Jeg befinner meg plutselig i en situasjon der jeg snart kan ha bruk for en barnehenger til sykkelen, men dette er et helt nytt produktsegment for meg.
Jeg tenker på en henger med plass til ett barn og nok bagasje til typisk barnehagestash og/eller en handlepose eller to. Må kunne låses fast i barnehagen og trilles hjem som vogn.
Jeg er veldig, veldig skeptisk til hengere som festes til sykkelen vha. hurtigkoblingen på bakhjulet, så hvis det finnes en tryggere (bedre) patent, er jeg svært interessert i det.
Så; hva bør jeg se på? Hvilke egenskaper bør jeg se etter?
Trenger uansett ikke dette før til våren, og da vil arvingen være 14-15 måneder.
Chariot Cougar, ferdig! Festes via qr eller Robert Axle. Funker fint med horisontale endestykker som peker bakover. Er mer skeptisk til å klemme fast i ramma.
Og det er ikke noe problem å bytte fra henger- til vognmodus uten å måtte montere og demontere deler (hjul, stag, etc) som tar mer enn noen sekunder i felten?
baronen har allerede kommet med fasit. Dødsfornøyd med vår Cougar som vi har hatt siden hu første kom for tre år siden. Vurderer en Cougar 2 nå som yngste snart kan sitte i sykkelvogn. Klart bedre valg enn toppmodellen CX som veier en haug mer, koster mer og ser rarere ut.
Støtter de over. Chariot Cougar 2 (eller1). Så har du plass til en venn, eller, en lillebror/søster når den tiden kommer. Kan fås med god sykkel tilkobling som nevnt over, joggehjul, svingbare forhjul, og sågar ski. Hadde alt dette og var kjempefornøyd. Har bra lasterom bak for barnehagestæsj, matvarer osv. Brukte den hver dag i ca 2 år til og fra barnehage.(Joggehjulet gjør at vogna blir lang i .feks butikken og på tog/buss, derfor svingbare forhjul. Brukte joggehjul 99% av tiden, og hadde samtidig svingbare hjul med om jeg skulle på buss/tog. Kjapt å skifte fra en type til annen. Kan skrive side opp og ned om denne og hvor fornøyd vi var. Solgte den da kidsa ble så store de ville sykle selv.
Ok. Takk, men kan den gjøres om fra henger til vogn med et enkelt håndgrep?
JA!
Bruker du de svingbare hjulene, så sitter de alltid fast oppå, og flyttes raskt ned og får bakkekontakt (du bør ikke sykle med disse nede, men det finner du fort ut hvis du glemmer deg). Sykkelstaget har parkeringsplass på siden av vogna.
Du har fått fasit allerede, jeg har hatt Cougar 2, og var strålende fornøyd. Den er riktignok litt bred om du må ta den inn en normal dør(ehhh, den er like bred uansett hvilken dør den skal gjennom), men det går med litt triksing, et hjul av ogsåvidere. Det er en stabil vogn, ungene sitter godt i den og jeg antar at byggekvaliteten ikke har blitt dårligere etter at Thule kjøpte opp firmaet som lagde dem opprinnelig og selv om de koster en bra haug med penger er de verdt det.
Jeg har Cheetah 2. Med ekstra løpehjul. Dvs. Cougar uten fjæring og 11 kg istedenfor 18 kg. Jeg ville overveid nøye om den fjæringen er viktig, det er kjipe kilo til løping i motbakke. Cheetah 2 fungerer iallfall fint til to barn på tur i fart og fungerer fint på grus.
Hadde Cheetah 2. Ser sporty ut (aerodynamisk) og har lav vekt så er ideell til trening og 1 barn vil jeg tro. Men har begrenset bagasjeplass.
Vi valgte å bytte til en Burley n d'lite deluxe da vi ville ha komfortabel plass til 2 barn og en del bagasje og bruksområdet er til/fra barnehage + ut på tur til stranda etc. (ikke primært trening). Er strålende fornøyd med det. Mye bedre plass enn i Cheetah 2 (som vi opplevde som litt trang for to barn) både for barna og bagasje. Kan også enkelt legge ned ryggen for å å frakte mer varer hvis barna ikke er med.
Så det spørs jo litt på bruksområdet. Begge merkene har bra kvalitet.
Edit: Burleyen har fjæring og har et par varianter av hjul for å bruke den som vogn. Vi valgte varianten med hjul som henger på sykkelstaget. Vekt kun 12kg
Jeg har Cheetah 2. Med ekstra løpehjul. Dvs. Cougar uten fjæring og 11 kg istedenfor 18 kg. Jeg ville overveid nøye om den fjæringen er viktig, det er kjipe kilo til løping i motbakke. Cheetah 2 fungerer iallfall fint til to barn på tur i fart og fungerer fint på grus.
Ifølge Fjellsport veier en Cougar 1 10,9Kg. Det er jo akseptabelt, og mindre enn barnevogna veier, tror jeg. 18 høres mye ut, men jeg trenger jo ikke Cougar 2.
Ifølge Fjellsport veier en Cougar 1 10,9Kg. Det er jo akseptabelt, og mindre enn barnevogna veier, tror jeg. 18 høres mye ut, men jeg trenger jo ikke Cougar 2.
Det er jeg så sikker på at jeg i alle fall ikke har noen betenkeligheter med å ta sjansen. Det får holde med én når man begynner etter fylte 40.
Njaaaaaaaa, nå begynte jeg for så vidt før fylte 40, så da teller det kanskje ikke med to etter fylte 40?? Nå skal det jo sies at moren til disse barna var/er noe yngre da
18 kg må være fra en feilkilde. Enten en kilde med feil, eller en meg med feil, eller en helt annen vogn. Ifølge fjellsport er vekta på Cougar 2 12,7 kg vs. da 10 kg på Cheetah 2. Så vektforskjellen er ikke av særlig betydning.
Riktignok varehengere som var temaet, men feks info om at XLC er nokså lik produsent som det Croozer var er interessant. Vi har en XLC varehenger, solid sak som har fraktet mye både til stranda og innover kjerreveier i fjellet. XLC får du bra utvalg på hos bike24.com
En ting til, Cougar 2 kan enkelt legges "flat" slik at du får den inn i bilen. Å (og ja, fjøring må ungen ha med mindre du sykler på steder uten fortauskanter og hull i veien)
Det er jeg så sikker på at jeg i alle fall ikke har noen betenkeligheter med å ta sjansen. Det får holde med én når man begynner etter fylte 40.
Én har det mye triveligere alene i en vogn for 2... Vurder litt utvidet bruk før du handler er mitt råd. Og prøv å kikk på begge. Vi har en CX2 og spesielt vinterstid er den ekstra bredden god for å gi plass til skinn, dunpose og fleece eller dyne over. I tillegg er det plass til kosedyr i armkroken (med mer).
Det er og mer plass til bagasje baki - ulempen er at vogna gjerne vipper bakover når ungen tas ut dersom du bare har svinghjulene foran - med løpehjulet skal det mye mer til.
Eneste ulempe: 2-er variantene tar mer plass i bilen - og om jeg ikke husker feil sier vel Thue at du skal kunne få 1-er vogna i takboksen? Vi har stor bil så det var aldri avgjørende ved handel for vår del.
Ja, det er jo verdt å ta med i betraktningen, men nå ble imidlertid bredden et kriterie for meg, så den ikke tar mer plass enn en vanlig barnevogn i "vognskjulet" i barnehagen.
Ser for meg at det må vær smidigere å sykle med en 1-er?
Selvinnsikt forteller meg at jeg ikke kommer til å sykle til jobb, og dermed barnehage, vinterstid, så dermed forsvinner nok behovet for plass til pose, etc, men selvsagt må jeg ta en kikk på dem før jeg bestemmer meg.