Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ??

Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? #2327961 27/07/2016 22:36
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Hvor mye må man spise i løpet av en sykkel tur, for ikke å gå tom?

Liker å sykle 3t til 4/5 timers turer fortrinnsvis mtb og mest terreng, men opplever ofte å gå nærings tom, spiser og/eller drikker jeg for lite under turene?

Ha slags erfaringer har forumet gjerne på treninger og ritt ? ICON_SMILE

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2328045 28/07/2016 09:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Går du tom spiser og drikker du åpenbart for lite, ja.
Men spising før har ganske mye å si det også.
Hvor mye man må spise er en treningssak og også veldig avhengig av intensitet på turen.
Mye av treningen proffer gjør er for å øke varigheten og intensiteten de kan ligge på uten å brenne opp karbohydratlagrene. I begynnelsen vil dette kreve lav intensitet og kort varighet. Etter hvert kan lengden på turene økes, og etter hvert også intensiteten.

På relativt høy intensitet vil karbohydratlagrene vare 1 til 1,5 timer. Er turen lengre enn dette må du spise.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2328072 28/07/2016 10:53
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Hva er forskjellen i å "carbe opp" med pasta/mat kontra karborik sportsdrikke i dagene før konkurranse?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: pharynx] #2328077 28/07/2016 11:14
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er vel større sjanse for å bli feit av sportsdrikke. Men du kan liksom ikkje erstatte mat med sportsdrikke. Kan jo vera greit å drikke ei flaske etter siste treningsøkt, men noko utover det er unødvendig. Å få i seg nok karbo raskt nok er ikkje noko problem for ein amatør.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2328080 28/07/2016 11:20
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Til 4 timers treningstur mesteparten under terskel starter jeg typisk dagen med brød/musli, youghurt en banan og noe mer drikke enn ellers. Underveis går det med en banan til, en bar og 2 x 0,75 med vann/saft. Pleier å ha med en gel også men den er ofte med hjem. Begynner å spise etter et par timer minst. Er jeg "heldig" erstattes gel/bar med CCC (cola, cortado, croissant). Heia Cafe Gullich i Son hvor vi også setter opp streker for hver rytter fra klubben som er innom... Nesodden har 90 streker så langt i år, et godt stykke bak Rye...

I ritt dropper jeg CCC legger på ytterligere en gel + bar og håper det er mulig å snappe litt mer drikke underveis. Har hatt en ekstra flaske på ryggen når det er varmt / langt. Kudos til ritt med colaboks og banan underveis og folk som står klare med langer-armer :-) Dagene før ritt gjør jeg ikke noe speielt utover å slappe av, drikke mye og unngår tunge middager.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2328237 28/07/2016 22:00
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
ser nok at jeg kanskje inntar for lite næring underveis og kanskje ikke spiser før det er for "sent" ICON_WINK

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2328307 29/07/2016 09:20
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
..... og forresten er det lurt å bruke alt det gøyale Redaktør Øyvind Aas har av info og filmsnutter på Terrengsykkel. Klikk på dagens hovedartikkel (minuttene før rittstart), der er det en meny med gode tips bla til mat/drikke ifm ritt. I "søsterbladet" landevei.no velger du "TV" i hovedmenyen og de har bla en filmsnutt som heter "slik unngår du å gå tom"..... Look no further....

.... Bli abonnent så får du alt i bladene landevei og terrengsykkel på telefon, brett og pc... (obs jeg er ikke annonseselger men fornøyd leser på nett og papir)......

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: EmilZipp] #2328308 29/07/2016 09:24
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
[quote=EmilZipp]..... og forresten er det lurt å bruke alt det gøyale Redaktør Øyvind Aas har av info og filmsnutter på Terrengsykkel. Klikk på dagens hovedartikkel (minuttene før rittstart), der er det en meny med gode tips bla til mat/drikke ifm ritt. I "søsterbladet" landevei.no velger du "TV" i hovedmenyen og de har bla en filmsnutt som heter "slik unngår du å gå tom"..... Look no further....

Takk for tips ICON_SMILE

Har selvfølgelig abonnement ICON_WINK

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: EmilZipp] #2328405 29/07/2016 17:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
..... og forresten er det lurt å bruke alt det gøyale Redaktør Øyvind Aas har av info og filmsnutter på Terrengsykkel. Klikk på dagens hovedartikkel (minuttene før rittstart), der er det en meny med gode tips bla til mat/drikke ifm ritt. I "søsterbladet" landevei.no velger du "TV" i hovedmenyen og de har bla en filmsnutt som heter "slik unngår du å gå tom"..... Look no further....

.... Bli abonnent så får du alt i bladene landevei og terrengsykkel på telefon, brett og pc... (obs jeg er ikke annonseselger men fornøyd leser på nett og papir)......

Tommel opp!
Takk

Øyvind Aas
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2328628 30/07/2016 20:28
V
vux Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Til treningsturer
1stk flaske high5 zero
2stk gels på baklomma hvis den rolige langturen glir over i lapskaus kjøring. Dette holder 3-4 timer, evt kortere hvis man kjører intervaller.

Siste ritt jeg var med på Lofoten Insomia (270km)
2 stk flasker high5 zero
1 stk flaske ukjent sportsdrikk som vi fikk utdelt
5 stk Squeezy Drink Gel (60ml)
1 bar

Skulle gjerne hatt to gels til mot slutten, men fikk de ikke ut av lomma da gelsen lå på innsiden av vindvesten og fingrene var litt for stive til å fiske de ut i fart. Dog pisset jeg blankt og fint når jeg kom i mål. Hadde tilogmed pissestopp underveis :-)

Når jeg begynte å sykle for 5 år siden trengte jeg MYE mer påfyll underveis for å ikke gå tom, så dette er noe man tydligvis venner seg til.

2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1)
2015 Big Bob 7.0
2014 Whaoo Kickr
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2328648 30/07/2016 22:22
E
Eplemosten Offline
Entusiast
Entusiast
E
Treningsturer 1-2 timer
1 Flaske High5 zero
1 banan eller en av Henrik Orres musli-barer fra Velochef-boken
(1 backup-gel i lomma)

Lengre turer
2 Flasker High5/Herbalife CR7 Drive
2 Orre musli-bar
noe brødmat eller banan

Nordsjørittet som for meg tar ca 3- 3,5 timer
2 Flasker Herbalife Prolong
4 Gels i lommen, gikk vel to av disse.¨
2 Orre Muslibar

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: vux] #2329118 01/08/2016 18:32
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: vux
Når jeg begynte å sykle for 5 år siden trengte jeg MYE mer påfyll underveis for å ikke gå tom, så dette er noe man tydligvis venner seg til.

En liten nyansering: Det er riktigere å si at du har trent opp fettforbrenningen din enn at du har vent deg til mindre mat.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: oyvin] #2329143 01/08/2016 19:52
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Feittforbrenninga har vorte bedre, men det har også evna til å lagre store mengder glykogen i muskulaturen.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329163 01/08/2016 20:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det begrenser seg naturligvis hvor mange kalorier du kan lagre i form av glykogen i musklene. Jo større muskler, jo mer glykogen. 300-600g i musklene og 80-110g i lever. For en syklist, som ikke nødvendigvis har den største muskelmassen kan man tenke seg at man har 500g-ish lagret. Eller 2000 kalorier.

Fettomsetning er nok det som øker desidert mest etter kontinuitet i treninga, ikke lagringa av glykogen, sett at man ikke har lagt på seg svært mye muskler.

På 3-4 timers turer drikker jeg som regel vann. Første matinntak etter halvannen time.
1 banan
2 skiver brød med smør og nugatti
Ofte innlagt vaffelstopp på sætra med kaffe ICON_WINK

Etterhvert som man har trent jevnlig over tid vil fettomsetninga øke, og forholdet mellom forbruk av glykogen og fett vil forandres. Dette avhenger også svært mye av intensitet på langturene. Lapskaus og skiltspurter tapper glykogenlagrene vesentlig raskere enn rolig langtur i sone 1-2.

Edit:
En annen ting er at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn ca 3-400 kalorier i timen under aktivitet. Så det er ikke noe poeng å spise mer enn dette. Gjerne en fin blanding av karbo, fett og noe protein.

Redigert av Hoaas; 01/08/2016 20:49.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Hoaas] #2329184 01/08/2016 21:54
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Måtte google litt om dette, og da fann eg denne tabellen i boka Successfull Endurance Training. Det som var ukjent for meg var at også lagring av feitt direkte i muskulaturen er trenbart.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329187 01/08/2016 21:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja da var jeg i grunnen ikke så langt unna. Når man ser den tabellen, så ser man fort hvor vitalt det er å ha "grei" fettomsetning, også på intensiteter opp mot terskel. Energien i fettlagrene er omtrent uendelig. Glykogen, not so much ICON_SMILE

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Hoaas] #2329189 01/08/2016 22:05
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Hoaas] #2329192 01/08/2016 22:15
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Når man ser den tabellen, så ser man fort hvor vitalt det er å ha "grei" fettomsetning, også på intensiteter opp mot terskel. Energien i fettlagrene er omtrent uendelig.

Jauda, men det er ikkje feittet som er lagra intramuskulært. Når disse lagra er tomme og du må begynne å tære på sideflesket, så må du nok senke farta godt under normal terskelfart.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329217 02/08/2016 06:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mener du å si at fettet som er lagret intramuskulært krever mindre for kroppen å omdanne til energi, enn fettet som er lagret andre steder...? Er det ikke samme prosess å omdanne fett til energi om fettet er lagret intramuskulært, på rompa eller i bestemorarmene?

Fettomsetninga er selvsagt ikke på sitt høyeste rundt terskel, men det er mulig å ha god fettomsetning på relativt høye intensiteter likevel.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: Hoaas] #2329233 02/08/2016 07:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Mener du å si at fettet som er lagret intramuskulært krever mindre for kroppen å omdanne til energi, enn fettet som er lagret andre steder...? Er det ikke samme prosess å omdanne fett til energi om fettet er lagret intramuskulært, på rompa eller i bestemorarmene?

Fettomsetninga er selvsagt ikke på sitt høyeste rundt terskel, men det er mulig å ha god fettomsetning på relativt høye intensiteter likevel.

http://www.bodybuilding.com/fun/issa108.htm

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329251 02/08/2016 08:03
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Er ikke dette fryktelig individuelt, og vanskelig å svare en ukjent enkeltperson på? Da Kilian Jornet satte rekorden opp og ned Denali, med 4700 høydemeter og 53 km distanse på 11 timer og 48 minutter, hadde han bare med seg 1 liter vann og 300 ml energi-gel. Utenkelig for folk flest, men funker visst bra for ham.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: lille gutt] #2329257 02/08/2016 08:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg blir alltid nysgjerrig på om folk går tomme (går på en smell og nesten ikke kommer seg hjem), eller rett og slett bare blir slitene fordi det er lange turer. Det første kan man fikse med næring, mens det siste vel bare kan kureres med mer trening ICON_WINK

Jeg lurer også på hvorfor det er så viktig å få i seg minst mulig næring når man sykler?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329260 02/08/2016 08:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

http://www.bodybuilding.com/fun/issa108.htm

Jøss, da lærte man kanskje noe nytt i dag også.
Er ikke skjelettmuskulaturen den som i hovedsak brukes ved anaerob eller nevromoskulær belastning?
Ser at det står i teksten at intramuskulært fett vil være bra for utholdenhetstrening også, fordi det lagres mer intramuskulært fett i type I muskler enn i type II. Men står ikke så mye mer enn det..forstår det slik at utholdenhetsutøvere gjerne har en større evne til å lagre fett intramuskulært enn kroppsbyggere, pga muskelsammensetninga, og det er jo en fordel siden utholdenhetsutøvere gjerne har lav fettprosent ellers.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329264 02/08/2016 08:25
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg lurer også på hvorfor det er så viktig å få i seg minst mulig næring når man sykler?

Det har jeg heller aldri skjønt poenget med, skal man trene dagen etter vil det være dumt å kjøre 5 timer på rent vann, bare fordi man kan. Når jeg har hatt med meg for lite mat på turer hvor jeg har feilberegnet tiden distansen vil ta, bruker jeg ofte mer tid på å hente meg inn i ettertid. Ikke fordi økta ble så forferdelig lang, men tror det har med at man har fått i seg for lite næring, som resulterer i tæring på både det ene og det andre, og lagrene må fylles opp igjen fra bunnen av.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329299 02/08/2016 09:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

For å trene opp kroppen til å brenne mer fett på turer må man presse den litt.
Spiser man (for) mye på rolige turer vil kroppen bruke det stadige påfyllet av næring og ikke fettlagrene. Den, altså kroppen vil heller ikke bli bedre på å bruke fett som energi enn den var før turen.
Hovedpoenget med rolige langturer er nettopp denne opplæringen av kroppen til å bruke fett, snarere enn konstant påfyll av karbo. Fyller man på hele veien er mye av poenget med en rolig langtur borte.

Øyvind Aas
Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329300 02/08/2016 09:30
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

For å komme hjem med netto forbrukte kalorier.

LarsB

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt [Re: Hoaas] #2329313 02/08/2016 09:47
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mener du å si at fettet som er lagret intramuskulært krever mindre for kroppen å omdanne til energi, enn fettet som er lagret andre steder...?

No er vel dette bra forklart i den lenkja frå sveinaa, men ja, det er jo logisk at viss du kan hive på køl frå ein dunge som ligg rett ved omnen, så er det lettare å brenne med høg effekt enn viss du må hente den samme energien frå ein plass langt unna. Viss det ikkje hadde vore noko forskjell, så ville det heller ikkje ha vore noko poeng for kroppen gjere dette lageret større ved trening.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sykkeloyvind] #2329322 02/08/2016 10:04
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Spiser man (for) mye på rolige turer vil kroppen bruke det stadige påfyllet av næring og ikke fettlagrene. Den, altså kroppen vil heller ikke bli bedre på å bruke fett som energi enn den var før turen.
Hovedpoenget med rolige langturer er nettopp denne opplæringen av kroppen til å bruke fett, snarere enn konstant påfyll av karbo. Fyller man på hele veien er mye av poenget med en rolig langtur borte.

Jeg leser ofte det. Lurer vel mest på om det er sånn det fungerer (Eller på om det er så svart/hvitt.). Det er jo ikke sånn at man tømmer kroppen for sukker også går på fettreservene på sånne turer, man forbrenner både sukker og fett. Eller mener du at kroppen "rasjonerer" sukker-reservene når den ikke får tilført nytt sukker (karbo).

Når intensiteten ikke er for høy forbrenner man en del fett uansett. Så spørsmålet er vel om det er helt riktig at man må sløyfe inntak av næring for å få kroppen til å forbrenne mer fett? Kan man kategorisk si at forholdet mellom hvor mye fett og sukker man forbrenner avhenger av hvor mange lange turer man kjører uten å spise?

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: larsb] #2329326 02/08/2016 10:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb

For å komme hjem med netto forbrukte kalorier.

LarsB

Kroppen klarer vel ikke å ta opp mer enn 200-300 kcal per time, og de aller fleste forbrenner vel mer en det på en time med sykling selv på rolig langtur? Så å ta til seg det kroppen forbrenner kan umulig være problematisk...

Redigert av sveinaa; 02/08/2016 10:14.

Re: Hvor mye spiser/drikker man under trening/ritt ?? [Re: sveinaa] #2329327 02/08/2016 10:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Jeg leser ofte det. Lurer vel mest på om det er sånn det fungerer (Eller på om det er så svart/hvitt.). Det er jo ikke sånn at man tømmer kroppen for sukker også går på fettreservene på sånne turer, man forbrenner både sukker og fett. Eller mener du at kroppen "rasjonerer" sukker-reservene når den ikke får tilført nytt sukker (karbo).

Når intensiteten ikke er for høy forbrenner man en del fett uansett. Så spørsmålet er vel om det er helt riktig at man må sløyfe inntak av næring for å få kroppen til å forbrenne mer fett? Kan man kategorisk si at forholdet mellom hvor mye fett og sukker man forbrenner avhenger av hvor mange lange turer man kjører uten å spise?

Ble det ikke publisert noe forskning på akkurat det emnet her på forumet for en tid tilbake? Der ble det sagt at, ja, kroppen lærer seg å bruke mer fett om man ikke inntar næring..men det er _kun_ så lenge du kjører turene uten inntak av næring. I det øyeblikket man velger å tilføre næring, vil kroppen alltid velge det framfor å kjøre på fettet og man er tilbake til utgangspunktet i forholdet mellom forbruk av sukker/fett.
Av de jeg har snakket med, som driver med dette på høyt nivå, ble jeg fortalt at så lenge man venter med å spise til "forbrenninga er skikkelig i gang", typisk etter en god time+, så gjør det ikke noe å tilføre næring.

Så er jo spørsmålet om det har noe å si for utbyttet man har av treninga, om man spiser eller ei på lange turer.
For min del handler ikke langturene i hovedsak om å øke fettomsetninga, men heller om å øke den muskulære utholdenheta, evnen til å holde på i lang tid uten at man skal bli utmattet i muskulaturen, selv om intensiteten er forholdsvis lav. Der har jeg merket stor forskjell etter at jeg la inn flere langturer.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support