|
|
Hva er er bra på sykkel-regntøy-fronten?
|
Re: Hva er er bra på sykkel-regntøy-fronten?
[Re: GeirK]
12/08/2016 02:20
|
chalshus
More than words
|
More than words
Nå har jeg kjøpt en Arcteryx-jakke med GoreTex Pro, og den holdt helt tett i et voldsomt regnvær hjem fra jobb i går, men jeg vet jo ikke om den gjør det om to år.
Man blir vår i Gore Tex også. Både Pro og Active. Produsenten må gjerne si at det er tett, men det er det ikke. Ikke i den virkelige verden. OK, kanskje korte timesturer.
|
|
|
[Re: BeefCake]
12/08/2016 07:37
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Med det været som har vært i det siste så har det blitt få sykkelturer, så nå er det bare å kle seg for været. Er ikke ute etter regntøy som skal komprimeres mest mulig for sekken til birken (har det), men trenger noe som er bra og sykle i og som også kan brukes ellers på gå+joggeturer. Ingenting slår en vintertur i med kuling i kastene over toppen for så å dykke ned på smalt bratttknot mellom tåkedottene og inn i den lune regntunge skogen og spyttes ut på grusvegen i bånn. Med 10-15 års fartstid fra brattknot høst- og vinterstid i alt fra horisontalt fossregn til sidepisking i sterk kuling i Bergen mener jeg meg kvalifisert til å sitte på fasiten her, og fasiten er at at ALT ER DRIT. Til bysykling funker endura og gore sine tex-varianter nogenlunde dugelig i opp til et års tid, men koster et par laken. Reimpregnering funker lite. Til stisykling 3/4 shorts i samme variant med gamasjer om det er ekstra kaldt. Da de færreste tex-materialer tåler stisykling, steinlemping, trefelling (di to siste blir det en del av når man sykler hele året i stiv kuling og drittvær, ellers har man ingen steder å sykle...), og grus mellom rompa og setet veldig dårlig, velg derfor den billigste, feks Medison tempest og utstyr deg med et godt arsenal nylontråd, goretexlapper, og aquasure. Edit: Tempest er blitt oppriset, gå for Birk istedet
Redigert av Ynot; 12/08/2016 07:43.
|
|
|
12/08/2016 07:58
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Nå har jeg kjøpt en Arcteryx-jakke med GoreTex Pro, og den holdt helt tett i et voldsomt regnvær hjem fra jobb i går, men jeg vet jo ikke om den gjør det om to år. Min 12 år gamle Arcteryx-jakke med GoreTex XCR har holdt meg knusktørr når jeg har kjørt scooter i regnværet i Oslo de siste dagene.
|
|
|
12/08/2016 08:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I dag regnet det "gummistøvel mye" når jeg dro på jobb. Løste det elegant ved å ta to handleposer over skoene for så å trekke buksen over.
Jeg sykler i gummstøvler, jeg. DET funker bra, det! Det gjør av og til jeg også, men det er ikke alltid jeg synes det er like praktisk å bruke gummistøvler på bena. Da velger jeg løsninger som holder meg tørr.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
12/08/2016 08:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvordan er GoreTex når man sitter på et sykkelsete? Noen som opplever at buksebaken er tørr år etter år?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
12/08/2016 09:10
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg har en GoreTex-bukse som jeg bruker av og til, og den er ikke pen i baken etter et par års bruk. Sliter i stykker stoffet til slutt. Ang. regnklær på sti, så bruker jeg en veldig tynn vind/regnjakke og en sjelden gang denne goretex-buksa hvis det er veldig kaldt (tar av og til stilongs under, hvis tempen er under 5-6 grader). På sommeren når det regner bruker jeg bare regnjakke. Våt blir man uansett. I allefall med de svettemengdene som samler seg innenfor tette klær.
Redigert av aug11x; 12/08/2016 09:11.
|
|
|
12/08/2016 12:34
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
For sykling til/fra jobb: jeg bruker Bergans Helium jakke og Superlett bukse. FORDI: buksa kommer i lang versjon, er lett og holder vannet ute. Har støvler i tillegg når det øser ned. Alle andre bukser jeg har prøvd er for korte i beina eller for store i livet. Et stort pluss i min bok. Fargen er dessverre bare svart/sort. Jakka er lett, holder vannet ute (en stund) de tre kilometrene jeg trenger. Her kan man nok finne mange alternativer, men prisen synes jeg er grei. Og fargeutvalget er relativt stort.
Trenger en shorts til stisykling, men har ikke funnet den teoretisk optimale enda. Har forsøkt å impregnere en relativt ny Sombrio (DWR-behandlet), men ikke heeeelt i mål føler jeg. Trenger forresten ny jakke også når jeg tenker meg om. Den gamle Hagløfs hang fast i ei grein her i vår. Den likte ikke det spesielt bra...
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
13/08/2016 09:49
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Til sti: Endura sin 3/4 bukse er passe tight med plass til knebeskyttere, og hekter ikke på setet. Slitestyrken er som alt annet #tex-materialer sådær... Varer et par sesonger på sti om den limes og repareres hyppig. Hadde jeg vært litt bedre til å sy hadde jeg laget en sjøl basert på Norrøna Fjørå med cordura i baken og trelags ellers. På overkroppen vindjakke eller vanntett bomull, gore-tex blir for klamt fra innsida til høyintenistetsaktivitet. Gamasjer fra www.skatemate.no er passe tighte rundt leggen og koster bare 200kr, norrøna sine korte og lange varianter er for posete.
|
|
|
15/08/2016 10:33
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Anvender Fjørå dry3 shorts med knebeskyttere under og Fjørå dry1 jacket. Litt dyrt, men det funker greit til stisykling i silregn for en dampmaskin som meg. Med noe kraftigere og tettere blir jeg raskere våt innenfra enn utenfra.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
16/08/2016 10:51
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
jo, men den testen var så snever... :/
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: sveinaa]
20/08/2016 14:07
|
error
Fersking
|
Fersking
Hei. Trenger et greit regntøysett som holder meg tørr på vei til jobb(ikke mer en noen minutter sykling, men man blir fort våt..) Hvor får man kjøpt dette settet? Fant ikke noe via Google..
|
|
|
|
|