Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slark i bakhjul (DT 240s nav)

Slark i bakhjul (DT 240s nav) #2329015 01/08/2016 11:55
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Har byttet boss på bakhjul med DT Swiss 240s nav. Var i seg selv enkelt. Men har i ettertid fått en ørliten slark i bakhjulet. Ikke spesielt merkbart når jeg sykler, men merket at bakbremsen vibrerte inn i rammen. Sjekket derfor og det er kanskje 1mm slark som jeg har klart å identifisere til å være knyttet til det "røret" som quick release stangen går gjennom. Det virker som dette røret nå sitter ørlitte grann løst. Har kontrollert at kassetten er satt på riktig, skruen ytterst er strammet. Har også sjekket skruen på bremseskivesiden. Alt sitter fast. Er det noe som kan ha løsnet når jeg skiftet bosset? (skiftet kun ratchet delen, ikke det som sitter fast lenger inn).

Kort om slarket: Når hjulet er fullstendig fastmontert i rammen er det mulig å bevege hjulet sideveis hvis man tar tak i dekket og skyver frem/tilbake. Men altså i veldig lite omfang.

Re: Slark i bakhjul (DT 240s nav) [Re: Crassus] #2329309 02/08/2016 09:39
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres ut som om du har slark i lager i navet. Du har to lagre i bosset, men også et lager på hver side av akslingen. Er disse slitt så oppstår det ofte slark. For å bytte disse trenger du/verkstedet en spesialnøkkel for å få opp en låsering på utsiden av lageret på drivsiden. Denne er beryktet for å sitte godt også btw.

"It never gets easier, you just go faster."

Moderator  support