Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Barcelona og leie av sykler

Barcelona og leie av sykler #2328299 29/07/2016 08:38
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skal til Barcelona siste helgen i Oktober, blir bytur, men både jeg og min bedre halvdel er såpass glad i sykling at vi velger Barcelona også for muligheten for sykling, ikke minst pga Landeveiartikkelen i sist nr og skjønner at her det masse godbiter for sykling også. Blir snakk om en langsykkeltur, kanskje en kort en også. Så drar ikke med sykkel, men leier. Har noen erfaring med å leie gode racersykler her ? Evt redaktør Øyvind Aas har noen tips, som lokalkjent ? Tenker også at det bør være kort vei fra hotellområder hvis mulig.

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328302 29/07/2016 08:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg sykler innimellom med en nederlender som heter Jorrit Ritsma. Han har akkurat startet opp med utleie av Bianchi-sykler av god kvalitet.
https://en.cuesta.cc

Han holder til i Poble Nou, så ikke akkurat midt i turistgryta, men ikke verre enn at du kan ta Metro, eller løpe en tur langs stranden bort dit.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328313 29/07/2016 09:38
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg er ute i samme ærend, dvs. jeg skal på jobbtur til Barcelona i oktober, og etter å ha lest artikkelen i Landevei fikk jeg skikkelig lyst til å dytte inn en sykkeltur. Det passer imidlertid best på søndag ettermiddag (antakelig), og Cuesta ser ut til å være stengt på søndager. Har du flere forslag?

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328318 29/07/2016 10:08
pirajafisken Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan anbefale http://www.terradiversions.com/eng/alquiler.asp
Brukte de tidligere i sommer og fikk to Canyon Ultimate CF i svært god stand!

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328929 01/08/2016 09:13
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har googlet litt og det virker som at Terra eller Cuesta som Øyvind og Pirajafisken tipser om er stedene for å leie gode racere. Canyon vs Bianchi (uavgjort pr nå, Canyon/terra litt billigere, men ikke dette som velter reisebudsjett he he) og hvor vi kommer til å bo blir nok utslaggivende. Hvordan er det å tråkke seg igjennom sentrum til der "veiene" starter ? Er det egne veier for sykkel ?, sett en link til noe slikt en plass også uten at jeg har studert det (enda).

Ser at Terrengsykkel har en reportasje om Barcelona i neste utgave også, skal jeg bli i tvil om racer vs mtb også nå! Vurderer en (lang) dag på racer, og kanskje en formiddag for Sti, men har bare 3 fulle dager der så får se, tror samboer er fornøyd med bare en lang racertur og vil fordype resten av tiden til storbyen. Terra har både Canyon racer og mtb. Men takk for gode tips, og ikke være redd for å komme med mer.

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328957 01/08/2016 10:04
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Landevei hadde en større reportasje om sykling i Barcelona i sist utgave. Er du abonnent på Landevei har du tilgang på alle utgavene digitalt. Der får du masse tips.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Alpers] #2328968 01/08/2016 10:16
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Alpers
Landevei hadde en større reportasje om sykling i Barcelona i sist utgave. Er du abonnent på Landevei har du tilgang på alle utgavene digitalt. Der får du masse tips.

Jupp, og den artikkelen er hovedgrunnen til at jeg "overtalte" min bedre halvdel å reise til Barcelona (les første innlegg en gang til:))

Når det er sagt, av de turene som ramses opp i siste Landevei, hvilken er mest "må sykles" av de ? og ikke tenk på hvor lang tid/hard/hm det er (men fjell er prioritert), viktigst er gode veier, opplevelser/natur/se(utsikt), ikke for stor trafikk etc ?

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328972 01/08/2016 10:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Turen beskrevet som Montserrat gir mest fjell for pengene. Stille veier og mye fint landskap.
Turen gjennom vinområdet er også fin, men her er det færre store panoramaer.
Tar du turen langs kysten til Sitges vil du føle at du er på Amalfi-kysten i noen av de krappe svingene.

Sjekk forresten om du kan slenge deg med på sykkelkafeen On Y Va sine fellesturer når du er innom. Du finner dem på Facebook.

Litt avhengig av hvor i sentrum du bor så er det mellom 5 og 20 minutter sykling til ringveien Ronda de Dalt, der fjellveiene begynner.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328983 01/08/2016 10:32
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Flott Øyvind, og var Monteserrat jeg også tenkte først på, og den enste jeg har sett mer nøye på kartet. Da blir det den vi går for. Skal sjekke On Y Va, men tipper det passer best å reise ut på egen hånd og eget tempo, halve moro er også å sjekke ut veier/kart i forkant (har GPS, men liker "fysiske" kart best, men laster sikkert inn noen av stravaturene som du/dere har linket til i bladet). Men en tur innom kafeen bør vi få til uavhengig av dette. 10-20 min tråkking ut/inn av byen høres ok ut.

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328984 01/08/2016 10:33
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oddefa
Sitat: Alpers

Jupp, og den artikkelen er hovedgrunnen til at jeg "overtalte" min bedre halvdel å reise til Barcelona (les første innlegg en gang til:))

My bad!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2328999 01/08/2016 11:21
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg var i Barcelona i sommer og leide fra http://pedalbikerental.cc/

De er loklisert 20 min gange nord fra Plaza de Catalonia. Fikk en helt strøken Focus ræser. Hyggelig og behjelpelig kar (tror han var engelsk)

Jeg spurte også etter forslag til ruter og han oversendte div gps spor.

Endte opp med å sykle Collserola loop https://www.strava.com/activities/629700584

Ikke den lengste og ikke de lengste bakkene men en fin runde rund byen med fine utkikkspunkter.

Størst stress var det å komm seg ut av byen. Utrolig mye trafikk og dels aggresiv kjøring.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Barcelona og leie av sykler [Re: neistein] #2329203 02/08/2016 05:07
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: neistein
Jeg var i Barcelona i sommer og leide fra http://pedalbikerental.cc/

De er loklisert 20 min gange nord fra Plaza de Catalonia. Fikk en helt strøken Focus ræser. Hyggelig og behjelpelig kar (tror han var engelsk)

Jeg spurte også etter forslag til ruter og han oversendte div gps spor.

Endte opp med å sykle Collserola loop https://www.strava.com/activities/629700584

Ikke den lengste og ikke de lengste bakkene men en fin runde rund byen med fine utkikkspunkter.

Størst stress var det å komm seg ut av byen. Utrolig mye trafikk og dels aggresiv kjøring.

Takk for tips, både sykkel (Focus) og runde (hvis vi ikke får så god tid som jeg "håper") kan være aktuelt.

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2348652 24/09/2016 06:11
micpango Offline
Medlem
Medlem
Hadde 5 timer til overs i Barcelona denne uken, og leide fra Cuesta.cc.

Fantastisk service fra Jorrit. Da jeg ankom var sykkelen ferdig satt opp etter målene jeg sendte over dagen før. Han var litt usikker på størrelse, så hadde like gjerne gjort klar to sykler.

Jorrit tok seg også bryet å se over ruten jeg hadde planlagt, og komme med forslag til endringer basert på trafikk og opplevelse.

Har man dårlig tid, som meg, kan han også levere/hente sykkelen (€25).

Sykkelen var det absolutt ingenting å si på. Strøken Bianchi med Campagnolo Chorus.

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: micpango] #2348653 24/09/2016 06:17
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: micpango
Hadde 5 timer til overs i Barcelona denne uken, og leide fra Cuesta.cc.

Fantastisk service fra Jorrit. Da jeg ankom var sykkelen ferdig satt opp etter målene jeg sendte over dagen før. Han var litt usikker på størrelse, så hadde like gjerne gjort klar to sykler.

Jorrit tok seg også bryet å se over ruten jeg hadde planlagt, og komme med forslag til endringer basert på trafikk og opplevelse.

Har man dårlig tid, som meg, kan han også levere/hente sykkelen (€25).

Sykkelen var det absolutt ingenting å si på. Strøken Bianchi med Campagnolo Chorus.

Drev faktisk å så på dette i for par dager siden og tenkte at det var kortere vei til de som har leie av Canyon, sendt mail men ikke fått svar (enda). Tror jeg sender mail til Cuesto, 25 euro for levere/hente sykkel kan være like praktisk/økonomisk som å ta taxi, evt buss/bane igjennom halve byen. Du bestillte dagen før ? Er over en måned til vi skal ned, men tenkte å ha dette klart nå snart (har bestemt hvilken dag som blir sykling).

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2351843 04/10/2016 21:06
J
Jan-Erik Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg har leid sykler av http://www.montefuscocycling.com/ flere ganger. Bra service og gode sykler. Han Claudio Montefusco arrangerer også turer i Barcelona-området. Han er på Strava (https://www.strava.com/athletes/594803).

jan-erik

Strava
Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2354946 15/10/2016 17:23
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Da setter jeg meg på flyet i morgen tidlig, og sykkel er bestilt av Claudio Montefusco, med levering på hotellet like etter at jeg ankommer. Håper på en fin tur etter lunsj i morgen!

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2357449 23/10/2016 21:00
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da har vi leid sykler fra Terrabike (Canyon) og målet er å sykle denne runden på fredag: https://www.strava.com/routes/6863666

Vet ikke hvor mye denne avviker fra den turen som står i Landevei (Montserrat), da jeg ikke fikk den opp selv om jeg la inn det 7 sifra nr'et. Noen synspunkt på denne ?

Re: Barcelona og leie av sykler [Re: Oddefa] #2360044 31/10/2016 19:27
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da har jeg vært i Barcelona, flott by, men litt for mye turisthelvete kanskje (tenker da på de Gaudi hus køene, men også vilt mye folk ellers). Var fotballkamp også Barca mot Granada, topp mot bunn, kjedelig kamp men moro lell, velsmurt opplegg, ikke alt for dyrt (500 kr ca), god flyt både på t-bane og inne på stadion. Ellers mange kule bydeler (som var bedre en mega handlegatene), ok hotell til bra pris, god mat etc.

Sykling:
Leide sykler på Terrabikes, 2 stk Canyon Ultimates, pent brukte, gode sykler, bestilte M og fikk en 56, var nok litt for stor, trodde M var mer 53 ish, men det var S (som min samboer leide). Men flott sykkel og plaget meg ikke så mye at den var litt stor. God service, med mail i forkant, bra engelsk og kule folk.

Sykkeltur:
Hadde bestemt oss for Montserrat turen som nevnt over her. Klarte ikke å finne frem til den turen som Landevei linket til (men prøvde) så laget et eget spor etter hva jeg trodde var en bra tur, uten noen andre referanser en kartet. Prøvde å finne små veier. Se link lenger opp.
Men valgte gjøre noen unntak fra det sporet fordi jeg i etterkant tenkte det ble bedre. Ellers funket sporet bra uten detaljert kart.
Noen synspunkter/endringer:
- Etter å snakket med Terra fant jeg ut at jeg skulle følge deres råd ut av byen, dvs snarest inn på Via Augusta og opp mot Vallvidera, mitt spor gikk først rett fra hotellet og lenger sør i starten. Syntes det var et trafikkaos uten like og var ikke nærhet av å bruke 15-20 min som Øyvind skriver i Landevei eller Terrengsykkel (husker ikke i farten). Skal sies vi nok startet så tidlig av vi var midt i rushen (ca 08.15 fra hotellet) og skolestarten. Kaos, trafikk og 2 veldig usikre (og spesielt Heidi trivdes ikke noe spesielt her) nordmenn. Kan ikke sammenlignes for eksempel sykle igjennom Palma. Brukte til tider mye fortau + røde lys hele tiden. Men fra den meteren klatringen begynte var det ingen bil på vår side, ok kanskje et par. Tung våt tåke ned til Sant Tugat, før enda mer trafikk kaos igjennom den byen og den etterpå (Rubi) gjorde at dette gikk sakte. Men etter den byen fikk vi endelig syklet slik vi ville, på herlige flotte veier, uten trafikk. Digg. Klatringen til Montserrat var utrolig bra, også i turisthelvete ved klostret (skjønner jo at det er det for makan til plassering). Ned andre veien (retning sør) var også en strøken vei, men nede i dalen var det litt stress å finne rett vei for sporet vil sende oss på en grusvei som så litt grov ut, endte i stedet med å gå under veien og sykle/gå noen hundre meter på sti, då var vi på rett spor igjen. Veien fra Collbato var en høydare, helt strøken, ingen biler. Nedover dalen var det litt mer trafikk men bred/trygg vei. Hadde tenkt å ta av sporet og sykle veien fra Molins de Rei, men tok av for sent, og når vi snudde så syklet vi feil vei litt for lenge (gikk i surr med alle de åsene og kontrollsjekka ikke med kart). Når vi så kom tilbake til Molins de Rei så jeg på tiden at det var greit å ta sporet tilbake mot byen for å unngå mer fucks ups. Sånn i ettertid angret jeg på det, for tror den veien over åsen hadde vært super, og den vi tok ble 2 mil med rødt lys, nesten hver 200 meter, er det mulig. Herregud det tok tid, dog føltes ikke trafikken så vill som på morgenen. Men rakk da butikken og fikk levert sykkelen i halvmørket.
Totalsummen er at trafikken nær byen gjør at jeg ville bodd lenger ut av Barcelona hvis jeg skulle ha dratt dit på sykkelferie. Men de veiene når en først kom ut på "landet" var strøkne. Og digg med varme, kort-kort da.
Trodde jeg skulle få 14 mil men ble 2 mer. Dog gikk det for sakte 5-6 av milene at det føltes som en 16 mils tur. Spor

https://www.strava.com/activities/761080011

Ellers er Tomas Domingo en fet butikk, men utrolig bra utvalg.

Redigert av Oddefa; 31/10/2016 19:30.

Moderator  support, Valentino