Ny sykkel eller oppgradere dem gamle?
|
Ny sykkel eller oppgradere dem gamle?
24/07/2016 08:35
|
Morteey
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Prøvde å søke på forumet - men enten er jeg dårlig til å søke, eller så fant jeg ikke noe spesielt... Jeg har en 4 år gammel Cannondale Carbon Synapse med Sram Apex - og har funnet ut at jeg enten vil bytte ut denne eller oppgradere den.. Synes rammen er ok - men den er ganskje ikke den beste? Hva er best? oppgradere en pent brukt sykkel - eller kjøpe ny? Tenker da å bruke ca 20-25 på ny... Og om jeg skal beholde den jeg har - skifte gir, bremser, krank, sete (hjulene er byttet ut til Unaas allerede).. Er ikke veldig teknisk av meg - stort sett når jeg har forsøkt å gjøre forbedringer/fikse ting på den, har jeg dratt på XXL etterpå for å fikse den for mine egne feil..
|
|
|
Re: Ny sykkel eller oppgradere dem gamle?
[Re: Morteey]
24/07/2016 09:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Nå har du allerede en ypperligere ramme, som er det beste utgangspunkt for oppgraderinger. Men komponentene er allerede rimelig gode. Er ikke sikker på at du vil merke noe særlig til oppgraderinger utover hjulsett.
Samtidig får man som regel langt mer for hver krone om man kjøper en komplett sykkel enn om man hamstrer komponenter for å oppgradere en eldre sykkel.
Jeg har selv ti tommeltotter. I ditt sted ville jeg tatt din Synapse på verksted for full service med bytte av slitedeler, lagt den ut til salgs og sett etter gode tilbud på ny drømmesykkel. Det sparer deg for frustrasjon og tid om du ikke trives spesielt godt med mekking. Og intet inspirerer mer til lengre og hardere turer enn et skinnende nytt fartsvidunder.
Synapse er en populær modell og din utgave vil fortsatt være attraktiv for mange som drømmer om en slik sykkel, men ikke vil legge ut for en tilsvarende ny.
Jeg har solgt mange sykler gjennom årene. Forutsatt at sykkelen er velholdt, kan man få god pris. Ikke alle må ha det nyeste og mest eksklusive. Også viktig å ha fyldig og korrekt omtale av sykkelen i annonsen - og pene bilder av en skinnende ren sykkel i sitt rette element.
|
|
|
24/07/2016 09:28
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvorfor bytte? Går ikke noe raskere med ny sykkel.
|
|
|
24/07/2016 10:53
|
Morteey
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Men hvordan er Sram Apex vs Sram Force22? Ser Force22-gruppen koster ca 8 590,- hos Unaass... (mulig bedre pris andre steder)...
Er det verdt oppgraderingen, eller er Apex "ok nok"? Har kun brukt Apex og 105 - synes handlerene til Sram er bedre og mer komfortable enn Shimano (men det er jo kun en manns mening)...
|
|
|
24/07/2016 19:21
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
Prøvde å søke på forumet - men enten er jeg dårlig til å søke, eller så fant jeg ikke noe spesielt... Jeg har en 4 år gammel Cannondale Carbon Synapse med Sram Apex - og har funnet ut at jeg enten vil bytte ut denne eller oppgradere den.. Synes rammen er ok - men den er ganskje ikke den beste? Hva er best? oppgradere en pent brukt sykkel - eller kjøpe ny? Tenker da å bruke ca 20-25 på ny... Og om jeg skal beholde den jeg har - skifte gir, bremser, krank, sete (hjulene er byttet ut til Unaas allerede).. Er ikke veldig teknisk av meg - stort sett når jeg har forsøkt å gjøre forbedringer/fikse ting på den, har jeg dratt på XXL etterpå for å fikse den for mine egne feil.. Hvis hjulene er bra, ville jeg tatt en skikkelig service hvis det trengs. Så ville jeg sett hvor mange treningsuker i syden (på våren) jeg fikk for resten av pengene :-)
|
|
|
24/07/2016 22:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Men hvordan er Sram Apex vs Sram Force22? Ser Force22-gruppen koster ca 8 590,- hos Unaass... (mulig bedre pris andre steder)... Om du oppgraderer til Sram Force 22-gruppen vil sykkelen fremstå som mer moderne og den vil få en viss verdiøkning, om enn ikke tilsvarende utlegget. Om oppgraderingen vil gi en markant endret opplevelse tviler jeg sterkt på. Har erfaring med kun 105, Ultegra og Force selv. Forskjellene tenkte jeg ikke stort på etter første turen - det blir en vanesak. Du bør gjerne tenke over nøyaktig hva du vil oppnå med oppgradering eller bytte av sykkel. Om du vil ha en annen opplevelse, vil ny ramme ha desidert mest å si. Men det tilsier nykjøp, f.eks. en mer aggressiv rittsykkel fremfor komfort-raceren du har. Eller gå i motsatt retning - mot Specialized Diverge og andre modeller med større dekklaring som inviterer til turer også på grus og annet ruskete føre. Og (med fare for å starte en ny diskusjon) du kan vurdere skivebremser, noe som er en stor fordel, også for landeveissykler, spesielt i møkkavær - tro meg. Om du er fornøyd med opplevelsen og rammen, og har begrenset budsjett, er jeg skjønt enig med de andre innleggene her: Behold sykkelen som den er og bruk heller pengene til sykkelferie e.l. Men til slutt - om du både er fornøyd med rammen og har penger å brenne av på å gjøre sykkelen hakket lettere og mer tidsriktig med Force 22, så hvorfor ikke? Dine penger, du bestemmer.
|
|
|
25/07/2016 06:25
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synapse er en kjempefin sykkel ingen grunn til å bytte ut den men alltid gøy med noe nytt. Jeg ville fortsatt med Synapse'n som den er og ligget som gjedda i sivet til en brukt (eller høstsalg) Synapse med skiver og Di2 dukker opp. Jeg har en 2014 Supersix som jeg er kjempefornøyd med og mulig høstsalget i 2017 blir tiden for å hoppe på Supersix med Di2/Skiver.
Et pris-eksempel... På Finn ligger det nå en bruk Synapse Hi-mod disc SRAM Red (mekanisk) på 7,2 kg kjøpt sommeren i fjor til 29.000,- Da snakker vi hissig touringsykkel ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
25/07/2016 07:31
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har en 2014 Supersix som jeg er kjempefornøyd med og mulig høstsalget i 2017 blir tiden for å hoppe på Supersix med Di2/Skiver. Kommer supersix med skiver til neste år? Eller er dette drømmer? :-)
|
|
|
[Re: vortex surfer]
25/07/2016 07:50
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en 2014 Supersix som jeg er kjempefornøyd med og mulig høstsalget i 2017 blir tiden for å hoppe på Supersix med Di2/Skiver. Kommer supersix med skiver til neste år? Eller er dette drømmer? :-) Ja det kommer skiver på Supersix NÅ... og for min del "bare drømmer".. http://www.cannondale.com/en/Europe/Bike...8f-da9fe96462ca
|
|
|
25/07/2016 08:27
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er selv blant dem som gjerne vil gå over til skiver på landeveissykkel, men før man legger store penger i en rittsykkel med skivebremser, er det verdt å huske at skiver ennå ikke er tillatt i aktive ritt/masters og kun tolerert i turritt. Se noe omtale her. Holder en knapp på at UCI tillater skiver i ritt til slutt, men uvisst når. Kan ta mer tid enn man trodde for et år siden, etter ulykkene i ritt det siste halvåret.
|
|
|
25/07/2016 08:43
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Synes folk det er verdt en halvkilo ekstra for skiver?
Har et stille håp om at det vil dø ut som en nisje de ønsket å tjene penger på, men ser jo at det kan ha noe for seg mtp. slitasje på felgbanen og levetid på hjulsett (dog har jo nordmenn så mye penger at vi bytter hjulsett og sykler over en lav sko før noe er særlig slitt).
Det kommer vel uansett i en eller annen ny iterasjon med kåpe over skivene?
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
25/07/2016 09:05
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Godt spørsmål, men blir gjerne for langt å ta den diskusjonen på nytt i denne tråden  Det meste er drøftet inngående i Ny racer i 2015 - skal man ha skivebremser? Men kort sagt reduseres vektforskjellen med hver generasjon skivebremser og fordelene er mange, som Bikeradar oppsummerer. Hvordan bremsene til slutt vil se ut (utforming, plassering) er et åpent spørsmål. Likeså er ikke spørsmålet om akslingsstandarder endelig klart - det er ikke gitt at rittsyklene vil få samme gjennomgående akslinger som vi ser på komfortracere og cx'er. Og som nevnt i forrige innlegg er altså skiver ennå ikke tillatt av UCI i ritt. Selv er jeg i limbo. Vil ikke investere store penger i ny landeveissykkel med felgbremser, men føler at det ennå er for tidlig å gå for skiver
|
|
|
25/07/2016 09:27
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å prøve å snu retningen i tråden tilbake til trådstarters spørsmål...
Jeg er enig med "Sepada" om at det begynner å bli sent å oppgradere eller handle nytt med felgbrems og muligens litt tidlig mht skivebremser.
Godt poeng å ha den Synapse'n du har som den er (litt til)..
|
|
|
25/07/2016 09:44
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Ja enig, så langt har sykkelbransjen tapt penger på meg ved å innføre uferdige skivebremser på landevei, har sittet på gjerdet i 2 år nå både mtp. hjulsett og ev. sykkel i påvente av en standard.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
25/07/2016 15:25
|
Morteey
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tilbakemeldinger og råd... Får vel vurdere å levere den inn til en skikkelig fix når sesongen er over - og så bruke noen timer på nett i vinter for å se etter tilbud eller noen pent brukte bedre sykler 
|
|
|
|
|