|
|
Hva er er bra på sykkel-regntøy-fronten?
|
Hva er er bra på sykkel-regntøy-fronten?
09/08/2016 21:01
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Med det været som har vært i det siste så har det blitt få sykkelturer, så nå er det bare å kle seg for været. Er ikke ute etter regntøy som skal komprimeres mest mulig for sekken til birken (har det), men trenger noe som er bra og sykle i og som også kan brukes ellers på gå+joggeturer. Er Endura Humvee eller Superlite til 700-800kr fra Bikeshop bra, eller er Norrøna Fjørå dri1 Pants til over 2000 veien å gå? Eventuelt andre alternativer? Endura Superlite Endura Humvee Norrøna
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
Re: Hva er er bra på sykkel-regntøy-fronten?
[Re: BeefCake]
10/08/2016 06:39
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Norrøna Fjørå Dri1. De er tynne, lette og bare middels klamme. Eneste regnbuksa jeg har funnet som er lang nok i beina for meg, så alternativene var få. Den fungerer til hverdag og sykling, men er TYNN så jeg tror ikke den tåler en tur innom storeskiva eller en runde i krattskogen. MEn som pendler/korte turer i marka-bukse er den OK. Kanskje litt dyr da...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
10/08/2016 06:48
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Norrøna Fjørå her også. Relativt sett en av de dyreste klesplaggene jeg har handlet. Har modell med avtagbar buksesele, er svært fornøyd. Mitt bruk er pendling og fjelltur. Er så stram nederst, at jeg ikke er så bekymret for å treffe storeskiva. Til stisykling bruker jeg ikke regnbukse uansett, eller for å være ærlig; sykler svært sjelden sti hvis det høljer.
|
|
|
[Re: kolli]
10/08/2016 06:53
|
perbl
More than words
|
More than words
Norrønas her og, brukte den senest for en time siden.
På sti synes jeg den puster litt for dårlig, så jeg godtar heller å bli litt bløt av evt regn enn å bli klam på innsida av buksa.
Per B.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
10/08/2016 07:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har Norrøna Fjørå Dri1. De er tynne, lette og bare middels klamme. Eneste regnbuksa jeg har funnet som er lang nok i beina for meg, så alternativene var få. Har funnet en som er lang nok for meg: Haglöfs LIM i Long versjon. Endelig kan jeg kjøre Medium uten at den stopper midt på leggen. Er faktisk lenger enn Large vanlig lengde 
|
|
|
10/08/2016 07:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg sykler alltid uten regntøy og så lenge jeg ikke tar lange pauser, går det veldig bra.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/08/2016 07:29
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Blir vanligvis heller bløt enn å sykle med regntøy, men for de skikkelig lange turer har jeg et sett OMM Kamleika, buksen er trang rundt leggen og har strekk så den er behagelig å sykle med, anbefales!
|
|
|
10/08/2016 07:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Denne er ikke egnet til trening eller rask pendling (puster dårlig/ikke). Er dog formålet å holde seg tørr så kan den anbefales (er og romslig sånn at den passer utenpå vanlige klær.): http://www.agu.com/dames-11/regenpak-passat-zwart
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
10/08/2016 07:42
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ennå ikke prøvd noe regntøy som funker sammen med fysisk aktivitet, men må også innrømme at jeg sluttet å prøve for mange år siden. Ull innerst og plagg som tar vinden pleier å funke bra for meg. Mitt neste "regntøy" tror jeg ser ca. sånn her ut:
Vanntett shorts, for eksempel Endura superlite Castelli Nanoflex løse bein Castelli Gabba trøye Evt. en vanlig vindvest
|
|
|
10/08/2016 09:50
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Fjørå Dri1 Pants fungerer greit i lett regn, men høljer det ned blir du våt. Og da mener jeg søkkvåt.
Jeg har den med når det er "fare for regn", hvis det regner (eller skal bli regn) velger jeg heller Diadora Pro II som er alt for tett men holder meg varmere over tid.
Castelli Nanoflex (ben) har imponert meg flere ganger, anbefales! Hvis Gabba er så bra som jeg tror (kjøper snart), dropper jeg kanskje regntøyet helt.
Thomas
|
|
|
10/08/2016 12:13
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det aller meste som er vanntett puster såpass dårlig at du vil bli våt pga kondens. Har som mange andre, enda ikke funnet noe som puster godt nok til fysisk aktivitet. Har nå en Castelli jakke som tåler en del regn før du blir våt, selv om den ikke er vanntett. Funker bra fra 5-15 varmegrader med bare kort superundertøy under, varmere enn det så blir den for varm. Jeg har fjørå dri1 bukse og jakke, men til stisykling blir dette klamt, selv med glidelåsene åpen for ekstra lufting. Det spiller liksom ingen rolle hvordan man blir våt, om det er regnet eller kondens, så synes det er bedre å sykle uten noe som er pottetett, men heller noe som puster godt og tåler noe regn/sprut. Så har jeg vanntett Endura shorts nedentil om det er veldig bløtt.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
10/08/2016 12:22
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Pleier å sykle i klær som tåler å bli våte når jeg først skal sykle seriøst, men er mer som en sykle eller gå rolig kortere turer eller til jobb etc.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
10/08/2016 12:37
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Hvis du er på jakt etter en sykle-sakte pendlebukse, så kan kanskje Refuge pant fra Showers pass være noe?
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
10/08/2016 12:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
som også kan brukes ellers på gå+joggeturer. Jogge i regntøy - virkelig?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/08/2016 12:47
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
som også kan brukes ellers på gå+joggeturer. Jogge i regntøy - virkelig? Jogge var ment for at den skulle være bevegelig nok og kunne ta litt fysisk aktivitet. Blir nok lite jogging i regntøy. Men for en som ikke har bil, som sykler og går/løper dit jeg skal så er det greit å ha klesparken i orden. Skulle levere to sykler på service og jogge videre til jobb på mandag. Det ble en kald og våt affære. Norrønajakken holdt knapt en km på sykkel før den var klissvåt, og camelback med trekk ble gjennomvåt den og, så satt i våte jobbklær til lunch..
|
|
|
10/08/2016 13:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men for en som ikke har bil, som sykler og går/løper dit jeg skal så er det greit å ha klesparken i orden. Skulle levere to sykler på service og jogge videre til jobb på mandag. Det ble en kald og våt affære. Norrønajakken holdt knapt en km på sykkel før den var klissvåt, og camelback med trekk ble gjennomvåt den og, så satt i våte jobbklær til lunch.. Dette er veldig nyttig informasjon du burde hatt med i starten. GoreTex Active funker veldig bra når det er nytt, men min to år gamle Haglöfs-jakke lekker som en sil nå og impregnering hjelper ikke. Dersom jeg bare hadde vasket dem med Milo, hadde den kanskje holdt lenger. Nå har jeg kjøpt en Arcteryx-jakke med GoreTex Pro, og den holdt helt tett i et voldsomt regnvær hjem fra jobb i går, men jeg vet jo ikke om den gjør det om to år.
|
|
|
10/08/2016 13:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
som også kan brukes ellers på gå+joggeturer. Jogge i regntøy - virkelig? Jogge var ment for at den skulle være bevegelig nok og kunne ta litt fysisk aktivitet. Blir nok lite jogging i regntøy. Men for en som ikke har bil, som sykler og går/løper dit jeg skal så er det greit å ha klesparken i orden. Skulle levere to sykler på service og jogge videre til jobb på mandag. Det ble en kald og våt affære. Norrønajakken holdt knapt en km på sykkel før den var klissvåt, og camelback med trekk ble gjennomvåt den og, så satt i våte jobbklær til lunch.. Kjøp AGU settet jeg linket til. Det er billig og tett. *Sykler bortimot hver eneste arbeidsdag gjennom året til toget og dette funker toppers til det. Sommer som vinter.
Redigert av sveinaa; 10/08/2016 13:21.
|
|
|
10/08/2016 13:28
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Kjøpte en Gore ALP-X 2.0 bukse i fjor høst jeg er godt fornøyd med så langt. Har tidligere hatt en Norrøna fjørå dri1 bukse som hadde dårlig slitestyrke (ble fort utslitt i skrittet), og middelmådig vanntetthet.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
10/08/2016 14:17
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
radikalt forslag, og kansje ikke like egnet til jogging, men hva med regnponcho? lages noen som er ment for sykling, og jeg er selv med i utviklingen av en sykkel-regnponcho som kommer på markedet om en stund. Regnponchoer sies å være mindre klamme enn regntøy, noe jeg ikke har noen problemer med å tro på.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
10/08/2016 14:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
radikalt forslag, og kansje ikke like egnet til jogging, men hva med regnponcho? lages noen som er ment for sykling, og jeg er selv med i utviklingen av en sykkel-regnponcho som kommer på markedet om en stund. Regnponchoer sies å være mindre klamme enn regntøy, noe jeg ikke har noen problemer med å tro på. Hvordan fungerer de i kraftig motvind eller hvis man sykler fort?
|
|
|
[Re: Espen J]
10/08/2016 14:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
radikalt forslag, og kansje ikke like egnet til jogging, men hva med regnponcho? lages noen som er ment for sykling, og jeg er selv med i utviklingen av en sykkel-regnponcho som kommer på markedet om en stund. Regnponchoer sies å være mindre klamme enn regntøy, noe jeg ikke har noen problemer med å tro på. Jeg har syklet en del i regnponcho. Det funker av flere grunner dårlig når det regner mer enn det vi kaller duskregn. Trådstarter trenger AGU settet jeg har linket til. Det er til og med så bra at man ikke blir våt i stussen av å sitte på vått sete. Regntøy som skal brukes over tøy man skal bruke feks på jobb stiller helt andre krav enn tøy man bruker på sykkeltur. Når det snør og sludder på vinteren går til og med jakken over en nett boblejakke. Prisen er heller ikke mer enn 399,-
|
|
|
10/08/2016 14:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå er jeg selger jeg jo de klærne, men Rainmem serien til Kalas er det beste jeg sykler i når det er surt vær.
Av skalljakker jeg har prøvd så er 7Mesh sine Goretex Pro jakke i en egen klasse.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
10/08/2016 14:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I dag regnet det "gummistøvel mye" når jeg dro på jobb. Løste det elegant ved å ta to handleposer over skoene for så å trekke buksen over.
Det virker nesten som flere i tråden ikke har erfaring med regn og transport-sykling.
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/08/2016 14:57
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
radikalt forslag, og kansje ikke like egnet til jogging, men hva med regnponcho? lages noen som er ment for sykling, og jeg er selv med i utviklingen av en sykkel-regnponcho som kommer på markedet om en stund. Regnponchoer sies å være mindre klamme enn regntøy, noe jeg ikke har noen problemer med å tro på. Jeg har syklet en del i regnponcho. Det funker av flere grunner dårlig når det regner mer enn det vi kaller duskregn. Trådstarter trenger AGU settet jeg har linket til. Det er til og med så bra at man ikke blir våt i stussen av å sitte på vått sete. Regntøy som skal brukes over tøy man skal bruke feks på jobb stiller helt andre krav enn tøy man bruker på sykkeltur. Når det snør og sludder på vinteren går til og med jakken over en nett boblejakke. Prisen er heller ikke mer enn 399,- Buksene ser litt vide ut i bena, er det tilfelle? Ellers er jo prisen veldig nice 
|
|
|
10/08/2016 15:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
radikalt forslag, og kansje ikke like egnet til jogging, men hva med regnponcho? lages noen som er ment for sykling, og jeg er selv med i utviklingen av en sykkel-regnponcho som kommer på markedet om en stund. Regnponchoer sies å være mindre klamme enn regntøy, noe jeg ikke har noen problemer med å tro på. Jeg har syklet en del i regnponcho. Det funker av flere grunner dårlig når det regner mer enn det vi kaller duskregn. Trådstarter trenger AGU settet jeg har linket til. Det er til og med så bra at man ikke blir våt i stussen av å sitte på vått sete. Regntøy som skal brukes over tøy man skal bruke feks på jobb stiller helt andre krav enn tøy man bruker på sykkeltur. Når det snør og sludder på vinteren går til og med jakken over en nett boblejakke. Prisen er heller ikke mer enn 399,- Buksene ser litt vide ut i bena, er det tilfelle? Ellers er jo prisen veldig nice De er litt vide ja. Synes det gir god funksjon når den skal av og på. Bruker tidvis sånne klemmer til å holde buksen på plass. Kjøpte faktisk settet etter at jeg hadde tidenes tannlegebesøk i fjor høst. Syklet til tannlegen i 15 min i øsende regnvær i tradisjonelt sykkel-regntøy (gul jakke/sort bukse). Når jeg kom frem var jeg gjennomvåt, på ryggen, buksen, ræva + + +. Så faktisk ut som jeg hadde pisset på meg. Det var utrolig pinlig i tillegg til at det var utrolig ubehagelig å sitte i tannlege-stolen i bortimot 2 timer så våt. Da måtte jeg bare finne noe som funket.
|
|
|
10/08/2016 16:40
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Har selv vært på jakt etter noe som funker til jobb-pendling i regnvær, men foreløpig ikke funnet noe som duger godt nok. Løsningen er å ha et ekstra sett med klær med meg på jobb, slik at jeg har noe tørt å ha på meg når jeg sykler hjem igjen. Få ting er så kaldt som pre-bløtt sykkeltøy i 4 grader og stiv kuling...
|
|
|
10/08/2016 18:33
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Assos Climaschutz vind/regnjakke bruker jeg p.t., og er godt fornøyd med den. Kan lett pakkes på baklomma på sykkeltrøya, og beskytter bra mot reg og vind, og gir faktisk ok lufting også. Regnbukse bruker jeg aldri, er det 5-10 grader , og fare for regn, så gjør Assos"knickersen" bra nytte mot å bli for nedkjølt .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/08/2016 19:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
I dag regnet det "gummistøvel mye" når jeg dro på jobb. Løste det elegant ved å ta to handleposer over skoene for så å trekke buksen over.
Jeg sykler i gummstøvler, jeg. DET funker bra, det!
|
|
|
11/08/2016 06:45
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Birk sport sin regnshorts fungerer bra. Romslig og rekker ned til knærne. Kan tas på uten å ta av sykkelsko.
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
|
|