Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøp av ny MTB

Kjøp av ny MTB #2327781 27/07/2016 09:50
J
JoakimGR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Hei!

Jeg har lenge hatt lyst på sykkel, og nå klarer jeg ikke vente lenger.
Behøver i den sammenheng noe tips om gode sykler til budsjett 7000kr.

Jeg har sett meg ut en White-sykkel som virker godt speccet, nedsatt til 7000kr. Noen tanker rundt denne?
https://www.xxl.no/white-white-xc-275-pro-16-terrengsykkel/p/1117963_1_style

Kravene jeg har satt er:
Aluramme
God gaffel med lockout på styret
Godt nok gruppesett

Har også sett litt på div Scott, Fuji og idag tittet jeg litt på Gavia ( http://m.bikeshop.no/sykkel/komplette-sy...l20-p0000084795 ), men syntes det virker som jeg får mer for pengene med White enn noe annet merke, til budsjettet jeg har satt.

Jeg er en helt fersk syklist, omtrent ikke syklet siden jeg fikk moped som 15-åring.
Jeg er rett over 187cm høy, og veier pr.d.d. 166kg.
Har også inngått en avtale med en kompis, at jeg har et treningsmål - Elgrittet 2017. Så begynner å få dårlig tid ICON_SMILE

Noen tanker til en nyfrelst syklist?
Joakim

Re: Kjøp av ny MTB [Re: JoakimGR] #2327797 27/07/2016 10:21
O
Oniker Offline
Fersking
Fersking
O
Hei!
Så flott at du har satt deg mål om å sykle elgrittet neste år! Du må poste jevnlig om fremgangen din!

Når det gjelder MTB Hardtail med aluramme så er det mye å velge å vrake i. Det viktigste er først og fremst at størrelsen er riktig for deg. Specc og slikt kan man altids endre og oppgradere underveis.

Når det gjelder white, dette er XXL sin egenproduserte sykkel. Ikke at dette er negativt på noen som helst mate. Den er nok billigere for dem å produsere å levere frem til butikk, som også medfører at du som kunde får en god pris på den.

Du kan høre med din lokale sykkelbutikk om det finnes noen gode tilbud på de syklene de fører (ofte Cannondale, Specialized, GT, CUBE etc..) De er ikke like flinke som XXL på å oppdatere prisene på nett så her anbefaler jeg at du tar deg en tur i butikken. Samt de lever av god service for å klare å konkurrere med de større kjedene og du blir derfor godt ivaretatt dersom det skulle skje noe med sykkelen.

Lykke til med sykkelkjøp og trening frem til nesteår!

Redigert av Oniker; 27/07/2016 10:23.
Re: Kjøp av ny MTB [Re: JoakimGR] #2327800 27/07/2016 10:32
O
Oniker Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: JoakimGR
Hei!

Jeg har lenge hatt lyst på sykkel, og nå klarer jeg ikke vente lenger.
Behøver i den sammenheng noe tips om gode sykler til budsjett 7000kr.

Jeg har sett meg ut en White-sykkel som virker godt speccet, nedsatt til 7000kr. Noen tanker rundt denne?
https://www.xxl.no/white-white-xc-275-pro-16-terrengsykkel/p/1117963_1_style

Kravene jeg har satt er:
Aluramme
God gaffel med lockout på styret
Godt nok gruppesett

Har også sett litt på div Scott, Fuji og idag tittet jeg litt på Gavia ( http://m.bikeshop.no/sykkel/komplette-sy...l20-p0000084795 ), men syntes det virker som jeg får mer for pengene med White enn noe annet merke, til budsjettet jeg har satt.

Jeg er en helt fersk syklist, omtrent ikke syklet siden jeg fikk moped som 15-åring.
Jeg er rett over 187cm høy, og veier pr.d.d. 166kg.
Har også inngått en avtale med en kompis, at jeg har et treningsmål - Elgrittet 2017. Så begynner å få dårlig tid ICON_SMILE

Noen tanker til en nyfrelst syklist?
Joakim

Fant denne: Dette er en veldig god deal, spesielt til 6999,-

http://boardshop.no/sykkel/type-sykkel/mountainbike/gt-avalanche-expert-sort

Re: Kjøp av ny MTB [Re: JoakimGR] #2327810 27/07/2016 11:01
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Vær obs på at demperen på white-sykkelen har en kombinasjon av luft og fjær i demperen og har en max ryttervekt på 130kg. GTen som det linkes til har fjær i demperen som har maksvekt rundt 90kg, fjæra dog byttes. Jeg ville gått for en demper med ren luft, da kan du stille inn lufttrykket til å matche vekt.

Re: Kjøp av ny MTB [Re: JoakimGR] #2327822 27/07/2016 11:28
Asso$ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei du.
Jeg ser for tiden etter sykkel i samme prisklasse ettersom jeg ønsker meg en sykkel å bruke i vintersaltet.
Terrengsykkelen jeg bruker om sommeren er for dyr til dette.

Ved første øyekast ser xxl sykkelen grei ut.
Men det som de ikke skriver noe om er kranken og bremsene. Da antar jeg at dette ikke er shimano men billigere og dårligere merker. Undersøk dette først.

Jeg er ikke helt enig i det som står over her om å bare tenke på hvordan du sitter på sykkelen. Hvis du kommer til å bruke sykkelen mye så er det greit med noe som holder. Veldig viktig med en sykkel du sitter godt på selvfølgelig. Men om du ikke skulle sitte godt på den gaviaen. (som jeg mener er et mye bedre kjøp, sett at den er den eneste med shimano deore krank og shimano bremser)..,,
Om du ikke skulle sitte godt på denne så hadde jeg sett på andre sykler i samme prisklasse. Men ikke den white'n du linker til. Så sant den ikke har
like god krank og bremser.

Ja. Du kan bytte ut disse delene ved en senere anledning. Men én nybegynner gjør som regel ikke dette selv. Så da blir det verksted regning i tillegg om du etter hvert må bytte.
Det vil uansett bli billigere å kjøpe en sykkel som har bedre bremser i første omgang, enn å oppgradere om du ikke er fornøyd. Men nå vet jeg som sagt ikke hvilke bremser den har.

En annen ting er at de som bygger sykler på xxl får betalt på akkord. Jeg har vært å prøvd sykkel på min lokale xxl og jeg er ikke videre imponert over hvordan de hadde stilit inn gir. Pluss at de hadde satt på styret feil. Det fikk meg til å tenke på om de hadde fettet opp kranklager eller ikke.
Dette er selvfølgelig min mening. Andre her inne vil si de er like fornøyde med xxl som en butikk som spesialiserer seg på sykkel.

Mitt råd: prøv gaviaen. Om ikke den passer. Prøv å finne en annen sykkel i samme prisklasse hvor gir og bremser er shimano.
Gir og krank bør være shimano deore/SLX/xt/Xtr

Shimano altus/acerca/alivio (alt på a) bør du styre unna.

Om du ikke finner en sykkel som kun har slike kvalitetsdeler så ville jeg ventet på salg eller gått opp i pris. Men som nybegynner så er det jo for mange vanskelig å vite hvor mye man kommer til å sykle. Alle kjenner en som har kjøpt en dyr sykkel som ikke blir noe særlig brukt.
Så det er også noe å tenke på

Redigert av Asso$; 27/07/2016 11:30.
Re: Kjøp av ny MTB [Re: JoakimGR] #2327825 27/07/2016 11:33
Asso$ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Anbefaler å skjekke om bakgir, framgir, girshalter foran og bak, krank og bremser er shimano deore kvalitet eller ikke. Mange sykler har fks en komponent som er dårlig

Re: Kjøp av ny MTB [Re: JoakimGR] #2327869 27/07/2016 13:26
J
JoakimGR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Takker for mye svar!

Når det gjelder White, sier de selv det er Deore krank, og 160mm Shimano hydrauliske bremser.
Kilde: http://whitebikes.no/sykler/white-xc-275-pro/

Skal reise å se på den idag, og prøve litt.

GT var ålreit, men hakket under når det gjelder gaffel og gruppesett?

Ang mekanikk er det ingen problem. Skrur mye bil o.l., så med Youtube og andre kilder får jeg til det meste ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå