Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Teknikk i kraftig vind

Teknikk i kraftig vind #2330601 05/08/2016 12:39
Girona Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Insipirert av denne tråden, så skulle jeg gjerne diskutert litt og hørt hvordan folket håndterer å sykle i kraftig vind. Da spesielt sidevind, gjerne med uforutsigbare kast, og hvor retningen kan skifte. Fikk blant annet bryne meg på det på kysten av Portugal i sommer.

Et par ting jeg selv gjør er å gå ned i bukken for å redusere vindfang og få lavere tyngdepunkt, samt forsøker å styre sykkelen litt mot vinden. Samtidig sitter jeg litt på utsiden av setet, på motsatt side av der vinden kommer fra.

Hvilke erfaringer har forumet? Spør for meg selv, ikke for en venn.

Re: Teknikk i kraftig vind [Re: Girona] #2332017 09/08/2016 13:42
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Tipper grunnen til at du ikke har fått noen andre svar her er at det kun er praktisk trening ute på veien som hjelper her. Tenker aldri på hvordan jeg styrer (enten det er vind eller svinger) - ser framover der jeg skal og lar resten gå av seg selv.
Jeg trener jeg mest med grunne alu treningshjul, men når det blåser friskest hiver jeg på dypere framhjul og velger de mest vindutsatte løypene slik at jeg vedlikeholder ferdighetene i vind. (Driver mest med triathlon, da er selvsagt poenget å sitte nede i bøylen mest mulig.)
Å sitte lavt og holde godt (men ikke for hardt/krampeaktig) på styret er greit.
"Samtidig sitter jeg litt på utsiden av setet" - hvorfor i all verden gjør du det? Sitt normalt slik at du får et normalt tråkk og balanse på sykkelen, og la bare deg og sykkelen lene seg mot vinden.

Moderator  support, Valentino