|
Bryllup- betale for overnatting av tilreisende?
|
Bryllup- betale for overnatting av tilreisende?
28/07/2016 09:11
|
Kleven
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei, Jeg vil gjerne høre deres tanker rundt hva som skal dekkes av brudeparet i et bryllup. Vi bor begge i Oslo, og ønsker et vennetungt bryllup i Oslo...inntil i dag. Min mor kom tårevåt til meg og sa hun var redd for at ikke slekten fra nordpå blir invitert. Min forlovede har familie fra Sørlandet....I familien er min mor den yngste av 6 søsken og hun er den eneste med kun et barn( 1 sønn) - Dette var ganske bigdeal nordpå i gamledager... Så da ble jo spørsmålet, hvis vi skal gifte oss en lørdag i Oslo, burde vi da dekke hotell for familien som kommer tilreisende fra nordpå/Sørlandet? (ca,40k) Må vi ta kostanden av en tilstelning på fredag også? Vi ønsket oss i utgangspunktet et rimelig og enkelt bryllup, men i lys av dette så vil det jo evt. balle på seg en del ekstra. Har dere noen tanker rundt dette?
|
|
|
Re: Bryllup- betale for overnatting av tilreisende?
[Re: Kleven]
28/07/2016 09:18
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Reisekostnader har blitt dekket av gjestene selv i de bryllupene jeg har vært i, både i utlandet og i Norge. Dere kan eventuelt fortelle dem at de ikke trenger å ha med gave (at det de kommer er gave nok i seg selv).
Jeg ville arrangert en enkel middag på fredag for de tilreisende.
|
|
|
28/07/2016 09:40
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi hadde vennebryllup i Italia - ca 50 gjester. Vi dekket to overnattinger og hadde et enkelt opplegg på fredagen, samt formiddagen på selve dagen. Kuvertprisene og barprisene på selve festen på kvelden var såpass mye rimeligere enn tilsvarende ville vært i Norge at totalen uansett ikke ble helt gal.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
28/07/2016 10:02
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Har ikke vært i så mange bryllup, men har aldri fått "dekket" mer enn selve bryllupsmiddagen/festen, uansett om det har vært lokalt eller vi har måttet reise. Ville ikke falt meg inn å forvente det heller. Selv dro bare vi to til Roma og giftet oss på ambassaden. Hadde ikke med forlovere engang. Så ikke poenget i å bruke flerfoldige tusen på et sjøslag for perifere slektninger.. 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
28/07/2016 10:05
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hovedproblematikken her er jo kostnaden for reisen til tilreisende, ikke nødvendigvis kostnaden for overnatting. @sykkeløivind en reise fra de sentrale delene av nordnorsk til usentrale Oslo er minst 3 ganger dyrere enn en reise fra osl til Italia. Jeg giftet meg sørpå, og fikk greit besøk nordfra. Vi la da opp til et tre-dagers for å gi alle de tilreisende noe hver dag. Noen av mine kompiser valgte å prioritere å reise til utdrikningslaget fremfor bryllupet. Det er på en måte greit.
Når det er sagt, jeg mener at til et bryllup i Oslo så burde dere ikke dekke hverken reise eller bo for tilreisende. Noen velger å ikke komme, og det ebør være greit.
- Stefan
|
|
|
28/07/2016 10:07
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Stefan77]
28/07/2016 10:09
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hovedproblematikken her er jo kostnaden for reisen til tilreisende, ikke nødvendigvis kostnaden for overnatting. @sykkeløivind en reise fra de sentrale delene av nordnorsk til usentrale Oslo er minst 3 ganger dyrere enn en reise fra osl til Italia. Helt klart - Vi sa til gjestene at oppmøte var gave godt nok, men vi ønsket også å gi litt valuta for turen. Derfor opplegg fredag og hele lørdag.
|
|
|
28/07/2016 10:09
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg tror ingen forventer at brudeparet skal betale reise og overnatting selv.
For meg er dette en selvfølge. Det forrige bryllupet jeg var i (Bryllup på Lillehammer, bor i Fredrikstad) organiserte brudeparet overnatting for de som trengte med felles måltid kvelden før, morgenen før bryllupet med restefrokost dagen etter. Men vi betalte alt unntatt selve bryllupsfesten selv.
Vi syntes nesten det ble for mye at brudeparet (m/familie) organiserte det praktiske for oss.
|
|
|
28/07/2016 10:30
|
eryx
Entusiast
|
Entusiast
Fått det dekket i de fleste tilfeller det har medført lang reise/tvungen overnatting.
|
|
|
28/07/2016 10:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg lurer på om jeg skryter på meg litt nå. Kanskje vi bare forhandlet frem pakke på hotellet? Men middag fredag og lunsj lørdag dekket vi i tillegg til fest.
Redigert av sykkeloyvind; 28/07/2016 10:34.
|
|
|
28/07/2016 10:48
|
Kleven
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for innspill! Flyreise til Oslo dekker vi ikke, men spørsmålet er om vi skal dekke overnatting + opplegg fredag og søndag.
Vi hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på bryllup, og ville gjøre det ganske enkelt. Planen var at det var skikkelig opplegg lørdag for alle, og noe uformelt(selvkost) fredag/søndag. Burde ikke det funke?
|
|
|
28/07/2016 10:49
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Høres nesten absurd ut å dekke reise. Mulig jeg ikke kjenner til altfor mange med stor slekt langveisfra, men aldri hørt om. Hvis de ikke vil betale noen skarve tusenlapper for å komme, så trenger de jo ikke komme. Er vel stort sett de minst interessante gjestene uansett. Finnes det folk som synes det er mer rimelig at brudeparet betaler reise for alle enn at de selv betaler for seg selv?
|
|
|
28/07/2016 10:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Takk for innspill! Flyreise til Oslo dekker vi ikke, men spørsmålet er om vi skal dekke overnatting + opplegg fredag og søndag.
Vi hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på bryllup, og ville gjøre det ganske enkelt. Planen var at det var skikkelig opplegg lørdag for alle, og noe uformelt(selvkost) fredag/søndag. Burde ikke det funke? Siden dere ønsker å bruke lite og ha det enkelt er saken grei spør du meg.
|
|
|
28/07/2016 10:51
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
opplegg fredag+søndag: ja overnatting? nei.
|
|
|
28/07/2016 11:30
|
karlsons
Entusiast
|
Entusiast
Hva med å gjøre slik dere opprinnelig hadde tenkt med vennetung bryllup i Oslo da? Finner den kommende bruden seg i at svigermor skal bestemme gjestelisten?
|
|
|
28/07/2016 11:41
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg forstår knapt problemstillingen, for jeg hadde i alle fall ikke forventet å få dekket noe annet enn middag og kake, uansett reise. Er det veldig kostbart å reise, eksempelvis utenlands, så er det vanlig å si at man ikke trenger gave..
|
|
|
28/07/2016 11:47
|
Raskall
More than words
|
More than words
Etter å ha tenkt litt på denne problemstillingen så må jeg si at jeg ikke ser helt hvordan du kan hoppe fra at mor er redd familie ikke blir invitert til at dere skal betale for overnatting.
Det er vel bare å invitere dem på lik linje med alle andre? Så er det opp til familien selv å avgjøre om de skal komme eller ikke.
Kanskje dere også kan prøve å skaffe gode priser på et hotell i nærheten.
|
|
|
28/07/2016 12:01
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Et moment å ta hensyn til er også at dersom reise og/eller opphold betales av dere, så legger dere egentlig bare lista høyere for gavene, hvis dette er anstendige folk. Sørg i så fall for å være *veldig* presis med gavelista; jeg har sett min andel av skrot på gavebordene, og det er enda tristere om skrotet også har kostet masse penger. Da er det bedre at gjestene betaler reise og opphold selv, og lar være å kjøpe gave, så kan dere kjøpe det dere faktisk har lyst på etter å ha tatt opptelling.
Mine 2 øre, som ugift, egoistisk og kynisk.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
28/07/2016 12:50
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Inviter de dere har lyst til, det er deres bryllup og deres feiring av hverandre som skal være fokuset.
Kona og jeg hadde den samme (korte) diskusjonen med våre respektive foreldre før vårt bryllup - lokalet og økonomien satte et tak på antall deltagere og vi ønsket å lage en skikkelig fest for de menneskene vi omgås i det daglige og som vi setter pris på. Å måtte utelate venner, nedskalere festen eller ta opp lån for å kunne ha med grandtanter etc. som vi ser på julekort en gang i året, men som forventet invitasjon fordi det var familietradisjon, var uaktuelt.
Har du lyst til å invitere familien nord og sørfra så gjør det og la dem betale reise og opphold selv. En uformell sammenkomst fredag er hyggelig, men ikke obligatorisk.
Redigert av Torshov-Simen; 28/07/2016 12:50.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
28/07/2016 13:01
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Enig med de fleste over.
Inviter til bryllup. Ta varmt imot de som kommer. Stell i stand noe uformelt på fredag (quiz, kubb og pølsegrilling), gjør det skikkelig på lørdag og inviter til enkel brunch på søndag før hjemreise. Da får dere litt ryddehjelp og;)
Har aldri tenkt tanken at noen andre skal dekke mine overnattings/reiseutgifter ifbm andres bryllup, ei heller tenkte jeg at på at vi skulle dekke for våre gjester i vårt for to år siden, men vi organiserte en del fellesløsninger.
NB: Folk kom til Trøndelag fra Kirkenes, Haugesund, Bergen, Mo i Rana, Oslo og Stavanger, og hallelujastemningen sitter i enda hos de fleste, tror jeg:)
Barberer legga:)
|
|
|
28/07/2016 17:49
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Hadde aldri falt meg inn å skulle bli spandert på flyreisen og overnatting en helt i forbindelse med et bryllup det er valgfritt å stille opp i. Men å få en god pris på overnatting som en del av pakken med bryllupslokaler og mat, dersom dette blir på hotell er jo ikke feil.
Fellesopplegg, tja, ikke veldig fristende. Når nordboerne først er i hovedstaden vil de gjerne sjekke ut byen på egenhånd også?
Giftet meg selv i "syden", da inviterte vi til fest hjemme etterpå og sa at de som vil komme i selve vielsen er velkomne til det, men vi forventer ingenting.
|
|
|
[Re: Totte]
28/07/2016 17:51
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Et moment å ta hensyn til er også at dersom reise og/eller opphold betales av dere, så legger dere egentlig bare lista høyere for gavene, hvis dette er anstendige folk. Sørg i så fall for å være *veldig* presis med gavelista; jeg har sett min andel av skrot på gavebordene, og det er enda tristere om skrotet også har kostet masse penger. Da er det bedre at gjestene betaler reise og opphold selv, og lar være å kjøpe gave, så kan dere kjøpe det dere faktisk har lyst på etter å ha tatt opptelling. ... Sykkelbutikker skulle hatt gavelister de også....
|
|
|
29/07/2016 07:07
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Dere kan jo ha bryllup i Oslo for "søringan", og så ta en del av bryllupsreisen nordpå med fest for slekta der?
|
|
|
[Re: Eplemosten]
29/07/2016 07:20
|
perbl
More than words
|
More than words
Hadde aldri falt meg inn å skulle bli spandert på flyreisen og overnatting en helt i forbindelse med et bryllup det er valgfritt å stille opp i. Men å få en god pris på overnatting som en del av pakken med bryllupslokaler og mat, dersom dette blir på hotell er jo ikke feil.
Fellesopplegg, tja, ikke veldig fristende. Når nordboerne først er i hovedstaden vil de gjerne sjekke ut byen på egenhånd også?
Giftet meg selv i "syden", da inviterte vi til fest hjemme etterpå og sa at de som vil komme i selve vielsen er velkomne til det, men vi forventer ingenting. Dette er sånn jeg og har opplevd bryllup med dyr reising. Brudepar forhandler gjerne fram gunstig overnatting, men samtidig forventes det ikke at alle kan stille, og man lager gjerne alternative feiringer. Har aldri vært borti at andre enn de absolutt nærmeste har fått dekket noe av reising.
Per B.
|
|
|
29/07/2016 07:45
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Så da ble jo spørsmålet, hvis vi skal gifte oss en lørdag i Oslo, burde vi da dekke hotell for familien som kommer tilreisende fra nordpå/Sørlandet? (ca,40k) Må vi ta kostanden av en tilstelning på fredag også? Gjestene dekker hotell og reise selv. Kan ikke forstå at dette skal være et tema i det hel tatt. Legg gjerne til rette for at gjestene samles på et hotell. De gangene det har blitt invitert til sosial mingling fredagen før bryllupet, så har brudeparet invitert til en resteaurant også har gjestene selv betalt for mat drikke. No problem! Men, jeg forventer et skikkelig måltid inkl. drikke på selve bryllupsdagen, underholdningen kan jeg stå for selv 
|
|
|
29/07/2016 14:52
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
"Forventer" strengt tatt ikke noe bortsett fra et sted å være og litt mat. Var for noen år siden på bryllup i Irland, der mat og drikken under måltidet + lokale var betalt av brudeparet. Tur, overnatting, drikke etter maten og resten sto vi for selv. Med 300 gjester til maten skulle det bare mangle,
|
|
|
|
|