Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen som brukuker Wahoo Elemnt?

Noen som brukuker Wahoo Elemnt? #2332767 11/08/2016 12:03
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Garmin Edge 520 ble borte på en tur, og jeg synes Edge 500 er en nedtur ICON_WINK
Jeg ser at Wahoo Elemnt kan handles for en OK pris på 2999 (Er jeg gal? 3000 for speedometer til tråsykkel?) Dette er litt over ny Edge 520 og en tusenlapp under nye Edge 820.

Jeg har slitt litt med kontrast på 520 og har vært nødt til å bruke baklys kontant. Den krispe svarthvitt skjermen og zoomen på Elemnt frister litt med tanke på kommende alderslangsynthet. Så jeg lurer på om det er noen som har direkte sammenligning mellom Edge 520 (eller andre) og Elemnt?

LarsB

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2332769 11/08/2016 12:07
sveinaa Offline
More than words
More than words

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2332785 11/08/2016 12:28
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Det vet jeg vel. Jeg kan den utenat ICON_WINK

LarsB

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2332818 11/08/2016 13:58
Rene Offline
Besatt
Besatt
Jeg har brukt alt av Edge siden 800 var ny, og har nå syklet noen måneder med ELEMNT.
Den er litt annerledes, men har aldri tenkt over at det er vankselig å se noe på skjermen. Funker glimrende sånn sett, og lett å sette opp slik du vil ha den.
Selvfølgelig dumpa den en tusing i pris noen uker etter jeg handla, men sånn er det vel. Den har forøvrig også blitt en del bedre på funksjoner siden jeg fikk den, her føler jeg Wahoo er en del raskere (og gjerne også bedre kvalitetsmessig) enn det Garmin er.

Eneste minus så langt er at Garmin finner satellitter med en gang du skrur den på, Elemnt leter ikke før du trykker start. Noen sekunder i begynnelsen uten fart/logging, der altså.

I begynnelsen mistet jeg signal raskere i skogen på ELEMNT enn på fenix 3, men det ser ut til å ha blitt bedre nå.

Fikk nettopp inn Edge 820, men tror ikke jeg prøver den helt enda siden jeg er greit fornøyd med ELEMNT.

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: Rene] #2332906 11/08/2016 19:53
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Klart du må ha Edge 820. Så sender du Elemnt i min retning. ICON_WINK
Jeg var kanskje utydelig, for en av fordelene jeg ser med Elemnt er at den nettopp har en svarthvit skjerm sammen med zoomefunksjonen.

Det virker på meg også som Wahoo er mer "på" med oppdateringer enn Garmin, som ikke er berømt for å lytte til kundene sine.

LarsB

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2332910 11/08/2016 20:08
Rene Offline
Besatt
Besatt
Ble litt lei av Garmin, så da gikk jeg for noe nytt. Litt uvant, men sånn er det jo. Savner muligheten til å discarde en økt, f.eks. på rulla når jeg logger med trainerroad og bruker elemnt til å se puls/power/tid/annet. Kunne kanskje bare latt være å logge, mister kun tid. Nå må jeg rushe inn i Strava og slette økten, siden den er der umiddelbart. Not a biggie.

Har møte med Wahoo første dagen av Eurobike, spent på om jeg klarer dra noe nytt spennende ut av dem.

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2333092 12/08/2016 08:46
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Lag en lekkeasje om du klarer da.

LarsB

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2345605 14/09/2016 11:32
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Nå har jeg mottatt en håndlevert Wahoo Elemnt fra Stein Magnus Olafsrud hos EFCT! Den kom på døra på jobben dagen etter bestilling. Godt jobba!

Føsteintrykk er at den er ganske diger, og at det er dumt at jeg ikke er på hjemmenettet nå.

Det blir spennende å prøve noe annet enn Garmin som jeg har hatt siden Edge 305 kom i butikken. Stæj Tjuned.

LarsB

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2348401 23/09/2016 07:49
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Etter å ha brukt Elemnt på noen turer og lekt litt med oppsettet er dette status så langt:

Bra ting
* Fortsatt litt stor, men Wahoos montering foran styret sentrerer den bedre enn Garmins montasje på raceren. Garminmontasjen har jeg derimot brukt på Ritcheyen. Da har jeg satt den på høyre side, vendt den bakover over stemmen, og snudd festebraketten 90 grader. Da funker gaminmontasjen flott med Elemnt om man setter ned fronten først.

* Oppsettet er en lek i forhold til å knotte på Garmindingsen en hel kveld. Feltvalg på telefonen, dra og slipp rekkefølge på felter og tilføy nye sider funker strålende.

* Alle sensorer ble funnet uten problemer. Den glemte TickrX beltet en gang, men å slette og koble på nytt funka fint. Den håndterer fint flere sykler med ulike effektmålere og kandens/fartssensorer. Og administrasjonen av dem er mye enklere enn på Garmin.

* Zoome fra flere til færre felter på en side er omtrent så bra jeg trodde. Jeg bruker den finessen, og det er ikke bare en kjekt å ha ting.

* Skjermen er veldig skarp og fin i forhold til Edge 520. Kartet er brukbart, selv i sort-hvitt.

* Viser med LED på toppen hvilken side man bytter til. Snedig!

*Wifi opplasting og oppdatering av stjernemerkede segmenter ol. Funker tydeligvis flott siden jeg ikke aner noe om det, og det bare skjer.

Forbedringer
Forbedringer jeg ønsker meg er foreløpig disse:
* Høydepunkter som på Garmin. Elemnt er riktigere og raskere til å finne omtrent korrekt høyde, men jeg havner ofte under havet når jeg ankommer jobben.

* Automatisk tilbud om kalibrering av effektmåler som på Garmin. Det er enklere å gjøre enn på G, men betyr litt manuell trykking.

* Har ikke funnet muligheten til å legge inn et punkt, og få retning og distanse dit. (f.eks p-plass der bilen er på ukjente steder) Garminfinesse dette også.

* Jeg vil ha en knapp som tenner lyset uten at den skifter skjermbilde, eller gjør noe annet. (finnes på Garmin edge 500, men ikke modeller etter denne)

* Ledlysene på toppen og siden av displayet kan godt bli litt smartere. f.eks indikere at enheten er i pausemodus (Jeg mista et drag i grefenkollen på å kjøre med pause)

* Jeg har ikke funnet muligheten til bla tilbake i meldinger fra telefonen som er vist på skjermen.

*Flere ferdigdefinere oppsett man kan bytte mellom på telefonen, feks. racer, rulle, terrengsykkel.

* De siste turene til jobben har ikke blitt lastet opp til Strava automatisk, jeg har vært nødt til sende dem fra appen. Må forskes mer på.

* Garmin har kverket muligheten til at Elemnt laster opp turer til Connect automatisk. Har forsåvidt ikke noe med Wahoo å gjøre men irriterende siden jeg har turer fra 2008 på Connect.

* Rart at den ikke har noe å melde etter 15 sekunder i lademodus. Ingen symboler på skjem eller grønne lys når full, eller noenting.

Ikke testet enda
Navigasjon
Flere simultane segmenter, å bytte mellom dem underveis

LarsB

Redigert av larsb; 23/09/2016 12:03.
Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: Rene] #2348404 23/09/2016 07:52
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Sitat: Rene

Eneste minus så langt er at Garmin finner satellitter med en gang du skrur den på, Elemnt leter ikke før du trykker start. Noen sekunder i begynnelsen uten fart/logging, der altså.

Den leter opp signaler med en gang du slår på nå. Sjekk feks. kartsiden, der er statusen under oppstart Acquiring GPS/Poor GPS og så er den på plass. Men den kommer ikke med noen melding om at den er klar og har funnet satellitter.

LarsB

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2348496 23/09/2016 11:46
Rene Offline
Besatt
Besatt
Stemmer, dette har de fiksa i en oppdatering nylig. Jeg bruker ikke kartsiden, men har merket meg at dette nå er på plass.

Liker også forrige oppdatering, "Added 40 new data fields".

Re: Noen som brukuker Wahoo Elemnt? [Re: larsb] #2372680 02/01/2017 20:58
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har gått til innkjøp av denne jeg og. Synes den fungerer veldig bra. Savner dog ett par funksjoner som jeg brukte mye på garmin. Det er mulighet for å vise ruter og segmenter på kart uten å navigere etter en rute. Liker bare å ha de synlig på kartet når jeg cruiser rundt.

Ellers er jeg svært imponert over mulighet til å velge om en rute skal gå på sti, grus eller asfalt. Dette via appen komoot. Funker som snus.

Moderator  support