Temposykkel til triathlon
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2337640
24/08/2016 11:21
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307
mshoydal
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 307 |
På temposykkel ville jeg vurdert å dra innom noen som kan måle deg ordentlig, og komme med anbefaling på størrelse. Vil si det nok er mer kritisk med riktig str på tempo da man er låst i én stilling i tempoposisjon.
Litt av problemet er også at temposykler burde måles på lengde, og ikke høyde, som vanlige sykler. Det er et mer relevant tall ift tilpasning.
Men typisk skal man ned i størrelse ja.
On-One Pickenflick Ti Hydr
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: Geir Magne]
#2337808
24/08/2016 18:53
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Angående større på tempo/tri-sykkel har jeg hørt at man kan gå ned en størrelse i forhold til det man bruker på vanlig racer.
Er det en oppfatning som folker her deler?
Jeg ser litt på Cannondale Slice tilbud fra i år, men den modellen jeg kunne tenkt meg er tilgjengelig i 57 men ikke i 60 som jeg bruker på Cannondale Supersix. Cannondale anbefaler samme str i supersix og slice men jeg gikk ned fra 54 i supersix til 51 i slice. Er 178 og 80 ins. Har absolutt ikke peiling men jeg sitter som et skudd på 51 og 54 hadde blitt unødvendig stor
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2338195
25/08/2016 13:48
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Takk for mange gode råd,
Jeg vurderer å gå "all-in" og kjøpe med DI2. Problemet da blir selvfølgelig prisen og jeg er på Cervelo P3 vs Cannondale Slice. Førstnevnte ligger på 52000 veiledende og sistnevnte 39500 veiledende. Men Cannondale Slice har ikke utstyrt sykkelen med Ultegra DI2 bremsehendler, så man kan kun gire fra tempobøylen. Så får at man får samme funksjonalitet på syklene så må man legge på 2500,- for hendlene og kanskje ny koblingsboks til ca 1000,- på Slice. Prisforskjellen er fortsatt ganske stor. Jeg kommer uansett til å ikke gjøre den oppgraderingen med det første.
Hva ville dere valgt?
Jeg heller mot Slice da jeg har vondt for å se at jeg kommer til å sykle noe særlig fortere på verken den ene aller andre. Jeg har ikke finlest geometrien med har forstått det slik at stack og reach er det viktigste å se på. Og forskjellen der er liten, Cannondale Slice er noe høyere. Jeg har sett på Slice i størrelse 60 og Cervelo P3 er 58.
Så da gjenstår kanskje å sammenligne hvilke justeringsmuligheter som finnes på styret.
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2338213
25/08/2016 14:28
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835 |
Hva jeg ville valgt? Ingen, pga prisen  Det kommer an på hvor mye du har råa til. Hvis ikke penger betyr noe: P3 uten tvil (såfremt jeg hadde sittet like godt på begge).
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: pharynx]
#2338251
25/08/2016 16:39
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Hva jeg ville valgt? Ingen, pga prisen  Det kommer an på hvor mye du har råa til. Hvis ikke penger betyr noe: P3 uten tvil (såfremt jeg hadde sittet like godt på begge). Ved tilnærmet lik pris hadde nok jeg også valgt P3. Hvis jeg må betale veiledende pris kan jeg heller ikke ta meg råd. Men jeg må strekke strikken fryktelig langt uansett, så hvis det blir for dyrt blir det kanskje Slice eller P2 med 105. Eventuelt sette tempobøyle på raceren :-)
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2338270
25/08/2016 18:00
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
En liten detalj til... Hva med hjulsett. Ikke vet jeg hvor mye du tjener med hissige høyprofil hjul eller plate bak men en P3 fortjener det !!!
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: EmilZipp]
#2338281
25/08/2016 18:33
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
En liten detalj til... Hva med hjulsett. Ikke vet jeg hvor mye du tjener med hissige høyprofil hjul eller plate bak men en P3 fortjener det !!! Jeg har Novatec R5 karbonclincher (50mm profil, se link nedenfor). Det er ganske brede felger som så vidt jeg har forstått kler 25mm dekk best. Jeg foretrekker også 25mm dekk, og Cervelo svarte på meg på epost at P2/P3 i utgangspunktet var beregnet for 23mm. Men jeg skal ta med meg hjulsettet til forhandler og prøve å sette dem på en P3 og se om det funker. Hadde vært kjekt med et platehjul bak ja men det forplikter litt bedre svømmeegenskaper enn jeg nå har. http://roadbikeaction.com/product-tests/rba-test-novatec-r5-carbon-clinchers
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2356891
21/10/2016 07:46
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Hei igjen, Jeg om over en Ridley Dean RS med Ultegra som jeg ble litt fristet av. Men det som jeg stusset over var at etter at jeg hadde lest dokumentasjonen til denne sykkelen så står det at det bare er plass til 23mm brede hjul og dekk i gaffelen. Med tanke på at mange 23mm dekk i praksis er bredere enn 23mm så syntes jeg det hørtes veldig rart ut. I tillegg så tenker jeg at en begrensing på 23mm bred felg (!) hørtes enda rarere ut, da trenden de siste årene har vel vært bredere felger, og min nåværende hjulsett er 24mm bredt. Kjenner dere til om andre triatlonsykler har tilsvarende begrensinger på felgbredde? I tillegg så var sykkelen utstyr med en Rotor 3D krank med 130 BCD og utveksling 53/39. Jeg ville heller hatt 52/36. Er det mulig å få 52/36 utveksling på en 130 BCD krank? Jeg fant ikke slike drev på Rotorbike sine sider. https://ridley-upload-ridley2.netdna-ssl.com/downloads/passports/dean-rs_1447662128055634.pdf
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2356922
21/10/2016 08:42
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835 |
Jeg får plass til 25mm GP4000SII i min Canyon, men det tar borti i svinger bl.a. Så jeg bruker 23mm.
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2356957
21/10/2016 10:50
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
ole-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122 |
Jeg har en P2. Har brukt 25mm på den i to år, men det går med liten margin. Det er ikke bredden som er problemet, men høyden. Bak har jeg fortsatt 25mm, men har skrudd skruene som balanserer akslingen langt ut. Foran går det greit med 25mm, helt til jeg setter mye trykk i dekket (GP4000). Jeg er lett og har kjørt med 6.5bar mange mange mil. Pumpet opp til 8 før konkurranse og da begynte dekket å subbe gitt. Byttet til 23mm foran.
Forøvrig 24mm bredde på hjul - Profile Design, 78bak,54foran, clincher.
Redigert av ole-m; 21/10/2016 10:53.
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: ole-m]
#2356990
21/10/2016 12:23
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Jeg har også brukt Conti GP4000S 25mm på mine felger (18C felter med 24mm utvendig bredde) og på mine felger er disse dekkene i praksis 27mm brede. Har tenkt å prøve 23mm GP4000S istedet for, ifølge denne nettsiden er de i praksis 25mm brede. De bygger også 2mm lavere. http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28Kjekt å lese at det går an å ha 25mm hjul bak på P2, jeg hadde egentlig slått fra meg P2/P3 pga Cervelo skrev til meg i en epost at 23mm var maks dekkbredde. Jeg kan gjerne ha 23mm fremme men bak vil jeg ha 25mm.
Redigert av Geir Magne; 21/10/2016 12:25.
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: ole-m]
#2356992
21/10/2016 12:32
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Vet du forresten lengden på setepinnen til P2 og hvor minimum insertion point som det heter på nynorsk?
Jeg trenger ca 86 mellom topp sete og senter krank og lurer på om 58cm modellen vil være stor nok.
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: Geir Magne]
#2357597
24/10/2016 12:09
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
ole-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122 |
Vet du forresten lengden på setepinnen til P2 og hvor minimum insertion point som det heter på nynorsk? Jeg vet dessverre ikke lengden/max høyde på setepinnen til P2. Jeg skulle tippe at det akkurat ville gå, men der må du nok høre med noen eksperter på Cervelo.
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2359115
28/10/2016 11:46
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111
Geir Magne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 111 |
Cannondale har tidligere sagt at ihvertfall i deres tilfelle så skal man velge samme størrelse på landeveisykkel som i triatlonsykkel. Jeg bruker 60cm landevei (Cannondale Supersix) og skulle dermed kunne bruke Slice i størrelse 60. Dessverre var setepinnen for kort for meg slik at jeg ikke kunne bruke den, fordi jeg får ikke setet høyt nok.
Jeg ser derfor på Cervelo hvor setepinnen er lengre og minimum insertion point er mindre (fikk bekreftet dette av Cervelo og kan der ha 29.5 cm synlig setepinne).
Den størrelsen som best tilsvarer Cannondale Slice i Cervelo P2/P3 er størrelse 58. Stack på denne er 559mm som er en del mindre enn de ca 600mm på min landeveissykkel.
Er det vanlig at stack på triatlonsykkel er såpass mye lavere enn på vanlig landeveisykkel?
Jeg vet at man kan bygge opp aerobaren ved hjelp av riser-kit, men hvis man må ta i bruk maks høyde på dette så tyder vel dette på at sykkelen strengt tatt er for liten.
Cervelo har også en i størrelse 61 hvor stack er 588mm, men vil den da bli for høy med tanke på at 60 cm fungerer veldig bra for meg på landevei?
Redigert av Geir Magne; 28/10/2016 11:51.
|
|
|
Re: Temposykkel til triathlon
[Re: schwinet]
#2359182
28/10/2016 13:54
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
ole-m
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122 |
Det er i grunnn vanskelig å si om det blir for lite/mye stack for deg. Kommer jo mye an på hvor aggressiv sittestilling du har og i grunn hvor aerodynamisk du ønsker å kjøre. Du som er såpass lang får kanskje noen andre instillingsutfordringer i tillegg.
Personlig mener jeg man bør tilstrebe å sitte dypt, og heller rotere posisjonen fremover(bratt setevinkel, setet fremover). Triathlonsykler var aldri ment for å være like komfortable som en touring racer. Mange - overraskende mange - mosjonisttriathleter kjører på svindyre sykler men har aerobars'a temmelig høyt og er langt unna optimalt aerodynamiske. Cervelo P3 er temmelig agressiv av natur, så når jeg ser folk med masse spacere under stemmet er det noe som skurrer.
Jeg er 178cm og bruker en strs54 P2. Jeg har kappet styrepinnen endel og har i tillegg negativt stem(ca 110mm). Dette for å komme langt nok ned, så stacken er nesten for høy i forhold til min kropp og sittestilling.
Men igjen, sittestilling er utrolig individuelt.
|
|
|
|
|