Du oppgraderer om du har lyst til det så klart, men det er jo ikke verdt det i en ren krone-diskusjon. Med det så mener jeg at du ikke får tilbake utlegget for byttene om/når du skal selge.
Det til side så er det relativt enkelt å bytte til 1x11, bare at det er temmelig dyrt, du må ha ny kassett bak, kanskje nytt hjul eller bare nytt boss(dette kan andre fortelle deg). Du må ha ny girvelger fremme og kanskje du kan klare deg med å mekke på den kranken du har, men jeg tror du må ha en ny krank også.
Har du tenkt å ta denne oppgraderingen umiddelbart med midler som er tilgjengelige nå ville jeg sett på om det gikk an å benytte seg av"helt fornøyd-garantien" til XXL og vurdert en annen sykkel.
Er det oppgraderinger som du vil gjøre i fremtiden er dette ikke like lett

Kan du ikke gjøre dette selv går det for noen verkstedtimer i arbeid også og det koster noen kroner.
Du vil antagelig få bedre bremsekraft med en 200 mm-skive, men må også ha adapter som flytter kalliperen din lenger ut. Jeg våger å påstå at man skal være ualminnelig keitete om man ikke klarer å gjøre dette selv, men det krever jo at man har det verktøyet som skal til, torxnøkler, unbrakonøkler etc.
Det er bare du som kan avgjøre om det er rett for deg, jeg ville sett nøye på behovet, justert giret skikkelig/få det justert skikkelig og se hvordan ting utarter. Bremsebyttet er jo uansett relativt rimelig.