Jeg har en BMC Teammachine SLR01 2010 som jeg nå har brukt i 6 år. Har ved et par anledninger prøvd å løsne setepinnen uten hell, og dermed bare fortsatt å bruke den som den er. Etter litt nøyere målinger av setehøyden osv...fant jeg ut at jeg helst skulle ha hevet setepinnen 1-2cm, men det viser seg lettere sagt enn gjort. Pinnen er helt stuck! Siden pinnen er firkantet i formen er det ikke mulig å vri på den. Jeg satte på et gammelt sete, tok en gummihammer og deiset løs. Tanken var at dette skulle få løsnet pinnen, resultatet ble at jeg fikk slått ned pinnen ca 1 cm og tenkte da at nå er den løs, men nei da, ikke mulig å få vrikka den så mye som 1mm opp. Har prøvd å sette sykkelen opp ned og slå på seterailsene, har kjørt på med en god mengde med WD40 gjennom hullene til flaskeholderen inn i ramma. Pinnen sitter som limt fast! Til info så er både pinnen og ramma i karbon. Hadde jeg visst dette hadde jeg latt være å gjøre noe som helst, men siden pinnen nå er enda 1cm lavere enn utgangspunktet, så er sykkelen ubrukelig for meg.
Håper noen har gode tips på hvordan jeg kan få løst dette.
Den er helt lik den på bilde ja. Det stemmer at det er en slags låseanordning i bunnen på pinnen. Denne åpnes og lukkes med skruen i toppen av pinnen. Den står nå i åpen posisjon øverst.
Ser ut som man gjør det vondt værre ved å hamre pinnen ned i allefall. Det du gjør høres riktig ut, og du må bare bruke enda mer kraft :-P Dog en dårlig kombo når både pinne og ramme er karbon :-(
OK, jeg fryktet litt at du hadde dæljet løs på den med denne lukket, men da kan hvertfall det utelukkes. Jeg har ingen gode tips til deg, dessverre, det blir jo en ekstra utfordring når pinnen er firkantet. Men du lot WD40en virke en god stund eller, sånn typ over natten? Hvis ikke kan det jo være verdt et nytt forsøk.
WD40en har fått virke et par netter til ingen nytte. Jeg frykter at siden pinnen ikke har vært i bevegelse på 6 år, så har låsemekanismen i bunnen satt seg fast i pinnen, slik at denne ikke løsner. Så selv om skruen øverst står i åpen posisjon, så er den fortsatt låst i bunnen. Hvis det er tilfelle, så er det ganske kjørt :-(
Noe tilsvarende låse/lukke system som gamle Quillstem ser det ut til? En elastomer/ekspanderende kile i bunn av pinnen?
Forslag fra meg med all form for ansvarsfraskrivelse dersom noe går galt!
1. Hva skjer når du løsner "stramme skruen"? Heves den ut av toppen av pinnen slik den ville gjort på et quill stem som står i rammen? I såfall kan du jo gi den skruen noen kakk med håndtaket til en skrutrekker eller plasthammer. Ikke hardt, men nok til å løsne trykket på ekspansjonsbiten i bånn av pinnen.
2. Dersom skruen ikke er forankret i ekspansjonsbiten i bånn har du litt større utfordringer. Et mulig forslag er å demontere krank og kranklager og for så å spraye crc/wd40 ned i seterøret via krankhuset(hvis det er åpent mot krankhuset) for å nå låsemekanismen fra den siden. Mulig det løsner da.(eller noen uker senere når du er på langtur....)
Pinnen har en "angle lock" på toppen fra siden, så ikke mulig å slå noe på den. (Se bilder).. Har prøvd og spraye wd40 inn i ramma gjennom hullene til flaskeholderen og snudd ramma på hodet, men det ser ikke ut til å hjelpe. Mistenker at den låsemekanismen/kilen i bunnen av pinnen har kilt seg helt fast, så den ikke løsner når den står i åpen posisjon på toppen av pinnen.
Det er ikke gitt at alle skal klare å fikse slikt. Er det karbon så skal man ikke dælje noe som helst sted.
Få sykkelen over til et verksted med kyndige fagfolk.
Hadde den inne hos min lokale forhandler, de prøvde å få løsnet den men måtte melde pass. De turte ikke å gå så hardt til verks da de var redd for å ødelegge noe.
YNWA
Re: Setepinnen sitter dønn fast i ramma
[Re: kjasmas]
#233224710/08/201608:44
Selv om det ikke er i nabolaget er Unaas forhandler av BMC. Mulig de har noen kontakter som har vært borti tilsvarende problem og har en løsning til deg.
Du har jo ikke noe å tape på å sende de en mail med forklaring og noen bilder.
Vær forsiktig med å bruke for mye kraft når du banker på setepinnen, all erfaring tilsier at det er en dårlig ide.
Prøv heller å bytte på hvor du banker for å lirke den ut, (forran og bak på undersiden av midlertidig montert sadel) , og bruk godt med smøring. Spray smøring alle plasser som kan virke fornuftig, gjerne på låsebolten for setepinnen, samt i toppen av setepinnen hvor setet er festet.Forhåpentligvis kan dette dryppe ned på låsemekanismen.
Det kan hjelpe på å varme opp seterøret for at det skal ekspandere. Anbefaler deg og ikke bruke for høy varme. En hårføner burde gjøre jobben, og heller ikke varme opp så lenge at selve setepinnen ekspanderer som en følge av oppvarmingen.
Lykke til!
[Re: Fjelle]
#233225910/08/201609:16
Er ikke låsemekanismen på den pinnen sånn at når den strammes så "ekspanderer" den ved at den presses mot front/bakside? Har du forsøkt å bruke en gummi-hammer og slå oppover ved å legge en planke-bit eller lignende mot setet? Slå en gang foran, så en gang bak sete-pinnen. I teorien skal man da kunne slå ut ekspansjons delen sånn at den ikke presser mot sete-røret. Du må ikke slå pinnen ned da det kan forsterker effekten av ekspansjonen løsningen til pinnen.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Jeg hadde akkurat samme problem med min sykkel (samme type sykkel). Løsningen ble å bruke en gummihammer og slå nedenfra mot det lille utstikket på bakkant av setepinnen.
Det tok sikkert 45-60min før den var helt ute. Skjedde ikke noe i begynnelsen, men så begynte den å bevege seg så smått. Gikk noe raskere etter hvert som den nærmet seg ute.
Føltes kanskje litt brutalt, men alt gikk bra og jeg brukte en såpass myk gummihammer at det ikke gav merker på setepinnen. Satt bare litt gummi igjen på kontaktpunkt hammer/setepinne til slutt, som jeg pirket av med neglen.
Nå løsner jeg på den en gang i sesongen, sånn at det ikke skal sette seg.
[Re: sveinaa]
#233234610/08/201611:52
Er ikke låsemekanismen på den pinnen sånn at når den strammes så "ekspanderer" den ved at den presses mot front/bakside? Har du forsøkt å bruke en gummi-hammer og slå oppover ved å legge en planke-bit eller lignende mot setet? Slå en gang foran, så en gang bak sete-pinnen. I teorien skal man da kunne slå ut ekspansjons delen sånn at den ikke presser mot sete-røret. Du må ikke slå pinnen ned da det kan forsterker effekten av ekspansjonen løsningen til pinnen.
Ekspansjonsdelen sitter festet i bunnen av setepinnen som på en måte kiles fast mellom pinnen og seterøret ved å skru angle Lock skruen på toppen i lås posisjon. Ved å skru den til åpen posisjon skal da ekspansjonsdelen i bunnen løsne, noe jeg mistenker at den ikke gjør. Har vel heller ikke hjulpet at jeg har slått pinnen ca 1 cm nedover. Har prøvd å slå på seterailsene, uten at pinnen er flyttet seg så mye som 1mm. Men det kan være som erikvee sier som har erfaring med tilsvarende setepinne, at dette tar tid. Jeg får gå løs med hammer'n når jeg kommer hjem.
YNWA
[Re: gare]
#233234710/08/201611:54
Hei, Siden jeg også har en slr01 med samme setepinne og samme problem, er jeg litt nysgjerrig på hvordan det gikk til slutt? Har ikke prøvd så hardt og få den løs siden den holder seg der den skal være. Hadde problem tidligere med løs setepinne, men en hyggelig mekaniker på Bikeshop sendte en mail til BMC og vips fikk jeg ny setepinne mot å betale frakt og arbeid.
Fikk beskjed om å løsne setepinnen med jevne mellomrom, men har slurvet litt med det. Når jeg nå løsner skruen og prøver å flytte på setepinnen sitter den dønn. Dersom jeg ikke får den løs uten å bruke for mye makt sender jeg den til Bikeshop igjen, da han som hjalp meg der hadde god erfaring med problemer knyttet til denne setepinnen.