...så har jeg faktisk uhøytidelig testet knastedekk mot landeveisdekk i virkelig verden. (...) Selv med 10% mer kraft så syklet jeg kun 4,5 minutter fortere på 50k med landevei vs knastedekk.
Kudos for artig undersøkelse

![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122766&filename=Pirelli Panaracer.jpg)
Bilde fra din
Strava.
Du sammenligner
Pirelli Cinturato Velo i 28 mm med
Panaracer Gravel King Semi Slick Plus i 32 mm.
Begge er meget solide dekk med tykk gummi i både rullebane og sidevegger, og flere lags merkespesifikk punkteringsbeskyttelse. Dekkene utmerker seg med høy punkteringsbeskyttelse, men også forholdsvis høy rullemotstand i sine klasser.
Gravel King SS Plus har dog finere gummiblanding i 120 TPI mens Cinturato har grovere i 60 TPI. Det gjør trolig SS Plus mer ettergivende.
Nevnte Bicycle Rolling Resistance har ikke testet dekkene i breddene du har. Det nærmeste vi kommer en noenlunde rettferdig sammenlikning er
Gravel King SS Plus 40 mm versus Cinturato Velo 35 mm, begge satt opp med samme slange på samme felg. Da er Gravel King SS Plus målt til kun et lite hakk høyere rullemotstand enn Cinturato Velo når dekktrykk er justert for bredde.
Din sammenlikning bekrefter at gummiblanding og egenskaper i dekket kan være like eller mer avgjørende enn graden av mønster eller knaster.
Men jeg ville vært forsiktig med å generalisere om forskjeller på landeveis- og knastedekk ut fra akkurat disse to dekkene, der andre egenskaper enn rullemotstand er prioritert.
Uten at jeg kjenner din vekt, og med fare for avsporing, var det høyt lufttrykk du har brukt. Anbefaler
SRAMs lufttrykkskalkulator som trolig kan gi deg både en mer behagelig og potensielt raskere ferd