Etter at jeg kjøpte ny terrengsykkel i fjor, min første sykkel med skivebremser, har jeg allerede lagt skivebremser for hat. Tror nesten ikke jeg har hatt en eneste trimtur med sykkelen uten at ett eller begge hjulene subber borti bremseklossene. Og det er så og si klin umulig å justere bremsene uten at å høre denne forb.... subbelyden.
For ordens skyld er sykkelen en Nakamura 5.27 med Hayes Radar skivebremser.
Er dette helt normalt og bare jeg som ikke har skjønt greia med skivebremser eller er det bare en del av utstyrs utviklingen som styres fullt og helt av produsentene, i jaget etter "fremskritt" og fortjeneste?
Personlig var jeg svært godt fornøyd med mine gamle v-bremser (Avid), og savner disse enormt. I tillegge var de lette å justere og ikke laget de ulyder heller.
Skikkelig justerte skivebremser lager ikke lyd med mindre du faktisk bremser.
Kjapp måte å justere de på er å løsne skruene til kaliper, klem inn bremsehendelen, veksle mellom å stramme de to skruene forsiktig til de sitter med riktig nm. (Strammer du for fort/hardt vil skruen vri på kaliper og justeringen er til ingen nytte)
Mener det har vært flere tråder om disse bremsene- Flere som har fått byttet pga en dårlig batch bremser fra Hayes. Ta med sykkelen dit du kjøpte den, så fikser de den for deg, skal ikke være sånn!
Jeg har ikke erfaring med Hayes Radar selv men har lest MYE dritt om dem på nettet. Hovedkritikken går på dårlig bremsekraft.
Det jeg hadde gjort i ditt tilfelle var å bestille et sett med Deore-bremsene (M615) og satt dem på sykkelen. Fantastiske bremser. Leter du godt bør du klare å få dem hjem i kassa til rundt tusenlappen. Legger du på et par hundrelapper har du også SLX-bremser som er enda bedre.
Så selger du Radar-bremsene på finn.no til 500 kroner så har nye bremser bare kostet deg en kjedelig kveld på byen.
Og det å bytte skivebremser på sykkel er pisse-enkelt. Det klarer du selv. Noen få strips og en 5mm unbrako-nøkkel så er du i mål.
Sannsynligvis må bremseslangene kuttes da, for at det ikke skal stå ut store bukter med bremseslange etter montering. Og med kutting følger det ofte med lufting
Har forsøkt "trikset" med å holde inne bremsehendlene mens jeg strammer til skruene på kaliper gradvis, uten at det hjelper særlig. Greide det én gang. Men så subbet klossene noe hels.... når jeg sto og tråkket isteden. Hayes bremsene har også ekstra finjusterings skruer ved hver kaliperskrue, men det hjelper fint lite å bruke disse også, om noe i det hele tatt.
Vurdere nå seriøst å bytte ut Hayes bremsene med et sett SLX bremser. Er også enig med flere her i at bremsekraften på Hayes bremsene er dårlig.
Sannsynligvis må bremseslangene kuttes da, for at det ikke skal stå ut store bukter med bremseslange etter montering. Og med kutting følger det ofte med lufting
På Nyere Shimanobremser kan man kutte slangene uten å lufte så sant man gjør det riktig. Pleier å følge med olives og inserts også. Null stress.
Har Shimano XT som er hakket over SLX , og pga turbofunksjonen ( tror SLX også har det ) er subb noe du stort sett bare kan glemme.
Turbofunksjonen?? Forklar, eller er dette noe man bare må kunne/vite/mene.. Jeg spør fordi jeg ikke vet.. Har selv SLX (tror jeg)..
Jeg visste ikke at det het turbo, men jeg tror det er slik at stemplene beveger seg raskere når man trykker på hendelen slik at det blir mer klaring mellom klosser og skive uten å miste funksjon.
Hayes er dårlig greier og itillegg er de håpløst vanskelig og gjøre service på. Kjøp Shimano SLX, de holder i massevis og kan ikke sammenlignes med Hayes. Har selv en sykkel med Shimano Deore kaliper, fungerer helt utmerket.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Har Shimano XT som er hakket over SLX , og pga turbofunksjonen ( tror SLX også har det ) er subb noe du stort sett bare kan glemme.
Det er ServoWave som brukes, og det er bare en liten link som gir mer kraft jo lenger inn man klemmer.
SLX er ca. identiske med XT, men mangler litt på finish (minimalt) og FreeStroke (som er en funksjon som ser flott ut, men ikke gjør noe).
M615 er vel også nesten lik med XT. Eneste forskjellen jeg klarer å se til XT er at man kan justere reach med fingrene på XT men må ha en liten unbrako på M615. Også veier Deore-bremsene litt mer.
plukk av klossene og press forsiktig på hendelen så stemplene kommer litt lenger frem/ut, spray rikelig med rustløser på stemplene og press stemplene helt inn. Gjenta dette 4-5 ganger og tørk over med papir.
Når du monterer calipperen på gaffelbeina så kjør prosedyren med å ha full bremsekraft men du gradvis skrur til boltene på callipperen. dvs først skrur du til løst mens du har bremsetrykk, slipper opp trykket og skrur til litt mer osv bør funke
og så har du vel noe som heter garanti hvis du har kjøpt sykkelen i butikk og har kvittering på kjøpet ?
og så bør du sjekke om det er kast i skiva men det har du vel allerede gjort ?
edit: er det subbelyden som plager deg eller det at bremsene ligger på slik at du mister fart ?
Har Shimano XT som er hakket over SLX , og pga turbofunksjonen ( tror SLX også har det ) er subb noe du stort sett bare kan glemme.
Det er ServoWave som brukes, og det er bare en liten link som gir mer kraft jo lenger inn man klemmer.
SLX er ca. identiske med XT, men mangler litt på finish (minimalt) og FreeStroke (som er en funksjon som ser flott ut, men ikke gjør noe).
M615 er vel også nesten lik med XT. Eneste forskjellen jeg klarer å se til XT er at man kan justere reach med fingrene på XT men må ha en liten unbrako på M615. Også veier Deore-bremsene litt mer.
Sannsynligvis må bremseslangene kuttes da, for at det ikke skal stå ut store bukter med bremseslange etter montering. Og med kutting følger det ofte med lufting
På Nyere Shimanobremser kan man kutte slangene uten å lufte så sant man gjør det riktig. Pleier å følge med olives og inserts også. Null stress.
Det gjorde det på mine Guide RSC bremser også, svært enkelt å kutte slangene. Bremsene funka jo etterpå, men det ble en del bedre med lufting i tillegg.
Helt annen kaliper og vesentlig enklere hendel på Deore.
Greit nok, men på den forrige sykkelen kjørte jeg Deore/M615 med IceTech bremseskiver og organiske klosser med kjøleribber. Det samme gjør jeg nå på XT-bremser på Scotten (Scale 710) og kan ikke si jeg merker noen praktisk forskjell i bruk. Eneste jeg ser gir bedre funksjon er justeringen av reach. Jeg bruker den overraskende mye i fart nå som jeg har muligheten.
Men skulle valget stått mellom Deore og SLX nå i dag så hadde jeg definitivt gått for SLX. Prisforskjellen er nesten null.
Redigert av Raskall; 09/08/201609:36. Rediger grunn: sitat-kløning
Har Shimano XT som er hakket over SLX , og pga turbofunksjonen ( tror SLX også har det ) er subb noe du stort sett bare kan glemme.
Det er ServoWave som brukes, og det er bare en liten link som gir mer kraft jo lenger inn man klemmer.
SLX er ca. identiske med XT, men mangler litt på finish (minimalt) og FreeStroke (som er en funksjon som ser flott ut, men ikke gjør noe).
M615 er vel også nesten lik med XT. Eneste forskjellen jeg klarer å se til XT er at man kan justere reach med fingrene på XT men må ha en liten unbrako på M615. Også veier Deore-bremsene litt mer.
Har forsøkt "trikset" med å holde inne bremsehendlene mens jeg strammer til skruene på kaliper gradvis, uten at det hjelper særlig. Greide det én gang. Men så subbet klossene noe hels.... når jeg sto og tråkket isteden. Hayes bremsene har også ekstra finjusterings skruer ved hver kaliperskrue, men det hjelper fint lite å bruke disse også, om noe i det hele tatt.
Vurdere nå seriøst å bytte ut Hayes bremsene med et sett SLX bremser. Er også enig med flere her i at bremsekraften på Hayes bremsene er dårlig.
Har forsøkt "trikset" med å holde inne bremsehendlene mens jeg strammer til skruene på kaliper gradvis, uten at det hjelper særlig.
Flere som bruker trikset med å sikte på øyemål så du har like mye luft på hver side av bremsen og prøvebremse slik at skiven ikke flytter på seg. Sistnevnte triks er litt alfa og omega for å få god bremsekraft og minst mulig støy.
Skal forsøke å ta ut bremseklossene og evt rengjøre for å se om det hjelper. Prisforskjellen på Deore og SLX er omtrent en 50 lapp hos Bikeshop, hvis jeg så riktig, derfor faller valget på SLX.
Re: Pingla Hva mente du med sjekke hjullagrene?
Er det om det er kast i hjulene, eller? I så fall ikke mere enn det som sannsynligvis er innenfor kategorien godkjent.
Han mener trolig at det er litt sideveis bevegelse i lageret som gjør at du får subb. Svak QR kan også ha samme virkning og rimer med at det merkes ekstra godt når du står og tråkker.
Unnskyld, men da må jeg igjen spørre. Hva er svak QR?
Hurtigkoblinga til hjulet som sitter for dårlig. Da vil akslingen på hjulet flytte litt på seg i ramma/gaffelen når du får laterale (sideveis) bevegelser.