Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shit....det er snart ritt

Shit....det er snart ritt #2327991 28/07/2016 07:32
T
trekie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Et smådesperat rop om hjelp til å velge riktig trening fram mot GR og Birken nå som ferien er over og treningen. Kun en uke igjen til GR, så det er nok lite jeg kan gjøre fram til det, men håper det er mulig å trene smart den neste måneden fram mot Birken.

Har fått trent en del inne i vinter, men planen om å trene mye i våres/sommer gikk i vasken pga skade i Montebellorittet og 3 ukers bobilferie som ikke ga mye rom for sykling. Tidligere år har jeg fått bygget opp formen en del i fellesferien, så det lover dårlig ift å perse i år (hadde mål om 3t på GR og 3t15m på Birken).

Så hvordan bør jeg disponere mine 3-4 økter / uke nå fram mot Birken? Er det intervaller som gjelder, eller bør jeg ha langturer også? Har tidligere syklet en del rundt Kikut og da blir det ca 1t45m med så mye gass jeg klarer (ca 82% av max HR i snitt). Men har skjønt at jeg bør sykle mer intervall / planlagt. Sliter med å motviere meg til å sykle intervaller som bare følger klokka - liker bedre å sykle helt opp en gitt bakke. Har funnet en bakke i nærheten som jeg håper jeg kan bruke. Det tar meg ca 7 min på å sykle opp så fort jeg klarer og ca 3 min å trille ned. Her om dagen tok jeg 4 drag opp denne og lå da på 86-88% av maxHR (i snitt pr drag). Med oppvarming etc ble dette 1t20m totalt. Er dette noe jeg kan bruke nå eller bør jeg kjøre kortere drag med annen intensitet?

Og hvordan bør jeg gjøre et siste desperat forsøk på å "toppe formen" (eller kanskje heller lirke den fram) nå fram mot tir/ons neste uke?

Re: Shit....det er snart ritt [Re: trekie] #2328490 30/07/2016 07:59
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min erfaring er at formen blir vesentlig bedre hvis jeg får kjørt mange harde økter på rappen. Kan fint kjøre tre harde på tre dager før en evnt hviledag, så hardt igjen.,, men, viktig å lytte til kroppen her samt vite hva man tåler. Jeg liker da harde rundbaneøkter, intervall. Dvs en og en runde feks, som tar ca 8 min pr runde. Kjører også noen harde grusrunder med motbakker som tar alt fra 30 min til drøye timen..

Motbakkeintervaller er også noe jeg her kan legge inn.

Jeg har nå kun hatt harde økter siden La Marmotte tidl i juli. Dette gir mere familietid pga færre og kortere økter. Men, minimum tre økter i uka, normalt 4-5. Formen er helt rå nå sammenlignet med formen under La Marmotte.

Nå har du litt kort tid, men ville ikke satset på å hvile meg i form. Kjør hardt helt frem til birken. Siste harde økt kjører du torsdagen før, men da kortere og færre drag. Kanskje ett drag på 6 min holder... Visping fredagen...

Tja, kun forslag ut fra egen erfaring:).

CK ELVERUM

Re: Shit....det er snart ritt [Re: trekie] #2330512 05/08/2016 09:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg har hvilt meg i form siste uken. Ellers ser jeg at jeg i følge Strava har trent hele 12 timer i juli. Tror kanskje det egentlig er 13 timer da jeg har hatt 2 30 mins løpeturer som ikke er logget. Det er samlet 15 korte økter med hardt. Har også i denne perioden vært på 2 ukers ferie hvor jeg typisk har drukket ca 2-4 øl hver dag. Blir jo spennende å kjenne på formen i GR...

Fra GR til Birken blir det mer struktur med 2 uker med intervaller. Blir mye nymotens intervaller med blanding av intensitet (Terskel og oppover.). Avslutter med en litt roligere uke inn mot Birken.

Redigert av sveinaa; 05/08/2016 09:48.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Shit....det er snart ritt [Re: sveinaa] #2330526 05/08/2016 10:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kontrasten er i alle fall stor fra mai med 37 timer ICON_TONGUE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Shit....det er snart ritt [Re: trekie] #2330600 05/08/2016 12:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har vært en uke på vidda, fisketur med kompiser, drukket øl og sprit hver dag..men ble 3-6 timer hiking hver dag, i myra. Kjempeform nå ICON_WINK Satte ny watt PR i går, hehe!
Har også bare kjørt mange korte og harde økter siden starten av juli. Har forbedring på all watt, utenom terskel, siden juni.

You are what you eat...mmm nuts

Moderator  support