Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terskelpuls i rittsammenheng - noen som har målt?

Terskelpuls i rittsammenheng - noen som har målt? #2330109 04/08/2016 11:14
V
Viktor4u Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Heisann,

Det nermer seg ritt igjen, og usikkerheten kommer snikende !

Puls ifbm ritt er opplest og vedtatt ganske usikkert mål.

Uansett, det er det jeg har som måling / indikasjon !

Spørsmålet er,
Er terskelpulsen den samme under ritt som ved trening ?
Eller vil denne påvirkes av utløste hormoner / adrenalin etc.

Er det noen som faktiskt har målt under ritt / løp ?

Vet at jeg ikke kan ligge så lenge over terskel på trening som jeg gjør under ritt !

Noen funderinger før høstrittene starter

MVH

Viktor4u

2018 Ski - Birken
2018 Løp - Birken
2018 Sykkel - Elgrittet Valdresrittet Grenserittet Birken
Re: Terskelpuls i rittsammenheng - noen som har målt? [Re: Viktor4u] #2330149 04/08/2016 12:19
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg har, og sikkert mange andre også. Høyeste puls logget var over en time i s5, i et ritt så vidt over en time. Har aldri ellers vært i nærheten av det.

Normalt er det ikke så store avvik som det, men du er avhengig av å kjenne på følelsen. Gi f i puls, kjør rittet i stedet. Kaaaanskje bruke den til å se at du ikke går ut alt for mye som en kanonkule.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Terskelpuls i rittsammenheng - noen som har målt? [Re: Viktor4u] #2330166 04/08/2016 12:33
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Interessant spørsmål. Jeg har jo lest mye om trening, men har aldri tenkt over hva som er definisjonen på dagsform, og hvilke faktorer som måler dagsformen ICON_LAUGH

Men man hører jo stadig speakerne si: "Han har dagsformen"

Tipper at dette er det underliggende for å svare på spørsmålet ditt, noe jeg dessverre ikke har tid til å sjekke akkurat nå frown

For øvrig enig i at puls ikke forteller alt, men det er jo en viktig indikator selv om den ikke er like pålitelig som watt.

Re: Terskelpuls i rittsammenheng - noen som har målt? [Re: Viktor4u] #2330169 04/08/2016 12:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Uten at det er noen fasit. Man går sjelden på en kjempesmell om man forsøker å legge seg rundt terskel og heller øker om det blir for slapt. Tror i alle fall det er lurere enn å gå all inn og satse på at man har x antall slag over det som normalt er ens terskel.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terskelpuls i rittsammenheng - noen som har målt? [Re: Viktor4u] #2330189 04/08/2016 13:10
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Med så mye rykk&napp som det er i et ritt bryr jeg meg lite om hva jeg kan holde en lengre periode (min erfaring er kun fra landeveien i ritt men sikkert ganske relevant i enkelte terrengritt også)... Om man biter tennene sammen og ikke slipper feltet får man fort den gledelige overraskelsen at det roer seg ned og det tar en stund før neste trøkk. Slipper man feltet er det nesten umulig å hente igjen gruppen. I lengre klatringer synes jeg det er greit å fokusere på pulsen for ikke å gå helt i stå (bla i Vårtesten hvor de raskeste bruker ca 5,5 minutter fra bunn til topp i første bakke). Det å kaste kortene og etterpå høre at det var turtempo etter noen minutter er vel en værre følelse enn å gi alt og gå i veggen (eller ???:-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Terskelpuls i rittsammenheng - noen som har målt? [Re: EmilZipp] #2330195 04/08/2016 13:27
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg synes det er forskjell fra landevei til terreng (I alle fall i de fleste ritt.). På landeveien kan man bli kjørt av sånn at man ligger helt alene. I terrengritt synes jeg oftere man får en "second chance"...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terskelpuls i rittsammenheng - noen som har målt? [Re: Viktor4u] #2330377 04/08/2016 20:43
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har (laktat)målt terskelpuls på 86%. I ritt ligger jeg som regel på 83 - 85% i snitt.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day

Moderator  support