Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradere gir og bremser- White 3 lite fatbike

Oppgradere gir og bremser- White 3 lite fatbike #2327750 27/07/2016 08:50
S
Swansons Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!
Kjøpte meg nylig en White 3 Lite fatbike. Egentlig ganske fornøyd men giren tuller litt til tider og kjedet har hoppet av samt. bremsene kanskje skulle vært sterkere.

Det jeg lurer på et om jeg kan kun bytte til 200mm bremseskiver med de jeg allerede har?

Jeg kunne kanskje tenkt meg en 1x11 gir. Er det mye arbeid å bytte noe sånt?

jeg har forøvrig aldri byttet noe som helst på en sykkel.

Info om sykkelen her:
https://www.xxl.no/white-3-fat-lite-16-fatbike/p/1112003_1_style
http://whitebikes.no/sykler/white-4-fat-lite/

Re: Oppgradere gir og bremser- White 3 lite fatbike [Re: Swansons] #2327801 27/07/2016 10:32
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Når det gjelder denne sykkelen ville jeg ikke oppgradert noe, det er det ikke "verdt"

Derimot så hjelper det nok om du justerer gir og bremser skikkelig

At du sier det detter av betyr jo at justeringen er på jordet.
Du kan lære deg dette selv via youtube eller så har xxl 3 år med service inkludert på sine sykler om jeg ikke husker helt feil =)

Prøv det før du setter igang med oppgraderingene.

Hvis du ønsker å oppgradere ville jeg egentlig startet med en annen sykkel som har de riktige komponentene allerede.

Re: Oppgradere gir og bremser- White 3 lite fatbike [Re: Swansons] #2327811 27/07/2016 11:03
S
Swansons Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hva mener du at den ikke er verdt det? Er jeg har ikke særlig greie på det men er det ikke stort set giren og bremsene som er ulike?

Vil jeg få mer stoppe kraft av å gå over til 200mm frembremser?

Re: Oppgradere gir og bremser- White 3 lite fatbike [Re: Swansons] #2327821 27/07/2016 11:25
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
At 200mm trenger du ikke om du ikke kjører downhil. PS. personlig mening, sikkert andre som tenker anderledes (og det gjør man sjeldent med en fattbike?)
Korrekte bremseklosser uten møkk på er viktigere

og at giret oppfører seg som du beskriver høres ut som dårlig innstil gir
skal du over på slx/xt gir vil de fungere like dårlig sålenge du ikke får de justert som de skal være.

skal du først gjøre disse oppgraderingene burde du heller lagt pengene i en dyrere sykkel i første omgang og ikke lappet på denne =)

Re: Oppgradere gir og bremser- White 3 lite fatbike [Re: Swansons] #2327824 27/07/2016 11:33
S
Swansons Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk, da får jeg heller justere giren ICON_SMILE

Re: Oppgradere gir og bremser- White 3 lite fatbike [Re: Swansons] #2327829 27/07/2016 11:43
gare Offline
More than words
More than words
Du oppgraderer om du har lyst til det så klart, men det er jo ikke verdt det i en ren krone-diskusjon. Med det så mener jeg at du ikke får tilbake utlegget for byttene om/når du skal selge.
Det til side så er det relativt enkelt å bytte til 1x11, bare at det er temmelig dyrt, du må ha ny kassett bak, kanskje nytt hjul eller bare nytt boss(dette kan andre fortelle deg). Du må ha ny girvelger fremme og kanskje du kan klare deg med å mekke på den kranken du har, men jeg tror du må ha en ny krank også.

Har du tenkt å ta denne oppgraderingen umiddelbart med midler som er tilgjengelige nå ville jeg sett på om det gikk an å benytte seg av"helt fornøyd-garantien" til XXL og vurdert en annen sykkel.
Er det oppgraderinger som du vil gjøre i fremtiden er dette ikke like lett ICON_SMILE
Kan du ikke gjøre dette selv går det for noen verkstedtimer i arbeid også og det koster noen kroner.

Du vil antagelig få bedre bremsekraft med en 200 mm-skive, men må også ha adapter som flytter kalliperen din lenger ut. Jeg våger å påstå at man skal være ualminnelig keitete om man ikke klarer å gjøre dette selv, men det krever jo at man har det verktøyet som skal til, torxnøkler, unbrakonøkler etc.

Det er bare du som kan avgjøre om det er rett for deg, jeg ville sett nøye på behovet, justert giret skikkelig/få det justert skikkelig og se hvordan ting utarter. Bremsebyttet er jo uansett relativt rimelig.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.

Moderator  support