Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Trykk ift. maks på felg

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Sepeda] #2330612 05/08/2016 13:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Sepeda
Siden jeg er sta, påståelig, opphengt i detaljer og har litt ekstra tid i ferien, sendte jeg som eier av andre Notubes-hjul spørsmålet videre til Stan's. For meg er det bare å bøye hodet i skam og gi full pott til Stein. Her er svar:

Thanks for reaching out and also for the support. We do appreciate it.

All of our max tire pressure recommendations apply for both tubeless and tubed setups. Since our mountain bikes were not designed to accommodate high pressures, running pressures above that can prematurely fatigue the rim and can potentially crack the rim over time.
What width tire are you running in this situation?

Hope that helps. Let me know if you have any other questions,
Aaron

Det er for så vidt i overensstemmelse med hva som er oppgitt i andre tråder - at ved høyt trykk og slangeløst oppsett er det fare for at dekket blåses av, mens høyt trykk ved oppsett med slange medfører primært belastning og potensiell skade på felgen over tid.

yes

F**n.
Jaja, siden dette er av typen hypotetisk problem, så fortsetter jeg med fullt trykk på asfalt.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Gschibby] #2330640 05/08/2016 15:13
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Med mindre du har race felg som blir skeiv bare du ser litt strengt på den så trenger du ikke bekymre deg så veldig..
Har kjørt noen år med landeveisdekk på crest med rundt 4 bar og de er fine de..
Men med terrengdekk så er mer luft enn oppgitt fra stans aldri (til nød svært sjelden) gunstig uansett..

Redigert av Kriss; 05/08/2016 15:15.
Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Gschibby] #2330646 05/08/2016 15:45
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jo mindre volum dekket har, jo lavere belastning på felgkanten, så derfor tåler nok felgen i praksis mer med et så smalt dekk. Det står jo "max 40 psi' for 2" og "max 38 psi" for 2.25" (?) f.eks.

Men skulle noe likevel skje, har du selvsagt overskredet maksgrensen.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Kriss] #2330651 05/08/2016 16:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Kriss
Men med terrengdekk så er mer luft enn oppgitt fra stans aldri (til nød svært sjelden) gunstig uansett..
I terrenget nei, men til jobbsykling synes jeg det. Følelsen kanskje det viktigste, men tester viser også ganske stor forskjell i rullemotstand. På f.eks. Thunder Burt, som jeg har på pendlersykkelen nå, er det 18,5 watt vs 22,3 watt på ca. lufttrykket jeg bruker på asfalt vs. lufttrykket på sti:
http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-thunder-burt-snakeskin-2015

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Gschibby] #2330659 05/08/2016 16:21
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg synes det er rart at bicyclerollingresistance.com måler at rullemotstanden øker når trykket synker, når andre har konkludert motsatt.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Stein] #2330664 05/08/2016 16:34
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel ingen som har konkludert motsatt for rullemotstand på veg? Det er vel først på grov grus og i terrenget det er ein fordel med mindre trykk.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Stein] #2330667 05/08/2016 16:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Stein
Jeg synes det er rart at bicyclerollingresistance.com måler at rullemotstanden øker når trykket synker, når andre har konkludert motsatt.

Schwalbe sier det samme:
http://www.schwalbe.com/en/rollwiderstand.html

Det er forskjell på asfalt og grus/sti.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Gschibby] #2330699 05/08/2016 18:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Vel, OK. De sier "on a completely smooth surface", men det spørs vel om ikke krysningspunktet der lavere trykk ruller lettere er godt under ujevnheten til mange hullete norske landeveier med lappeteppe-asfalt laget av 60% subbus?

Vet ikke....

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Stein] #2330721 05/08/2016 21:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
"Completely smooth" er nok ikke den mest nærliggende beskrivelsen av norsk asfalt, nei, selv om ferske sykkelveier er ganske nære. Hullene tror jeg vi kan se bort ifra når det gjelder rullemotstandmåling. Men jeg tror at selv et terrengdekk med 3.5 bar deformeres nok, samt har mønster nok, til å forme seg til ujevnhetene i norsk asfalt.

Jeg bruker også ca. makstrykk på piggdekk på vinterholka. 2 bar kan ikke måle seg med 3.5 i ISP etter min mening.

(På sti og grus bruker jeg ca. 25-26 psi foran og ca. 28 psi bak, bare så det er nevnt.)

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Sepeda] #2330797 06/08/2016 12:00
Gschibby Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Wow, vilt mange svar på bare et par døgn!
Stan's/Notubes oppgir makstrykk for slangeløst oppsett. Med slange kan man som regel kjøre trygt innenfor grensene oppgitt på dekket, med unntak av de aller letteste felgene som Gold og Iron Cross.

Se også denne tråden, det det gjengis svar fra Stan's.

Når det er sagt, er det ingen grunn til å kjøre høyt trykk i mtb-dekk ICON_SMILE

Oppgis det forresten forskjellig makstrykk etter dekkbredde på felgen?

Regner med at "Stan's Moderator, NoTubesBob" vet hva han snakker om når han sier at det ikke er felgen som er risikoen, men selve tubeless-dekket som kan sprekke ved for høyt trykk.
Og ja, det er oppført forskjellig trykk for forskjellig dekkbredde ICON_SMILE
Jeg bruker samme sykkelen til og fra jobb, mye på asfalt, og har piggdekk på vinteren som ikke er TL ICON_TONGUE
Så stan's antar ting om hva alskens dekk tåler? Kan kanskje ha vært et tema før "alle" dekk ble "tubeless ready", men for all del... Tåler de mer, så tåler de mer slangeløst også. Høres litt rart ut, hele greia; at en ansatt skal godkjenne noe annet via et forum enn det som står på produktene og på hjemmesiden.

I linken til Sepeda skriver NoTubesBob at man kan forholde seg til trykket oppført på dekket (altså antar de ingenting om hva alskens dekk tåler)...
Siden jeg er sta, påståelig, opphengt i detaljer og har litt ekstra tid i ferien, sendte jeg som eier av andre Notubes-hjul spørsmålet videre til Stan's. For meg er det bare å bøye hodet i skam og gi full pott til Stein. Her er svar:

Thanks for reaching out and also for the support. We do appreciate it.

All of our max tire pressure recommendations apply for both tubeless and tubed setups. Since our mountain bikes were not designed to accommodate high pressures, running pressures above that can prematurely fatigue the rim and can potentially crack the rim over time.
What width tire are you running in this situation?

Hope that helps. Let me know if you have any other questions,
Aaron

Det er for så vidt i overensstemmelse med hva som er oppgitt i andre tråder - at ved høyt trykk og slangeløst oppsett er det fare for at dekket blåses av, mens høyt trykk ved oppsett med slange medfører primært belastning og potensiell skade på felgen over tid.

yes

Det virker litt tvetydig hva Stan's mener om saken siden de svarer dette, og NoTubesBob svarer noe helt annet... :/

For meg virker det rart at felgen ikke skal kunne tåle mer trykk enn 30-40 psi da det ved et potensielt dropp vil være myyye mer trykk enn dette.

Det jeg får ut av dette er at makstrykket som er oppført på felgen gjelder for tubeless-dekk, og da hovedsakelig med tanke på at dekker hopper av felgen. Med tanke på at vanlige dekk har en annen bead, er det jo mulig å tolke det som at disse kanskje sitter annerledes på felgen og at man da kan ha mer trykk?

Har forsåvidt kjørt lenge med opptil 50-60 psi i dekkene (ikke tubeless) før jeg la merke til markering på felgen...

Uansett så tar jeg Sepeda's råd og sender et spørsmål direkte til Stan's for å høre. Kanskje jeg får et annet svar ICON_SMILE

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Gschibby] #2330845 06/08/2016 15:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Gschibby

Regner med at "Stan's Moderator, NoTubesBob" vet hva han snakker om når han sier at det ikke er felgen som er risikoen, men selve tubeless-dekket som kan sprekke ved for høyt trykk.

Sikkert, men når alt kommer til alt er det bare noe han har sagt som privatperson på et forum. Vet ikke hva han skal være moderator for heller? Et subforum på mtbr? Det har liten betydning i sammenhengen.

I linken til Sepeda skriver NoTubesBob at man kan forholde seg til trykket oppført på dekket (altså antar de ingenting om hva alskens dekk tåler)...

Hvis vi nå for diskusjonens skyld aksepterer at det han skriver på forumet representerer firmaets policy, så jo: De antar at alle dekk tåler 38-40psi slangeløst uten å rives av felgen. I ettertid har vi fått vite at dette egentlig ikke var tilfelle, men at det som står på felgen er en "blanket" makstrykkgrense.

Det virker litt tvetydig hva Stan's mener om saken siden de svarer dette, og NoTubesBob svarer noe helt annet... :/

Ikke egentlig. Det som virker rart er en ansatt som fremstår som han representerer firmaet sier noe annet enn det firmaet svarer fra sin offisielle e-postadresse.

ved et potensielt dropp vil være myyye mer trykk enn dette.

Ikke egentlig. Volumet i dekket reduseres ikke veldig mye av å bli flatklemt på en side, så trykket øker ikke all verden.

Det jeg får ut av dette er at makstrykket som er oppført på felgen gjelder for tubeless-dekk, og da hovedsakelig med tanke på at dekker hopper av felgen. Med tanke på at vanlige dekk har en annen bead, er det jo mulig å tolke det som at disse kanskje sitter annerledes på felgen og at man da kan ha mer trykk?

Det står jo at det gjelder for alle dekk, og hele poenget med Stan's Notubes er å bruke standard dekk med standard kanttråd/dekkant slangeløst. Du tenker kanskje på UST-dekk, som ganske riktig har en annen fasong mot felgen. Disse passer ikke med Stan's felger, men må ha egne ust-kompatible felger.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Stein] #2330847 06/08/2016 16:13
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Disse passer ikke med Stan's felger, men må ha egne ust-kompatible felger.

Feil: http://www.notubes.com/help/recommendedtires.aspx

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Stein] #2330852 06/08/2016 16:24
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Sikkert, men når alt kommer til alt er det bare noe han har sagt som privatperson på et forum. Vet ikke hva han skal være moderator for heller? Et subforum på mtbr? Det har liten betydning i sammenhengen.

Det opprinnelege sitatet er henta frå messageboard.notubes.com, men det ser ikkje ut til å eksistere lenger.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Stein] #2330858 06/08/2016 16:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Stein, bare for å korrigere og presisere:

...når alt kommer til alt er det bare noe han har sagt som privatperson på et forum.

Nei, det refereres til Notubes egen messageboard som fungerte i flere år. NotubesBob var (er?) Notubes offisielle representant og svarte på spørsmål på vegne av selskapet, ikke som privatperson.

Det som virker rart er en ansatt som fremstår som han representerer firmaet sier noe annet enn det firmaet svarer fra sin offisielle e-postadresse.

Se mitt svar over.

Jeg har lest mange av trådene om dette opp gjennom de siste årene og svarene fra Notubes er noe varierende, men hovedbudskap er:

- For slangeløst oppsett er det fare for at dekket blåses av ved høyere trykk enn anbefalt/oppgitt på felg.
- Felgene takler høyere trykk en anbefalt/oppgitt trykk (altså ved oppsett med slange) men over tid kan det føre til belastning på felgen.

At Notubes har gitt noe varierende svar skyldes åpenbart at de mest solide felgene tåler makstrykk oppgitt på dekk ved oppsett med slange mens lettvektsfelgene ikke tåler det over tid.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Stein] #2330859 06/08/2016 16:39
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
"Had the same fear about PSI, but the local Stan's rep confirmed that the PSI limitations are based on tubeless"

"Had the same confirmed to me directly by No Tubes. The limitations on pressure are only with tubeless. Running tubes you can go with high pressures and no concerns. I've been running Crests on a commuter bike for 2 years at 90psi."

http://weightweenies.starbike.com/forum/...3b9c7d17dfb76d2

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Gschibby] #2330869 06/08/2016 17:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Her er det referert en korrespondanse/samtale med Stan's som oppsummerer godt:

Stan's: When using a tube you can inflate to the max pressure listed on the tire. The rim is not designed for this and it can lessen the lifespan of the rim.

Me: So I can but I shouldn't is what you are saying? How much risk is there of catastrophic failure?

Stan's: It is not our recommendation to do this. The rim will wear out faster if you do this. It should not. catastrophically fail

Denne tvetydigheten er nettopp det som skaper tvil blant brukerne.

Stein har altså rett i at anbefalt trykk ikke bør overskrides i noe tilfelle. Og de som mener at man kan overskride anbefalt trykk ved oppsett med slange uten fare har også i praksis ofte rett ICON_SMILE

Selv har jeg funnet klare advarsler fra Stan's/Notubes mot å gå over anbefalt makstrykk (oppgitt på felger) på enkelte av de letteste felgene, men ikke Crest som trådstarter spør om.

Wow, vilt mange svar på bare et par døgn!

Vi elsker slike spørsmål på dette (la oss innrømme det) litt nerdete forumet for spesielt interesserte. Keep it coming!

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Gschibby] #2330889 06/08/2016 18:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ah, da er det jo noe annet, hvis han er mod på Stan's eget forum.

Ja, da bør de se å samkjøre seg litt.

Min mening gjelder fortsatt. ICON_WINK

Ah... Jeg visste ikke at Notubes-felger funket med UST-dekk. Poenget jeg ville ha frem var at de eneste dekkene med annerledes "bead" er UST, mens "tubeless ready"-dekk har identisk kant med alle, helt vanlige, dekk.

Re: Trykk ift. maks på felg [Re: Gschibby] #2330990 07/08/2016 07:59
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Har blåst av både thunder burt og cx dekk under oppsetting av slangeløst så ser det poenget.. Men det har også skjedd med slange og landeveisdekk.. Med nok luft får man til det meste.. ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support