Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

studere i voksen alder, tips?

studere i voksen alder, tips? #2331811 09/08/2016 08:28
Darth Wheeler Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei!

Jeg skal begynne studere i passelig voksen alder, får inntrykk av at flere her inne sitter på universitetsgrader. Iallfall ut fra hvilke sykler som postes her og der ICON_TONGUE

Hva er ditt beste tips for suksess?

Jeg må jobbe 60% iallfall det første halvåret før jeg får støtte fra lånekassen så jeg vet at dette blir tungt.

Takk for alle svar,

Karbonsnobb som har sett lyset i sveisen.
Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2331816 09/08/2016 08:33
gare Offline
More than words
More than words
Lese jevnt og trutt, løse oppgaver, jobbe sammen med medstudenter som du passer sammen med!

Eller tenker du på valg av studie??

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2331817 09/08/2016 08:35
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Så lenge du er 100% motivert og velger et studie du er interessert i, så går det nok fin-fint. Regner med at begge deler er på plass iom at du starter som student i voksen alder.
Mitt beste tips er å slutte å sykle ;-) Var ganske mange hundre timer av studietiden min som gikk bort til sykling, så ble noen skikkelige bolker med studering. Det er ikke helt heldig for alle, men i mitt tilfelle gikk det fint.

Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2331821 09/08/2016 08:41
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Var ikke veldig voksen alder, men videreutdanning på kveldstid med full jobb. samboer og unge hjemme.

Mitt triks var å gjøre 100% det jeg gjorde hvert sted og ikke gjøre det andre steder.

Altså var jeg på jobb var det kun det jeg var.
Når jeg var på skole på kveldstid (50% på kveldstid) så gikk jeg all inn der og var superkonstentrert
Når jeg hadde tid hjemme til familien gjorde jeg det 100%

Eneste avvik var før store eksamener og innleveringer, da tok jeg meg fri fra jobben 1-2 dager, familien fikk lite nok tid fra før av til at jeg hadde samvittighet til å ta fra den tiden.

Edit: og nei, trening ble ikke prioritert spesielt fra min side den perioden

Redigert av Homecast; 09/08/2016 08:45.
Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2332123 09/08/2016 19:18
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg må si meg enig med Homecast. Jeg har studert et par år i voksen alder og har gjort det ved siden av jobb. Så lenge man jobber jevnt og bra når man først er på skolen og bruker tiden sin godt, så slipper man unna masse jobbing som krasjer med jobb og familie. Litt ekstra blir det jo i eksamenstida, men det er to ganger i året.
Knus på med noe du er motivert for så går det bra.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: studere i voksen alder, tips? [Re: gare] #2332136 09/08/2016 19:55
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Støtter det som er skrevet over. I tillegg vil jeg si at disiplin > motivasjon. Motivasjonen kommer og går i løpet av årevis med studier og perioder med mer/mindre interessant stoff og distraksjoner.

Det er viktig å sette av tid til å jobbe med pensum, og faktisk jobbe med pensum i tiden man har satt av- effektivitet blir desto mer viktig hvis man skal gjøre det ved siden av jobb/familie.

Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2332146 09/08/2016 20:14
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg var rett og slett ikke moden for mer studier etter videregående og begynte å jobbe (dessverre). Fikk etter hvert motivasjon og har gått ca 8 år og div kurs ved siden av jobb både før og etter at jeg fikk barn. Har hatt noen pauser. Jeg synes det var krevende å jobbe mye og i tillegg ha to kvelder i uken pluss lesing. Det var mye enklere med modulbasert undervisning med ca 3 dager på rappen (tors+fre+lør) en gang i måneden slik det var på BI den gangen. Fikk fri fra jobb, økonomisk støtte og null studielån (og råd til jålete sykkelhobby...).

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2332168 09/08/2016 22:37
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Har gjort det selv. Tok en master (Executive Master of Management som de kaller det) på BI over 3 år (bygget på med finans og økonomi-fag). Jobben var ikke villig til å betale direkte, men de ga meg "fri" de ukene det var samlinger + lesetid (en uke) til eksamen. Mao så ble det i realiteten til en 80-85% stilling, men jeg fikk fortsatt 100% betalt.

Lesing og studier gikk fint når man er motivert. Var forberedt før hver forelesing, noe som gjør at du får mye mye mer igjen for å være der og kan jobbe langt mindre hjemme.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2332524 10/08/2016 20:18
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Skal du følge forelesninger?

Min erfaring fra realfag med egne studier og som lærer er at du profiterer stort på å ligge et hakk foran i pensum. I praksis betyr det at du går gjennom tema før forelesningene. Ikke nødvendigvis helt til bunns men som et minimum bør du blar gjennom og merke deg det viktigste. Hvis det er f.eks. matte kan du gjerne regne gjennom noen enkle standardoppgaver.

Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2333479 13/08/2016 10:00
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Begynner på det siste av fire års videreutdanning nå. Studerer 50% nettbasert med fire samlingsuker i året. 100% i jobb, pluss en deltidsstilling ved siden av. Går overraskende greit.
Ser dog ut til at du sikter på fulltidsstudier(?)

Jeg tror det beste tipset er å sørge for å ikke komme på etterskudd. Gjør også de kjedelige oppgavene i god tid. Da går både studier og livet forøvrig helt fint selv om det blir litt snaut med fritid i perioder.

Det tar litt tid å venne seg til å være studnt igjen. Slapp av, det går seg til.

Ikke sett deg til med studier hvis du har tusen andre ting du "må" gjøre først. Rydd tid til arbeidet slik at du kan jobbe konsentert når du først gjør det.

Se på læreplan/pensum for hvert fag en gang i blant. Bra å orientere seg om hvor man er i løpet.

Vær åpen for å ta lett på utvalgte ting. Er noe fullstendig uoverkommelig? Bestem deg for å droppe det, og bruk tiden på noe du har bedre nytte av.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2333589 13/08/2016 18:28
Iselilja Offline
Mine beste karakterer fikl jeg i fag hvor jeg også regnet på tidligere eksamensoppgaver.

Re: studere i voksen alder, tips? [Re: Darth Wheeler] #2334032 15/08/2016 10:23
Darth Wheeler Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for alle tips, jeg starter helt pånytt så det er snakk om en pensumtung master. Semesterstart er på onsdag så får bare krysse fingrene for at jeg finner noen å studere med som ikke enda er våt bak ørene fra vgs ICON_TONGUE

Karbonsnobb som har sett lyset i sveisen.

Moderator  support