Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt

Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt #2332563 11/08/2016 05:03
P
Peters Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Etter ritt der jeg har kjørt hardt, har jeg fått en feber reaksjon om natta etter rittet. Svetter voldsomt, sengetøyet blir vått. Får dette på lengre ritt (3 timer pluss), der jeg har ligget høyt i puls, beina har fått gjennomgå, og tydeligvis har tatt ut alt. På Grenserittet hadde jeg en suffer score på 258 (Strava) og en snittpuls på 158, regner terskelpulsen min på sykkel til ca. 160. Er tydeligvis god på å presse meg hardt i noen ritt, og generelt blir jeg rimelig ødelagt, stiv og støl. Stølheten går over på vanlig tid (2-3 dager).

Har googlet meg frem til at dette kan være en feberreaksjon pga av at kroppen har for mange muskelfibre som skal repareres, og man får en betennelseslignede tilstand i mange muskelceller. Dette utløser feberen.

Er det noen kjenner igjen dette, eller har mer kunnskap om fenomenet ?

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2332705 11/08/2016 09:57
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Kjenner det sjeldent etter ritt, men har alltid en type reaksjon når jeg starter opp sykkelsesongen ordentlig.
Første skikkelig hardøkt i type mars/april har jeg en natt med samme symptomer.

Hadde førovrig suffer score på Grenserittet på 274, så tok det greit ut jeg også...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2332742 11/08/2016 11:12
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Har de siste 4-5 mnd trent mye hardere enn før, og jeg våkner nesten hver morgen svett og jævlig, og sliter også med restless legs før jeg sovner. Mener det er pga. økt forbrenning og andre div forandringer i kroppen.

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2332746 11/08/2016 11:24
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Vet ikke hvor godt trent du er. Jeg har dette noen ganger, særlig etter de første harde turene tidlig på sesongen. Første langtur er nesten alltid = feber og soving resten av dagen. Hadde vel hjulpet om jeg ikke hadde fatcamp hele vinteren, men snør det ikke i Desember så ryker skisesongen, og spinning gidder man ikke ICON_WINK

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: BeefCake] #2332787 11/08/2016 12:31
P
Peters Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Jeg trener ca 360-400 timer i året. jevnt fordelt. Får det ikke etter hardturer. Skjer kun etter de hardeste rittene, samme natt eller natten etter. Har også hørt om forklaringen om økt forbrenning, men jeg skjønner den ikke. Er det slik at en hard økt, skaper så mye "forbrenning/omsetning av energi" i kroppen at man får feber ?

Redigert av Peters; 11/08/2016 12:40.
Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2332801 11/08/2016 13:05
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Feber pga opphetting har vel lite med forbrenning å gjøre, det er bare en bieffekt av treningen i denne sammenhengen.

Feber i treningssammenheng ( hvis man i hele tatt kan kalle det det) kommer av at kroppen ikke klarer å kvitte seg med varmen gjennom de normale kanalene, som f.eks svetting.

Mulig det hadde hjulpet å kjøle seg ned( med fare for å bli syk) etter ritt.
F.eks. på samme måtte som å redusere restitusjonstiden ved å sette beina i kaldt vann.
Ta en kald dusj og drikk masse kaldt vann. Aner ikke om det hjelper, men er vel verdt et forsøk.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2332807 11/08/2016 13:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Vet ikke om dette på generell basis kan relateres til overoppheting. Har hatt dette et par ganger men ingen va gangene har det vært spesielt varmt. Det slo sterkest ut etter et 12 timers ritt. Tror dette mere har med belastningen man utsetter systemet for enn overoppheting?

Spørsmålet må jo være; hva er grunnen til at kroppen blir varm når den begynner å restituere?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: sveinaa] #2332815 11/08/2016 13:50
P
Peters Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Litt beroligende å høre at det er andre som har hatt lignende reaksjon etter en har belastning. Jeg får først kuldegysninger, får en mild feber og svetter senga dyvåt. Siste jeg føler for er å kjøle meg ned med en kald dusj når dette pågår.

Det jeg har lest på nettet er at kroppen håndterer alle celle ødeleggelsene som en infeksjon og dette i sum skaper en feberreaksjon. Er det noen mosjonistleger på forumet kanskje ?

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2332822 11/08/2016 14:48
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trodde disse "febertoktene" kom av at man bryter ned muskulaturen under harde påkjenninger, og man får en slags betennelsesreaksjon/infeksjon når man skal restituere dette. Har opplevd dette etter knalløkter og enkelte ritt. Men tar det hele med knusende ro.

Edit: Er nå det svigersøstra mi (som er lege) har sagt, så da er det vel noe i det.

Redigert av Hoaas; 11/08/2016 14:48.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2332835 11/08/2016 15:33
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Ibux (500 mg) eller Voltarol (25-50 mg) rett etter hard konkurranse/trening gir veldig god effekt mot slike inflammasjonsrelaterte reaksjoner. Gir mindre vondter og raskere restitusjon. Men man bør selvsakt ikke bruke dette "rutinemessig".

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2332880 11/08/2016 19:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Diclofenac kalium eller andre NSAIDs er vel egentlig ikke å anbefale i kombinasjon med svært harde anstrengelser. Man klarer vel fint å svette litt en natt?

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: altitude] #2332898 11/08/2016 19:34
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: altitude
Ibux (500 mg) eller Voltarol (25-50 mg) rett etter hard konkurranse/trening gir veldig god effekt mot slike inflammasjonsrelaterte reaksjoner. Gir mindre vondter og raskere restitusjon. Men man bør selvsakt ikke bruke dette "rutinemessig".

Men så viser nyere forskning at det å dempe inflammasjon gir dårligere adaptasjon og tilheling av vev på lenger sikt, så da er det kanskje like greit å ta de reaksjonene som kommer

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: pharynx] #2332919 11/08/2016 20:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: pharynx
Har de siste 4-5 mnd trent mye hardere enn før, og jeg våkner nesten hver morgen svett og jævlig, og sliter også med restless legs før jeg sovner. Mener det er pga. økt forbrenning og andre div forandringer i kroppen.

De samme symptomene kan også komme ved alvorlig stress. Så kan godt hende det er en måte for kroppen å si fra at nå er det for mye når det skjer hele tiden...

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: sveinaa] #2332948 12/08/2016 05:15
thomand Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sveinaa

De samme symptomene kan også komme ved alvorlig stress. Så kan godt hende det er en måte for kroppen å si fra at nå er det for mye når det skjer hele tiden...

Kan også være lave magnesium lager. Prøv magnesium tilskudd i 1 måneds tid å se om ikke det hjelper. Har fungert veldig bra for meg på samme symptomer.

If in doubt, flat out
Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2333027 12/08/2016 07:32
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Har booket en time hos lege for å ta blodprøver osv. for første gang på hundre år, så får jeg en totalsjekk av systemet. Er ikke bekymret men greit å gjøre når det er lenge siden.

Og stress er definitivt ikke årsaken i mitt tilfelle ICON_WINK

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: pharynx] #2333041 12/08/2016 07:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Har booket en time hos lege for å ta blodprøver osv. for første gang på hundre år, så får jeg en totalsjekk av systemet. Er ikke bekymret men greit å gjøre når det er lenge siden.

Og stress er definitivt ikke årsaken i mitt tilfelle ICON_WINK

Mente ikke at det var stress. Reaksjonen kan komme av stress fordi kroppen er i ulage. Poenget mitt var bare at det ikke bare er stress som kan sette kroppen i ulage....

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2333155 12/08/2016 11:45
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har hatt lignende symptomer så lenge jeg kan huske etter å ha trent hardt. I vinter derimot hadde jeg det flere ganger i uken ettersom jeg syklet mye (Zwift)ritt på rulla, noe som betyr Mye svetting pga ganske intensiv sykling i 1-1,5 timer.

Etter å ha svettet meg gjennom utallige netter fant jeg til slutt ut av at overopphetingen alltid kom 1-2 timer etter måltid før leggetid, og ettersom disse rittene ofte gikk sent på kvelden så spiste jeg nesten alltid rett før jeg la meg.
Etter dette har jeg begynt å spise tidligere, spise mindre eller ventet med å legge meg til kroppen er over denne hetetokt-perioden, som ofte varer i én times tid.

Grunnen til at det tok så langt tid før jeg skjønte at det hadde sammenheng med når siste måltid var inntatt var at da jeg var våken tenkte jeg ikke spesielt mye over det, fordi jeg bare åpnet vinduet eller tok at meg på overkroppen. Grunnen til at det ble varmt kunne liksom like gjerne skyldes at det var blitt varmere i rommet, men det var altså kroppen som ble varmere.

Min teori er at det skjer fordi:
• Maten er ferdig forbrent og kroppen begynner å brenne fett?
eller
• Kroppen begynner å forbrenne maten?

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: magnusc] #2333331 12/08/2016 19:13
Iselilja Offline
Ikke på sykkel, men da jeg løp min første og eneste maraton var jeg skikkelig syk dagen etterpå. Dette var NY marathon og jeg hadde planlagt shopping dagen etterpå. Den ble tilbragt i sengen for å si det slik... Følte meg syk på en rar måte. Ikke vanlig syk. Feber og helt gåen i kroppen.

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2333338 12/08/2016 19:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har èn gang opplevd å være helt utslått etter en treningsøkt, sånn at jeg måtte legge meg, med influensasymptomer og feber.
Dette var etter jeg begynte med styrketrening og synes tilvenning bare var tull, så knalla på med maksvekt på første økt. Etter noen timer i senga var jeg kvikk og fin igjen. Ja, bort sett fra en så jævlig gangsperre i muskulaturen den påfølgende uken at jeg omtrent måtte ha hjelp til å både gå på do og tørke meg ICON_LAUGH

Re: Reaksjon etter å ta seg helt ut i marathonritt [Re: Peters] #2333431 13/08/2016 06:41
P
Peters Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Vi er altså inne på to forklaringer
- at forbrenning av mat / fett utløser en feberreaksjon etter hard belastning
- at ødelagte muskelceller skaper en feberreaksjon i reparasjonsfasen

Kjenner godt igjen beskrivelsen til Iselilja. Jeg har fått reaksjonen samme natt oftest. Men nå senest, natten etter arrangementet, og også delvis påfølgende natt. Har kjent at jeg har vært totalt ferdig, og kraftig redusert på dagen og altså disse svettetoktene i to netter.

Har vært litt bekymret, mest pga. reasjoner til de rundt meg. Men tenker at dette jo ser ut til å være en normal reaksjon når man gir alt i trening/konkurranse. Har trent rooolig denne uken, før jeg prøvde en hardøkt i går, der jeg fremdeles kjente at kroppen ikke var helt normalisert - blytunge bein og relativt lav puls på I3 dragene. Passer litt på fremover med å få nok hvile. Blir hardøkter tirsdag, torsdag, søndag som oppkjøring til Birken.

Redigert av Peters; 13/08/2016 07:13.

Moderator  support