Det är väldigt mycket fin Stisykling i båda områdena, jag är uppvuxen i Tänndalen, och bodde ett par år i Røros. Men det är först på senare tid jag börjar intressera mig på allvar för cykling. I Røros är det tex jättefint att cykla på Nordgruvfeltet från fjällparkeringen vid Kongens gruve i Orvos till Muggruva, ner i Rugeldalen och upp igen till parkeringen via Christianus Sextus. Tror det är ca 16km och bra stigar och vägar utan våldsamma stigningar. Man cyklar på fjället större delen av rundan. Tycker man att det blir för kort cyklar man tur och retur Røros också. I trakterna kring Feragen finns Kromgruvveien, det blir en 20km runda. Mestadels uppe på kalfjället. Motsols är nog bästa varvet.

I Møllmansdalen finns gott om både stigar och vägar, bland annat en fin ås man kan cykla på. Jag ska hitta en film som visar området.
(Googlar man Sykkel och Røros, eller stisykling Røros tror jag man hittar det mesta man behöver)
Det finns mycket fint i Tänndalen-Funäsdalen-Ramundberget också. Vackraste turen utgår dock från Ljungdalen, 5mil från Funäsdalen. Upp till Helags fjällstation och Sveriges sydligaste glaciär.
Det går en cykeltävling i Funäsområdet som börjar bli väldigt populär. (Fjällturen): fjallturen.se
Och Røros har Rørosrittet.