Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe vintersykkel hardtail

Kjøpe vintersykkel hardtail #2326645 21/07/2016 22:48
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei.
Vurderer billig hardtail til vinterbruk
Jeg er 1.91 høy
Har mest sansen for shimano bremser og drivverk.

Har fått tilbud om å kjøpe denne ny til 6900
Er dette et godt kjøp?
http://spinn.no/SYKKEL/Hardtail/Norco/NORCO-CHARGER-93-L98166-p0000052098

Ønsker egentlig ikke å bruke mer penger enn dette.
Har en del reservedeler liggende så om en brems eller en del av drivverket ryker, har jeg innbytte. Bare håper kranken passer. Ikke shimano krank på sykkelen over dessverre.
Om demperen ryker bytter jeg til stiv gaffel.
Takk for svar ICON_SMILE

Re: Kjøpe vintersykkel hardtail [Re: Asso$] #2326704 22/07/2016 10:44
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Trenger du ikke sykkel før til vinteren er jeg ganske sikker på at du vil få betraktelig mer for pengene når høstsalget starter.
Du kan jo sammenligne med hva du i dag får for 5000,- hos XXL.
https://www.xxl.no/white-white-xc-275-lite-16-terrengsykkel/p/1117961_1_style
Sykkelen du linker til har 36:11 som tyngste utveksling. Fint i terrenget, men toppfarten begrenses - hvis det betyr noe for deg på en vintersykkel.

Re: Kjøpe vintersykkel hardtail [Re: Asso$] #2326708 22/07/2016 10:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hva slags vintersykling? Hvis det er jobbsykkel, så finn noe ræl på finn og sett den i stand litt, veisalt går rett i drivverket osv og er ikke noe lett å bli kvitt, med mindre du vasker den daglig (noe som kan være et lite problem hvis den skal stå utendørs i -10°).

Re: Kjøpe vintersykkel hardtail [Re: Asso$] #2326711 22/07/2016 10:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror det er en bra pris. Tviler på at du får noe særlig bedre tilbud med såpass bra specs. Her er det jo funksjonelle deler over hele fjøla.

Re: Kjøpe vintersykkel hardtail [Re: Asso$] #2326727 22/07/2016 11:56
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei dere. Takk for svar så langt ICON_SMILE

For å presisere. Sykkel til trening. Ikke nødvendigvis pendling.

Ser poenget med finn.no men jeg synes det er litt vanskelig å finne noe bra som passer til en god pris i og med at jeg er såpass høy. Sykkelen kommer uansett til å vaskes hver dag /ofte i og med at jeg har mobil høytrykkspyler. Sykkelen kommer til å stå i hus når den ikke sykles på.

Skulle gjerne heller hatt 40-28 krank da det er dette jeg sykler på til vanlig. Ser poenget med at 36 muligens blir litt lite. Så det blir en vurderingssak.

God pris på den xxl sykkelen.
Takk for tipset.
Sparer jo en del på å kjøpe den. Men spørsmålet er om hjulsettet på denne er noe tess og hvor lett det er å finne deler til dette. Kommer nok til å kjøre litt sti og en del grus.
Dessuten har jeg mer tro på spinn om jeg trenger hjelp til å finne ut hvilket lager jeg trenger å bestille. Jeg tror også spinn er flinkere til å sette opp sykler med tanke på oppfetting av kranklager osv. Har vært å prøvd sykkel hos xxl og de stiller ikke gir inn korrekt før salg en gang. Med mindre man påpeker dette. Nå er finjustering av gir noe jeg gjør selv men da har jeg ikke så mye tilitt til alt annet de gjør på sykkelen.

Spørsmålet er om white'n til 5000 er god nok eller om det lønner seg å gå 1900 kroner opp til norco'en. Eller om det lønner seg å vente til høsten

Redigert av Asso$; 22/07/2016 12:03.
Re: Kjøpe vintersykkel hardtail [Re: Asso$] #2326736 22/07/2016 12:16
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Ikke bruk høyttrykksspyler på drivverket - det går rett i lagrera…

Og om vintersykling - er ikke tjukkas det beste for det, spesielt der det er snø?

Re: Kjøpe vintersykkel hardtail [Re: Asso$] #2326737 22/07/2016 12:34
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Klar over det ICON_SMILE
Mindre trykk i denne enn i hageslangen. Burde kanskje ikke hete høytrykkspyler. Går på batteri vet du ICON_WINK Kjøpte den på bikeshop faktisk.
Bor i Larvik og her er det lite snø. De dagene det var snø var det brøytet innover på skogsbilveier der Farrisrunden går. Gikk fint å sykle der med hardtail og ICE spiker.

Fatbike har jeg ikke noe tro på. Har snakket med ansvarlig for bikefitting på bikeshop og han fraråder unge syklister å kjøpe det med tanke på hvor bred kranken er. Man får helt feil tråkk mente han. Gikk så langt å mene det kunne ødelegge for unge talenter om man skulle sykle mye på fatbike.
Ikke vet jeg. Tror ihvertfall man blir seig og treig å sykle på det.
Høy pris på dekk er det også.

Har en cross fra før og tror det vil være best å kombinere med en hardtail. Har ikke opplevd at det kommer så mye snø her at ikke ICE spiker funker på brøyta skogsbilvei og på veien.

Men har ikke prøvd fatbike så vet ikke hvor gøy det er ICON_SMILE Problemet er at om det blir like varm vinter som i fjor har jeg svært få dager hvor en fatbike vil være ideelt

Redigert av Asso$; 22/07/2016 12:39.
Re: Kjøpe vintersykkel hardtail [Re: Asso$] #2326913 23/07/2016 11:46
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Asso$
Fatbike har jeg ikke noe tro på. Har snakket med ansvarlig for bikefitting på bikeshop og han fraråder unge syklister å kjøpe det med tanke på hvor bred kranken er. Man får helt feil tråkk mente han. Gikk så langt å mene det kunne ødelegge for unge talenter om man skulle sykle mye på fatbike.
Ikke vet jeg. Tror ihvertfall man blir seig og treig å sykle på det.
Minner meg om da jeg var 12 år og ville skøyte på ski. Ble fortalt at det kunne gjøre uopprettelig skade på en ung kropp. Like ille som å hoppe i V-stil eller gå med klappskøyter.
For alt jeg vet kan Bikeshop-eksperten ha helt rett. Jeg har ikke peiling. Bare skeptisk hver gang det advares mot noe nytt.

Re: Kjøpe vintersykkel hardtail [Re: Asso$] #2326931 23/07/2016 13:37
Asso$ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg husker ikke eksakt hva han sa. Men han har utdanning /kurs innen bikefitting. Har også stilt inn sykler for et par av landeveisproffene våre.
Husker han hadde noen gode argumenter mot å kjøpe det for meg som er under 30. De selger jo fatbikes så det er ikke noe han sier for egen vinning.

Skjønner likevel godt tankegangen din. Vet ærlig talt ikke hva som er rett. Vil si det var en god sammenligning med skisporten!

Moderator  support