Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oljebehandling av tregulv/parkett

Oljebehandling av tregulv/parkett #2327719 27/07/2016 07:34
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Holder på å pusser opp stue i nytt hus, og der er det oljet parkett som må få en ny behandling før vi flytter inn. Det som for meg ser ut som eike-parkett er oljet fra før, men det er et par felt med merkbar slitasje, så det er noen år siden forrige behandling. Det kan se ut som oljen som er brukt tidligere er blank/gyllen og gulvet har en mørk "gul/brun" fargenyanse, typisk eik.

Jeg skal vaske gulvet med 3-stjerners gulvrens, og så påføre ny olje.

Jeg lurer egentlig på om det det er en god ide å skifte fargenyanse på gulvet, og om det blir bra med en litt mere grå/hvit farge/"pigmentering" på oljen? Vil gulvrensen ta det meste av den gamle oljen, eller blir det blanding og dårlig resultat ved å mikse to forskjellige oljer?

Noen med erfaringer rundt dette?

Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: Brusdalen] #2327748 27/07/2016 08:49
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Vet ikke hvor mye den gulvrensen tar, men har du vurdert å slipe ned gulvet? Blir større jobb, men har god erfaring med det.

Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: eryx] #2327763 27/07/2016 09:10
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ser at sliping er et alternativ, men ønsker å unngå den ekstra jobben, kostnaden og risikoen for at resultatet ikke blir kjempebra.

Var egentlig innstillt på å oljebehandle på nytt med samme olje, men etter å ha sett de forskjellige fargenyansene i butikk, så hadde det passet bedre på stuen med en annen farge.

Personen i butikken mente forøvrig at det var uproblematisk å rense og olje med annen farge. Siden dette var på byggebransjens "gmax" (obs bygg) og personen var en typisk "guttunge", så tenkte jeg å få en second opinion ICON_SMILE

Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: Brusdalen] #2327793 27/07/2016 10:13
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Sitat: Brusdalen
Ser at sliping er et alternativ, men ønsker å unngå den ekstra jobben, kostnaden og risikoen for at resultatet ikke blir kjempebra.

Var egentlig innstillt på å oljebehandle på nytt med samme olje, men etter å ha sett de forskjellige fargenyansene i butikk, så hadde det passet bedre på stuen med en annen farge.

Personen i butikken mente forøvrig at det var uproblematisk å rense og olje med annen farge. Siden dette var på byggebransjens "gmax" (obs bygg) og personen var en typisk "guttunge", så tenkte jeg å få en second opinion ICON_SMILE

Det kan være problematisk å få fargepigmenter i olje til å trekke godt inn i harde overflater som eik. På fabrikk "børster, masserer og presser" man oljen inn i treverket.
Jeg har forsøkt på en heltre benkeplate i eik - det la seg bare som en hinne på overflaten, tørket ikke og ble aldri noe greie på...

Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: Brusdalen] #2327796 27/07/2016 10:15
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Det som antagelig vil skje om du påfører olje med farge er at denne oljen vil trekke mer ned i gulvet der det er slitt, og mindre der det er en del gammel olje igjen.
Du vil da få skjolder i gulvet ditt. Vanskelig å vite omfanget av skjoldene før man oljer.

Om man sliper først så vil oljen trekke jevnt ned over hele gulvet. Jeg ville ikke anbefalt farge i oljen uten å slipe.

Jeg ville anbefalt Osmo-olje. Den blir ganske matt. Pass på å ikke bruk for mye olje og tørk av overskytende olje som blir liggende med en fille.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: WizVaz] #2327816 27/07/2016 11:14
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: WizVaz

Det kan være problematisk å få fargepigmenter i olje til å trekke godt inn i harde overflater som eik. På fabrikk "børster, masserer og presser" man oljen inn i treverket.
Jeg har forsøkt på en heltre benkeplate i eik - det la seg bare som en hinne på overflaten, tørket ikke og ble aldri noe greie på...

Gulvet er oljebehandlet flere ganger tidligere og ser helt greit ut, bortsett fra normal slitasje, og et område med litt mere slitasjen ved verandaskyvedøren. Så jeg tror at selve oljebehandlingen skal være uproblematisk, etter å ha brukt gulvrens.

Sitat: yoeddy
Det som antagelig vil skje om du påfører olje med farge er at denne oljen vil trekke mer ned i gulvet der det er slitt, og mindre der det er en del gammel olje igjen.
Du vil da få skjolder i gulvet ditt. Vanskelig å vite omfanget av skjoldene før man oljer.

Om man sliper først så vil oljen trekke jevnt ned over hele gulvet. Jeg ville ikke anbefalt farge i oljen uten å slipe.

Jeg ville anbefalt Osmo-olje. Den blir ganske matt. Pass på å ikke bruk for mye olje og tørk av overskytende olje som blir liggende med en fille.
Ser poenget, men vil ikke det også være en risiko for skjolder selv med samme type farge, der det er ulik slitasje?

Redigert av Brusdalen; 27/07/2016 11:16.
Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: Brusdalen] #2327823 27/07/2016 11:30
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: Brusdalen
Sitat: WizVaz

Gulvet er oljebehandlet flere ganger tidligere og ser helt greit ut, bortsett fra normal slitasje, og et område med litt mere slitasjen ved verandaskyvedøren. Så jeg tror at selve oljebehandlingen skal være uproblematisk, etter å ha brukt gulvrens.

Sitat: yoeddy

Ser poenget, men vil ikke det også være en risiko for skjolder selv med samme type farge, der det er ulik slitasje?

Mange oljer er fargeløse, dersom du bruker disse blir det ikke skjolder. Selvfølgelig vil slitasjen synes der det er mer slitt.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: Brusdalen] #2329952 04/08/2016 07:22
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Valgte å følge de gode rådene og bruke blank olje ICON_SMILE

Men, etter å ha vasket gulvet med gulvrens, og så påført olje slik det er beskrevet i manualen, så ble resultatet ikke spesielt bra. Veldig skjoldete med noe blanke flekker og noe mattere. Tok en ny runde med "olje på klut" og gnikket over hele gulvet. Da ble det litt bedre og gulvet ble blankere, også tok jeg enda en runde dagen etter.

Nå er gulvet ganske blankt, etter ett døgn så kunne jeg gå på det, men kjenner at sokken klebet litt til gulvet, og nå ett og et halvt døgn etter er det fortsatt ikke helt "tørt". Altså, det er tørt, men den følelsen av friksjon mellom sokk og gulv er der fortsatt. Jeg "mistenker" at jeg i iveren etter å få en flott blank overflate, ikke har tørket bort nok olje.

Så hva skal en amatøroppusser egentlig gjøre?
1. Ta en "kaffe og røyk" og avvente, det går sikkert bra!
2. Gå over og vask med litt mild utblandet gulvrens, så mattes gulvet ned og evt, gå over en gang til med litt "vedlikeholdsolje".
3. Lei inn pussemaskin, gå løs på gulvet og risikere å måtte bytte ut hele skjiten.
4. Spørr en venn ...

Redigert av Brusdalen; 04/08/2016 07:23.
Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: Brusdalen] #2329987 04/08/2016 08:15
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Hvordan påførte du oljen? Å dra det ut med filler og så tørke etterpå synes eg var meget tungvindt og vanskelig å få jevnt.

Har brukt olje/bonemaskin fra Naboen med hell for etterbehandling av gulvet. Mye enklere å få en tynn hinne og polere den jevnt med maskin.

Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: Brusdalen] #2329996 04/08/2016 08:24
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg hadde oljen i et malekar og bruke kost og rulle. Lot oljen ligge på i 10 min og så tørket av med papir og fille for hånd. På runde to og tre tok jeg olje direkte på fillen og polerte gulvet for hånd.

Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: Brusdalen] #2330005 04/08/2016 08:36
tron Offline
Besatt
Besatt
Kanskje en grundig skurevask er tilstrekkelig?
Ellers finnes det jo poleringsmaskiner for slike jobber. Osmo har en egen, som jeg har sett til utleie for en 2-hundrelapp eller noe.

Re: Oljebehandling av tregulv/parkett [Re: tron] #2330032 04/08/2016 09:17
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ja, kan det bli bra om jeg går rett på med litt olje og en poleringsmaskin? Da vil kanskje den nye oljen og maskinen løse opp "filmen" på toppen også kan jeg tørke avv skikkelig etterpå?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå