Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv.

Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. #2329973 04/08/2016 07:55
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vi er en familie med barn og labrador som skal legge et nytt gulv på ca 50 kvadrat i stua. Fra før av har vi et eldre heltre lutet furugulv. Vi er blitt svært glad i den lune følelsen dette gir og at når det søles eller lages hakk så blir det liksom bare en del av gulvets "sjel". Når vi nå skal legge nytt gulv (må legg nytt pga påbygg) ser vi likevel på parkett fordi at vi også vil avrette gulvet med betong (blant annet støydemping mot leilighet under oss, vi bor i eldre trehus) og da blir det vanskelig å skru et heltregulv etterpå. Gulvet er nok også for stort til å legge heltre flytende (6x8 m). Et siste poeng er at dersom jeg legger parkett så kan jeg legge det selv, litt mer skeptisk til å legge heltre – snekkeren vi bruker snakker om mer enn 300 kr per kvadrat bare for å legge heltre…

Uansett: Nå ser jeg etter et nytt gulv som kan legges flytende, som så langt som mulig har den samme lune følelsen som heltre gir og som istedenfor å være steinhardt kan takle små riper etc som en del av gulvets patina/sjel. Nå lurer jeg på om en oljet eikeparkett kan være et slik gulv, og da som 3-stav for å gi gulvet et større spill som vil skjule riper etc. Jeg kan bare se for meg at på de fineste sorteringene med 1-stav parkett så må jo en eventuell ripe vises veldig mye bedre? Jeg ser ikke mørkt på å behandle gulvet med olje/voks en gang i året.

Hva tror dere? Er jeg på bærtur? Andre løsninger jeg burde vurdere?

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2329983 04/08/2016 08:06
tron Offline
Besatt
Besatt
Hvor gammel og hvor aktiv er labradoren?
Ung, leken og aktiv labrador og parkett betyr mye stygge riper, er min erfaring. Oppripet parkett er ikke pent. Been there done that.
Men vi flyttet til nytt hus da labradoren var 11 og hadde fått et helt annet tempo og aktivitetsnivå. Nå som den 13 år gammel bare labber rundt og tar livet med ro, ser den 2 år gamle parketten fortsatt fin ut. Da den samme hunden var ung, tok den livet av nylagt parkett i den gamle leiligheten vår på like lang tid.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330040 04/08/2016 09:26
P
Polly Offline
Entusiast
Entusiast
P
Ny hytte jan 2016 med 1 stavs oljet eik og snart 15 år gml Labbis funker fint:-) Ser jo at vi har hund men ingen sjenanse.
På vår 6 år gamle parkett i leiligheten (og samme hund) er det mye mer riper, faktisk så mye at slip / lakking er på gang.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330080 04/08/2016 10:28
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Støtte meg på de to foregående talere. Opphavet har elghund, 3 i tallet. Sporadisk inne, gulvet er enstavs heltre. Måtte pusses i år, det var vel på høy tid, og tipper 5-6 år siden legging. Med hund inne konstant ville jeg nok belaget meg på høy slitasje. Men jeg har allergi mot "patina" i form av riper på tregulv ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330082 04/08/2016 10:28
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Labradoren er 3 år og ikke så aktiv innendørs, men den kan vel bli mer aktiv når barna blir eldre. Jeg har god kustus på han (bikja ikke ungen), men når man først har gått "all inn" med barn og labrador så synes jeg jo de skal få lov til å kose/leke seg i lag.

Jeg vet altså at mitt gulv kommer til å få en hel del slitasje og lurer vel på om en oljet og kanskje børstet parkett vil bære slitasjen på en penere måte enn en lakkert overflate. En åpenbar, men uaktuell, løsning er selvsagt laminat

Kährs foreslo to gulv jeg synes ser veldig pene ut og som har en ekstra grov overflate også med litt kvist, men å bruke 1000 kr +++ per kvadrat bare i materialer sitter langt inne ICON_SMILE

http://pro.kahrs.com/nb-NO/Gulvlegger/Produkter/Gulv/Kahrs-Supreme/smaland-collection/sevede/

Redigert av erikskon; 04/08/2016 10:29.
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330086 04/08/2016 10:45
tron Offline
Besatt
Besatt
En ting er å ha kustus på aktiviteten, men hva med trening inne (søk, triks, apportering osv.)? Vi trente i hvert fall mye med hunden inne da den var ung, med riper som følge. Herjing slo vi ned på, men trening var viktig. Dessuten, bare det å strekke på seg etter en høneblund førte til fire fine riper pr. pote. Nå har heldigvis labradoren sengen sin på fliser i entreen, så denne typen riper har vi greid å unngå i nytt hus.

Jeg hadde med andre ord ikke satset på parkett med en 3 år gammel labrador i hus. Måtte i tilfelle være en veldig billig parkett det ikke var så farlig med, eller en parkett med tykt, slipevennlig toppsjikt som kunne få besøk av en proff gulvsliper om 7-8 år.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: tron] #2330092 04/08/2016 10:52
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: tron
En ting er å ha kustus på aktiviteten, men hva med trening inne (søk, triks, apportering osv.)? Vi trente i hvert fall mye med hunden inne da den var ung, med riper som følge. Herjing slo vi ned på, men trening var viktig. Dessuten, bare det å strekke på seg etter en høneblund førte til fire fine riper pr. pote. Nå har heldigvis labradoren sengen sin på fliser i entreen, så denne typen riper har vi greid å unngå i nytt hus.

Jeg hadde med andre ord ikke satset på parkett med en 3 år gammel labrador i hus. Måtte i tilfelle være en veldig billig parkett det ikke var så farlig med, eller en parkett med tykt, slipevennlig toppsjikt som kunne få besøk av en proff gulvsliper om 7-8 år.

Ja, det jeg mener er at jeg vet at bikja kommer til å være aktiv innendørs og det er noe vi vil akseptere. Selv om jeg kan så er det ikke et alternativ å forvise et familiemedlem til et liv i bur bare for å verne om parketten ICON_SMILE

De parkettene vi har sett på så langt skal kunne slipes 3-4 ganger, har vel typisk et toppsjikt på 3,5 mm. Er blitt anbefalt K¨hrs og Bohen, med bekjente i bransjen håper jeg på å kunne få en del rabatter. Siden vi også vurderer 2/3-stav, noe som tydeligvis er like trendy som brystpanel nå, så er det også mye billig fra kvalitetsprodusenter.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330095 04/08/2016 11:00
tron Offline
Besatt
Besatt
Enig med deg! Bur bare for å verne parketten ville vært fullstendig uaktuelt for oss også.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330105 04/08/2016 11:11
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Hva med klikkvinyl fra pergo?

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: Plankepetter] #2330128 04/08/2016 11:46
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Plankepetter
Hva med klikkvinyl fra pergo?

Nei, etter å ha levd på et gammelt heltre furugulv er laminat eller andre kunstmaterialer uaktuelt. Selv om det sikkert ville vært det mest fornuftige ICON_SMILE

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330138 04/08/2016 12:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi har børstet enstavs fra Kährs, og min analyse er at siden denne bevarer teksturen til treet, synes hakk og riper mindre enn når treet er gjemt under et uniformt lag av lakk.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: GeirK] #2330155 04/08/2016 12:23
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Lakkert og børstet eller oljet og børstet? Ser vel egentlig fra svaret ditt at det er lakkert og børstet ICON_SMILE

Redigert av erikskon; 04/08/2016 12:24.
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330162 04/08/2016 12:29
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Er det ikke noe som heter industriparkett, som blir behandlet med noe tokomponent grisesterk lakk, som er ment for å tåle mye. Tror det ligger slik på blant annet OSL. der passerer det jo et par mennesker om dagen. kanskje det kunne vært noe?

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330164 04/08/2016 12:33
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Er helt enig med laminatgulv, men har du sett på nymoderne laminat? Feks den beste serien til Alloc Grand Avenue. Den er veldig både varm og naturtro. Jeg fikk tak i ett parti med det og synes det virkelig er ett flott gulv. Jeg har solgt parkett i mange år og virkelig skydd laminat som pesten. Men det har virkelig tatt ett stort skritt til det bedre.

Redigert av Lid; 04/08/2016 12:33.
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: Lid] #2330175 04/08/2016 12:44
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Lid
Er helt enig med laminatgulv, men har du sett på nymoderne laminat? Feks den beste serien til Alloc Grand Avenue. Den er veldig både varm og naturtro. Jeg fikk tak i ett parti med det og synes det virkelig er ett flott gulv. Jeg har solgt parkett i mange år og virkelig skydd laminat som pesten. Men det har virkelig tatt ett stort skritt til det bedre.

Tja, før vi bestemmer oss må vi vel være sikre på at vi har vurdert den siste utviklingen, men det sitter langt inne ICON_SMILE

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: Lid] #2330179 04/08/2016 12:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg tror trådstarter har samme problem som meg - han liker ikke materialer som ljuger. Plastikkgulv med bilde av treplanker på blir ljug for meg uansett hvor naturtro det ser ut.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: GeirK] #2330216 04/08/2016 14:12
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Jeg tror trådstarter har samme problem som meg - han liker ikke materialer som ljuger. Plastikkgulv med bilde av treplanker på blir ljug for meg uansett hvor naturtro det ser ut.

Word. Hva med fliser som ser ut som treverk? Himmel.

Vi har også børstet parkett, som forøvrig er ubehandlet, men ganske mørkt. Jeg hår inne med sykkelsko hele året, og har en liten hund som er spinnvill der inne. Jeg ser helt ærlig talt ikke ripene, men fjerner jeg sofaen ser jeg en fargeforskjell.

Husker selvsagt ikke navnet på produsenten i farten. Gulvet er laget for å se ut som et eldgammelt tregulv. Enstavs, ca 900 for kvadraten.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330218 04/08/2016 14:24
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Kan du ikke legge heltregulv på tilfarere? Stjeler litt høyde, så det kan være et poeng å tenke på tidlig i påbyggingsfasen.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330221 04/08/2016 14:26
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Er trelastmann på min hals så er helt enig med begge overnevnte og skulle heller ikke ha noe annet enn parkett i huset mitt. Men når jeg pusset opp kjelleren fikk jeg tak i Grand Avenue fra Alloc svinbillig, så jeg prøvde. Og det er faktisk så naturtro og godt å gå på at alle tror det er parkett. Men om jeg måtte legge det i hovedetasjen er jeg usikker på hva jeg ville gjordt. Dette nettop fordi jeg er gammeldags og har jobbet og solgt treprodukter i 25år. Men den hunden vi ønsker oss blir det nok ikke noe av, til det vil jeg ikke ødelegge den dyre flotte parketten vi har i hovedetasjen.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330239 04/08/2016 15:42
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Forresten.. Uansett hvor naturtro plastikken blir, så er det iskalde gulv som er som er dritvonde og harde å gå på.

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330250 04/08/2016 16:14
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Artig at alle er opptatt av bikkja, ingen har spurt om barn(a)... Hvor gamle er de? Er de i miste-leker-hardt-i-gulvet- og sitte-å-slå-ting-i-gulvet-alderen?

Parketten i stua vår som var relativt ripefritt da vi flyttet inn er ikke det lengre for å si det sånn, har to barn under skolealder...

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: Awesnes] #2330300 04/08/2016 18:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Awesnes

Parketten i stua vår som var relativt ripefritt da vi flyttet inn er ikke det lengre for å si det sånn, har to barn under skolealder...

Ikke overraskende at barna til Stinky er noen rakkere, så det var helt som forventet... ICON_LAUGH

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: Boas] #2330321 04/08/2016 18:43
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Boas
Kan du ikke legge heltregulv på tilfarere? Stjeler litt høyde, så det kan være et poeng å tenke på tidlig i påbyggingsfasen.

Tilfarere? Må slå opp hva det er, men har egentlig ingen høyde å ta av.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: Awesnes] #2330322 04/08/2016 18:45
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Awesnes
Artig at alle er opptatt av bikkja, ingen har spurt om barn(a)...

Bra poeng, barna kommer heller ikke til å bli satt i bur for å verne parketten ICON_SMILE de er 0 og 2 så de har nok bare så vidt vist sine destruktive krefter....

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330350 04/08/2016 19:53
N
ninja-joar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Hva med å bruke kryssfinèr til gulvet?
Det er et billig alternativ som kan farges som du vil. Bruk colorwash metode så får du det så mørkt du vil og kan se treet igjennom.

Jeg kommer til å gjøre dette når jeg fikser et treverksted i låven.
Regner med å frese skjøt som kan fuges med sort fugemasse og dermed få et slags skipsgulv-aktig utseende.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330364 04/08/2016 20:18
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Parkett rett på betong gir etter min erfaring en helt annen følelse enn om du legger den på vanlig måte med stender og gulvspon.

Den parketten jeg har gått på som er lagt på betong gir ingen svikt i underlaget og er hardt og vondt å gå på, men man kan kanskje kjøre på med flere lag skumplast under for å skape litt svikt?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330390 04/08/2016 21:48
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: erikskon
Sitat: Boas

Tilfarere? Må slå opp hva det er, men har egentlig ingen høyde å ta av.

Se her f.eks.: http://www.byggmakkerpluss.no/artikkel/128/Underlag-for-nytt-gulv
Et poeng om du legger parkett på tilfarere er at den er selvbærende.

Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330483 05/08/2016 08:25
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H
Ingen som nevner korkgulv... Da blir det varmt, lunt og støydempet, tåler "alt" i hele verden uten å ta skade osv. Vi har 60 m2 enstavsparkett i stue og kjøkken i første, og kork i kjeller og 2. etg. Når parketten snart er slitt ut (etter 3 år) så blir det kork i stue o kjøkken også. Helt fantastisk deilig å gå på, stopper all trinnlyd, demper støy i rommet, tåler masse, tar ikke riper og ser egentlig ganske snasent ut.

Du kan vel også droppe arbeidet med støydemping når dere avretter.

Haakon
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2330484 05/08/2016 08:27
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H

http://www.dinside.no/911727/korkgulvet-er-tilbake-i-nye-varianter

Man bør velge et gulv med en beskyttelsesfilm på toppen sånn at det er OK å miste et glass rødvin eller en rødbet på gulvet uten å bli stressa.

Haakon
Re: Mer gulv: Levende fremfor steinhardt stuegulv. [Re: erikskon] #2331362 08/08/2016 08:53
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Kan anbefale oljet bambus! Veldig hard og tåler mye før det blir riper. Oljer du det får du en lun følelse.
Ten en kikk hos www.hardstuff.no

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support