Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Dekk til CX pendler asfalt i grisevær

Re: Dekk til CX pendler asfalt i grisevær [Re: Ketilwaa] #2720945 25/09/2022 15:28
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Morsomt nok var det jeg som startet denne tråden den gang, og i dag når den blir gjenopplivet så har jeg faktisk uhøytidelig testet knastedekk mot landeveisdekk i virkelig verden. Planla det ikke, men syklet samme runde i samme forhold, med samme sykkel, men ulike dekk over to dager.

Selv med 10% mer kraft så syklet jeg kun 4,5 minutter fortere på 50k med landevei vs knastedekk. Det var litt overraskende.
Data i beskrivelsen her: https://strava.app.link/t9YWzYu6Btb

Re: Dekk til CX pendler asfalt i grisevær [Re: Ketilwaa] #2720952 25/09/2022 17:27
Mangel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Men hvilken dekk gikk du for til slutt? Regner med de samme brukes den dagen idag?

Re: Dekk til CX pendler asfalt i grisevær [Re: Ketilwaa] #2720958 25/09/2022 17:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Ketilwaa
...så har jeg faktisk uhøytidelig testet knastedekk mot landeveisdekk i virkelig verden. (...) Selv med 10% mer kraft så syklet jeg kun 4,5 minutter fortere på 50k med landevei vs knastedekk.

Kudos for artig undersøkelse ICON_SMILE

[Linket bilde]

Bilde fra din Strava.

Du sammenligner Pirelli Cinturato Velo i 28 mm med Panaracer Gravel King Semi Slick Plus i 32 mm.

Begge er meget solide dekk med tykk gummi i både rullebane og sidevegger, og flere lags merkespesifikk punkteringsbeskyttelse. Dekkene utmerker seg med høy punkteringsbeskyttelse, men også forholdsvis høy rullemotstand i sine klasser.

Gravel King SS Plus har dog finere gummiblanding i 120 TPI mens Cinturato har grovere i 60 TPI. Det gjør trolig SS Plus mer ettergivende.

Nevnte Bicycle Rolling Resistance har ikke testet dekkene i breddene du har. Det nærmeste vi kommer en noenlunde rettferdig sammenlikning er Gravel King SS Plus 40 mm versus Cinturato Velo 35 mm, begge satt opp med samme slange på samme felg. Da er Gravel King SS Plus målt til kun et lite hakk høyere rullemotstand enn Cinturato Velo når dekktrykk er justert for bredde.

Din sammenlikning bekrefter at gummiblanding og egenskaper i dekket kan være like eller mer avgjørende enn graden av mønster eller knaster.

Men jeg ville vært forsiktig med å generalisere om forskjeller på landeveis- og knastedekk ut fra akkurat disse to dekkene, der andre egenskaper enn rullemotstand er prioritert.

Uten at jeg kjenner din vekt, og med fare for avsporing, var det høyt lufttrykk du har brukt. Anbefaler SRAMs lufttrykkskalkulator som trolig kan gi deg både en mer behagelig og potensielt raskere ferd ICON_SMILE

Re: Dekk til CX pendler asfalt i grisevær [Re: Sepeda] #2720967 25/09/2022 18:12
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Enig i mange av vurderingene her, men jeg har hverken generalisert nevneverdig eller lagt skjul på noe her. Faktum er dog at Cinturato fremstår som et rimelig standard 4 season landeveisdekk der man ikke bruker piggdekk, som her i DK hvor jeg sykler en del. De to dekkene jeg har brukt kunne vært et realistisk valg mellom «raske» vs «trygge» pendlerdekk.
Jeg har de siste par årene syklet noen titalls tusen km på hhv Pirelli Cinturato og det mer rendyrkede Pirelli P-Zero Velo, og må si at jeg merker ganske liten forskjell, uansett hva rullebåndet til bicyclerollingresistance.com måtte mene. Raske er de begge.

Når det gjelder dekktrykk så strides som kjent de lærde. Siden jeg ikke er særlig glad i snakebite-punkteringer så liker jeg å holde et visst trykk. Jeg veier midt på 80-tallet et sted. Trykket på vei er riktignok lavere nå enn for et par år siden da anbefalingen på lange ritt var over 100 PSI for velvoksne karer. Linken du viser til anbefaler en del lavere trykk, men fx appen til Prestacycle anbefaler 87 PSI for meg på ca 190 LBS. Uansett, jeg pleier å pumpe landevei til rundt 85-90, på grus holder jeg meg oftest opp til 65.
Jeg opplever ikke nevneverdige komfortproblemer på turer opp i 3-4-5-600 km, hverken på grusraceren (Dare GFX), landeveissykkelen (BMC Teammachine) eller på midt-imellom-sykkelen jeg har brukt de siste dagene, en Fara AR.

Men uansett, min lille sammenligning viser i hvert fall at for å komme seg til arbeid så er det kanskje snakk om 2 ekstra minutter på en Asker – Oslo-tur hvis man velger de mykere, bredere og mer komfortable Panaracer Gravelking og Cinturato.

Re: Dekk til CX pendler asfalt i grisevær [Re: Ketilwaa] #2720972 25/09/2022 18:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk, Ketil!

Interessante observasjoner, gode betraktninger og imponerende sykkelpark!

Og helt enig at trommelen hos Bicycle Rolling Resistance ikke sier alt om et dekk.

Beklager dersom mitt innlegg lød skeptisk - det var ikke intensjonen - bare fristende å dele når jeg først hadde blitt interessert og sett nærmere på dekkene.

Re: Dekk til CX pendler asfalt i grisevær [Re: Ketilwaa] #2720973 25/09/2022 18:27
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Forresten, apropos at de lærde strides…

Her er Pirellis tabell gjengitt av Bikeradar i artikkel fra i år:
https://www.bikeradar.com/advice/workshop/road-bike-tyre-pressure/

Basert på min vekt er det 90-95 PSI på vei som gjelder for 28-30 mm dekk, og det er jo det magefølelsen min tilsier.
Bicycling.com angir 80-130 på landevei, det synes jeg nok virker unyansert, men de ligger uansett i øvre sjikt.
https://www.bicycling.com/repair/a20004232/how-to-achieve-the-perfect-bike-tire-pressure/

Mitt poeng her er bare å illustrere at vi er langt unna noen fasit. Min tommelfingerregel på landevei er at jeg skal ha trykk som er tilstrekkelig til at jeg ved normal vektfordeling har dekk som *så vidt* ikke tyter utover sidelengs. Da er det etter min vurdering en passe balanse mellom absorpsjon av ujevnheter og at overflatearealet til dekket som er til enhver tid i kontakt med asfalt ikke er unødig stort. På grus er det selvsagt et helt annet spekter med vurderinger basert på hvor vått det er, hvor brede dekkene er og hvor grov grusen egentlig er, samt hva som er de mest krevende forholdene man er ute for.

Re: Dekk til CX pendler asfalt i grisevær [Re: Sepeda] #2720976 25/09/2022 18:33
K
Ketilwaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Sitat: Sepeda
Takk, Ketil!

Interessante observasjoner, gode betraktninger og imponerende sykkelpark!

Og helt enig at trommelen hos Bicycle Rolling Resistance ikke sier alt om et dekk.

Beklager dersom mitt innlegg lød skeptisk - det var ikke intensjonen - bare fristende å dele når jeg først hadde blitt interessert og sett nærmere på dekkene.

Takk selv for interessante observasjoner! Ikke noe å beklage heller! Dekktrykk er alltid spennende ICON_SMILE
Som du ser har sykkelbesettelsen økt noen knepp siden jeg postet det første innlegget her og hamret rundt på en Fuji CX (før vi kalte det gravel- eller grusracer) og en Cannondale Caad. Sistnevnte ble solgt i fjor vår etter å ha gjort nytten som innendørssykkel / møbel noen år, og restene av Fujien gikk faktisk på dynga for kun tre uker siden, etter å ha bodd på loftet i 3-4 år, fordi den jo kunne komme til nytte som delesykkel ICON_GRIN

Redigert av Ketilwaa; 25/09/2022 18:33.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå