Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fersking

Fersking #2328912 01/08/2016 08:24
T
Tjukkaspåhjul Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei og hå

Jeg er ganske fersk når det gjelder sykling, kjøpte min første landevei sykkel ifjor og har vel siden da syklet rundt 5000 km.

Har ingen annet mål med syklingen en å bare holde meg i form da jeg er overvektig og lykkelig med mye god mat og drikke ICON_SMILE uansett...

Har lest litt blader og om utstyr (stort sett slik vel som alle menn gjør når vi dessverre blir hektet på noe, og da skal det ikke stå på utstyret :)), og det jeg kommer over mye er at hjulsettet er viktig og oppgradere.

Da lurer jeg på hvor mye betyr dette for en person som har som mål å sykle 110 km i uken, får jeg noe godt ut av å bruke 5-6000 på nytt hjulsett eller er det orginale til min Felt Z5 Shimano 105 Karbon helt greit det?

Har blitt tipset om HJULSETT MAVIC KSYRIUM PRO LTD og HJULSETT MAVIC KSYRIUM ELITE BLUE og lurer på om det er å kaste penger ut vinduet eller om jeg får bra utbytte av dette?

Håper spørsmålet var forståelig ICON_SMILE

Re: Fersking [Re: Tjukkaspåhjul] #2328915 01/08/2016 08:37
K
Kjelsrud Offline
Fersking
Fersking
K
Har ingen erfaring med ditt nåverende hjulsett, men sannsynligvis vil du med ett nytt og lettere hjulsett ville kunne ane en forskjell i akselerasjon.
Ellers vil du kanskje "spare" noen sekunder oppover med lettere hjul, og noen sekunder bortover med aero hjul.

Alt i alt vil du neppe merke den store forskjellen, men hvis du har råd og det får deg ut på noen ekstra turer så løp og kjøp. Det er godt bruke kroner syns jeg.

Re: Fersking [Re: Tjukkaspåhjul] #2328918 01/08/2016 08:46
gare Offline
More than words
More than words
Melkebaren i Sandnes??

Du kommer neppe til å sykle fortere om du bruker 5-6000 på nytt hjulsett, men det kan hende du vil synes at alt er bedre selv ICON_WINK
Dessverre vil ikke himlenes porter åpne seg med et nytt hjulsett, men det kan tenkes at du vil kjenne det som litt stivere, noe mer respons og alt det der.
For den summen du snakker om, og for den bruken du legger opp til ville jeg gått for noe custom-made hos en god hjulbygger(det har jeg gjort)som prioriterer komfort fremfor alt ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fersking [Re: Tjukkaspåhjul] #2328921 01/08/2016 08:53
T
Tjukkaspåhjul Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei Gare, ja, der det er godt øl og det er egen sykkelklubb som heter Melkebaren Cycleclub ICON_SMILE hehe

Forventer ikke at det er så store endringer, er litt derfor jeg lurer på om det eneste utbytte av dette er at jeg får et par med kule hjul utseendemessig ICON_SMILE

Er veldig godt fornøyd med sykkelen, men har lest så mye nå at jeg måtte sjekke litt med dere som kan dette her..

Hvor finner en hjulbygger hen, sånn i tilfelle ICON_SMILE Komfort liker jeg, skal ikke slå så mange andre rekorder en å være første mann til ølkranen på Melkebaren.

Re: Fersking [Re: Tjukkaspåhjul] #2328923 01/08/2016 08:56
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Du vil merke stor forskjell, ikke minst når du kikker inn i boden og gleder deg over hvor mye barskere sykkelen har blitt og når du er i prat med sykkelkompiser. Du tisser litt lengre med hissig hjulsett. Det er mange tester fra vindtunnell som tilsier at det går litt raskere men ikke veldig mye håndfast fra det virkelige liv. Når det er sagt beskriver de fleste inkl meg en annerledelse og bedre opplevelse med dyrere hjulsett. Følelse av umiddelbar akselrasjon når man tråkker til synes jeg at jeg merker. Da jeg byttet til ny sykkel etter et år på veien synes jeg den nye virket mye sprekere... men da jeg satte det nye hjulsettett på den gamle var den jammen bra den også. Jeg holdt ut nesten et år før jeg begynte å bruke penger... Sikkert ikke dumt å vente litt lenger før du hiver deg på... kanskje du om et år på død og liv vil ha elektrisk gir og skivebremser. Da der det dumt å handle dyrt hjulsett nå.

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Fersking [Re: Tjukkaspåhjul] #2328932 01/08/2016 09:20
gare Offline
More than words
More than words
Hehe, jeg har nå sett Melkebaren sin sykkelklubb på facebook ICON_SMILE ante meg at det var en sammenheng, og jada, det er godt øl der!

Jeg har en kamerat som er god på hjulbygging, men han har ferie i noen uker til.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fersking [Re: Tjukkaspåhjul] #2329068 01/08/2016 14:00
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg fikk tak i et par Dura Ace C35 et par hundre meter sør for Melkebaren, og må si at disse hjulene, (sammen med Conti GP 4000 S II dekk), gjør at en feit mann kan sitte og stå og trø oppover bakker uten at ting bøyer seg, samtidig så det ruller utrolig godt. Mulig det er mye i hodet, men det er også et viktig sted. Gjerne litt over budsjett, men skal en først skifte ut hjulene... Kan jo fort være du kan få de mye billigere når den nye 40mm-versjonen kommer, og erstatter disse....

http://cyclingtips.com/2013/06/shimano-dura-ace-c35-clincher-wheel-review/

https://bikeshop.no/sykkel/komponenter/hjulsett1/landevei-clincher/tubeless/shimano/shimano-dura-ace-9000-c35-cl-hjulsett-1488-gr-16-21-eiker-clincher-shimano-ewh9000c35frcc-p0000027534¨

Moderator  support, Valentino