Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nakamura Pursuit 4.0 CX

Nakamura Pursuit 4.0 CX #2331233 07/08/2016 20:03
J
Jommis Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Hei

Har startet å sykle litt, hovedsakelig for å trimme bort flesket, men nå har det altså blitt ganske så moro synes jeg.

Jeg har sett litt rundt og har sånn halvveis bestemt meg for å kjøpe sykkelen nevnt i tittelen:
http://www.nakamura.no/sykler-2016/cyclocross/pursuit-4-0-cx/

Men siden jeg er grønn når det kommer til kunnskap om sykler, lurer jeg på om sykkelen er et godt kjøp for denne prisen? Jeg antar at den holder til mitt formål, men man vil jo gjerne få valuta for pengene sine. Er det andre sykler som heller bør vurderes i samme prisklasse?

Kommer til å variere mellom å sykle på grus og litt mer "utfordrende" (for meg hvertfall) veier og samtidig ta noen landeveisturer. Turene blir sikkert alt i fra 1 - 10 mil.

Takker for svar ICON_SMILE

Re: Nakamura Pursuit 4.0 CX [Re: Jommis] #2331247 07/08/2016 20:35
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har en venninne som kjøpte en sånn for etpar uker siden. Veldig fornøyd. Men hun fikk den for 7 lapper, da...

Re: Nakamura Pursuit 4.0 CX [Re: Jommis] #2331272 07/08/2016 22:16
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Velkommen til forumet ICON_SMILE

Kjøpte en nakamura cx pursuit 4.0 i vinter til 8888 på tilbud. Planen var å sykle mer grus, men det har ikke blitt så mye som jeg hadde tenkt. Grunnen til det er at jeg har en racer fra før, som rett og slett får fram godfølelsen i større grad.

Men den CXen er valuta for penga om du finner den på tilbud. Har ikke sett en grussykkel med bukkestyre som slår den på det punktet. Det finnes gode alternativer men de er litt dyrere såvidt jeg vet.

Den har aggressiv sittestilling, så sjekk at du sitter behagelig på den, men stemmet kan byttes. Personlig syns jeg styret er for bredt, kan byttes. Bremsene burde vært bedre, de tar dårligere enn de gammeldagse bremsene på raceren min. Også sliter jeg med toe-overlap, dvs. foten går borti fremhjulet når jeg svinger og pedalen er på klokka 3 (skjer bare i lav fart med mye sving). Hadde jeg gått opp en størrelse kunne det nok vært unngått, oppdaget for sent. Med slicks går den raskt på asfalt, men den er ikke like stabil og trygg i raske utforkjøringer som en racer. Kan også montere skjermer på den. Eller syns jeg den ser kul ut og den virker å ha god byggekvalitet. Shimano 105 11-speed er presis og god. Utvekslingen er omtrent som på en racer og er derfor veldig asfaltvennlig.

Skal du sykle mest asfalt og oljegrus/fingrus ville jeg nok kjøpt racer. Kanskje Cannondale Synapse, den er mindre aggressiv.

Skal du sykle mest skogsbilvei er nok ikke CX veldig komfortabel i lengden selv om det kanskje funker. Da er nok terrengsykkel et bedre valg men det har jeg ikke peiling på.

For alt i mellom kan den CXen fungere om man vil inngå litt kompromiss.

Redigert av mad_quads; 07/08/2016 22:32.
Re: Nakamura Pursuit 4.0 CX [Re: Jommis] #2331275 07/08/2016 22:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har hatt flere cx'er opp gjennom årene og kan underskrive på alt hva mad-quads skriver om geometri og opplevelse. CX er stor moro, men ikke alltid den ideelle altmulig-sykkel. De fleste av oss driver jo faktisk ikke med cyclocross ICON_SMILE

I denne prisklassen bør du uansett se etter bedre bremser, altså Shimano eller Sram hydrauliske fremfor mekaniske. Bedre modulasjon og enklere innstillinger. Mekaniske bremser er det som utvilsomt har irritert meg mest gjennom årene på cx ICON_MAD

Mad-quads nevner grussykkel med bukkestyre (gravel grinder/adventure bike). Det er en forholdsvis ny kategori sykkel der du får mer behagelig og stabil geometri, i likhet med komfortracere, samtidig som du får plass til brede dekk (landeveisdekk, cx-dekk eller piggdekk). Du kan lese mer om sykkeltypen her.

Du vil finne mange alternativer omtalt i trådene her på Sykkelkross, både cx og grussykler, men vil spesielt nevne at Bikeshop har lagertømming på GT Grade X 2015, nedsatt til 11k. Veiledende pris i 2015 var rundt 17k. Grade har fått strålende anmeldelser (en modell med enklere komponenter fikk 5 av 5 stjerner på Bikeradar), den har hydrauliske bremser, behagelig geometri og plass til 35-40mm dekk, alt etter dekkmodell. Eneste ulempe er at Bikeshop har den tilgjengelig kun i M.

Sykkelproff1 har også Grade til gode priser.

Om du skulle foretrekke cx, ta en titt på Gavia CX Comp der du får hydrauliske bremser til noe lavere pris enn Nakamura'n. Den har dessverre cx-krank med noe smalere utveksling enn Nakamura'n, men det er rimelig å endre ved behov.

Lykke til! yes

Re: Nakamura Pursuit 4.0 CX [Re: Jommis] #2331287 08/08/2016 05:42
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
En litt enklere Nakamura CX med Tiagra blir solgt for 4800 kroner på G-MAX, tror det er mye for pengene.

Re: Nakamura Pursuit 4.0 CX [Re: Syklist1] #2331356 08/08/2016 08:39
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1
En litt enklere Nakamura CX med Tiagra blir solgt for 4800 kroner på G-MAX, tror det er mye for pengene.

Det er Nakamura Pursuit CX 3.0

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Nakamura Pursuit 4.0 CX [Re: Jommis] #2331688 08/08/2016 21:29
J
Jommis Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Ser ut til at jeg kan få tak i den til 3,000 billigere enn hva den ligger til, så tror jeg går for den. Jeg må åpenbart sjekke om jeg sitter godt på den først, og håper at bremsene duger for meg. Hvis ikke får jeg ta en titt på andre alternativer, har tittet på Gavia CX Comp, som ble nevnt ovenfor her. Satser på at jeg sitter godt på Nakamuraen.

Tusen takk for gode og utfyllende svar! :-)

Moderator  support, Valentino