Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ??

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329337 02/08/2016 10:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
Videre er det og sånn at man får mer utbytte av litt hardere turer (det som er OLT sin sone 2) om man ønsker å forbedre "kroppens evne til å forbrenne fett".

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/...et/page400.html

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329342 02/08/2016 10:51
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sveinaa
Videre er det og sånn at man får mer utbytte av litt hardere turer (det som er OLT sin sone 2) om man ønsker å forbedre "kroppens evne til å forbrenne fett".

Stusser litt over at du stadig ser ut til å gå glipp av det grunnleggende Sveinaa. Kroppen tilpasser seg jo det "miljøet" den er i(tar tid). Det betyr at fettforbrenningssoner, så vel som andre soner, ikke er statiske.

iq
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Gammelogdesperat] #2329349 02/08/2016 11:05
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gammelogdesperat

Stusser litt over at du stadig ser ut til å gå glipp av det grunnleggende Sveinaa. Kroppen tilpasser seg jo det "miljøet" den er i(tar tid). Det betyr at fettforbrenningssoner, så vel som andre soner, ikke er statiske.

Det må du gjerne mene, men skjønner ikke helt hvor du vil hen. Om du mener at jeg ikke har skjønt at kroppen er tilpasningsdyktig så tar du nok feil. Jeg skjønner og at ting tar tid. Du får unnskylde om jeg misforstår, men om du mener at den beste måten å stimulere fettforbrenning er langturer på lav intensitet uten inntak av næring så lever jeg godt med det, men det betyr jo ikke at jeg må være enig med deg?

Eller mener du dette på generell basis? At jeg på en måte hopper bukk over realitetene og trekker egne slutninger som ikke er korrekte?

Redigert av sveinaa; 02/08/2016 11:19.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329352 02/08/2016 11:19
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sikkert dumt spørsmål... ja jeg har forstått poenget med rolig langtur. Utfordringen er at søndagsturene jeg har har med klubben i praksis ofte er en god posjon lapskaus og drag innimellom. Vi er alltid enige om å sykle rolig men det tar ikke lang tid før det blir litt vel mye jaging (skal innrømme at jeg er av de aller enkleste å trekke opp). Finnes det en "tommelfinger-regel" å forholde seg til slik at vi både kan ha det litt gøy og gjennomføre "rolig langtur". Det blir vanligvis > 1.000 høydemetre og i bakker er det vanskelig å ligge lavt. Ikke er vi like sterke heller, dvs ganske langt unna "rolig" for de svakeste (som heller ikke klarer å ligge rolig bak hanekyllingene)...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329359 02/08/2016 11:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det går fint å kombinere hardt og rolig. Problemene kommer først når lapskaus-øktene ødelegger annen trening fordi man ikke får restituert. En elegant løsning på utfordring din er jo bare å kalle søndagsturen "langtur m intervall" og så legge opp den andre treningen med det i mente. Da kan du jo kline til litt ekstra med god samvittighet og.

Redigert av sveinaa; 02/08/2016 11:31.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329374 02/08/2016 11:54
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Noen som har erfaring med bcaa under ritt?
Det reklameres med at det er positivt for utholdenhetstrening...

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329376 02/08/2016 11:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mener det samme som Sveinaa på akkurat det, så lenge du ikke har planlagt intervalløkt dagen etter, eller to dager etter, så er det jo bare å knalle på. Det er kjempefine økter det også. Har pleid å ha èn sånn økt i uka, ellers skilt godt på hardt og rolig.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329419 02/08/2016 12:46
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Omtrent alle stiturene mine er slike blandinger av hardt og rolig. Gjerne to timer 70% relativt rolig (typisk sone 2) og 30% hardt +40 min rolig transportsyklling.

Samtidig prøver jeg kjøre intervalløkter i kombinasjon med sykling til og fra jobb. Er det veldig dumt å kjøre intervaller dagen etter slike økter?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: larsdx] #2329430 02/08/2016 12:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx
Omtrent alle stiturene mine er slike blandinger av hardt og rolig. Gjerne to timer 70% relativt rolig (typisk sone 2) og 30% hardt +40 min rolig transportsyklling.

Samtidig prøver jeg kjøre intervalløkter i kombinasjon med sykling til og fra jobb. Er det veldig dumt å kjøre intervaller dagen etter slike økter?

Kjører du med watt? Ofte er det vanskelig å yte det man skal på intervaller etter en slik økt, og det ender i at den økta som skal være ordentlig hard, blir litt lapskaus..eller ikke hard nok for å si det sånn.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329452 02/08/2016 13:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ingen watt, nei, kjører på puls på grus / asfalt.

Jeg er uvant med å trene intervaller etter jobb, men siden jeg skal være vanlig lønnsarbeider en periode nå må jeg bare tilpasse meg. Merker egentlig lite forskjell på hvor utvilt jeg er, men sliter ofte med å komme meg opp fra sone 3 til sone 4. Det som alltid fungerer er om jeg har noen å prøve å holde følge med / avstand til.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: larsdx] #2329465 02/08/2016 13:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx
Ingen watt, nei, kjører på puls på grus / asfalt.

Jeg er uvant med å trene intervaller etter jobb, men siden jeg skal være vanlig lønnsarbeider en periode nå må jeg bare tilpasse meg. Merker egentlig lite forskjell på hvor utvilt jeg er, men sliter ofte med å komme meg opp fra sone 3 til sone 4. Det som alltid fungerer er om jeg har noen å prøve å holde følge med / avstand til.

Det at du sliter med å komme opp i puls etter en lapskaus-søndag, kan være et tegn på at kroppen er litt redusert. Får du trent slik du ønsker, så hvorfor ikke, sliter du med intensiteten du skal holde må man kanskje revurdere om man skal kjøre langturene harde før en intervalldag.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329478 02/08/2016 15:03
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran

Det må du gjerne mene, men skjønner ikke helt hvor du vil hen. Om du mener at jeg ikke har skjønt at kroppen er tilpasningsdyktig så tar du nok feil. Jeg skjønner og at ting tar tid. Du får unnskylde om jeg misforstår, men om du mener at den beste måten å stimulere fettforbrenning er langturer på lav intensitet uten inntak av næring så lever jeg godt med det, men det betyr jo ikke at jeg må være enig med deg?

Eller mener du dette på generell basis? At jeg på en måte hopper bukk over realitetene og trekker egne slutninger som ikke er korrekte?

Kan ta utgangspunkt i det du skriver her feks. "Mener du den beste måten å stimulere fettforbrenning er langturer....osv"

Her misser du jo. Det er ikke EN bestemåte da forutsetningene er forskjellige og i endring. Spørmålsstillingen blir da meningsløs.

iq
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: oyvin] #2329501 02/08/2016 16:43
V
vux Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Sitat: oyvin
Sitat: vux
Når jeg begynte å sykle for 5 år siden trengte jeg MYE mer påfyll underveis for å ikke gå tom, så dette er noe man tydligvis venner seg til.

En liten nyansering: Det er riktigere å si at du har trent opp fettforbrenningen din enn at du har vent deg til mindre mat.
Korrekt.

2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1)
2015 Big Bob 7.0
2014 Whaoo Kickr
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Gammelogdesperat] #2329530 02/08/2016 18:15
sveinaa Offline
More than words
More than words

Kan ta utgangspunkt i det du skriver her feks. "Mener du den beste måten å stimulere fettforbrenning er langturer....osv"

Her misser du jo. Det er ikke EN bestemåte da forutsetningene er forskjellige og i endring. Spørmålsstillingen blir da meningsløs.

Du har nok noe rett i akkurat det. Enig i at spørsmålet er klønete stilt. Jeg er og enig i at variasjon er viktig for progresjon fordi kroppen tilpasser seg treningen om den er for lik dag inn og dag ut. Jeg vet ikke om jeg er like enig i at endringene er så store at man må redefinere hva man oppnår med tid i de enkelte sonene.

Jeg kan jo spørre på en annen måte. Mener du OLT og andre som hevder at den intensiteten som tilsvarer OLT sin sone 2 bommer når de trekker spesielt frem at trening på den intensiteten forbedrer fettforbrenningen? Burde de vært mindre kategoriske?

OLT skriver følgende når de skal forklare sone 2:
I- sone 2
”En intensitet som godt trente utøvere kan opprettholde 100-150minutter”
Intensitet hvor fettforbrenningen er sitt maksimale. Trening i denne sonen forbedrer evnen til å forbrenne fett, noe som forlenger varigheten av karbohydratlagrene.
Her fører en opp all aerob trening med lav til middels intensitet. Laktatkonsentrasjonen ligger mellom 1,2 og 1,8 mmol/l (YSI) eller 1,7 og 2,6 mmol/l (KDK), hjertefrekvensen ca 72,5-82,5% av HF-maks. Moderat langkjøring er et eksempel på trening i denne I- sonen. Treningsvarigheten er vanligvis 30 – 180 min.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329540 02/08/2016 18:48
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Brannfakkel:

Synes ikke at å dra inn OLTs treningsfilisofier betyr at det underbygger ett godt argument. Mye av OLTs filisofi henger igjen i «gamledager», type Oddvar Brå. Kan jo starte med å høre mer på Ørn enn Kaggestad.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: perbaa] #2329557 02/08/2016 20:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: perbaa
Brannfakkel:

Synes ikke at å dra inn OLTs treningsfilisofier betyr at det underbygger ett godt argument. Mye av OLTs filisofi henger igjen i «gamledager», type Oddvar Brå. Kan jo starte med å høre mer på Ørn enn Kaggestad.

Veldig interessert i å lære så fyr løs du?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329569 02/08/2016 20:46
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg forstår liksom ikkje korleis det å dra inn Oddvar Brå kan diskvalifisere ein treningsfilosofi uten å vera meir konkret.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329570 02/08/2016 20:57
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Det med Brå var bare for å sette det litt på spissen, for du er vel enig i at treningsvitenskapen har kommet lengre siden den gang?

Har ikke behov for å bevise noe, dette er bare en påstand i fra meg, så kan folk velge selv om de vil lese OLT sine sider eller ikke. (Sikkert en del vettugt der og)

Uansett, norsk/verdens langrennselite har trent relativt likt de siste 40 åra. Ingen profflag i sykling den dag i dag trener som Eddy Merckx og gjengen gjorde.

En av grunnene til det kan jo være at OLT har en mye større finger med i spillet hos langrennsutøverene kontra syklistene i Norge.

Redigert av perbaa; 02/08/2016 21:00.
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: perbaa] #2329581 02/08/2016 21:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om du vil kan du jo lese denne artikkelen om Ivar Formo sinn trening. En analyse av hans trening fra 68-76: http://www..no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/media3815.media

Redigert av sveinaa; 02/08/2016 21:40.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: perbaa] #2329582 02/08/2016 21:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvilken treningsfilosofi synes du er vettug da? Er jo interessant å vite hvor du finner noe du vekter så bra at du regelrett avfeier OLT sitt opplegg som gammeldags og avleggs ICON_SMILE

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329670 03/08/2016 09:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
For trådstarter kan det jo være nyttig å lese litt her: http://highfive.co.uk/high5-faster-and-further

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: perbaa] #2329671 03/08/2016 09:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: perbaa
Det med Brå var bare for å sette det litt på spissen, for du er vel enig i at treningsvitenskapen har kommet lengre siden den gang?

Har ikke behov for å bevise noe, dette er bare en påstand i fra meg, så kan folk velge selv om de vil lese OLT sine sider eller ikke. (Sikkert en del vettugt der og)

Uansett, norsk/verdens langrennselite har trent relativt likt de siste 40 åra. Ingen profflag i sykling den dag i dag trener som Eddy Merckx og gjengen gjorde.

En av grunnene til det kan jo være at OLT har en mye større finger med i spillet hos langrennsutøverene kontra syklistene i Norge.

Skriver du dette bare for å trolle?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329676 03/08/2016 09:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det rare er jo at nye treningsmetoder til tross så var noen syklister, løpere og skiløpere i minst like god form for 40 år siden, som de beste er i dag.
Ingrid Kristiansen, Audun Boysen, Geir Digerud, Oddvar Brå, Grete Waitz osv har objektive prestasjoner - altså tider, som står seg bra sammenlignet med dagens utøvere. Kristiansen og Waitz' prestasjoner er jo langt foran våre aller beste løpere den dag i dag.
Knut Knudsens tempotider ville holdt godt i dag, tross nytt utstyr og nye treningsmetoder. Dette forteller i hvert fall meg at trening ikke er noe mer hokus pokus nå enn i 1970. Wattmåler eller ei.

Noe å huske på er uansett at såkalt fettforbrenningstrening har som mål å øke farten/belastningen der du forbrenner fett som hovedkilde til energi. I begynnelsen må man kanskje holde seg slavisk i såkalt Sone 1, etter hvert kan man fint bikke opp i Sone 2, og kanskje til og med være der lenge, uten at forbrenningen slår over til å bruke glykogen-lagrene.
Selvfølgelig vil også Sone 1 og Sone 2, målt i watt utviklet seg parallellt med dette, kanskje også målt i puls.
Kanskje burde treningssoner skilt mellom forbrenning av fett og karbon, snarere enn mellom forskjellige melkesyrenivåer?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sykkeloyvind] #2329683 03/08/2016 09:48
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
[quote=sykkeloyvind]
Noe å huske på er uansett at såkalt fettforbrenningstrening har som mål å øke farten/belastningen der du forbrenner fett som hovedkilde til energi. I begynnelsen må man kanskje holde seg slavisk i såkalt Sone 1, etter hvert kan man fint bikke opp i Sone 2, og kanskje til og med være der lenge, uten at forbrenningen slår over til å bruke glykogen-lagrene.

Hvor ofte kjører man fettforbrenningsøker?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sykkeloyvind] #2329699 03/08/2016 10:13
P
perbaa Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: sykkeloyvind
Det rare er jo at nye treningsmetoder til tross så var noen syklister, løpere og skiløpere i minst like god form for 40 år siden, som de beste er i dag.
Ingrid Kristiansen, Audun Boysen, Geir Digerud, Oddvar Brå, Grete Waitz osv har objektive prestasjoner - altså tider, som står seg bra sammenlignet med dagens utøvere. Kristiansen og Waitz' prestasjoner er jo langt foran våre aller beste løpere den dag i dag.
Knut Knudsens tempotider ville holdt godt i dag, tross nytt utstyr og nye treningsmetoder. Dette forteller i hvert fall meg at trening ikke er noe mer hokus pokus nå enn i 1970. Wattmåler eller ei.

Absolutt, de beste blir ofte god uansett trening.
Det at du mener at Brå kunne hevda seg godt den dag i dag underbygger jo bare min påstand.
Når det gjelder sykling er jeg relativt sikker på at Froom hadde sykla fra de fleste "gamle helter"(dog uten doping).

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sykkeloyvind] #2329716 03/08/2016 10:56
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: sykkeloyvind

Selvfølgelig vil også Sone 1 og Sone 2, målt i watt utviklet seg parallellt med dette, kanskje også målt i puls.
Kanskje burde treningssoner skilt mellom forbrenning av fett og karbon, snarere enn mellom forskjellige melkesyrenivåer?

Jeg tror grunnprinsippene er de samme som før, men at man i dag har bedre metoder for måling og oppfølging. Vi kan i dag kontrollere for puls, watt og kadens, og vi kan bruke laktatverdier og O2-verdier til å optimalisere treningen.

Både innen sykling og langrenn har metodene endret seg ekstremt mye. Alt som gjøres dokumenteres og analyseres på en måte man før bare kunne drømme om.

Spør du en kenyaner i dag om hvordan man blir best i løping er svaret: Løp det du orker. Løp til skole, jobb, butikken. Og de er jo best!

Men om det er mest tidseffektive er jo en helt annen sak. Jeg ønsker for eksempel å bli best mulig med minst mulig tidsbruk.

Målet er det samme, bli best mulig, men metodene for å nå målet har forandret seg fordi vi kan kontrollere og måle mye mer enn man kunne tidligere.

I tillegg brukes styrketrening i mye større grad enn tidligere, samt enda større fokus på riktig teknikk eller arbeidsøkonomi. Tror ikke mange i verden har brukt like lang tid som Martin Jonsrud har på teknikktrening.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sykkeloyvind] #2329719 03/08/2016 10:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad har Brå för objektiva tider som är på dagens nivå och som ger en relevant jämförelse med ski prestationen?

Langrenn tror jag har ändrats så pass mycket från hans tid att dagens utövare rätt säkert skulle vinna klart över gårdagens utövare.

Tiderna i de flesta idrotter blir sakta bättre men någon väldigt stor skillnad är det ofta inte (om inte något har ändrats drastiskt.)

Men man kan ju också se, som for exempel löpning i Sverige, där topp breden har blivit klart sämre och eliten i många fall är sämre nu än för 30-40 år sedan.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Terskeltrening] #2329730 03/08/2016 11:14
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Terskeltrening
Spør du en kenyaner i dag om hvordan man blir best i løping er svaret: Løp det du orker. Løp til skole, jobb, butikken. Og de er jo best!
Tja, det er vel heller: Løp det du orker. Løp til skole, jobb, butikken. Og hvis du er blant den mikroskopiske brøkdelen som klarer en slik belastning sammenhengende i 20 år, uten å bli skadet, syk eller gå lei, så kan du kanskje ha håp om å gjøre noen eliteprestasjoner etterhvert.

Og for å pirke litt, så holder det ikke å være Kenyaner. Du må være av Kalenjin-avstamming.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329784 03/08/2016 13:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om du vil kan du jo lese denne artikkelen om Ivar Formo sinn trening. En analyse av hans trening fra 68-76: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/media3815.media

lenken hadde en feil.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329786 03/08/2016 13:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om du vil kan du jo lese denne artikkelen om Ivar Formo sinn trening. En analyse av hans trening fra 68-76: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/media3815.media

lenken hadde en feil.

Her kan man jo se hvor mye Formo trente i nitten pil og bue (altså for lenge siden.).

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support