Fredagskarma
|
Re: Fredagskarma
[Re: fredriks]
16/08/2016 15:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvis man lager kø etter seg hver gang man kjører til hytta (ev. noen andres hytte), synes jeg man skal tenke litt på det. Om man kör på hastighetsbegrensningen (iallafall enligt korrekt gps hastighet) så förstår jag inte vad man ska tänka på. Släppa fram folk lite då och då kan man väl göra men vad mer ska man tänka på? Tycker du att man ska köra fortare än loven sier och riskera böter för att andra vill köra för fort? Hvis man lager kø, kjører man saktere enn de andre bak seg. Kanskje ikke speedometeret er helt korrekt? Kanskje det ikke er nødvendig å kjøre tjue kilometer saktere i svinger?
|
|
|
[Re: oyvin]
16/08/2016 15:52
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Da bør du tenke litt til. Å gå inn for å provosere i trafikken er ikke ulykkesforebyggende. Det kalles å ta hensyn.
Jeg holder ikke fartsgrensen for å provosere. Og nei, å bryte loven fordi noen tror de er supermenn og kan holde på som de vil er ikke å ta hensyn.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
16/08/2016 15:58
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Du høres utrolig lovlydig ut.
|
|
|
[Re: magnusc]
16/08/2016 16:30
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
det gjør at alle andre må inn og ut av høyre feltet hele tiden ??? Man skal ikke ligge i noe annet enn høyrefila når man ikke kjører forbi. Må du flytte deg derfra veldig ofte fordi noen kommer bakfra, burde du kanskje ikke vært der i første omgang? Eller tenker du på når du vil kjære 10 km/t fortere enn trafikkflyten i høyrefila, men så kommer noen bak deg og vil kjøre 10 km/t fortere enn deg igjen? I så fall tror jeg ikke det skaper så mye hindringer i trafikken at du bremser ned til høyrefeltets hastighet og venter i en luke der til bilen som kommer bak har passert. Det skaper ikke en situasjon der andre må bremse ned slik det gjør når noen kommer inn i forbikjøringsfeltet i lavere fart enn resten av bilene der. Jeg tenker på de som syter og klager over at det hele tiden er noen foran de i venstrefila som ikke kjører 20km/t over fartsgrensen og som ikke flytter seg ASAP når jeg kommer bak. For det er jeg som eier veien og jeg kjører så fort som jeg vil, for jeg er tøff og ingen andre kan kjøre bil! Dette lukter litt av fordommer og jantelov. Når du ligger i forbikjøringsfeltet, der jeg antar du er midt i en lang rekke av forbikjøringer, for det er i utgangspunktet til forbikjøringer, og en annen bil kommer fortere bakfra og vil forbi, er det bare normal høflighet og hensyn å slippe han forbi dersom du planlegger å fortsette å kjøre saktere enn han en stund i forbikjøringsfeltet.
|
|
|
[Re: Raskall]
16/08/2016 17:38
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
En annen sjarmerende ting med firefeltsvei vei er de som bruker lang tid på å kjøre forbi. Ingen ting er som å legge seg inn i høyrefelt t fordi man blir tatt igjen for så oppleve at den som tok deg igjen har tenkt til å kjøre forbi deg i snilefart. Luken man la seg inn i blir fort oppspist og man må bremse ned flere titalls km/t fordi dotten ikke gadd å trykke litt ekstra på gasspedalen.
Vel, den tiden er for meg forbi. Er du ikke kommet opp på siden min så legger jeg meg ut foran deg igjen om det så er bare noen meters avstand. Du vil ikke bli sluppet forbi før luken i høyrefeltet er så stor at jeg er sikker på at du klarer å komme deg forbi uten at jeg må bremse ned for trafikken i høyre felt.
Redigert av sl500; 16/08/2016 18:05.
|
|
|
16/08/2016 17:40
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Et lite tips til avstandsbedømming: Det er 50 meter mellom lyktestolpene på motorveien. Så er det 3 stolper mellom deg og bilen foran så holder du tilstrekkelig avstand. Med 3x50 = 150 m holder du 4.5 sekunders luke, gitt at du kjører i 120. Hvis alle gjør det, er kapasiteten 800 kjt/t per felt. Det er mellomrommet som er 50 meter. Ikke stolpene. Jada, jeg skjønner det. Og dette er et helt uviktig sidespor. Men når du har 3 stolper mellom deg og bilen foran ligger du minimum 100 meter (3 sek i 120 km/t) og maksimum 200 meter (6 sek i 120 km/t) bak. Jeg skjønner hva du mener, og alt er greit.
|
|
|
[Re: anonym22]
16/08/2016 18:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man lager kø etter seg hver gang man kjører til hytta (ev. noen andres hytte), synes jeg man skal tenke litt på det. Om man kör på hastighetsbegrensningen (iallafall enligt korrekt gps hastighet) så förstår jag inte vad man ska tänka på. Släppa fram folk lite då och då kan man väl göra men vad mer ska man tänka på? Tycker du att man ska köra fortare än loven sier och riskera böter för att andra vill köra för fort? Hvis man lager kø, kjører man saktere enn de andre bak seg. Kanskje ikke speedometeret er helt korrekt? Kanskje det ikke er nødvendig å kjøre tjue kilometer saktere i svinger? Eller så kanske det är så att man kör helt korrekt enligt tillåten hastighet och de andra helt enkelt vil köra raskare? Självklart kan det vara ok att se om hastighetsmålaren visar fel men vad som är nödvändig hastighet i svinger är väl upp till var och en. I en tråd där det är uppenbart att många vill och kör raskare än fartsgrensen tycker jag din kommentar är rätt rar (om du nu inte tycker att man ska bryta hastighetsbegrensningen om andra vill göra det).
|
|
|
16/08/2016 18:56
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er ganske vanlig å bli liggende bak i en liten kø med en håndfull biler, litt under fartsgrensen. Og at den som lager køen da kjører litt ekstra sakte i svingene. Da går det totalt sett ganske mye saktere framover enn det ville gjort enn om man kjørte i fartsgrensen og holdt farten ganske godt gjennom svingene. Lurer da på om den som lager køen synes at han holder farten fint og mener at alle andre ønsker å kjøre for fort.
|
|
|
16/08/2016 20:12
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Litt som de tullingene som ned fra fjellet når køen går i 60-70km/t gir fullgass når det kommer en forbikjøringsfil for å komme 10 biler forover i køen, og som da gjør at alle de som ligger fint på en rekke i høyre filen nesten må stoppe opp pga trekkspilleffekten som skapes når forbjørerne skal inn i høyrefilen igjen. Hvis det er kø et sted med forbikjøringsfil fyller man SELVFØLGELIG begge feltene. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...ere/a/10066324/
|
|
|
[Re: jaknudsen]
17/08/2016 14:34
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Litt som de tullingene som ned fra fjellet når køen går i 60-70km/t gir fullgass når det kommer en forbikjøringsfil for å komme 10 biler forover i køen, og som da gjør at alle de som ligger fint på en rekke i høyre filen nesten må stoppe opp pga trekkspilleffekten som skapes når forbjørerne skal inn i høyrefilen igjen. Hvis det er kø et sted med forbikjøringsfil fyller man SELVFØLGELIG begge feltene. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...ere/a/10066324/ Eksempelet mitt handlet ikke om stillestående kø, men om fin flyt i jevn fart. Køen oppstår pga de som da absolut skal kjøre forbi og 1 minutt senere må legge seg inn igjen, som gjør at alle andre må bremse opp. Er det stillestående kø eller har det skjedd noe som gjør at køen blir lengere og lengere og risikerer å sperre andre avkjørsler etc så er jeg helt enig i at man burde fylle den plassen man har til rådighet.
|
|
|
17/08/2016 14:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det blir ikke kø av at noen bruker to felt istedenfor ett. Mener du også at ethvert filskifte lager kø?
|
|
|
17/08/2016 15:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det blir ikke kø av at noen bruker to felt istedenfor ett. Mener du også at ethvert filskifte lager kø? Nja, liknande spörsmål var diskuterade rätt mycket tidigare i en tråd. Husker inte alla detaljer men det viktigaste för trafikaveklingen är vad som sker i flaskhalser som för exempel där två felt går ihop och om flätningen går dårligt (som jag tror att den rätt ofta gör) så är det möjligt att färre bilar passerar flätningspunkten än om alla bilar bara hade kört i ett felt. Jag är väldigt skeptisk till att en kort sträcka med två feltsvei ger bättre trafikavekling förutom att kön blir lite kortare (men det kan ju fort bli tvärtom om flödet av bilar minskar betraktligt) utan snarare tvärtom.
|
|
|
17/08/2016 15:25
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Når trafikken flyter passelig med tett av biler har det neppe noe for seg å bruke forbikjøringsfilen, og det blir neppe bedre trafikkavvikling. Men det oppstår heller ikke kø kun som følge av at noen biler kanskje må bremse ned litt.
|
|
|
17/08/2016 15:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min förståelse är att små förstyrelser i trafikken kan ha stora konsekvenser så det är möjligt att det att några bilar må bremse ned lite kan medföra kö i det fallet som diskuteras. Men det beror säkert på hur många bilar som är på veien.
Generellt är jag skeptisk till att bruk av korta omkjöringsfiler och väldigt sen flätning är bra för trafikflyten når det är mycket trafik. Men vad som är bäst beror nog på en massa parametrar.
|
|
|
17/08/2016 17:35
|
eryx
Entusiast
|
Entusiast
Generellt är jag skeptisk till att bruk av korta omkjöringsfiler och väldigt sen flätning är bra för trafikflyten når det är mycket trafik. Men vad som är bäst beror nog på en massa parametrar. This. Tror det har mest effekt på type langtransport/husvogner/landbruksmaskiner/andre saktegående kjøretøy.
|
|
|
17/08/2016 18:21
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
For nokon luksusproblem dykk har på Austlandet! Her i Bergen endar stort sett alle firefeltsvegar i kryss der vegen deler seg, og det er tydlegvis legitimt for dei som skal halde til venstre i desse kryssa å ligge i venstrefila heile tida fram til desse kryssa, uavhengig om dei held fartsgrensa eller ikkje. Å køyre forbi desse løkrullane på høgre side kan potensielt straffast med bot på 5.200,-
Andreas Tveit
|
|
|
17/08/2016 19:02
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det blir ikke kø av at noen bruker to felt istedenfor ett. Mener du også at ethvert filskifte lager kø? Nja, liknande spörsmål var diskuterade rätt mycket tidigare i en tråd. Husker inte alla detaljer men det viktigaste för trafikaveklingen är vad som sker i flaskhalser som för exempel där två felt går ihop och om flätningen går dårligt (som jag tror att den rätt ofta gör) så är det möjligt att färre bilar passerar flätningspunkten än om alla bilar bara hade kört i ett felt. Jag är väldigt skeptisk till att en kort sträcka med två feltsvei ger bättre trafikavekling förutom att kön blir lite kortare (men det kan ju fort bli tvärtom om flödet av bilar minskar betraktligt) utan snarare tvärtom. Se der ja! Det er helt korrekt fredriks. Hvis man ligger på kapasitetsgrensen før forbikjøringsfeltet begynner, er det stor fare for sammenbrudd der de to feltene fletter sammen igjen. Når de to strømmene skal bli til 1 er kapasiteten gjerne litt lavere enn om de bare hadde fulgt pent etter hverandre på rekke. Da øker tettheten (kjøretøy/lengdeenhet) over det kritiske punktet, og både hastighet og volum (kjøretøy/tidsenhet) synker. Da oppstår kø. Bakenden på køen forplanter seg bakover, og dette kalles en sjokkbølge. Det mates på med flere biler bakfra enn hva flaskehalsen klarer å ta unna. Når et sammenbrudd først har oppstått, er det vanskelig å få i gang flyten igjen. Kapasiteten kan da være veldig lav i lang tid. Derfor avvikles det ofte mindre trafikk i verste rushtiden enn i perioden rett før.
Redigert av EHAa; 17/08/2016 19:03.
|
|
|
|
|