Jeg skal bytte kjedestag på sykkelen min, og for å gjøre det er jeg avhengig å få løs en bolt. I den ene enden av bolten er det hull til en 5 mm unbrakonøkkel, mens det i andre enden er en mutter som felles inn i rammen. Jeg får løsnet mutteren, men bolten sitter likevel dønn fast. Etter hva jeg kan se og hva jeg har funnet ellers på nettet er det ingenting som burde holde fast denne bolten når mutteren er av. Til nå har jeg prøvd å banke ut bolten med god motstøtte bak rammen, men det er grense hvor hardt jeg tør ta i, ihvertfall før jeg i det hele tatt er sikker på at dette er måten å få den ut på!
Er det noen som har tips? Jeg legger ved et par bilder av problemet.
Tusen takk for svar!
Redigert av Sebastian94; 10/08/201618:16.
Re: Hjelp til å få løs bolt i ramme på Cube Stereo
[Re: Sebastian94]
#233248210/08/201618:37
Det stemmer. Jeg kjøpte sykkelen av en her på forumet, som hadde oppdaget en liten sprekk i kjedestaget. Cube sendte nytt gratis, men han hadde enda ikke fått byttet det da jeg overtok sykkelen. Den lille sprekken har blitt sykla på i vel 2 år nå uten at den ble noe større etter hva jeg kan se, men jeg har alltid hatt det hengende over meg at jeg vil bytte delen!
For de spesielt interesserte legger jeg ved et lite bilde av sprekken!
Redigert av Sebastian94; 11/08/201616:02.
#233289511/08/201619:29
Jeg har også bytta kjedestag etter liten, men tydelig sprekk. Tror egentlig ikke det var nødvendig, men bonusen var at jeg fikk satt inn nye lagre og det utgjorde en stor forskjell. Måtte ha litt mer luft i demperen etterpå, gitt!
#233291211/08/201620:09
Det skulle nok jeg også gjort! Har lurt litt på hvor mye man egentlig merker av forskjell. Jeg prøvde å ta av bakhjul og demperen, for å kjenne hvor mye motstand det var i leddene. Det kjentes egentlig ganske bra ut; jeg fikk først følelsen av smått ruglete lager når jeg kjente på dem hvert og ett.
#233291411/08/201620:28
Forskjellen var dramatisk, men det skal sies at mine lagre hadde grodd helt fast. Jeg gjorde for øvrig ikke jobben sjøl. Jeg gjorde et forsøk, men det ga jeg fort opp.
#233298312/08/201606:53
Har akkurat samme sprekken på min, så kan vel kanskje tyde på at dette er noe som skjer flere. Har også syklet på min lenge uten at det har skjedd noe, men er jo greit å være på den sikre siden og få byttet. Lagrene skal byttes samtidig. Har allerede byttet ett hvor hele lageret var knust, så absolutt en lur ting og passe på samtidig. Du trenger ikke bestille lager fra cube, men ta med det gamle til feks tess, hydroscan eller andre som driver med maskindeler og få et makent.
#233301212/08/201607:22
enig med Øystein, siden jeg fikk tipset av han om det settet på biltema. Var lett som en plett å bytte lager etter det! Finn riktig dim, skru til du får tak i lageret og gi glidehammeren noen gode napp. Da kommer alt ut.
#233400515/08/201609:20
Tusen takk for tipset! Har fått tak i settet fra biltema dere linka til. Jeg liker designet, det virker veldig greit å få ut lagrene. Skal ta en runde i byen i dag og spør etter lager, men noe sier meg at jeg burde poppe ut de gamle og ta de med. Rart at det er så vanskelig å få en oversikt over alle lager med dimensjon som er i rammen på internett...
#233403815/08/201610:31
Har nå fått en nydelig liten brevpakke fra sykkelkomponenter med 12 kulelager etter hjelpsom data fra ØysteinS. Kommer med oppdatering når jeg har fått de inn!
[Re: AndreasLie]
#233673422/08/201615:47
enig med Øystein, siden jeg fikk tipset av han om det settet på biltema. Var lett som en plett å bytte lager etter det! Finn riktig dim, skru til du får tak i lageret og gi glidehammeren noen gode napp. Da kommer alt ut.
Jobber med å få ut lagrene nå, og kan ikke akkurat si det er kjempelett. Har fått ut tre stykk, mangler ni. Når det er to og to lager samme sted så antar jeg at jeg burde ta ut ett og ett? Det jeg sliter med er at verktøyet sklir ut inni lageret når jeg dunker til. Kanskje jeg bare må stramme bedre? Har ikke hatt en fastnøkkel til å stramme verktøyet med enn så lenge, mulig det er problemet...
#233674022/08/201616:17
Bak, så ligger det dobbelt sett, så trikset er å klampe verktøyet fast i overgangen mellom de to, og nappe ut ett av gangen. Å dra ut to i ett jafs var ikke spesielt lett.
Og husk å dra fra riktig side. Jeg tror jeg brukte hendene til å stramme med, og mener å huske at jeg nappet fra feil side før jeg tok meg sammen. Tåkete husk, jeg har.
#233882627/08/201616:10
Nå har jeg klart å bytte alle lagrene med stor suksess. Trikset for min del var å stramme lageravtrekkeren ordentlig med to fastnøkler. Gleder meg til å teste sykkelen i morgen!