg feil sykkel, om du forklarte hva du skulle bruke den til så ville jeg gått tilbake og klaget og bedt dem skaffe deg noe som fungerer til til ditt bruk. For å sykle 1100+ høydemeter trenger du en sykkel med motor i kranken, en lovlig krankmotor vil i de aller fleste tilfeller greie oppgaven fordi motoren kan utnytte lettere giring.

Ellers er det mulig at Fjuk (www.strommenelsykkel.no) vet om en løsning. Såvidt jeg vet har han jobbet endel med hjulmotor på fatbike og om du er veldig heldig har han noe som er kompatibelt med din sykkel som kan fungere.

Redigert av knut77; 12/08/2016 11:19.

Re: Mer effekt på el-fatbiken [Re: Ferguson] #2333226 12/08/2016 13:53
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Så ikke før nå at du hadde skrevet hubmotor, siden du nevnte Bafang fikk jeg det for meg at det var krankmotor...

Enig med Knut i at den motoren neppe vil fungere som ønsket.
Du kan ev. bytte den ut med en ulovlig motor (du får opp til 2000w) -men det kan bli dyrt og jeg ville heller byttet til en sykkel med krankmotor.

Jeg ville snakket med forhandler og prøvd å finne en løsning.

Thomas

Moderator  support